K prvnímu podniku německého šampionátu ADAC-Formel 4 v Oscherslebenu se zdaleka nedostavili všichni přihlášení piloti (mimo jiné chyběl Enzo Fittipladi) o body se přesto utkalo 24 Tatuusů-Abarth. Mezi nimi byl poprvé i český jezdec: Pro relativně nezkušeného Toma Beckhausera se jednalo především o učňovskou lekci.
Text a foto: Roman Klemm
KvalifikaceJezdci a jedna jezdkyně se jistě ještě nacházeli pod dojmem ošklivé nehody kolegy Billiho Mongera v Doningtonu a zachmuřené páteční počasí jejich náladu jistě nezvedlo. V neuvěřitelně vyrovnané odpolední kvalifikaci, ve které se bojovalo o každou tisícinu, se prosadil jezdec týmu Van Amersfoort, Felipe Druhovich. Jen 2 desetiny pomalejší, než 17letý Brazilec byl dánský pilot týmu Ralfa Schumachera, 20letý „oldie“ Nicklas Nielsen. Druhého a 22. dělilo jen osm desetin. O 36 tisícin pomalejší čas, než Nielsen si zapsala 16letá německá senzace Sophia Floerschová (technická kontrola vozu týmu Muecke ovšem udala nedovolené modifikace brzd a mnichovačce byly všechny časy škrtnuty), s odstupem 62 tisícin následoval Juri Vips (Prema), Schumacherův druhý pilot Fabio Scherer ze Švýcarska byl jen o dalších 9 tisícin pozadu. Další místa obsadili Jihoafričan Jonathan Aberdein z domácího Motoparku, Van Amersfortův Kami Laliberte, Mueckeho Lirim Zendeli a nejlepší desítku uzavírali v tisícinových odstupech oba vozy Premy Juana Manuela Correy a Marcuse Armstronga. Učňovské peníze musel platit jediný zúčastněný Čech, Tom Beckaeuser. Nezkušený jezdec ve čtvrtém voze berlínské stáje Petera Mueckeho zatím nedokázal držet tempo ostatních a ztráta 3,6s na polemana znamenala v tak našlapaném poli poslední místo.
1. závodDo prvního závodu sezony vyrazil nejlépe Nielsen, jenž první neuralgickou šikanou vedl zbytek pole v pořadí Vips, Aberdein, Drugovich a Scherer. Příliš zatáčkovitá trať v Magdeburger Boerde bohužel nedovoluje příliš předjíždění a o první vzrušení se postaral až ve třetím kole Čech Beckaeuser: Po strkanici s Pirem ztratil přední spoiler a bez přítlaku vletěl do bariéry ze starých gum.
O rozhodující akci závodu se pak až tři minuty před koncem postaral Estonec Juri Vips. Dobře si připravil útok na lídra Nielsena, Dána předjel a vyhrál! Třetí dojel Aberdein před Schererem a Correou. Poleman Drugovich byl trestán za opuštění tratě a skončil mimo bodovaných míst, zatímco Floerschová dokázala, že by bojovala hodně vepředu, nebýt její diskvalifikace: Po startu z posledního místa dojela 15.
2. závodK optimálnímu zužitkování pole-position dostal Nicklas Nielsen v sobotu odpoledne hned dvě příležitosti, protože byl závod po něhodě Waldherra v první šikaně přerušen a odstartován znovu za Safety Carem. Diváci kolem fádní tratě tím přišli i o vzrušení startu... Závodilo se pouze 18 minut. Jako dopoledne se na prvním místě usadil Nielsen, tentokrát ho sledovali Drugovich, Scherer a Vips. Koncem závodu se odehrávaly podobné scény, jako dopoledne: Nielsen polevil a tři konkurenti za ním číhali v jeho závětří na chybičku. Tentokrát se jezdec týmu Schumacher-Unger ale nenechal překvapit a vyhrál. Floerschová dojela po senzační stíhací jízdě 13., Tom Beckhaeuser dojel poprvé ve Formuli 4 do cíle jako 20.
3. závodDo nedělního závodu německé F4 startuje prvních deset druhého závodu v opačném pořadí a tak se z pole-position mohl radovat fílius zakladatele Le Cirq Soleil, Kami Laliberté. Mladý Kanaďan a na jeho pozici útočící Marcus Armstrong brzdili 300 metrů po startu do první šikany tak pozdě, že oba skončili ve štěrku. Z vedení se tedy mohla těšit Mueckeho dvojice Lirim Zendeli a Oliver Soederstroem před Jonathanem Aberdeinem z týmu Motopark. Závod poté opět trpěl charakteristikou dráhy, která de facto neumožňuje předjetí soupeře bez risku nehody. Zendeli, Soederstroem a Aberdein si dojeli beze změny pořadí pro poháry, na bodovaných místech za nimi se sice jelo v těsných odstupech, ovšem také beze změn pořadí. Tom Beckhaeuser dál sbíral zkušenosti na chvostu pole a byl klasifikován jako 21.
Výsledky německé Formule 4 v Oscherslebenu
1. závod1. Juri Vips. Prema2. Nicklas Nielsen, US3. Jonathan Aberdein, Motopark4. Fabio Scherer, US5. Juan Correa, Prema
2. závod 1. Nicklas Nielsen, US2. Felipe Drugovich, Van Amersfoort3. Fabio Scherer, US4. Juri Vips. Prema5. Juan Correa, Prema
3. závod1. Lirim Zendeli, Muecke2. Oliver Soederstroem, Muecke3. Jonathan Aberdein, Motopark4. Juan Correa, Prema5. Juri Vips. Prema
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.