V rámci šampionátu WEC absolvovala i evropská Formule 3 v Silverstone první tři závody ročníku. Přesvědčili Norris s Ilottem a Erikssonem, zatímco se Mick Schumacher zatím nedokázal prosadit.
Text a foto: Roman Klemm
KvalifikacePrvní pole-position sezony 2017 si pro páteční závod zajistil úřadující mistr Formule Renault, Lando Norris. Britský junior McLarenu startuje za stáj Trevora Carlina a prosadil se o 6 tisícin před zkušenějším krajanem Callumem Ilottem ze stáje Prema. Druhou startovní řadu vytvořili Němec Maximilan Guenther (Prema) se Švédem Joelem Erikssonem (Motopark), třetí řadu nováček z Indie Jehan Daruvala (Carlin) s Číňanem Zhouem (Prema). Jisté vystřízlivění přinesl debut ve Formuli 3 pro velká jména přicházející z německé F4: Mistr Joey Mawson (Van Amersfoort) dosáhl pouze 9. času, opěvovaný Mick Schumacher směl startovat jen ze 12. pozice a byl tak – jako již při testech – nejpomalejší z pilotů favorizovaného týmu Prema.
Také další velká jména se nedokázala prosadit: Pedro Piquet (Van Amersfoort) startoval z pozice 14, Harrison Newey (Van Amersfoort) o dvě místa za ním a „Císařpán“ Ferdinand Habsburg ze 17. místa devatenáctičlenného pole.
Pro sobotní a nedělní závod si první dvě startovní místa zajistili Ilott s Norrisem.
1. závodNa suchém asfaltu, ale pod zataženou oblohou a lehkého mrholení se bohužel startovalo za vodícím vozem. Když safety car před prázdnými ochozy po dvou kolech trať opustil, vyšel nejlepší odpich do ročníku 2017 přirozeně Norrisovi. Z prvního kola se lídr vrátil s náskokem 1,2 sekundy na Illota, Guenthera, Dennise a Erikssona. Illot ale hned ve druhém kole uklouzl do štěrku, zatímco Mawson se Schumacherem ukázali senzační vstup do závodu a posunuli se během půldruhého kola na pozice 5 a 6! Následovala krátká neutralizace, po které se závodilo zase jen jedno kolo, než do bariér vyletěl Ralf Aron. Po třetí neutralizaci během 30minutového závodu (není to perverzní?) zbývalo již jen „10 ostrých minut“ a 17letý Lando Norris tohoto sprintu bezvadně využil k prvnímu jasnému triumfu ve Formuli 3 před týmovým kolegou Jake Dennisem, Guentherem, Erikssonem, dobrým Mawsonem a Neweyem. Schumacher ztratil 7. místo tesně před koncem vůči Zhouovi, pro dva body si dojel i Piquet, když skončil před Daruvalou 9.
2. závodZ nejlepšího startovního místa směl do druhého závodu vyrazit Ilott před Norrisem, Erikssonem, Guentherem, Hughesem (Hitec) a Daruvalou. Schumacher si tentokrát zajistil 9., Piquet 15. pozici. Před ochozy, které byly stejně tak prázdné, jako v pátek, vyšel za sucha start nejlépe polemanovi, zatímco Norris brutálně „zaspal“. Ještě během prvního kola se ovšem na první místo prodral Joel Eriksson. Švéd si rychle vychel velký náskok a ostatní se za ním seřadili v pořadí Ilott, Hughes, Guenther, Dennis, Schumacher, Mawson a Norris. Závod se tentokrát obešel bez neutralizací a junior BMW Eriksson nebyl k poražení. V cíli byl o 2,3 sekundy před Ilottem. Následovali Hughes, Guenther a Dennis. Mick Schumacher si proti Norrisovi a Zhouovi tvrdě vybojoval šestou pozici, Číňan za ním nakonec dojel sedmý před Daruvalou, Norrisem a Neweyem.
3. závodZa sucha a krásného modrého nebe se startovalo do třetího závodu v neděli. O první startovní řadu se znovu dělili Ilott s Norrisem – sobotní vítěz Erikson číhal hned za nimi. První kolo bylo věrným opakováním soboty: Po Norrisově zaváhání převzal vedení Ilott, ještě během prvního kola ho ale na prvním místě vystřídal Eriksson. Následovali Guenther, Norris a Daruvala, Schumacher a Zhou ve druhém kole předvedli nezávislé „hodiny“ a rozloučili se tak z bodovaných míst. Ve čtvrtém kole se Callum Ilott znovu dostal na první místo a rozhodujícím způsobem Erikssonovi ujel směrem vítězství. O dvě kola později vystřídal Norris na třetím místě Guenthera a špička v tomto pořadí dojela až do cíle. O zbývající body se podělili Dennis, Daruvala, Mazepin, Mawson, Newey a Aron.
Šampionát bude pokračovat v polovině května v Monze.
Stav Evropského šampionátu F3 po třech závodech:1. Joel Eriksson, Motopark 55 b.2. Callum Ilott, Prema 43 b.3. Lando Norris, Carlin 42 b.4. Maximilian Guenther, Prema 39 b.5. Jack Dennis, Carlin 38 b.6. Jake Hughes, Hitech 15 b.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.