V Silverstone patřily v kategorii GTE Pro oba Fordy GT mezi nejrychlejší vozy. Také začátek závodu zastihl obě posádky v dobrém tempu, ale pak se objevily nečekané potíže.
Zlato a brambory, tak by se dal jednoduše charakterizovat výkon tovární dvojice Fordů GT v prvním závodě letošního ročníku World Endurance Championship, který hostil okruh v Silverstone. Po kvalifikaci se z prvního bodíku radovala posádka #67 ve složení Harry Tincknell, Andy Priaulx, Luis Felipe Derani. Sesterský vůz #66 s trojicí Olivier Pla, Stefan Mücke, Billy Johnson startoval do závodu ze 4. místa. Ovšem hned po startu se Stefan Mücke rychle dotáhl na svého týmového kolegu Andyho Priaulxe a oba společně sváděli poměrně tvrdé souboje o čelo kategorie GTE Pro. Místy se až nechtělo věřit tomu, že oba dva vozy patří do jednoho týmu. Náhlá technická indispozice zapříčinila, že #67 muselo navštívit mechaniky v boxech Fordu tak zvaně „mimo pořadí“. Od té chvíle jely obě dvě posádky s odlišnou strategií. Na čele se usadil Ford GT #66 a druhá posádka se pomalu probojovávala startovním polem vzhůru. V závěrečné třetině závodu, kdy na trať vyjel safety car, se situace obrátila. Vůz #66 ztratil svůj v té době 30 sekundový náskok a propadl se na 4. pozici, kdežto vůz #67 se náhle ocitl zpátky na čele závodu. Oba vozy si své pozice následně udržely až do konce závodu.
George Howard-Chappell, týmový šéf: „Byl to báječný začátek sezóny. Tak nějak jsme si to představovali. Vyhraná kvalifikace i závod v podání #67, to je úžasné, možná ještě lepší, než jsme doufali. Na druhou stranu to byla smůla pro #66. Byli na tom dobře, ale jen do chvíle, než se objevil safety car. Ale nestěžuji si, i když jsme to zpočátku měli velmi dobře rozjeté. Jsem velmi spokojený s prací, kterou jsme v zimní přestávce odvedli. Zvláště se nám povedlo správně nastavit vůz, na čemž má svůj velký podíl i Michelin.“
Andy Priaulx, Ford GT #67: „Při prvním stintu jsme začali dobře, ale pak jsme se najednou propadli dolů. Ale nevzdali jsme to. Ve svém druhém stintu jsem se na to snažil hodně tlačit. Dost nám samozřejmě pomohl safety car, ale vždy potřebujete mít také trochu štěstí. Díky tomu se nám podařilo vrátit se na čelo a my jsme naše pole position proměnili ve vítězství.“
Pipo Derani, Ford GT #67: „Nebylo to pro mne vůbec jednoduché. Všechno je pro mne nové a musím se učit spoustu věcí. To platí i o pneumatikách, které jsou u GT trochu jiné, než jsem byl zvyklý u LMP2. Byl to ale nakonec dobrý závod. Po těch problémech na začátku jsme vůbec nečekali, že by to takto mohlo skončit. Kluci ale odvedli skvělou práci, celý tým byl fenomenální a zaslouží si toto vítězství.“
Harry Tincknell, Ford GT #67: „Seděl jsem v našem trucku a chatoval s Andym, když jsem najednou uslyšel „Harry, přilbu!“. Vůbec jsem neměl čas na přípravu. Ale nakonec jsem si jízdu užíval. Měl jsem dlouhý stint a tak jsem se jen soustředil na správný ritmus. Snažil jsem se kroužit pokud možno stále stejná kola, abych to dovezl domů. A to se nakonec podařilo. Zvítězit v domácím závodě, před zraky mé rodiny, přátel i lidí z továrny, to je fantastické. Dal jsem do toho absolutně všechno a doufám, že budeme pokračovat až k vítězství v šampionátu.“
Stefan Mücke, Ford GT #66: „Začátek závodu pro nás vypadal velmi dobře. Podařilo se mi dobře odstartovat a ocitl jsem se až u Andyho. Potom jsme spolu bojovali o čelo, než Andyho potkaly problémy a musel do boxů. I já jsem cítil nějaké vibrace, musíme to ještě prošetřit, protože to hodně ovlivnilo naše vyvážení. Ale přes to se mi dařilo držet se na čele. Zastávky proběhly v pořádku, a když jsem po dvojitém stintu předával auto Billovi, tak jsme měli dobrou pozici. Bohužel později jsme díky safety caru naši výhodu ztratili a propadli jsme se. Je to opravdu velká škoda, ale i tak získal tým, díky druhému vozu, výborný výsledek. Bohužel my jsme po dlouhém čase ve vedení ztratili pozici a propadli se až na čtvrté místo. Dnes jsme to měli ve svých rukou, ale nepodařilo se nám to. Příště jistě budeme silnější.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.