Bývalá GP2 se sice přejmenovala na Formuli 2, větší zájem jezdců a týmů tato příliš pozdě udělená nová etiketa ale zatím nevyvolala. Naopak: K prvnímu podniku FIA F2 do Bahrajnu přijelo jen 20 účastníků – mezi nimi nejeden, který již teď dobře věděl, že celý šampionát nedokáže financovat.„Svěží nový začátek“ jistě vypadá jinak...
Text a foto: Roman Klemm
To ovšem špičkové borce s konekcemi do Formule 1 nemuselo zajímat. Na okruhu, který všichni dobře znali z předsezonních testů, zajel ve volném tréninku nejrychleji junior Renaultu Oliver Rowland před Rusem Markelovem a juniory Akedemie Ferrari, Leclercem a Fuocem.
KvalifikaceO postavení na startu se jelo v pátek večer za umělého osvětlení. Své první kvalifikační pokusy odpálili všichni piloti během úvodních 12 minut a na špičce se usadili oba noví jezdci mistrovského týmu Prema, Charles Leclerc a Antonio Fuoco. Oba juniory Ferrari při tom dělilo jen 67 tisícin. Následoval zkušený Norman Nato (Arden), Luca Ghiotto, Artem Markelov (oba Russian Time), a další dva nováčci přicházející do F2 z GP2, Alexander Albon (ART) s Nyckem de Vriesem (Rapax).
Po přezutí na čerstvé kvalifikační obutí Pirelli to byl Leclerc, kdo se jako první pokusil o další zlepšení času. Učinil tak překvapivě brzy, již 10 minut před koncem session. Taktika úřadujícího šampiona GP3 se vyplatila a skutečně svůj čas o 6 destin zlepšil! Konkurence se na trať vydala až těsně před koncem kvalifikace a vylámala si na výkonu hubeňoura z Monaka zuby! „Ne, tuhle taktiku jsme předem neplánovali. Mé první pokusy ovšem byly tak slibné, že jsem spontánně rozhodl, že druhou sérii vypálím na trať co nejrychleji. Jistě, závěr kvalifikace, kterému jsem již jen přihlížel byl stressový – ale vyplatilo se!“ radoval se Leclerc. K dobru mu přišla u srážka Malji s Jefferim minutu před koncem session. Předsezonní favorit si tedy při svém debutu zajistil pole-position před týmovým kolegou Fuocem, výborným de Vriesem, Natem, Ghiottou a Macušitou. Nejlepší desítku časů uzavírali zklamaní Markelov s Rowlandem, Albon a nejmpladší pilot pole, junior Red Bullu Sergio Sette-Camara z Brazílie. Večer Fuoco svou dobrou druhou pozici ztratil: Komisaři ho posunuli o tři místa dozadu, protože údajně blokoval Markelova.
Sobotní závodPodmínky byly v sobotní poledne zcela odlišné k pátečnímu večeru, Leclerc ovšem i za vedra ukázal, že je výjimečným talentem: Vyrazil výborně a prvním kolem za sebou vedl Nata, Markelova, de Vriese, Macučitu a Ghiotta. Francouz Norman Nato se ovšem nenechal setřást ze závětří. Naopak: začátkem třetího kola převzal vedení. Škoda, že prvnímu závodu FIA Formule 2 od roku 1984 přihlíželi jen zaměstnanci týmů a maršálkové – bylo totiž nač se dívat: První třetinu závodu se drželo vedoucích jedenáct vozů díky shodné strategii v zájemném závětří a nikdo se nedokázal utrhnout. V 7. kole se Leclerc znovu posunul před Nata a o dalších 7 kol později před sebe Francouz musel pustit i výborného Markelova.
Až do zastávek v boxech znělo pořadí Lecler, Markelov, Nato, de Vries, Ghiotto, Rowland, King Albon a Cecotto. Rus Monačanovi zle dýchal na záda, když lídr Leclerc po 15 kolech zajel do boxů. Po výměně pneumatik ho předjel Nato a všechno čekalo na rozhodující zastávku Markelova. Rus měnil o tři kola později, což bylo přílič pozdě. Nato s Leclrecem jeli na svěžím obutí o 4 sekundy na kolo rychleji a Artem se proto na trať vrátil až o osm sekund za nimi.
