V rámci šampionátu WEC absolvovala i evropská Formule 3 v Silverstone první tři závody ročníku. Přesvědčili Norris s Ilottem a Erikssonem, zatímco se Mick Schumacher zatím nedokázal prosadit.
Text a foto: Roman Klemm
KvalifikacePrvní pole-position sezony 2017 si pro páteční závod zajistil úřadující mistr Formule Renault, Lando Norris. Britský junior McLarenu startuje za stáj Trevora Carlina a prosadil se o 6 tisícin před zkušenějším krajanem Callumem Ilottem ze stáje Prema. Druhou startovní řadu vytvořili Němec Maximilan Guenther (Prema) se Švédem Joelem Erikssonem (Motopark), třetí řadu nováček z Indie Jehan Daruvala (Carlin) s Číňanem Zhouem (Prema). Jisté vystřízlivění přinesl debut ve Formuli 3 pro velká jména přicházející z německé F4: Mistr Joey Mawson (Van Amersfoort) dosáhl pouze 9. času, opěvovaný Mick Schumacher směl startovat jen ze 12. pozice a byl tak – jako již při testech – nejpomalejší z pilotů favorizovaného týmu Prema.
Také další velká jména se nedokázala prosadit: Pedro Piquet (Van Amersfoort) startoval z pozice 14, Harrison Newey (Van Amersfoort) o dvě místa za ním a „Císařpán“ Ferdinand Habsburg ze 17. místa devatenáctičlenného pole.
Pro sobotní a nedělní závod si první dvě startovní místa zajistili Ilott s Norrisem.
1. závodNa suchém asfaltu, ale pod zataženou oblohou a lehkého mrholení se bohužel startovalo za vodícím vozem. Když safety car před prázdnými ochozy po dvou kolech trať opustil, vyšel nejlepší odpich do ročníku 2017 přirozeně Norrisovi. Z prvního kola se lídr vrátil s náskokem 1,2 sekundy na Illota, Guenthera, Dennise a Erikssona. Illot ale hned ve druhém kole uklouzl do štěrku, zatímco Mawson se Schumacherem ukázali senzační vstup do závodu a posunuli se během půldruhého kola na pozice 5 a 6! Následovala krátká neutralizace, po které se závodilo zase jen jedno kolo, než do bariér vyletěl Ralf Aron. Po třetí neutralizaci během 30minutového závodu (není to perverzní?) zbývalo již jen „10 ostrých minut“ a 17letý Lando Norris tohoto sprintu bezvadně využil k prvnímu jasnému triumfu ve Formuli 3 před týmovým kolegou Jake Dennisem, Guentherem, Erikssonem, dobrým Mawsonem a Neweyem. Schumacher ztratil 7. místo tesně před koncem vůči Zhouovi, pro dva body si dojel i Piquet, když skončil před Daruvalou 9.
2. závodZ nejlepšího startovního místa směl do druhého závodu vyrazit Ilott před Norrisem, Erikssonem, Guentherem, Hughesem (Hitec) a Daruvalou. Schumacher si tentokrát zajistil 9., Piquet 15. pozici. Před ochozy, které byly stejně tak prázdné, jako v pátek, vyšel za sucha start nejlépe polemanovi, zatímco Norris brutálně „zaspal“. Ještě během prvního kola se ovšem na první místo prodral Joel Eriksson. Švéd si rychle vychel velký náskok a ostatní se za ním seřadili v pořadí Ilott, Hughes, Guenther, Dennis, Schumacher, Mawson a Norris. Závod se tentokrát obešel bez neutralizací a junior BMW Eriksson nebyl k poražení. V cíli byl o 2,3 sekundy před Ilottem. Následovali Hughes, Guenther a Dennis. Mick Schumacher si proti Norrisovi a Zhouovi tvrdě vybojoval šestou pozici, Číňan za ním nakonec dojel sedmý před Daruvalou, Norrisem a Neweyem.
3. závodZa sucha a krásného modrého nebe se startovalo do třetího závodu v neděli. O první startovní řadu se znovu dělili Ilott s Norrisem – sobotní vítěz Erikson číhal hned za nimi. První kolo bylo věrným opakováním soboty: Po Norrisově zaváhání převzal vedení Ilott, ještě během prvního kola ho ale na prvním místě vystřídal Eriksson. Následovali Guenther, Norris a Daruvala, Schumacher a Zhou ve druhém kole předvedli nezávislé „hodiny“ a rozloučili se tak z bodovaných míst. Ve čtvrtém kole se Callum Ilott znovu dostal na první místo a rozhodujícím způsobem Erikssonovi ujel směrem vítězství. O dvě kola později vystřídal Norris na třetím místě Guenthera a špička v tomto pořadí dojela až do cíle. O zbývající body se podělili Dennis, Daruvala, Mazepin, Mawson, Newey a Aron.
Šampionát bude pokračovat v polovině května v Monze.
Stav Evropského šampionátu F3 po třech závodech:1. Joel Eriksson, Motopark 55 b.2. Callum Ilott, Prema 43 b.3. Lando Norris, Carlin 42 b.4. Maximilian Guenther, Prema 39 b.5. Jack Dennis, Carlin 38 b.6. Jake Hughes, Hitech 15 b.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.