Zatímco se Vettel s Hamiltonem honili po Albert Parku v Melbourne, sešli se jejich rádoby nástupci z Evropského šampionátu Formule 3 k dvoudennímu testu na Hungaroringu.
Text a foto: Roman Klemm
Podobně, jako její velká konkurenční třída GP3, nebude ani Formule 3 roku 2017 zdaleka nabízet plná startovní pole. FIA před pěti lety sice obětovala několik národních šampionátů v prospěch silného evropského mistrovství, ve kterém se pak skutečně pár sezon snažilo více, než třicet talentů. Tento boom ovšem trval jen krátce a již na přelomu let 2016-2017 bylo (zvláště po odchodu velké berlínské stáje Muecke) jasné, že letos o titul nepojede ani dvacet pilotů.
V Budapešti se minulý víkend setkalo pět týmů (tedy ještě méně, než v GP3!), aby vyzkoušelo materiál a 18 pilotů, kteří se jim doposud smluvně zavázalo. Kvalitě špičky startovního pole to ovšem zjevně nevadilo a o vavříny letos pojede hned několik jmen, která za několik let uvidíme v Melbourne ve voze Formule 1.
Jedním z nich je jistě 17letý Brit Lando Norris. Nováček pojede za stáj Carlin a v Budapešti byl nejrychlejší prvního dne. Norris vyhrál minulý rok jak severoevropský, tak i evropský šampionát Formule Renault a k tomu se stal mistrem novozélanského šampionátu F-Toyota. Činitelům McLarenu to stačilo, aby ho zapojili do svého juniorského programu. Druhý čas prvního dne patří také nováčkovi: Je jím mistr německé Formule 4, Australan Joey Mawson z týmu Van Amersfoort. Třetí byl zkušený Jake Dennis ve druhém voze Trevora Carlina, před juniorem BMW Joelem Erikssonem a Pedrem Piquetem, jenž letos musí napravit svou pověst, která utrpěla podivnými výsledky minulé sezony. Syn trojnásobného mistra světa F1 Nelsona pojede jako Mawson za nizozemský tým Van Amersfoort. Nejlepší desítku uzavírali syn Adriana Neweye, Harrison (Van Amersfoort), syn nezapomenutelného Michaela Schumachera Mick (Prema), Estonec Ralf Aron (Hitech), Ind Jehan Daruvala (Carlin), vicemistr minulé sezony Maximilian Guenther (Prema), Brit Callum Ilott (Prema) a člen Akademie Ferrari, Guan Yu Zhou (Prema) z Číny.
Druhý den dráha zrychlila a s těmito podmínkami se nejlépe vyrovnal Harrison Newey. Se synem geniálního konstruktéra Marche, Williamsu, McLarenu a Red Bullu se letos bude muset počítat, vždyť v zimě vyhrál indický šampionát MRF-F2000 a porazil tam jak Schumachera, tak i Mawsona. Neweyovi v sobotu v Maďarsku následovali Ilott, Norris, You Zhou, Guenther, Piquet, Dennis, Eriksson, rakouský šlechtic Ferdinand Habsburg (Carlin) a Daruvala. Z „velkých jmen“ je to tedy prozatím především Schumacher, kdo se s Formulí 3 přátelí poněkud zdrženlivěji.
Z Uher se karavana Formule 3 hned přesunula do rakouského Spielbergu, kde bude testovat v úterý a ve středu tohoto týdne. O body se pojede poprvé v rámci 6hodinovky WEC v Silverstone v polovině dubna.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.