Velikonoční víkend přinese první ostrý duel mezi přepracovaným Porsche 919 Hybrid a nejnovější Toyotou TS050 Hybrid. Porsche však očekává těžký závod, protože k prvnímu měření sil nasadí nevhodnou aerospecifikaci. Zda se tento risk nakonec německému týmu vyplatí, se ukáže až na konci sezóny.
Prototyp Porsche 919 Hybrid byl před novou sezónou zásadně přepracován. Zástupci týmu Porsche hovoří o tom, že až 70% dílů prošlo novým vývojem. Vývoj se dotkl všech oblastí - aerodynamiky, podvozku i pohonného ústrojí. Nicméně výkon zůstal na stejné úrovni, hybridní pohonná jednotka produkuje výkon 662 kW (900 k). Stejné je i její složení - dvoulitrový zážehový přeplňovaný V4 pohání zadní nápravu a sekundují mu dva rekuperační systémy. Ten první je klasický motorgenerátor napojený na přední nápravu, který rekuperuje brzdnou energii, anebo v případě potřeby, posílá na přední kola výkon potřebný při akceleraci. Druhý systém, který je velmi kompaktní, je zastavěný ve výfukovém systému a kontinuálně dodává elektrickou energii, kterou získává z proudících výfukových plynů. Oba generátory ukládají elektrickou energii do vodou chlazeného li-ion akumulátoru.
V letošní sezóně se boje v nejvyšší kategorii LMP1 továrních týmů soustředí pouze na souboj dvou týmů: německého obhájce titulu Porsche team a japonského vyzyvatele Toyota GAZOO Racing.
Před letošní sezónou došlo v technických regulích WEC k určitým změnám, které mají vést k dalšímu snížení nákladů. Jednou z hlavních redukcí je omezení aeroverzí, které může tým v mistrovství nasadit, ze tří na dvě. A protože u Porsche je v sázce skutečně hodně - po třetí v řadě může Porsche získat mistrovský titul mezi týmy i mezi jezdci a zároveň ukořistit prestižní vítězství v Le Mans - podřídil německý tým tomuto ojedinělému cíli veškerou svou strategii. Vedení týmu rozhodlo, že v prvním závodě v Silverstone, kde je díky profilu tratě výhodnější nasazení verze s vyšším přítlakem, nasadí německý tým variantu učenou pro rychlé tratě - tedy variantu generující aerodynamický přítlak nižší úrovně. Prototypy Porsche mohou díky tomu získat vyšší rychlost na rovinkách, ale ztrácet budou v zatáčkách a protože Silverstone dlouhými rovinkami neoplývá a naopak je zde kombinace zatáček, které vyžadují vyšší přítlak, budou vozy Porsche proti japonské konkurenci v určité nevýhodě. Jedná se ale jen o první závod sezóny a vedení týmu díky tomuto riskantnímu kroku získá prostor pro další vývoj verze s vyšším přítlakem, kterou nasadí od 4. závodu sezóny na Nürburgringu. Německý tým by se tak mohl v domácím závodě odrazit k obhajobě titulů, což je hlavní cíl letošní sezóny.
Fritz Enzinger, vicepresident Porsche pro program LMP: „Tým odvedl v průběhu uplynulých týdnů a měsíců skvělou práci. Nyní je čas konečně začít závodit. Prolog ukázal, že to mezi námi a Toyotou bude hodně těsné. V Silverstone nás čeká další šestihodinový sprint.“
Andreas Seidl, technický ředitel a týmový šéf: „Co se týká spolehlivosti, absolvovali jsme bez problémů náš 30hodinový test v Paul Richard, stejně jako prolog v Monze. Před první šestihodinovkou se cítíme dobře připraveni. Nicméně s ohledem na časy na kolo to bude v Silverstone velmi obtížné. S ohledem na snížení nákladů jsou pro sezónu 2017 povoleny pouze 2 aeroverze našich prototypů. Přeskupili jsme naše zdroje tak, že se na počátku sezóny zaměřujeme na využití aerodynamické verze pro závod v Le Mans. To znamená nízký přítlak v zatáčkách a nízký odpor na rovinkách a to bude pro nás v Silverstone nevýhoda. Druhou aeroverzi, která generuje vyšší přítlak, použijeme až po Le Mans, tedy od 4. závodu sezóny, který se jede na naší domácí trati v Německu. Další novou výzvou, která nás letos čeká, je snížení počtu sad pneumatik, které můžeme použít. Díky tomu se prodlouží intervaly mezi výměnami pneumatik, na jedné sadě odjedeme navíc, proti loňsku, další stint na doplnění paliva. To od nás bude vyžadovat velmi rozumnou volbu strategie a od jezdců změnu ve způsobu jízdy směrem k větší ohleduplnosti k pneumatikám."
