Velikonoční víkend přinese první ostrý duel mezi přepracovaným Porsche 919 Hybrid a nejnovější Toyotou TS050 Hybrid. Porsche však očekává těžký závod, protože k prvnímu měření sil nasadí nevhodnou aerospecifikaci. Zda se tento risk nakonec německému týmu vyplatí, se ukáže až na konci sezóny.
Prototyp Porsche 919 Hybrid byl před novou sezónou zásadně přepracován. Zástupci týmu Porsche hovoří o tom, že až 70% dílů prošlo novým vývojem. Vývoj se dotkl všech oblastí - aerodynamiky, podvozku i pohonného ústrojí. Nicméně výkon zůstal na stejné úrovni, hybridní pohonná jednotka produkuje výkon 662 kW (900 k). Stejné je i její složení - dvoulitrový zážehový přeplňovaný V4 pohání zadní nápravu a sekundují mu dva rekuperační systémy. Ten první je klasický motorgenerátor napojený na přední nápravu, který rekuperuje brzdnou energii, anebo v případě potřeby, posílá na přední kola výkon potřebný při akceleraci. Druhý systém, který je velmi kompaktní, je zastavěný ve výfukovém systému a kontinuálně dodává elektrickou energii, kterou získává z proudících výfukových plynů. Oba generátory ukládají elektrickou energii do vodou chlazeného li-ion akumulátoru.
V letošní sezóně se boje v nejvyšší kategorii LMP1 továrních týmů soustředí pouze na souboj dvou týmů: německého obhájce titulu Porsche team a japonského vyzyvatele Toyota GAZOO Racing.
Před letošní sezónou došlo v technických regulích WEC k určitým změnám, které mají vést k dalšímu snížení nákladů. Jednou z hlavních redukcí je omezení aeroverzí, které může tým v mistrovství nasadit, ze tří na dvě. A protože u Porsche je v sázce skutečně hodně - po třetí v řadě může Porsche získat mistrovský titul mezi týmy i mezi jezdci a zároveň ukořistit prestižní vítězství v Le Mans - podřídil německý tým tomuto ojedinělému cíli veškerou svou strategii. Vedení týmu rozhodlo, že v prvním závodě v Silverstone, kde je díky profilu tratě výhodnější nasazení verze s vyšším přítlakem, nasadí německý tým variantu učenou pro rychlé tratě - tedy variantu generující aerodynamický přítlak nižší úrovně. Prototypy Porsche mohou díky tomu získat vyšší rychlost na rovinkách, ale ztrácet budou v zatáčkách a protože Silverstone dlouhými rovinkami neoplývá a naopak je zde kombinace zatáček, které vyžadují vyšší přítlak, budou vozy Porsche proti japonské konkurenci v určité nevýhodě. Jedná se ale jen o první závod sezóny a vedení týmu díky tomuto riskantnímu kroku získá prostor pro další vývoj verze s vyšším přítlakem, kterou nasadí od 4. závodu sezóny na Nürburgringu. Německý tým by se tak mohl v domácím závodě odrazit k obhajobě titulů, což je hlavní cíl letošní sezóny.
Fritz Enzinger, vicepresident Porsche pro program LMP: „Tým odvedl v průběhu uplynulých týdnů a měsíců skvělou práci. Nyní je čas konečně začít závodit. Prolog ukázal, že to mezi námi a Toyotou bude hodně těsné. V Silverstone nás čeká další šestihodinový sprint.“
Andreas Seidl, technický ředitel a týmový šéf: „Co se týká spolehlivosti, absolvovali jsme bez problémů náš 30hodinový test v Paul Richard, stejně jako prolog v Monze. Před první šestihodinovkou se cítíme dobře připraveni. Nicméně s ohledem na časy na kolo to bude v Silverstone velmi obtížné. S ohledem na snížení nákladů jsou pro sezónu 2017 povoleny pouze 2 aeroverze našich prototypů. Přeskupili jsme naše zdroje tak, že se na počátku sezóny zaměřujeme na využití aerodynamické verze pro závod v Le Mans. To znamená nízký přítlak v zatáčkách a nízký odpor na rovinkách a to bude pro nás v Silverstone nevýhoda. Druhou aeroverzi, která generuje vyšší přítlak, použijeme až po Le Mans, tedy od 4. závodu sezóny, který se jede na naší domácí trati v Německu. Další novou výzvou, která nás letos čeká, je snížení počtu sad pneumatik, které můžeme použít. Díky tomu se prodlouží intervaly mezi výměnami pneumatik, na jedné sadě odjedeme navíc, proti loňsku, další stint na doplnění paliva. To od nás bude vyžadovat velmi rozumnou volbu strategie a od jezdců změnu ve způsobu jízdy směrem k větší ohleduplnosti k pneumatikám."
