K prvnímu podniku německého šampionátu ADAC-Formel 4 v Oscherslebenu se zdaleka nedostavili všichni přihlášení piloti (mimo jiné chyběl Enzo Fittipladi) o body se přesto utkalo 24 Tatuusů-Abarth. Mezi nimi byl poprvé i český jezdec: Pro relativně nezkušeného Toma Beckhausera se jednalo především o učňovskou lekci.
Text a foto: Roman Klemm
KvalifikaceJezdci a jedna jezdkyně se jistě ještě nacházeli pod dojmem ošklivé nehody kolegy Billiho Mongera v Doningtonu a zachmuřené páteční počasí jejich náladu jistě nezvedlo. V neuvěřitelně vyrovnané odpolední kvalifikaci, ve které se bojovalo o každou tisícinu, se prosadil jezdec týmu Van Amersfoort, Felipe Druhovich. Jen 2 desetiny pomalejší, než 17letý Brazilec byl dánský pilot týmu Ralfa Schumachera, 20letý „oldie“ Nicklas Nielsen. Druhého a 22. dělilo jen osm desetin. O 36 tisícin pomalejší čas, než Nielsen si zapsala 16letá německá senzace Sophia Floerschová (technická kontrola vozu týmu Muecke ovšem udala nedovolené modifikace brzd a mnichovačce byly všechny časy škrtnuty), s odstupem 62 tisícin následoval Juri Vips (Prema), Schumacherův druhý pilot Fabio Scherer ze Švýcarska byl jen o dalších 9 tisícin pozadu. Další místa obsadili Jihoafričan Jonathan Aberdein z domácího Motoparku, Van Amersfortův Kami Laliberte, Mueckeho Lirim Zendeli a nejlepší desítku uzavírali v tisícinových odstupech oba vozy Premy Juana Manuela Correy a Marcuse Armstronga. Učňovské peníze musel platit jediný zúčastněný Čech, Tom Beckaeuser. Nezkušený jezdec ve čtvrtém voze berlínské stáje Petera Mueckeho zatím nedokázal držet tempo ostatních a ztráta 3,6s na polemana znamenala v tak našlapaném poli poslední místo.
1. závodDo prvního závodu sezony vyrazil nejlépe Nielsen, jenž první neuralgickou šikanou vedl zbytek pole v pořadí Vips, Aberdein, Drugovich a Scherer. Příliš zatáčkovitá trať v Magdeburger Boerde bohužel nedovoluje příliš předjíždění a o první vzrušení se postaral až ve třetím kole Čech Beckaeuser: Po strkanici s Pirem ztratil přední spoiler a bez přítlaku vletěl do bariéry ze starých gum.
O rozhodující akci závodu se pak až tři minuty před koncem postaral Estonec Juri Vips. Dobře si připravil útok na lídra Nielsena, Dána předjel a vyhrál! Třetí dojel Aberdein před Schererem a Correou. Poleman Drugovich byl trestán za opuštění tratě a skončil mimo bodovaných míst, zatímco Floerschová dokázala, že by bojovala hodně vepředu, nebýt její diskvalifikace: Po startu z posledního místa dojela 15.
2. závodK optimálnímu zužitkování pole-position dostal Nicklas Nielsen v sobotu odpoledne hned dvě příležitosti, protože byl závod po něhodě Waldherra v první šikaně přerušen a odstartován znovu za Safety Carem. Diváci kolem fádní tratě tím přišli i o vzrušení startu... Závodilo se pouze 18 minut. Jako dopoledne se na prvním místě usadil Nielsen, tentokrát ho sledovali Drugovich, Scherer a Vips. Koncem závodu se odehrávaly podobné scény, jako dopoledne: Nielsen polevil a tři konkurenti za ním číhali v jeho závětří na chybičku. Tentokrát se jezdec týmu Schumacher-Unger ale nenechal překvapit a vyhrál. Floerschová dojela po senzační stíhací jízdě 13., Tom Beckhaeuser dojel poprvé ve Formuli 4 do cíle jako 20.
3. závodDo nedělního závodu německé F4 startuje prvních deset druhého závodu v opačném pořadí a tak se z pole-position mohl radovat fílius zakladatele Le Cirq Soleil, Kami Laliberté. Mladý Kanaďan a na jeho pozici útočící Marcus Armstrong brzdili 300 metrů po startu do první šikany tak pozdě, že oba skončili ve štěrku. Z vedení se tedy mohla těšit Mueckeho dvojice Lirim Zendeli a Oliver Soederstroem před Jonathanem Aberdeinem z týmu Motopark. Závod poté opět trpěl charakteristikou dráhy, která de facto neumožňuje předjetí soupeře bez risku nehody. Zendeli, Soederstroem a Aberdein si dojeli beze změny pořadí pro poháry, na bodovaných místech za nimi se sice jelo v těsných odstupech, ovšem také beze změn pořadí. Tom Beckhaeuser dál sbíral zkušenosti na chvostu pole a byl klasifikován jako 21.
Výsledky německé Formule 4 v Oscherslebenu
1. závod1. Juri Vips. Prema2. Nicklas Nielsen, US3. Jonathan Aberdein, Motopark4. Fabio Scherer, US5. Juan Correa, Prema
2. závod 1. Nicklas Nielsen, US2. Felipe Drugovich, Van Amersfoort3. Fabio Scherer, US4. Juri Vips. Prema5. Juan Correa, Prema
3. závod1. Lirim Zendeli, Muecke2. Oliver Soederstroem, Muecke3. Jonathan Aberdein, Motopark4. Juan Correa, Prema5. Juri Vips. Prema
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.