Bývalá GP2 se sice přejmenovala na Formuli 2, větší zájem jezdců a týmů tato příliš pozdě udělená nová etiketa ale zatím nevyvolala. Naopak: K prvnímu podniku FIA F2 do Bahrajnu přijelo jen 20 účastníků – mezi nimi nejeden, který již teď dobře věděl, že celý šampionát nedokáže financovat.„Svěží nový začátek“ jistě vypadá jinak...
Text a foto: Roman Klemm
To ovšem špičkové borce s konekcemi do Formule 1 nemuselo zajímat. Na okruhu, který všichni dobře znali z předsezonních testů, zajel ve volném tréninku nejrychleji junior Renaultu Oliver Rowland před Rusem Markelovem a juniory Akedemie Ferrari, Leclercem a Fuocem.
KvalifikaceO postavení na startu se jelo v pátek večer za umělého osvětlení. Své první kvalifikační pokusy odpálili všichni piloti během úvodních 12 minut a na špičce se usadili oba noví jezdci mistrovského týmu Prema, Charles Leclerc a Antonio Fuoco. Oba juniory Ferrari při tom dělilo jen 67 tisícin. Následoval zkušený Norman Nato (Arden), Luca Ghiotto, Artem Markelov (oba Russian Time), a další dva nováčci přicházející do F2 z GP2, Alexander Albon (ART) s Nyckem de Vriesem (Rapax).
Po přezutí na čerstvé kvalifikační obutí Pirelli to byl Leclerc, kdo se jako první pokusil o další zlepšení času. Učinil tak překvapivě brzy, již 10 minut před koncem session. Taktika úřadujícího šampiona GP3 se vyplatila a skutečně svůj čas o 6 destin zlepšil! Konkurence se na trať vydala až těsně před koncem kvalifikace a vylámala si na výkonu hubeňoura z Monaka zuby! „Ne, tuhle taktiku jsme předem neplánovali. Mé první pokusy ovšem byly tak slibné, že jsem spontánně rozhodl, že druhou sérii vypálím na trať co nejrychleji. Jistě, závěr kvalifikace, kterému jsem již jen přihlížel byl stressový – ale vyplatilo se!“ radoval se Leclerc. K dobru mu přišla u srážka Malji s Jefferim minutu před koncem session. Předsezonní favorit si tedy při svém debutu zajistil pole-position před týmovým kolegou Fuocem, výborným de Vriesem, Natem, Ghiottou a Macušitou. Nejlepší desítku časů uzavírali zklamaní Markelov s Rowlandem, Albon a nejmpladší pilot pole, junior Red Bullu Sergio Sette-Camara z Brazílie. Večer Fuoco svou dobrou druhou pozici ztratil: Komisaři ho posunuli o tři místa dozadu, protože údajně blokoval Markelova.
Sobotní závodPodmínky byly v sobotní poledne zcela odlišné k pátečnímu večeru, Leclerc ovšem i za vedra ukázal, že je výjimečným talentem: Vyrazil výborně a prvním kolem za sebou vedl Nata, Markelova, de Vriese, Macučitu a Ghiotta. Francouz Norman Nato se ovšem nenechal setřást ze závětří. Naopak: začátkem třetího kola převzal vedení. Škoda, že prvnímu závodu FIA Formule 2 od roku 1984 přihlíželi jen zaměstnanci týmů a maršálkové – bylo totiž nač se dívat: První třetinu závodu se drželo vedoucích jedenáct vozů díky shodné strategii v zájemném závětří a nikdo se nedokázal utrhnout. V 7. kole se Leclerc znovu posunul před Nata a o dalších 7 kol později před sebe Francouz musel pustit i výborného Markelova.
Až do zastávek v boxech znělo pořadí Lecler, Markelov, Nato, de Vries, Ghiotto, Rowland, King Albon a Cecotto. Rus Monačanovi zle dýchal na záda, když lídr Leclerc po 15 kolech zajel do boxů. Po výměně pneumatik ho předjel Nato a všechno čekalo na rozhodující zastávku Markelova. Rus měnil o tři kola později, což bylo přílič pozdě. Nato s Leclrecem jeli na svěžím obutí o 4 sekundy na kolo rychleji a Artem se proto na trať vrátil až o osm sekund za nimi.
