Druhý závod World Endurance Championship hostí nádherný přírodní okruh v belgickém SPA-Francorchamps. Oproti prvnímu závodu v Silverstone bude startovní rošt početnější a týmy se netají tím, že toto měření sil pojímají jako ostrý test před nejdůležitějším závodem sezóny, kterým je následující podnik v Le Mans.
Ikonický okruh v belgických Ardenách je proslulý svým nestálým počasím. Týmy zde v historii zažily snad vše, sněhovými vločkami počínaje a vedry k zalknutí konče. Také profil okruhu představuje zajímavou kombinaci dlouhých rovinek, rychlých zatáček, pomalých sekcí i poměrně velkého převýšení. Jezdci mají zdejší okruh právě pro jeho pestrost ve velké oblibě a vesměs se sem rádi vrací. Startovní pole ve SPA-Francorchamps bude oproti Silverstone bohatší, Toyota nasadí třetí prototyp TS050 Hybrid, Signatech Alpine Matmut přiveze i svůj druhý prototyp (#35), který v Silverstone chyběl, a v kategorii LMP2 se navíc na start postaví i jeden prototyp týmu Tockwith Motorsport z ELMS.
LMP1
Úvodní závod v Silverstone dokázal, že k dosažení dobrého výsledku dva vozy stačí. V Belgii bude na startu hned pět hybridních prototypů (2x Porsche a 3x Toyota) a dá se očekávat zajímavá bitva, ve které se střetnou rozdílné aerokonfigurace, volba pneumatik, vyrovnaná výkonnost posádek a samozřejmě operativní reakce a úpravy strategie s ohledem na vývoj závodu, který trvá celých 6 hodin. Porsche udělá jistě maximum pro to, aby si udrželo i po Belgii vedení v průběžné klasifikaci. Proti tomu Toyota se i díky nasazení třetího vozu bude snažit maximalizovat bodový zisk a zcela eliminovat, v nejhorším případě co nejvíce snížit bodovou ztrátu na svého německého rivala. Yuji Kunimoto v prototypu Toyota TS050 Hybrid #9 si ve SPA-Francorchamps projde skutečným křestem v ostrém závodním režimu WEC a jeho výkon na trati může být pro japonský tým klíčový. Oporou mu budou ostatní členové posádky, kterými jsou ostřílení vytrvalostní matadoři Stéphane Sarrazin a Nicolas Lappiere. Druhý jmenovaný se do Toyoty vrací po 2,5 letech strávených za volanty slabších prototypů LMP2, aktuálně jako úřadující Mistr světa této kategorie. Jeho místo v týmu Signatech Alpine Matmut zaujme neméně zkušený „vytrvalec“ Romain Dumas.
ByKolles Racing se ve SPA-Francorchamps pokusí napravit nepřesvědčivý výkon z úvodu sezóny, kdy posádka #4 Oliver Webb, Dominik Kraihamer, James Rossiter bojovala s poměrně letitou technikou více, než bylo zdrávo a v cíli byla klasifikována až na 26. místě se ztrátou propastných 42 kol na vítěze závodu.
LMP2
Slabší prototypy letos výrazně zrychlily. Kvalifikační časy v Silverstone ukázaly, že letošní „Pé dvojky“ jsou v podstatě na úrovni loňských soukromých „Pé jedniček“. V Belgii přibydou ve startovním poli LMP2 další dva prototypy - Signatech Alpine Matmut již nasadí druhý vůz a mezi startujícími se nově objeví i vůz týmu Tockwith Motorsport, který se účastní evropské kontinentální vytrvalostní série. Na konto tohoto nováčka se připíše i další premiéra v podobě prvního nasazení jiného prototypu, než Oreca07. Jak známo, ve světové vytrvalostní sérii se všechny týmy rozhodly pro produkt zmíněného francouzského výrobce, sídlícího v městečku Signes na břehu Středozemního moře, přibližně 100 km jihozápadně od Monaka. Ovšem v ELMS je startovní pole pestřejší a právě tým Tockwith Motorsport sází na šasi Onroak, konkrétně Ligier JS P217. Za jeho volantem se budou střídat Nigel Moore a Philip Hanson, které doplní indický expilot F1 Karun Chandhok. O změně v posádce Signatech Alpine Matmut #36 již byla řeč, druhý modrý vůz #35 budou pilotovat Nelson Panciatici, Pierre Ragues a André Negrao. Jak již naznačil první závod v Silverstone, klíčem k úspěchu v kategorii LMP2 je hlavně vyrovnaný výkon celé posádky podpořený správnou strategií ordinovanou z boxové zídky.
