Na legendárním okruhu SPA-Francorchamps začal volnými jízdami druhý podnik letošního ročníku World Endurance Championship.
Toyota přijela do Belgie se třemi vozy, kromě dvou stálých posádek se objeví i třetí prototyp TS050 Hybrid #9. Za jeho volantem se budou střídat Stéphane Sarrazin, Nicolas Lapierre, Yuji Kunimoto. První dva jmenovaní jsou ostřílení vytrvalostní mazáci, které doplňuje mladý japonský debutant.
K Toyotě se váže ještě jedna jezdecká změna týkající se pro změnu posádky #7. José María López tento závod ze zdravotních důvodů vynechává, ve voze #7 se bude střídat pouze dvojice Mike Conway, Kamui Kobayashi.
První devadesátiminutovka se odehrála bez nějakých zásadních momentů. Za zmínku stojí snad jen kolize Brendona Hartleyho (Porsche 919 Hybrid #2) a Oliviera Pla (Ford GT #66), která však neměla na průběh volných jízd žádný dopad kromě skutečnosti, že oba kolidující vozy zajely okamžitě k mechanikům, kteří zkontrolovali jejich stav. Rozsah poškození nebyl nijak závažný a vozy po chvíli znovu vyrazili na závodní okruh.
Nejrychlejším vozem byl dle očekávání prototyp Toyota TS050 Hybrid. Mike Conway ve voze #7 zajel nejrychlejší kolo okruhu v čase 1:57,940 min. V těsném závěsu za nejrychlejší Toyotou se ale umístil konkurenční prototyp Porsche 919 Hybrid #2, Brendon Hartley časem 1:57,976 min. zaostal za Conwayem o pouhých 0,036 sec!!!
Třetí čas první sekce si připsal úřadující mistr světa Neel Jani (1:58,869 min.) a až za ním skončily zbylé dvě Toyoty v pořadí Sébastien Buemi (#8) - 1:58,914 min. a překvapivě Yuji Kunimoto (#9) - 1:59,633 min.. Oliver Webb v soukromém prototypu LMP1 týmu ByKolles Racing dosáhl času 2:07,060 min.
Kategorie LMP2 i v prvních volných jízdách před druhým závodem dokazuje, že letos bude velmi vyrovnanou. Nejrychlejším byl Gustavo Menezes (Signatech Alpine Matmut #36) - 2:04,171 min., druhé místo patří Alexi Lynnovi (G-Drive Racing #26) - 2:04,262 min., třetí skončil Simon Trummer (CEFC Manor TRS Racing #25) - 2:04,301 min.
GéTéčka se v prvních jízdách stala kořistí Andy Priaulxa (Ford GT #67) - 2:16,802 min., druhá příčka se stala kořistí Fredericka Makowietzkiho (Porsche 911RSR #91) - 2:16,924 min., na třetím místě se umístil Olivier Pla (Ford GT #66) - 2:17,201 min.
Z amatérských posádek si nejlépe vedlo Porsche 911 RSR #77, které řídil Matteo Cairoli (2:18,089 min.), druhý čas zajel Ben Barker (Gulf Racing Porsche 919 RSR #86) - 2:18,730 min., třetí skončilo Ferrari #61 týmu Clearwater Racing s časem 2:18,876 min.
Druhý volný trénink byl, na rozdíl od dopolední sekce, hned dvakrát přerušen červenými vlajkami, které iniciovali Kevin Estre (Porsche 911RSR #92) a David Heinemeier Hanson (Vaillante Rebellion Racing #13). Toyota ve druhé sekci výrazně zrychlila, Kamui Kobayashi (Toyota TS050 Hybrid #7) evidentně dobře poobědval a s časem 1:56,369 min. ujel zbytku pole o 0,5 sec. Druhý čas patří, podobně jako v první sekci, prototypu Porsche 919 Hybrid #2, se kterým Timo Bernhard zajel 1:56,874 min. „Mistrovské“ Porsche 919 Hybrid #1 je třetí (1:57,045 min.), čtvrtá je Toyota #8 (1:57,917 min.). Nicolas Lapierre v Toyotě #9 předvádí potenciál japonského prototypu ve verzi Le Mans s nízkým přítlakem a zajíždí několikrát během svého stintu fialové, tedy absolutně nejrychlejší sektorové časy, ale nakonec je z toho jen 5. pořadí (1:58,494 min.).