Deset kol před cílem vedl Nato s náskokem 3 sekund na Leclerca, Markelov následoval dalších 7 sekund za nimi. O čtvrté místo bojovalo kvarteto de Vries, Rowland, Giotto a King. Zkušený Markelov si životnost svých pneumatik rozhodil ze všech nejlépe. Tři kola před koncem předjel druhého Leclerca a obřími kroky doháněl lídra Nata. Půldruhého kola před
cílem se Rus dostal na první místo a zapsal se tak do dějin jako první vítěz „novodobé Formule 2“. Na stupni vítězů ho doplnili Natos s Leclercem a o zbývající bodovaná místa se po velmi zajímavém závodě podělili King, Rowland, Albon, Ghiotto, Macušita, Fuoco a de Vries. „Po naší zastávce v boxech jsem myslel, že je vše ztraceno. Můj inženýr mi ale říkal, abych zůstal klidný a že se nakonec vše otočí v náš prospěch. Měl pravdu,“ smál se vítěz ze Soči.
Nedělní sprintSmůlu měl o nedělní odpoledne především junior Hondy, Nobuharu Macušita. Japoncova osmá sobotní pozice vlastně znamenala pole-position ve sprintu, jeho ART-Dallara ale včas nenaskočila a musel startovat z boxů. Nejlepší startovní pozice tak před hrstkou diváků, kteří se ztráceli na hlavní tribuně, připadla Ghiottovi před Albonem, Rowlandem, Kingem, Leclercem, Natem a vítězem prvního závodu sezony Artemem Marjelovem. Mladý Ital své výhody využil a provedl Albona s Leclercem první zatáčkou. Brzy poté byl závod ovšem neutralizován, protože havaroval Nato. Po třech pomalých kolech se opět závodilo a Leclerc toho hned využil, aby se posunul před Albona na druhé místo. Jedouc v těsně sevřené skupině Thajec pak ztratil další místa vůči Rowlandovi, Markelovovi, Kingovi a Fuocovi.
Formule 2 předváděla senzační sport: Ještě po osmi kolech dělilo prvních 16 vozů jen 10 sekund – jaká to podívaná.
Začátkem 9. kola zaútočil Leclerc úspěšně na Ghiotta a dokázal se od Itala lehce odpoutat. Tomu již dýchal na záda kolega Markelov, jenž hned poté zavítal do boxů pro nové pneumatiky. Zatímco Leclerc s přehledem držel vedení, musel Ghiotto zpomalit. Nejdříve se před něj dostal Rowland a později i Fuocco. 9 kol před koncem fasoval čerstvé obutí i Leclerc – i on tedy riskoval výměnu pneumatik ve sprintu! Monačan hned začal na trať sázet nejrychlejší časy a dral se polem zpět kupředu. Na kolo byl kolem 4s rychlejší, než špička, kterou drželi Rowland s Ghiottem. Tři kola před cílem byl senzační Leclerc již pátý a dvě kola později třetí. Při vjezdu do posledního kola předjel druhého Rowlanda a během posledního okruhu i lídra Ghiotta – perfektně kalkulovaná jízda! V cíli byl junior Ferrari o 1,5 sekundy před Italem a slavil své první vítězství ve Formuli 2. Druhý skončil po pěkném boji s Rowlandem Ghiotto, zbývající bodovaná místa obsadili Latifi, King, de Vries, Albon a zklamaný Markelov.
Druhý podnik šampionátu FIA F2 se bude konat v polovině května v Barceloně.
Výsledky FIA Formule 2 v Bahrajnu:
Sobota:1. Artem Markelov, Russian Time2. Norman Nato, Arden3. Charles Leclerc, Prema4. Jordan King, MP5. Oliver Rowland, DAMS6. Alexander Albon, ART7. Luca Ghiotto, Russian Time8. Nobuharu Macučita, ART9. Antonio Fuoco, Prema10. Nyck de Vries, Rapax
Neděle:1. Charles Leclerc, Prema2. Luca Ghiotto, Russian Time3. Oliver Rowland, DAMS4. Nicolas Latifi, DAMS5. Jordan King, MP6. Nyck de Vries, Rapax7. Alexander Albon, ART8. Artem Markelov, Russian Time
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?