WEC: Rovnocennost startovního pole bude v rukou počítačů, nikoliv lidí

Vůz Ferrari 488GTE týmu AF Corse při prologu v Monze
Vůz Ferrari 488GTE týmu AF Corse při prologu v Monze, foto: Adrenal Media
iMotorSport.cz 6. dubna 2017 11:19
Sdílej:

Závodní scénu vozů Grand Turismo kategorií GTE-Pro a GTE-Am v Mistrovství světa vytrvalostních závodů od samého počátku doprovází snaha o vyrovnání výkonnosti, aby se fanoušci a vlastně i samotní soupeři mohli dočkat rovnocenných bojů o vítězství. Takzvaný systém Balance of Performance však bude nyní v rukou počítačů.

Závodní vozy kategorie GTE jsou od sebe fundamentálně odlišné a po vyjetí z dílny mají poměrně rozdílné výkonnostní atributy. Na technických komisařích šampionátu WEC pak bylo to, aby jednotlivá auta výkonnostně srovnala. Tento postup fungoval relativně dobře, byť bezchybný samozřejmě nebyl.

Od letošního roku převezme Balance of Performance (BOP) automatický systém, který začne úřadovat po úvodní šestihodinovce v Silverstone.

Systém bude pracovat automaticky. Po každém závodě se nahraná data použijí k výpočtu finálních úprav pro další podnik. Veškeré matematické algoritmy bude provádět počítač, který vyvodí, zdali konkrétní auto bude moct mít pro další závod vyšší výkon a podobně. Vyhodnocovat se budou data pouze z nejrychlejšího vozu dané značky.

Případným úpravám se vyhnout značky vozů, které daný závod nedokončily nebo byly příliš pomalé. Systém rovněž nebude vyhodnocovat data, pokud se jezdilo za abnormálního počasí, resp. velmi silného deště.

Srovnání startovního pole tak převezme počítačový algoritmus. Tato novinka však nabude platnosti až v červenci na čtvrtém podniku sezony. Výrobci a vedení šampionátu se dohodli, že úpravy se uskuteční až po dvou odjetých závodech v Silverstonu a Spa. A protože Le Mans má svůj vlastní systém Balance of Performance, změny v GTE se projeví až na čtvrtém podniku roku – šestihodinovce na Nürburgringu.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.