F3 v Silverstone: Vítězili Norris, Eriksson a Ilott – Schumacher zatím nepřesvědčil

Callum Ilott
Callum Ilott, foto: Formule 3
iMotorSport.cz 16. dubna 2017 18:17
Sdílej:

V rámci šampionátu WEC absolvovala i evropská Formule 3 v Silverstone první tři závody ročníku. Přesvědčili Norris s Ilottem a Erikssonem, zatímco se Mick Schumacher zatím nedokázal prosadit.

Text a foto: Roman Klemm

KvalifikacePrvní pole-position sezony 2017 si pro páteční závod zajistil úřadující mistr Formule Renault, Lando Norris. Britský junior McLarenu startuje za stáj Trevora Carlina a prosadil se o 6 tisícin před zkušenějším krajanem Callumem Ilottem ze stáje Prema. Druhou startovní řadu vytvořili Němec Maximilan Guenther (Prema) se Švédem Joelem Erikssonem (Motopark), třetí řadu nováček z Indie Jehan Daruvala (Carlin) s Číňanem Zhouem (Prema). Jisté vystřízlivění přinesl debut ve Formuli 3 pro velká jména přicházející z německé F4: Mistr Joey Mawson (Van Amersfoort) dosáhl pouze 9. času, opěvovaný Mick Schumacher směl startovat jen ze 12. pozice a byl tak – jako již při testech – nejpomalejší z pilotů favorizovaného týmu Prema.

Také další velká jména se nedokázala prosadit: Pedro Piquet (Van Amersfoort) startoval z pozice 14, Harrison Newey (Van Amersfoort) o dvě místa za ním a „Císařpán“ Ferdinand Habsburg ze 17. místa devatenáctičlenného pole.

Pro sobotní a nedělní závod si první dvě startovní místa zajistili Ilott s Norrisem.

1. závodNa suchém asfaltu, ale pod zataženou oblohou a lehkého mrholení se bohužel startovalo za vodícím vozem. Když safety car před prázdnými ochozy po dvou kolech trať opustil, vyšel nejlepší odpich do ročníku 2017 přirozeně Norrisovi. Z prvního kola se lídr vrátil s náskokem 1,2 sekundy na Illota, Guenthera, Dennise a Erikssona. Illot ale hned ve druhém kole uklouzl do štěrku, zatímco Mawson se Schumacherem ukázali senzační vstup do závodu a posunuli se během půldruhého kola na pozice 5 a 6! Následovala krátká neutralizace, po které se závodilo zase jen jedno kolo, než do bariér vyletěl Ralf Aron. Po třetí neutralizaci během 30minutového závodu (není to perverzní?) zbývalo již jen „10 ostrých minut“ a 17letý Lando Norris tohoto sprintu bezvadně využil k prvnímu jasnému triumfu ve Formuli 3 před týmovým kolegou Jake Dennisem, Guentherem, Erikssonem, dobrým Mawsonem a Neweyem. Schumacher ztratil 7. místo tesně před koncem vůči Zhouovi, pro dva body si dojel i Piquet, když skončil před Daruvalou 9.

2. závodZ nejlepšího startovního místa směl do druhého závodu vyrazit Ilott před Norrisem, Erikssonem, Guentherem, Hughesem (Hitec) a Daruvalou. Schumacher si tentokrát zajistil 9., Piquet 15. pozici. Před ochozy, které byly stejně tak prázdné, jako v pátek, vyšel za sucha start nejlépe polemanovi, zatímco Norris brutálně „zaspal“. Ještě během prvního kola se ovšem na první místo prodral Joel Eriksson. Švéd si rychle vychel velký náskok a ostatní se za ním seřadili v pořadí Ilott, Hughes, Guenther, Dennis, Schumacher, Mawson a Norris. Závod se tentokrát obešel bez neutralizací a junior BMW Eriksson nebyl k poražení. V cíli byl o 2,3 sekundy před Ilottem. Následovali Hughes, Guenther a Dennis. Mick Schumacher si proti Norrisovi a Zhouovi tvrdě vybojoval šestou pozici, Číňan za ním nakonec dojel sedmý před Daruvalou, Norrisem a Neweyem.

3. závodZa sucha a krásného modrého nebe se startovalo do třetího závodu v neděli. O první startovní řadu se znovu dělili Ilott s Norrisem – sobotní vítěz Erikson číhal hned za nimi. První kolo bylo věrným opakováním soboty: Po Norrisově zaváhání převzal vedení Ilott, ještě během prvního kola ho ale na prvním místě vystřídal Eriksson. Následovali Guenther, Norris a Daruvala, Schumacher a Zhou ve druhém kole předvedli nezávislé „hodiny“ a rozloučili se tak z bodovaných míst. Ve čtvrtém kole se Callum Ilott znovu dostal na první místo a rozhodujícím způsobem Erikssonovi ujel směrem vítězství. O dvě kola později vystřídal Norris na třetím místě Guenthera a špička v tomto pořadí dojela až do cíle. O zbývající body se podělili Dennis, Daruvala, Mazepin, Mawson, Newey a Aron.

Šampionát bude pokračovat v polovině května v Monze.

Stav Evropského šampionátu F3 po třech závodech:1. Joel Eriksson, Motopark 55 b.2. Callum Ilott, Prema 43 b.3. Lando Norris, Carlin 42 b.4. Maximilian Guenther, Prema 39 b.5. Jack Dennis, Carlin 38 b.6. Jake Hughes, Hitech 15 b.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.