LMGTE Pro
V Silverstone se z vítězství radoval Ford, ale ve SPA-Francorchamps to bude jiné. Nejúspěšnější značkou je zde Ferrari, které v Ardenách v novodobé historii WEC (počítáno od sezóny 2012) zvítězilo již 3x (2013, 14, 16). Vavříny Porsche jsou již hodně „vousaté“ (2012) a Aston Martin se zde radoval také jedinkrát (2015). Klíč k úspěchu se skrývá v pneumatikách, jejichž počet byl pro letošní sezónu redukován a jezdci se k nim budou muset chovat velmi ohleduplně. První závod v Anglii sice ukázal, že obavy ze ztráty závodní akce v důsledku šetření s omezeným počtem pneumatik se nenaplnily, ale jak se říká - jedna vlaštovka jaro nedělá. Uvidíme, jak se situace vyvine ve SPA-Francorchamps. Zdejší nepředvídatelné počasí nám naopak může připravit velmi zajímavou podívanou, pokud se ke slovu, podobně jako v Silverstone, dostanou i mokré a přechodné pneumatiky.
LMGTE Am
Amatérská GéTéčka jedou s největší pravděpodobností svou poslední sezónu. Jako by se jednotlivé posádky nechtěly s touto situací smířit, připravily nám v minulém závodě úžasnou akční podívanou. V posledním kole se o vítězství prali Aston Martin #98 a Spirit of Race Ferrari #54. Přibližně v polovině posledního kola však oba vozy mezi sebou kolidovaly a z vítězství se tak, dle pořekadla „Když se dva perou, třetí se směje“, radovala posádka Clearwater Racing Ferrari #61. Pro trojici Weng Sun Mok, Matt Griffin a Keita Sawa to byl doslova zlatý debut ve WEC. Ovšem ve SPA-Francorchamps to bude zcela jistě jiná káva a z vítězství se zde může radovat jakákoli z pěti posádek, které letos v této kategorii měří své síly.
Závodní okruh SPA Francorchamps leží v trojúhelníku mezi městy Malmedy, Stavelot a Francorchamps na jihovýchodě Belgie. Trať je situována v kopcovité krajině a díky tomu je její profil vertikálně poměrně bohatý. Víte, že průměrná nadmořská výška okruhu je 400 m n.m?
Trať SPA-Francorchamps byla, ostatně jako všechny závodní okruhy té doby, vytýčena na běžných veřejných komunikacích. Historie okruhu sahá do roku 1924, kdy se zde jel první mezinárodní závod. Víte, že v té době okruh měřil 15 kilometrů? A víte, že se jedná o nejstarší okruh v současném seriálu WEC?
Součástí původní trati byla i rovinka Masta. Jednalo se o téměř 4 km dlouhý úsek mezi městečky Malmedy a Stavelot, který byl zhruba v polovině své délky přerušen šikanou mezi farmářskými usedlostmi. Víte, že právě zde se v roce 1966 přihodila Jackiemu Stewartovi v závodním voze BRM vážná nehoda?
Jackie Stewart vylétl z trati a jeho vůz skončil koly vzhůru doslova zapadlý ve sklepení jednoho ze zdejších domů. Jezdec při nehodě utrpěl zlomeninu tří žeber a navíc na jeho tělo visící bezvládně z trosek vytékal benzín z roztržené nádrže. Víte, že trvalo dalších 13 let, než trať v roce 1979 přišla o toto nebezpečné místo?
Současná podoba okruhu je z roku 2007, kdy byla postavena nová pit lane a nový paddock. Úpravou prošel i nájezd na cílovou rovinku včetně předcházející pasáže nazvané Bus Stop. Současná trať má délku 7004 m a díky své délce a rozložení se zde poměrně často stává, že jedna její část je suchá a svítí na ní sluníčko, kdežto v jiném úseku poměrně vydatně prší. Víte, že mnoho jezdců okruh ve SPA-Francorchamps přirovnává k japonské Suzuce?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.