Německé prototypy Porsche 919 Hybrid budou ve druhém závodě sezóny znovu čekat na chybu japonského konkurenta. Jejich šance v Ardenách je ale rozhodně větší, než v minulém závodě.
Porsche nasadí ve SPA-Francorchamps dvojici svých prototypů 919 Hybrid znovu ve stejné aerokonfiguraci, jako v Silverstone. Verze, která generuje nízký přítlak, má však na kopcovitém a poměrně rychlém okruhu rozhodně vyšší ambice, než tomu bylo při úvodním závodě v Silverstone. Porsche se v Belgii soustředí na další ladění formy před hlavním závodem sezóny, kterým je 24 hodin Le Mans.
Fritz Enzinger, vicepresident Porsche pro program LMP: „Druhý závod WEC je generální zkouškou na červnových 24 hodin Le Mans, ale na druhou stranu to také znamená další příležitost pro zisk bodů v mistrovství. Úvodní závod v Silverstone jsme vědomě absolvovali s určitým aerodynamickým hendikepem, ale i přes to jsme si vedli velmi dobře. Před SPA-Francorchamps vedeme průběžné mistrovství a tento stav chceme udržet i po tomto závodě.“
Andreas Seidl, týmový šéf: „Zdejší horská dráha klade na vozy mnoho protichůdných požadavků, takže je nutné najít správný kompromis. Nastavení vozu musí být vhodné pro dlouhé rovné části, ale musí poskytnout dobrou přilnavost i ve středním úseku bohatém na zatáčky. Aerodynamická pravidla nás letos trochu omezují, ale přesto považuji 919 Hybrid v tomto ohledu za velmi povedený. Co se týká spolehlivosti a týmového nasazení, tak v tom byl první závod v Silverstone prvotřídní. Nyní ve SPA-Francorchamps chceme tento výkon zopakovat.“
Neel Jani (Porsche 919 Hybrid #1): „Myslím, že se do SPA-Francorchamps těšíme všichni. Vzhledem k aerospecifikaci pro Le Mans bylo naše vystoupení v Silverstone velmi povzbudivé. Ve SPA-Francorchamps se tato konfigurace hodí pro rychlé sektory jedna a tři. V případě zatáčkovitého druhého sektoru to bude určitá nevýhoda, ale uvidíme, jak si povedeme ve skutečnosti při přímém srovnání s naší konkurencí. Dalším důležitým aspektem je v Belgii zcela zaručeně počasí. V případě silného deště vidím výhodu spíše na straně Toyoty.“
André Lotterer (Porsche 919 Hybrid #1): „SPA-Francorchamps je pro mne domácí závod. Od svých tří let jsem vyrůstal nedaleko a později jsem velmi často jezdil na zdejší motokárové trati. Okruh je jedním z nejkrásnějších na celém světě, úžasná je celá zdejší scenérie. Mám rád každý centimetr zdejší trati. V Eau Rouge je potřeba velké odvahy, abyste ji projeli rovně. je zde velmi důležité správné načasování, protože jinak na výjezdu do kopce ztratíte rychlost, která vám pak bude chybět na navazující rovince Kemmel. Přes to, že je Belgie poměrně malá země, je zde mnoho fanoušků motorsportu. Moc se těším na svůj zdejší první závod s Porsche.“
Nick Tandy (Porsche 919 Hybrid #1): „Moc dobře si vzpomínám na svou první jízdu v 919 tady ve SPA-Francorchamps v roce 2015. Zdejší okruh našim vysoce výkonným vozům vyhovuje. Obzvláště zábavná je prostřední zatáčkovitá sekce, ale líbí se mi i poslední sektor, když se přiřítíš vysokou rychlostí a musíš prudce brzdit do úzké Bus Stop. To je místo, ve kterém se pozná dobrý jezdec a ve spolupráci se správným nastavením od závodního inženýra se zde dá na soupeře hodně získat. V mistrovství jsme po Silverstone celkem sebevědomí a bude velmi zajímavé sledovat, jak si zde povede Toyota s odlišnými konfiguracemi.“
Earl Bamber (Porsche 919 Hybrid #2): „SPA-Francorchamps je jeden z mála okruhů, kde jsem v minulosti získal nějaké zkušenosti s jízdou v 919. Vzpomínám si, jak jsem byl překvapený rychlostí, kterou jsem mohl na simulátoru před závodem v roce 2015 projet pasáží Eau Rouge. To bylo velmi působivé. Tento okruh je velmi zvláštní a jsem přesvědčený, že naše aeroverze pro nízký přítlak zdejší trati vyhovuje daleko více, než Silverstone.“
Timo Bernhard (Porsche 919 Hybrid #2): „Vedle Nürburgringu je SPA-Francorchamps pro mne druhý domácí závod, protože je to jen 200 km od mého domu. Okruh je skvělý s velmi přirozeným a jedinečných charakterem. Trať není vůbec snadná pro jízdu v prototypu Le Mans, vyžaduje od každého jezdce velkou koncentraci. Jsou zde rychlé i pomalé zatáčky, které na sebe navazují . V roce 1998 jsem si zdejší trať zamiloval, když jsem zde ve velmi početném startovním poli Formule Ford skončil šestý. Také jsem zde jel třikrát závod 24 hodin. Nicméně má obliba zdejší trati je pouze jednostranná, protože jsem zde v mnoha závodech vedl, ale nedokončil. Letos bych to rád změnil.“
Brendon Hartley (Porsche 919 Hybrid #2): „V Silverstone jsme podali velmi dobrý týmový výkon, na který můžeme být pyšní. Ale kdybychom byli jen o pouhých šest vteřin rychlejší... Všichni budeme velmi tvrdě pracovat na tom, abychom zde ve SPA-Francorchamps vystoupali ještě o stupínek výš. Očekáváme další velmi těsnou bitvu, ale věříme si.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.