Deset kol před cílem vedl Nato s náskokem 3 sekund na Leclerca, Markelov následoval dalších 7 sekund za nimi. O čtvrté místo bojovalo kvarteto de Vries, Rowland, Giotto a King. Zkušený Markelov si životnost svých pneumatik rozhodil ze všech nejlépe. Tři kola před koncem předjel druhého Leclerca a obřími kroky doháněl lídra Nata. Půldruhého kola před
cílem se Rus dostal na první místo a zapsal se tak do dějin jako první vítěz „novodobé Formule 2“. Na stupni vítězů ho doplnili Natos s Leclercem a o zbývající bodovaná místa se po velmi zajímavém závodě podělili King, Rowland, Albon, Ghiotto, Macušita, Fuoco a de Vries. „Po naší zastávce v boxech jsem myslel, že je vše ztraceno. Můj inženýr mi ale říkal, abych zůstal klidný a že se nakonec vše otočí v náš prospěch. Měl pravdu,“ smál se vítěz ze Soči.
Nedělní sprintSmůlu měl o nedělní odpoledne především junior Hondy, Nobuharu Macušita. Japoncova osmá sobotní pozice vlastně znamenala pole-position ve sprintu, jeho ART-Dallara ale včas nenaskočila a musel startovat z boxů. Nejlepší startovní pozice tak před hrstkou diváků, kteří se ztráceli na hlavní tribuně, připadla Ghiottovi před Albonem, Rowlandem, Kingem, Leclercem, Natem a vítězem prvního závodu sezony Artemem Marjelovem. Mladý Ital své výhody využil a provedl Albona s Leclercem první zatáčkou. Brzy poté byl závod ovšem neutralizován, protože havaroval Nato. Po třech pomalých kolech se opět závodilo a Leclerc toho hned využil, aby se posunul před Albona na druhé místo. Jedouc v těsně sevřené skupině Thajec pak ztratil další místa vůči Rowlandovi, Markelovovi, Kingovi a Fuocovi.
Formule 2 předváděla senzační sport: Ještě po osmi kolech dělilo prvních 16 vozů jen 10 sekund – jaká to podívaná.
Začátkem 9. kola zaútočil Leclerc úspěšně na Ghiotta a dokázal se od Itala lehce odpoutat. Tomu již dýchal na záda kolega Markelov, jenž hned poté zavítal do boxů pro nové pneumatiky. Zatímco Leclerc s přehledem držel vedení, musel Ghiotto zpomalit. Nejdříve se před něj dostal Rowland a později i Fuocco. 9 kol před koncem fasoval čerstvé obutí i Leclerc – i on tedy riskoval výměnu pneumatik ve sprintu! Monačan hned začal na trať sázet nejrychlejší časy a dral se polem zpět kupředu. Na kolo byl kolem 4s rychlejší, než špička, kterou drželi Rowland s Ghiottem. Tři kola před cílem byl senzační Leclerc již pátý a dvě kola později třetí. Při vjezdu do posledního kola předjel druhého Rowlanda a během posledního okruhu i lídra Ghiotta – perfektně kalkulovaná jízda! V cíli byl junior Ferrari o 1,5 sekundy před Italem a slavil své první vítězství ve Formuli 2. Druhý skončil po pěkném boji s Rowlandem Ghiotto, zbývající bodovaná místa obsadili Latifi, King, de Vries, Albon a zklamaný Markelov.
Druhý podnik šampionátu FIA F2 se bude konat v polovině května v Barceloně.
Výsledky FIA Formule 2 v Bahrajnu:
Sobota:1. Artem Markelov, Russian Time2. Norman Nato, Arden3. Charles Leclerc, Prema4. Jordan King, MP5. Oliver Rowland, DAMS6. Alexander Albon, ART7. Luca Ghiotto, Russian Time8. Nobuharu Macučita, ART9. Antonio Fuoco, Prema10. Nyck de Vries, Rapax
Neděle:1. Charles Leclerc, Prema2. Luca Ghiotto, Russian Time3. Oliver Rowland, DAMS4. Nicolas Latifi, DAMS5. Jordan King, MP6. Nyck de Vries, Rapax7. Alexander Albon, ART8. Artem Markelov, Russian Time
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.