Bývalá GP2 se sice přejmenovala na Formuli 2, větší zájem jezdců a týmů tato příliš pozdě udělená nová etiketa ale zatím nevyvolala. Naopak: K prvnímu podniku FIA F2 do Bahrajnu přijelo jen 20 účastníků – mezi nimi nejeden, který již teď dobře věděl, že celý šampionát nedokáže financovat.„Svěží nový začátek“ jistě vypadá jinak...
Text a foto: Roman Klemm
To ovšem špičkové borce s konekcemi do Formule 1 nemuselo zajímat. Na okruhu, který všichni dobře znali z předsezonních testů, zajel ve volném tréninku nejrychleji junior Renaultu Oliver Rowland před Rusem Markelovem a juniory Akedemie Ferrari, Leclercem a Fuocem.
KvalifikaceO postavení na startu se jelo v pátek večer za umělého osvětlení. Své první kvalifikační pokusy odpálili všichni piloti během úvodních 12 minut a na špičce se usadili oba noví jezdci mistrovského týmu Prema, Charles Leclerc a Antonio Fuoco. Oba juniory Ferrari při tom dělilo jen 67 tisícin. Následoval zkušený Norman Nato (Arden), Luca Ghiotto, Artem Markelov (oba Russian Time), a další dva nováčci přicházející do F2 z GP2, Alexander Albon (ART) s Nyckem de Vriesem (Rapax).
Po přezutí na čerstvé kvalifikační obutí Pirelli to byl Leclerc, kdo se jako první pokusil o další zlepšení času. Učinil tak překvapivě brzy, již 10 minut před koncem session. Taktika úřadujícího šampiona GP3 se vyplatila a skutečně svůj čas o 6 destin zlepšil! Konkurence se na trať vydala až těsně před koncem kvalifikace a vylámala si na výkonu hubeňoura z Monaka zuby! „Ne, tuhle taktiku jsme předem neplánovali. Mé první pokusy ovšem byly tak slibné, že jsem spontánně rozhodl, že druhou sérii vypálím na trať co nejrychleji. Jistě, závěr kvalifikace, kterému jsem již jen přihlížel byl stressový – ale vyplatilo se!“ radoval se Leclerc. K dobru mu přišla u srážka Malji s Jefferim minutu před koncem session. Předsezonní favorit si tedy při svém debutu zajistil pole-position před týmovým kolegou Fuocem, výborným de Vriesem, Natem, Ghiottou a Macušitou. Nejlepší desítku časů uzavírali zklamaní Markelov s Rowlandem, Albon a nejmpladší pilot pole, junior Red Bullu Sergio Sette-Camara z Brazílie. Večer Fuoco svou dobrou druhou pozici ztratil: Komisaři ho posunuli o tři místa dozadu, protože údajně blokoval Markelova.
Sobotní závodPodmínky byly v sobotní poledne zcela odlišné k pátečnímu večeru, Leclerc ovšem i za vedra ukázal, že je výjimečným talentem: Vyrazil výborně a prvním kolem za sebou vedl Nata, Markelova, de Vriese, Macučitu a Ghiotta. Francouz Norman Nato se ovšem nenechal setřást ze závětří. Naopak: začátkem třetího kola převzal vedení. Škoda, že prvnímu závodu FIA Formule 2 od roku 1984 přihlíželi jen zaměstnanci týmů a maršálkové – bylo totiž nač se dívat: První třetinu závodu se drželo vedoucích jedenáct vozů díky shodné strategii v zájemném závětří a nikdo se nedokázal utrhnout. V 7. kole se Leclerc znovu posunul před Nata a o dalších 7 kol později před sebe Francouz musel pustit i výborného Markelova.
Až do zastávek v boxech znělo pořadí Lecler, Markelov, Nato, de Vries, Ghiotto, Rowland, King Albon a Cecotto. Rus Monačanovi zle dýchal na záda, když lídr Leclerc po 15 kolech zajel do boxů. Po výměně pneumatik ho předjel Nato a všechno čekalo na rozhodující zastávku Markelova. Rus měnil o tři kola později, což bylo přílič pozdě. Nato s Leclrecem jeli na svěžím obutí o 4 sekundy na kolo rychleji a Artem se proto na trať vrátil až o osm sekund za nimi.