Neel Jani, Porsche 919 Hybrid #1: „Vloni jsme zde, díky potížím soupeřů při technické přejímce po závodě, zvítězili (vozy Audi byly po závodě dodatečně diskvalifikovány - pozn. redakce) a to byl začátek neuvěřitelné sezóny. Historicky vzato nepatří Silverstone mezi naše oblíbené okruhy a proto zde nejsme favorité ani letos. Tento fakt je nyní umocněný tím, že zde nastoupíme s nepříliš vhodnou aerodynamickou konfigurací. Ale přes to chceme získat maximální počet bodů, na který tu budeme moci dosáhnout.“
André Lotterer, Porsche 919 Hybrid #1: „V roce 2001 jsem závodil v britském mistrovství F3 a žil jsem v nedalekém Milton Keynes. Později jsem zde absolvoval i nějaké testování F1 a nedávno jsem zde zvítězil v závodě WEC. Je to dobrý okruh. Zejména rychlá sekce Copse - Maggotts - Chapel nebo zatáčky Stowe, které mají skvělý profil. Budeme zde však postrádat přítlak a to pro nás představuje další výzvu. Tento britský závod je pro WEC důležitý také z hlediska velkého zájmu diváků o náš seriál.“
Nick Tandy, Porsche 919 Hybrid #1: „Silverstone je pro mne speciální závod. Za prvé je to otvírací závod sezóny a proto se na něj všichni těší. Za druhé mám tuto trať velmi rád a za třetí se jedná o můj domácí závod. Bydlím jen asi 30 mil odsud. Můj otec, který normálně vůbec necestuje, se sem přijede podívat a s ním dorazí i mnoho přátel. Doufejme, že o Velikonoční neděli budeme mít důvod k oslavě a samozřejmě si užijeme i volné pondělí.“
Earl Bamber, Porsche 919 Hybrid #2: „Myslím, že můžeme letos čekat velice těsné souboje s Toyotou. V Monze to bylo hodně těsné, ale Silverstone má jiný profil. Musíme se soustředit na správné využití aerobalíčku Le Mans, abychom zjistili jeho potenciál. V Silverstone jsem závodil jen jednou, bylo to v Porsche Mobil1 Supercup a skončil jsem na pódiu. Byl to úžasný boj a tak mám na tento okruh pěkné vzpomínky.“
Timo Bernhard, Porsche 919 Hybrid #2: „Porsche a Toyota jsou na stejné úrovni. Jsou mezi námi jen malé rozdíly, které jsou pro nás střídavě výhodou a naopak. Proto může hrát odlišná aerostrategie zásadní roli. Bude velmi zajímavé sledovat, jak si povedeme v Silverstone. Britští fanoušci jsou ti nejlepší na světě, jsou velmi nadšení, ale zároveň velmi dobře informovaní. V posledních dvou letech jsem bohužel musel zdejší závod vynechat. Proto doufám, že si čistým startem do sezóny vybudujeme dobrý základ pro zbytek mistrovství."
Brendon Hartley, Porsche 919 Hybrid #2: „Nemůžu se dočkat začátku sezóny v Silverstone. Po technické stránce jsme absolvovali v Monze velmi důležitou zkoušku a pocitově jsme velmi dobře připraveni do ostrých bojů. Earl mezi nás dobře zapadl a v Monze předvedl, jak dobrým jezdcem je V Silverstone se můžeme dočkat jiného obrazu, pokud jde o konkurenceschopnost v kategorii LMP1. Uvidíme, jak silná je Toyota ve skutečnosti.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?