Kategorie LMP2 se stává kořistí vozu CEFC Manor TRS Racing #24, v němž bývalý pilot F1 Jean Eric Vergne zajíždí čas 2:02,662 min. Druhou příčku obsadil druhý prototyp stejné stáje (2:03,083 min.) a třetí místo opanoval Romain Dumas za volantem modré Alpiny A470 #36 týmu Signatech Alpine Matmut (2:03,722 min.).
V kategorii továrních GT týmů se „probudil“ úřadující světový šampion Marco Sorensen, který za volantem Aston Martinu #95 zastavil časomíru na hodnotě 2:16,458 min. Kevin Estre stihl před svým incidentem, kterým se zasloužil o vyvěšení červených vlajek, zajet ve svém továrním Porsche 911RSR #92 druhý nejrychlejší čas 2:16,720 min. a třetí místo patří posádce Fordu GT #67 (2:17,123 min.).
Nejrychlejší amatérské posádky se na konci druhých volných jízd seřadily v tomto pořadí: Miguel Molina (Spirit of Race Ferrari #54) - 2:17,806 min., Pedro Lamy (Aston Martin #98) - 2:17,976 min., Ben Barker (Gulf Racing Porsche 911RSR #86) - 2:18,240 min.
Páteční dopoledne bylo ve SPA-Francorchamps vyhrazeno poslední sekci volných jízd. Celou třetí část poznamenala pouze krátká epizoda, jejímiž aktéry se stali Weng Sun Mok (Clearwater Racing Ferrari #61) a Thomas Laurent (Jackie Chan DC Racing #38). Po tomto incidentu byly na celém okruhu po krátkou dobu vyvěšeny žluté vlajky. Neznámá magnetická síla působila v zatáčce Les Combes na vůz Ford GT #67, jak Harry Tincknell, tak i jeho stájový kolega Andy Priaulx, se v krátkém časové odstupu ocitli v únikové zóně, ale oba dva se odtud vrátili zpátky na trať bez ztráty květinky. Toyota i v této třetí relaci potvrdila svou převahu nad německou konkurencí a japonské trio obsadilo pomyslné dopolední pódium.
Nejrychlejším mužem třetího volného tréninku byl Kazuki Nakajima s prototypem Toyota TS050 Hybrid #8, kterému časomíra ukázala hodnotu 1:55,233 min. Druhý nejrychlejší čas si připsal Mike Conway (#7), který za Nakajimou zaostal o pouhých 5 tisícin sekundy!!! Třetí příčka patří třetí Toyotě, Nicolas Lapierre v #9 byl pomalejší o 0,210 sekundy. Zdá se, že „rychlá“ verze japonského prototypu TS050 Hybrid bude v Le Mans fungovat velmi dobře, protože rychlejší z obou vozů Porsche, které jsou i ve SPA-Francorchamps v provedení pro Le Mans, na nejhorší Toyotu ztratil téměř celou jednu sekundu. Neel Jani v Porsche 919 Hybrid #1 dosáhl na čas 1:56,404 min. a trio Bernhard, Hartley, Bamber v #2 bylo s časem1:58,096 min. pomalejší o dalších 1,692 sec.
Mezi pomalejšími prototypy si první příčku přivlastnil Alex Lynn (G-Drive Racing #26) - 2:01,708 min. Druhý čas LMP2 stanovil s hodnotou 2:01,970 min. Matthias Beche (Vaillante Rebellion Racing #13), třetí skončil Olivier Jarvis ve voze týmu Jackie Chan DC Racing #38 s časem 2:03,287.
Profi Gétéčka se ve třetím volném tréninku stala kořistí Ferrari. Nejrychlejším továrním jezdcem byl s časem 2:14,904 min. Alessandro Pier Guidi (AF Corse Ferrari #51), na druhý nejrychlejší čas dosáhl jeho týmový kolega Davide Rigon (AF Corse Ferrari #71), kterému patří hodnota 2:15,100 min. Za ním skončil Harry Tincknell (Ford GT #67) - 2:15,745 min.
Mezi amatérskými posádkami ve třetích jízdách dominoval Matteo Cairoli, který ve voze Dempsey-Proton Racing Porsche 911RSR #77 ujel dalšímu v pořadí o necelou 1 sec. Tímto časem se Cairolli dokonce pomyslně podíval mezi tovární jezdce, protože jeho čas 2:15,893 min. byl celkově čtvrtý nejrychlejší mezi všemi GéTéčky. Za italského mladíka se s časem 2:16,603 min. zařadil zkušený matador Paul Dalla Lana (Aston Martin #98) a třetí příčku obsadilo Ferrari #61 týmu Clearwater Racing (2:17,146).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.