Deset kol před cílem vedl Nato s náskokem 3 sekund na Leclerca, Markelov následoval dalších 7 sekund za nimi. O čtvrté místo bojovalo kvarteto de Vries, Rowland, Giotto a King. Zkušený Markelov si životnost svých pneumatik rozhodil ze všech nejlépe. Tři kola před koncem předjel druhého Leclerca a obřími kroky doháněl lídra Nata. Půldruhého kola před
cílem se Rus dostal na první místo a zapsal se tak do dějin jako první vítěz „novodobé Formule 2“. Na stupni vítězů ho doplnili Natos s Leclercem a o zbývající bodovaná místa se po velmi zajímavém závodě podělili King, Rowland, Albon, Ghiotto, Macušita, Fuoco a de Vries. „Po naší zastávce v boxech jsem myslel, že je vše ztraceno. Můj inženýr mi ale říkal, abych zůstal klidný a že se nakonec vše otočí v náš prospěch. Měl pravdu,“ smál se vítěz ze Soči.
Nedělní sprintSmůlu měl o nedělní odpoledne především junior Hondy, Nobuharu Macušita. Japoncova osmá sobotní pozice vlastně znamenala pole-position ve sprintu, jeho ART-Dallara ale včas nenaskočila a musel startovat z boxů. Nejlepší startovní pozice tak před hrstkou diváků, kteří se ztráceli na hlavní tribuně, připadla Ghiottovi před Albonem, Rowlandem, Kingem, Leclercem, Natem a vítězem prvního závodu sezony Artemem Marjelovem. Mladý Ital své výhody využil a provedl Albona s Leclercem první zatáčkou. Brzy poté byl závod ovšem neutralizován, protože havaroval Nato. Po třech pomalých kolech se opět závodilo a Leclerc toho hned využil, aby se posunul před Albona na druhé místo. Jedouc v těsně sevřené skupině Thajec pak ztratil další místa vůči Rowlandovi, Markelovovi, Kingovi a Fuocovi.
Formule 2 předváděla senzační sport: Ještě po osmi kolech dělilo prvních 16 vozů jen 10 sekund – jaká to podívaná.
Začátkem 9. kola zaútočil Leclerc úspěšně na Ghiotta a dokázal se od Itala lehce odpoutat. Tomu již dýchal na záda kolega Markelov, jenž hned poté zavítal do boxů pro nové pneumatiky. Zatímco Leclerc s přehledem držel vedení, musel Ghiotto zpomalit. Nejdříve se před něj dostal Rowland a později i Fuocco. 9 kol před koncem fasoval čerstvé obutí i Leclerc – i on tedy riskoval výměnu pneumatik ve sprintu! Monačan hned začal na trať sázet nejrychlejší časy a dral se polem zpět kupředu. Na kolo byl kolem 4s rychlejší, než špička, kterou drželi Rowland s Ghiottem. Tři kola před cílem byl senzační Leclerc již pátý a dvě kola později třetí. Při vjezdu do posledního kola předjel druhého Rowlanda a během posledního okruhu i lídra Ghiotta – perfektně kalkulovaná jízda! V cíli byl junior Ferrari o 1,5 sekundy před Italem a slavil své první vítězství ve Formuli 2. Druhý skončil po pěkném boji s Rowlandem Ghiotto, zbývající bodovaná místa obsadili Latifi, King, de Vries, Albon a zklamaný Markelov.
Druhý podnik šampionátu FIA F2 se bude konat v polovině května v Barceloně.
Výsledky FIA Formule 2 v Bahrajnu:
Sobota:1. Artem Markelov, Russian Time2. Norman Nato, Arden3. Charles Leclerc, Prema4. Jordan King, MP5. Oliver Rowland, DAMS6. Alexander Albon, ART7. Luca Ghiotto, Russian Time8. Nobuharu Macučita, ART9. Antonio Fuoco, Prema10. Nyck de Vries, Rapax
Neděle:1. Charles Leclerc, Prema2. Luca Ghiotto, Russian Time3. Oliver Rowland, DAMS4. Nicolas Latifi, DAMS5. Jordan King, MP6. Nyck de Vries, Rapax7. Alexander Albon, ART8. Artem Markelov, Russian Time
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?