F3 v Silverstone: Vítězili Norris, Eriksson a Ilott – Schumacher zatím nepřesvědčil

Callum Ilott
Callum Ilott, foto: Formule 3
iMotorSport.cz 16. dubna 2017 18:17
Sdílej:

V rámci šampionátu WEC absolvovala i evropská Formule 3 v Silverstone první tři závody ročníku. Přesvědčili Norris s Ilottem a Erikssonem, zatímco se Mick Schumacher zatím nedokázal prosadit.

Text a foto: Roman Klemm

KvalifikacePrvní pole-position sezony 2017 si pro páteční závod zajistil úřadující mistr Formule Renault, Lando Norris. Britský junior McLarenu startuje za stáj Trevora Carlina a prosadil se o 6 tisícin před zkušenějším krajanem Callumem Ilottem ze stáje Prema. Druhou startovní řadu vytvořili Němec Maximilan Guenther (Prema) se Švédem Joelem Erikssonem (Motopark), třetí řadu nováček z Indie Jehan Daruvala (Carlin) s Číňanem Zhouem (Prema). Jisté vystřízlivění přinesl debut ve Formuli 3 pro velká jména přicházející z německé F4: Mistr Joey Mawson (Van Amersfoort) dosáhl pouze 9. času, opěvovaný Mick Schumacher směl startovat jen ze 12. pozice a byl tak – jako již při testech – nejpomalejší z pilotů favorizovaného týmu Prema.

Také další velká jména se nedokázala prosadit: Pedro Piquet (Van Amersfoort) startoval z pozice 14, Harrison Newey (Van Amersfoort) o dvě místa za ním a „Císařpán“ Ferdinand Habsburg ze 17. místa devatenáctičlenného pole.

Pro sobotní a nedělní závod si první dvě startovní místa zajistili Ilott s Norrisem.

1. závodNa suchém asfaltu, ale pod zataženou oblohou a lehkého mrholení se bohužel startovalo za vodícím vozem. Když safety car před prázdnými ochozy po dvou kolech trať opustil, vyšel nejlepší odpich do ročníku 2017 přirozeně Norrisovi. Z prvního kola se lídr vrátil s náskokem 1,2 sekundy na Illota, Guenthera, Dennise a Erikssona. Illot ale hned ve druhém kole uklouzl do štěrku, zatímco Mawson se Schumacherem ukázali senzační vstup do závodu a posunuli se během půldruhého kola na pozice 5 a 6! Následovala krátká neutralizace, po které se závodilo zase jen jedno kolo, než do bariér vyletěl Ralf Aron. Po třetí neutralizaci během 30minutového závodu (není to perverzní?) zbývalo již jen „10 ostrých minut“ a 17letý Lando Norris tohoto sprintu bezvadně využil k prvnímu jasnému triumfu ve Formuli 3 před týmovým kolegou Jake Dennisem, Guentherem, Erikssonem, dobrým Mawsonem a Neweyem. Schumacher ztratil 7. místo tesně před koncem vůči Zhouovi, pro dva body si dojel i Piquet, když skončil před Daruvalou 9.

2. závodZ nejlepšího startovního místa směl do druhého závodu vyrazit Ilott před Norrisem, Erikssonem, Guentherem, Hughesem (Hitec) a Daruvalou. Schumacher si tentokrát zajistil 9., Piquet 15. pozici. Před ochozy, které byly stejně tak prázdné, jako v pátek, vyšel za sucha start nejlépe polemanovi, zatímco Norris brutálně „zaspal“. Ještě během prvního kola se ovšem na první místo prodral Joel Eriksson. Švéd si rychle vychel velký náskok a ostatní se za ním seřadili v pořadí Ilott, Hughes, Guenther, Dennis, Schumacher, Mawson a Norris. Závod se tentokrát obešel bez neutralizací a junior BMW Eriksson nebyl k poražení. V cíli byl o 2,3 sekundy před Ilottem. Následovali Hughes, Guenther a Dennis. Mick Schumacher si proti Norrisovi a Zhouovi tvrdě vybojoval šestou pozici, Číňan za ním nakonec dojel sedmý před Daruvalou, Norrisem a Neweyem.

3. závodZa sucha a krásného modrého nebe se startovalo do třetího závodu v neděli. O první startovní řadu se znovu dělili Ilott s Norrisem – sobotní vítěz Erikson číhal hned za nimi. První kolo bylo věrným opakováním soboty: Po Norrisově zaváhání převzal vedení Ilott, ještě během prvního kola ho ale na prvním místě vystřídal Eriksson. Následovali Guenther, Norris a Daruvala, Schumacher a Zhou ve druhém kole předvedli nezávislé „hodiny“ a rozloučili se tak z bodovaných míst. Ve čtvrtém kole se Callum Ilott znovu dostal na první místo a rozhodujícím způsobem Erikssonovi ujel směrem vítězství. O dvě kola později vystřídal Norris na třetím místě Guenthera a špička v tomto pořadí dojela až do cíle. O zbývající body se podělili Dennis, Daruvala, Mazepin, Mawson, Newey a Aron.

Šampionát bude pokračovat v polovině května v Monze.

Stav Evropského šampionátu F3 po třech závodech:1. Joel Eriksson, Motopark 55 b.2. Callum Ilott, Prema 43 b.3. Lando Norris, Carlin 42 b.4. Maximilian Guenther, Prema 39 b.5. Jack Dennis, Carlin 38 b.6. Jake Hughes, Hitech 15 b.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?