Před dvojnásobně bodovaným závodem v Le Mans přinášíme přehled průběžného bodování po zatím odjetých dvou kolech World Endurance Championship 2017.
LMP1 - Toyota se ujímá vedení
Před úvodním závodem v Silverstone byl japonský tým mírně favorizován, ale hendikepované Porsche kupodivu neztrácelo příliš. Když se k tomu přidala i začátečnická chyba José María Lópeze v prototypu Toyota #7, bylo jasné, že soutěž mezi oběma továrními týmy bude letos velmi vyrovnaná a že risk v podobě nasazení třetího vozu ve druhém a hlavně třetím závodě nemusí Toyotě nutně vyjít. Úspěch Toyoty ve SPA-Francorchamps nakonec neznamenal pro japonský tým jen vedoucí postavení v průběžné klasifikaci o (pouhých) 8,5 bodu před Porsche, ale také velmi důležité povzbuzení, před třetím závodem, kterým je 24 hodin Le Mans.
Druhé vítězství prototypu Toyota TS050 Hybrid #8 s posádkou Sébastien Buemi, Anthony Davidson, Kazuki Nakajima ve druhém závodě sezóny znamená, že toto trio má v hodnocení mistrovství světa jezdců plný bodový zisk - 50 bodů. O 17 bodů méně nasbírala na druhém místě posádka Porsche #2 ve složení Brendon Hartley, Timo Bernhard, Earl Bamber. Třetí příčka průběžného hodnocení jezdců patří trojici Porsche #1 André Lotterer, Neel Jani, Nick Tandy, ti si po dvou závodech na své konto připsali 28 mistrovských bodů.
S méně než třemi vozy nebyl pro rok 2017 vypsán šampionát soukromých týmů LMP1. Posádka ByKolles Racing skončila ve SPA-Francorchamps na 6. místě, což je mimochodem vyrovnání jejich prozatím nejlepšího umístění v seriálu WEC, kterého dosáhli shodou okolností vloni na stejné trati. Sestava z prototypu ENSO CLM P1/01 Nismo ve složení Oliver Webb, Dominik Kraihamer, James Rossiter si díky tomu na své průběžné bodové konto připsala 8 bodů.
LMP2 - vyrovnaná soutěž
Všechny vozy kategorie LMP2 se v Silverstone postavily doslova do jedné řady. Od letošního ročníku se zásadně změnily technické regule, FIA vypsala výběrové řízení na dodavatele šasi, a všechny týmy v podstatě začínaly od nuly. Protože všichni účastnící WEC sáhli po šasi od stejného dodavatele (Oreca), ozývaly se zpočátku skeptické hlasy hovořící o nudné sezóně. Postupem času ale stále více sílil názor, že to naopak šampionátu prospěje, protože s jednotnou technikou více vynikne umění jezdců a podpora jejich týmového managementu. První dva závodní víkendy zatím potvrdily, že soutěž je velmi vyrovnaná a že každá posádka, i ta na zadních pozicích startovního roštu, má naději na pódium. Důkazem toho je výkon posádky Jackie Chan DC Racing #38, která poslední místo na startu ve SPA-Francorchamps proměnila v bronzovou pozici v cíli.
Belgické vítězství týmu G-Drive Racing a vyhrané kvalifikace v obou doposud odjetých závodech, posunuly ruský tým na druhou příčku průběžného pořadí týmů v kategorii pomalejších prototypů. Té prozatím se 40 body vládne posádka Jackie Chan DC Racing #38 Oliver Jarvis, Thomas Laurent, Ho-Pin Tung. Ruský tým však na první místo ztrácí pouhé 3 body a jen o jeden jediný bod méně nasbírala sestava Vaillante Rebellion Racing #31, kterou tvoří Julien Canal, Nicolas Prost a Bruno Senna. Mimochodem v Belgii se jednalo o již šestnácté vítězství Romana Rusinova v kategorii LMP2 a zároveň debutové vítězství v závodě vytrvalostního mistrovství světa pro jeho spolujezdce ve voze s již tradičním číslem 26, Alexe Lynna a Pierra Thirieta.
LMGTE - Ford vs Ferrari vs Porsche vs Aston Martin
Double AF Corse Ferrari ve SPA-Francorchamps znamená pro italského výrobce průběžné vedení v šampionátu GT značek. Ferrari má se 72 body náskok 7 bodů před druhým Fordem. Třetí Porsche ztrácí již poměrně hodně (31 bodů) a čtvrtý Aston Martin letos zatím paběrkuje. Pokud se podíváme do historických tabulek vytrvalostních závodů, tak belgický triumf je v podání italské značky již 29. vítězstvím v těchto závodech a rekordním 18. v kategorii LMGTE. Za zmínku ještě stojí výkony Aston Martin Racing. Vozy této tradiční britské značky získaly celkem 32 vítězství, z nichž celých 20 patří vozům, které do cíle přivezla amatérská posádka.
V hodnocení profesionálních jezdců je situace velmi vyrovnaná. Trio Fordu #67 Harry Tincknell, Andy Priaulx, Luis Felipe Derani má na svém kontě prozatím 38 bodů. O pouhé dva body méně nasbíraly obě posádky Ferrari, což znamená, že na průběžné druhé příčce je zapsána hned čtveřice jezdců.
Amatérská posádka Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Mathias Lauda ve voze Aston Martin #98 vítězstvím v Belgii maximalizovala svůj bodový zisk na 45 bodů, O 5 bodů pozadu jsou na druhém místě nováčci ve stříbrném Ferrari Clearwater Racing (Weng Sun Mok - Keita Sawa - Matt Griffin).
Za čtyři týdny, po závodě 24 hodin Le Mans, uvidíme, jak se uvedené průběžné pořadí změní díky dvojitému přídělu bodů.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?