F3 v Silverstone: Vítězili Norris, Eriksson a Ilott – Schumacher zatím nepřesvědčil

Callum Ilott
Callum Ilott, foto: Formule 3
iMotorSport.cz 16. dubna 2017 18:17
Sdílej:

V rámci šampionátu WEC absolvovala i evropská Formule 3 v Silverstone první tři závody ročníku. Přesvědčili Norris s Ilottem a Erikssonem, zatímco se Mick Schumacher zatím nedokázal prosadit.

Text a foto: Roman Klemm

KvalifikacePrvní pole-position sezony 2017 si pro páteční závod zajistil úřadující mistr Formule Renault, Lando Norris. Britský junior McLarenu startuje za stáj Trevora Carlina a prosadil se o 6 tisícin před zkušenějším krajanem Callumem Ilottem ze stáje Prema. Druhou startovní řadu vytvořili Němec Maximilan Guenther (Prema) se Švédem Joelem Erikssonem (Motopark), třetí řadu nováček z Indie Jehan Daruvala (Carlin) s Číňanem Zhouem (Prema). Jisté vystřízlivění přinesl debut ve Formuli 3 pro velká jména přicházející z německé F4: Mistr Joey Mawson (Van Amersfoort) dosáhl pouze 9. času, opěvovaný Mick Schumacher směl startovat jen ze 12. pozice a byl tak – jako již při testech – nejpomalejší z pilotů favorizovaného týmu Prema.

Také další velká jména se nedokázala prosadit: Pedro Piquet (Van Amersfoort) startoval z pozice 14, Harrison Newey (Van Amersfoort) o dvě místa za ním a „Císařpán“ Ferdinand Habsburg ze 17. místa devatenáctičlenného pole.

Pro sobotní a nedělní závod si první dvě startovní místa zajistili Ilott s Norrisem.

1. závodNa suchém asfaltu, ale pod zataženou oblohou a lehkého mrholení se bohužel startovalo za vodícím vozem. Když safety car před prázdnými ochozy po dvou kolech trať opustil, vyšel nejlepší odpich do ročníku 2017 přirozeně Norrisovi. Z prvního kola se lídr vrátil s náskokem 1,2 sekundy na Illota, Guenthera, Dennise a Erikssona. Illot ale hned ve druhém kole uklouzl do štěrku, zatímco Mawson se Schumacherem ukázali senzační vstup do závodu a posunuli se během půldruhého kola na pozice 5 a 6! Následovala krátká neutralizace, po které se závodilo zase jen jedno kolo, než do bariér vyletěl Ralf Aron. Po třetí neutralizaci během 30minutového závodu (není to perverzní?) zbývalo již jen „10 ostrých minut“ a 17letý Lando Norris tohoto sprintu bezvadně využil k prvnímu jasnému triumfu ve Formuli 3 před týmovým kolegou Jake Dennisem, Guentherem, Erikssonem, dobrým Mawsonem a Neweyem. Schumacher ztratil 7. místo tesně před koncem vůči Zhouovi, pro dva body si dojel i Piquet, když skončil před Daruvalou 9.

2. závodZ nejlepšího startovního místa směl do druhého závodu vyrazit Ilott před Norrisem, Erikssonem, Guentherem, Hughesem (Hitec) a Daruvalou. Schumacher si tentokrát zajistil 9., Piquet 15. pozici. Před ochozy, které byly stejně tak prázdné, jako v pátek, vyšel za sucha start nejlépe polemanovi, zatímco Norris brutálně „zaspal“. Ještě během prvního kola se ovšem na první místo prodral Joel Eriksson. Švéd si rychle vychel velký náskok a ostatní se za ním seřadili v pořadí Ilott, Hughes, Guenther, Dennis, Schumacher, Mawson a Norris. Závod se tentokrát obešel bez neutralizací a junior BMW Eriksson nebyl k poražení. V cíli byl o 2,3 sekundy před Ilottem. Následovali Hughes, Guenther a Dennis. Mick Schumacher si proti Norrisovi a Zhouovi tvrdě vybojoval šestou pozici, Číňan za ním nakonec dojel sedmý před Daruvalou, Norrisem a Neweyem.

3. závodZa sucha a krásného modrého nebe se startovalo do třetího závodu v neděli. O první startovní řadu se znovu dělili Ilott s Norrisem – sobotní vítěz Erikson číhal hned za nimi. První kolo bylo věrným opakováním soboty: Po Norrisově zaváhání převzal vedení Ilott, ještě během prvního kola ho ale na prvním místě vystřídal Eriksson. Následovali Guenther, Norris a Daruvala, Schumacher a Zhou ve druhém kole předvedli nezávislé „hodiny“ a rozloučili se tak z bodovaných míst. Ve čtvrtém kole se Callum Ilott znovu dostal na první místo a rozhodujícím způsobem Erikssonovi ujel směrem vítězství. O dvě kola později vystřídal Norris na třetím místě Guenthera a špička v tomto pořadí dojela až do cíle. O zbývající body se podělili Dennis, Daruvala, Mazepin, Mawson, Newey a Aron.

Šampionát bude pokračovat v polovině května v Monze.

Stav Evropského šampionátu F3 po třech závodech:1. Joel Eriksson, Motopark 55 b.2. Callum Ilott, Prema 43 b.3. Lando Norris, Carlin 42 b.4. Maximilian Guenther, Prema 39 b.5. Jack Dennis, Carlin 38 b.6. Jake Hughes, Hitech 15 b.

Stalo se
Trh s elektromobily
Čínský elektromobil BYD Atto 3

Tesla ztrácí své pozice v Evropě. Čínský BYD ji poprvé předběhl v prodeji elektromobilů

Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Emisní skandál Volkswagenu: Čtyři bývalí manažeři odsouzeni, dva jdou do vězení

Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.

Testy aut
hyundai santa fe

Hyundai Santa Fe – zapomeňte na Kodiaq, Santa Fe hraje vyšší ligu za míň peněz

Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.

Testy aut
Audi Q5 50 TFSIe

Test ojetiny: Audi Q5 50 TFSIe – zánovní prémiový plug-in hybrid pod milion

Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.