Na legendárním okruhu SPA-Francorchamps začal volnými jízdami druhý podnik letošního ročníku World Endurance Championship.
Toyota přijela do Belgie se třemi vozy, kromě dvou stálých posádek se objeví i třetí prototyp TS050 Hybrid #9. Za jeho volantem se budou střídat Stéphane Sarrazin, Nicolas Lapierre, Yuji Kunimoto. První dva jmenovaní jsou ostřílení vytrvalostní mazáci, které doplňuje mladý japonský debutant.
K Toyotě se váže ještě jedna jezdecká změna týkající se pro změnu posádky #7. José María López tento závod ze zdravotních důvodů vynechává, ve voze #7 se bude střídat pouze dvojice Mike Conway, Kamui Kobayashi.
První devadesátiminutovka se odehrála bez nějakých zásadních momentů. Za zmínku stojí snad jen kolize Brendona Hartleyho (Porsche 919 Hybrid #2) a Oliviera Pla (Ford GT #66), která však neměla na průběh volných jízd žádný dopad kromě skutečnosti, že oba kolidující vozy zajely okamžitě k mechanikům, kteří zkontrolovali jejich stav. Rozsah poškození nebyl nijak závažný a vozy po chvíli znovu vyrazili na závodní okruh.
Nejrychlejším vozem byl dle očekávání prototyp Toyota TS050 Hybrid. Mike Conway ve voze #7 zajel nejrychlejší kolo okruhu v čase 1:57,940 min. V těsném závěsu za nejrychlejší Toyotou se ale umístil konkurenční prototyp Porsche 919 Hybrid #2, Brendon Hartley časem 1:57,976 min. zaostal za Conwayem o pouhých 0,036 sec!!!
Třetí čas první sekce si připsal úřadující mistr světa Neel Jani (1:58,869 min.) a až za ním skončily zbylé dvě Toyoty v pořadí Sébastien Buemi (#8) - 1:58,914 min. a překvapivě Yuji Kunimoto (#9) - 1:59,633 min.. Oliver Webb v soukromém prototypu LMP1 týmu ByKolles Racing dosáhl času 2:07,060 min.
Kategorie LMP2 i v prvních volných jízdách před druhým závodem dokazuje, že letos bude velmi vyrovnanou. Nejrychlejším byl Gustavo Menezes (Signatech Alpine Matmut #36) - 2:04,171 min., druhé místo patří Alexi Lynnovi (G-Drive Racing #26) - 2:04,262 min., třetí skončil Simon Trummer (CEFC Manor TRS Racing #25) - 2:04,301 min.
GéTéčka se v prvních jízdách stala kořistí Andy Priaulxa (Ford GT #67) - 2:16,802 min., druhá příčka se stala kořistí Fredericka Makowietzkiho (Porsche 911RSR #91) - 2:16,924 min., na třetím místě se umístil Olivier Pla (Ford GT #66) - 2:17,201 min.
Z amatérských posádek si nejlépe vedlo Porsche 911 RSR #77, které řídil Matteo Cairoli (2:18,089 min.), druhý čas zajel Ben Barker (Gulf Racing Porsche 919 RSR #86) - 2:18,730 min., třetí skončilo Ferrari #61 týmu Clearwater Racing s časem 2:18,876 min.
Druhý volný trénink byl, na rozdíl od dopolední sekce, hned dvakrát přerušen červenými vlajkami, které iniciovali Kevin Estre (Porsche 911RSR #92) a David Heinemeier Hanson (Vaillante Rebellion Racing #13). Toyota ve druhé sekci výrazně zrychlila, Kamui Kobayashi (Toyota TS050 Hybrid #7) evidentně dobře poobědval a s časem 1:56,369 min. ujel zbytku pole o 0,5 sec. Druhý čas patří, podobně jako v první sekci, prototypu Porsche 919 Hybrid #2, se kterým Timo Bernhard zajel 1:56,874 min. „Mistrovské“ Porsche 919 Hybrid #1 je třetí (1:57,045 min.), čtvrtá je Toyota #8 (1:57,917 min.). Nicolas Lapierre v Toyotě #9 předvádí potenciál japonského prototypu ve verzi Le Mans s nízkým přítlakem a zajíždí několikrát během svého stintu fialové, tedy absolutně nejrychlejší sektorové časy, ale nakonec je z toho jen 5. pořadí (1:58,494 min.).
