Závodní scénu vozů Grand Turismo kategorií GTE-Pro a GTE-Am v Mistrovství světa vytrvalostních závodů od samého počátku doprovází snaha o vyrovnání výkonnosti, aby se fanoušci a vlastně i samotní soupeři mohli dočkat rovnocenných bojů o vítězství. Takzvaný systém Balance of Performance však bude nyní v rukou počítačů.
Závodní vozy kategorie GTE jsou od sebe fundamentálně odlišné a po vyjetí z dílny mají poměrně rozdílné výkonnostní atributy. Na technických komisařích šampionátu WEC pak bylo to, aby jednotlivá auta výkonnostně srovnala. Tento postup fungoval relativně dobře, byť bezchybný samozřejmě nebyl.
Od letošního roku převezme Balance of Performance (BOP) automatický systém, který začne úřadovat po úvodní šestihodinovce v Silverstone.
Systém bude pracovat automaticky. Po každém závodě se nahraná data použijí k výpočtu finálních úprav pro další podnik. Veškeré matematické algoritmy bude provádět počítač, který vyvodí, zdali konkrétní auto bude moct mít pro další závod vyšší výkon a podobně. Vyhodnocovat se budou data pouze z nejrychlejšího vozu dané značky.
Případným úpravám se vyhnout značky vozů, které daný závod nedokončily nebo byly příliš pomalé. Systém rovněž nebude vyhodnocovat data, pokud se jezdilo za abnormálního počasí, resp. velmi silného deště.
Srovnání startovního pole tak převezme počítačový algoritmus. Tato novinka však nabude platnosti až v červenci na čtvrtém podniku sezony. Výrobci a vedení šampionátu se dohodli, že úpravy se uskuteční až po dvou odjetých závodech v Silverstonu a Spa. A protože Le Mans má svůj vlastní systém Balance of Performance, změny v GTE se projeví až na čtvrtém podniku roku – šestihodinovce na Nürburgringu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.