Neel Jani, Porsche 919 Hybrid #1: „Vloni jsme zde, díky potížím soupeřů při technické přejímce po závodě, zvítězili (vozy Audi byly po závodě dodatečně diskvalifikovány - pozn. redakce) a to byl začátek neuvěřitelné sezóny. Historicky vzato nepatří Silverstone mezi naše oblíbené okruhy a proto zde nejsme favorité ani letos. Tento fakt je nyní umocněný tím, že zde nastoupíme s nepříliš vhodnou aerodynamickou konfigurací. Ale přes to chceme získat maximální počet bodů, na který tu budeme moci dosáhnout.“
André Lotterer, Porsche 919 Hybrid #1: „V roce 2001 jsem závodil v britském mistrovství F3 a žil jsem v nedalekém Milton Keynes. Později jsem zde absolvoval i nějaké testování F1 a nedávno jsem zde zvítězil v závodě WEC. Je to dobrý okruh. Zejména rychlá sekce Copse - Maggotts - Chapel nebo zatáčky Stowe, které mají skvělý profil. Budeme zde však postrádat přítlak a to pro nás představuje další výzvu. Tento britský závod je pro WEC důležitý také z hlediska velkého zájmu diváků o náš seriál.“
Nick Tandy, Porsche 919 Hybrid #1: „Silverstone je pro mne speciální závod. Za prvé je to otvírací závod sezóny a proto se na něj všichni těší. Za druhé mám tuto trať velmi rád a za třetí se jedná o můj domácí závod. Bydlím jen asi 30 mil odsud. Můj otec, který normálně vůbec necestuje, se sem přijede podívat a s ním dorazí i mnoho přátel. Doufejme, že o Velikonoční neděli budeme mít důvod k oslavě a samozřejmě si užijeme i volné pondělí.“
Earl Bamber, Porsche 919 Hybrid #2: „Myslím, že můžeme letos čekat velice těsné souboje s Toyotou. V Monze to bylo hodně těsné, ale Silverstone má jiný profil. Musíme se soustředit na správné využití aerobalíčku Le Mans, abychom zjistili jeho potenciál. V Silverstone jsem závodil jen jednou, bylo to v Porsche Mobil1 Supercup a skončil jsem na pódiu. Byl to úžasný boj a tak mám na tento okruh pěkné vzpomínky.“
Timo Bernhard, Porsche 919 Hybrid #2: „Porsche a Toyota jsou na stejné úrovni. Jsou mezi námi jen malé rozdíly, které jsou pro nás střídavě výhodou a naopak. Proto může hrát odlišná aerostrategie zásadní roli. Bude velmi zajímavé sledovat, jak si povedeme v Silverstone. Britští fanoušci jsou ti nejlepší na světě, jsou velmi nadšení, ale zároveň velmi dobře informovaní. V posledních dvou letech jsem bohužel musel zdejší závod vynechat. Proto doufám, že si čistým startem do sezóny vybudujeme dobrý základ pro zbytek mistrovství."
Brendon Hartley, Porsche 919 Hybrid #2: „Nemůžu se dočkat začátku sezóny v Silverstone. Po technické stránce jsme absolvovali v Monze velmi důležitou zkoušku a pocitově jsme velmi dobře připraveni do ostrých bojů. Earl mezi nás dobře zapadl a v Monze předvedl, jak dobrým jezdcem je V Silverstone se můžeme dočkat jiného obrazu, pokud jde o konkurenceschopnost v kategorii LMP1. Uvidíme, jak silná je Toyota ve skutečnosti.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.