Kategorie LMP2 se stává kořistí vozu CEFC Manor TRS Racing #24, v němž bývalý pilot F1 Jean Eric Vergne zajíždí čas 2:02,662 min. Druhou příčku obsadil druhý prototyp stejné stáje (2:03,083 min.) a třetí místo opanoval Romain Dumas za volantem modré Alpiny A470 #36 týmu Signatech Alpine Matmut (2:03,722 min.).
V kategorii továrních GT týmů se „probudil“ úřadující světový šampion Marco Sorensen, který za volantem Aston Martinu #95 zastavil časomíru na hodnotě 2:16,458 min. Kevin Estre stihl před svým incidentem, kterým se zasloužil o vyvěšení červených vlajek, zajet ve svém továrním Porsche 911RSR #92 druhý nejrychlejší čas 2:16,720 min. a třetí místo patří posádce Fordu GT #67 (2:17,123 min.).
Nejrychlejší amatérské posádky se na konci druhých volných jízd seřadily v tomto pořadí: Miguel Molina (Spirit of Race Ferrari #54) - 2:17,806 min., Pedro Lamy (Aston Martin #98) - 2:17,976 min., Ben Barker (Gulf Racing Porsche 911RSR #86) - 2:18,240 min.
Páteční dopoledne bylo ve SPA-Francorchamps vyhrazeno poslední sekci volných jízd. Celou třetí část poznamenala pouze krátká epizoda, jejímiž aktéry se stali Weng Sun Mok (Clearwater Racing Ferrari #61) a Thomas Laurent (Jackie Chan DC Racing #38). Po tomto incidentu byly na celém okruhu po krátkou dobu vyvěšeny žluté vlajky. Neznámá magnetická síla působila v zatáčce Les Combes na vůz Ford GT #67, jak Harry Tincknell, tak i jeho stájový kolega Andy Priaulx, se v krátkém časové odstupu ocitli v únikové zóně, ale oba dva se odtud vrátili zpátky na trať bez ztráty květinky. Toyota i v této třetí relaci potvrdila svou převahu nad německou konkurencí a japonské trio obsadilo pomyslné dopolední pódium.
Nejrychlejším mužem třetího volného tréninku byl Kazuki Nakajima s prototypem Toyota TS050 Hybrid #8, kterému časomíra ukázala hodnotu 1:55,233 min. Druhý nejrychlejší čas si připsal Mike Conway (#7), který za Nakajimou zaostal o pouhých 5 tisícin sekundy!!! Třetí příčka patří třetí Toyotě, Nicolas Lapierre v #9 byl pomalejší o 0,210 sekundy. Zdá se, že „rychlá“ verze japonského prototypu TS050 Hybrid bude v Le Mans fungovat velmi dobře, protože rychlejší z obou vozů Porsche, které jsou i ve SPA-Francorchamps v provedení pro Le Mans, na nejhorší Toyotu ztratil téměř celou jednu sekundu. Neel Jani v Porsche 919 Hybrid #1 dosáhl na čas 1:56,404 min. a trio Bernhard, Hartley, Bamber v #2 bylo s časem1:58,096 min. pomalejší o dalších 1,692 sec.
Mezi pomalejšími prototypy si první příčku přivlastnil Alex Lynn (G-Drive Racing #26) - 2:01,708 min. Druhý čas LMP2 stanovil s hodnotou 2:01,970 min. Matthias Beche (Vaillante Rebellion Racing #13), třetí skončil Olivier Jarvis ve voze týmu Jackie Chan DC Racing #38 s časem 2:03,287.
Profi Gétéčka se ve třetím volném tréninku stala kořistí Ferrari. Nejrychlejším továrním jezdcem byl s časem 2:14,904 min. Alessandro Pier Guidi (AF Corse Ferrari #51), na druhý nejrychlejší čas dosáhl jeho týmový kolega Davide Rigon (AF Corse Ferrari #71), kterému patří hodnota 2:15,100 min. Za ním skončil Harry Tincknell (Ford GT #67) - 2:15,745 min.
Mezi amatérskými posádkami ve třetích jízdách dominoval Matteo Cairoli, který ve voze Dempsey-Proton Racing Porsche 911RSR #77 ujel dalšímu v pořadí o necelou 1 sec. Tímto časem se Cairolli dokonce pomyslně podíval mezi tovární jezdce, protože jeho čas 2:15,893 min. byl celkově čtvrtý nejrychlejší mezi všemi GéTéčky. Za italského mladíka se s časem 2:16,603 min. zařadil zkušený matador Paul Dalla Lana (Aston Martin #98) a třetí příčku obsadilo Ferrari #61 týmu Clearwater Racing (2:17,146).
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.