Krize ve třetí lize?

Harrison Newey
Harrison Newey, foto: Roman Klemm
iMotorSport.cz 27. března 2017 13:50
Sdílej:

Zatímco se Vettel s Hamiltonem honili po Albert Parku v Melbourne, sešli se jejich rádoby nástupci z Evropského šampionátu Formule 3 k dvoudennímu testu na Hungaroringu.

Text a foto: Roman Klemm

Podobně, jako její velká konkurenční třída GP3, nebude ani Formule 3 roku 2017 zdaleka nabízet plná startovní pole. FIA před pěti lety sice obětovala několik národních šampionátů v prospěch silného evropského mistrovství, ve kterém se pak skutečně pár sezon snažilo více, než třicet talentů. Tento boom ovšem trval jen krátce a již na přelomu let 2016-2017 bylo (zvláště po odchodu velké berlínské stáje Muecke) jasné, že letos o titul nepojede ani dvacet pilotů.

V Budapešti se minulý víkend setkalo pět týmů (tedy ještě méně, než v GP3!), aby vyzkoušelo materiál a 18 pilotů, kteří se jim doposud smluvně zavázalo. Kvalitě špičky startovního pole to ovšem zjevně nevadilo a o vavříny letos pojede hned několik jmen, která za několik let uvidíme v Melbourne ve voze Formule 1.

Jedním z nich je jistě 17letý Brit Lando Norris. Nováček pojede za stáj Carlin a v Budapešti byl nejrychlejší prvního dne. Norris vyhrál minulý rok jak severoevropský, tak i evropský šampionát Formule Renault a k tomu se stal mistrem novozélanského šampionátu F-Toyota. Činitelům McLarenu to stačilo, aby ho zapojili do svého juniorského programu. Druhý čas prvního dne patří také nováčkovi: Je jím mistr německé Formule 4, Australan Joey Mawson z týmu Van Amersfoort. Třetí byl zkušený Jake Dennis ve druhém voze Trevora Carlina, před juniorem BMW Joelem Erikssonem a Pedrem Piquetem, jenž letos musí napravit svou pověst, která utrpěla podivnými výsledky minulé sezony. Syn trojnásobného mistra světa F1 Nelsona pojede jako Mawson za nizozemský tým Van Amersfoort. Nejlepší desítku uzavírali syn Adriana Neweye, Harrison (Van Amersfoort), syn nezapomenutelného Michaela Schumachera Mick (Prema), Estonec Ralf Aron (Hitech), Ind Jehan Daruvala (Carlin), vicemistr minulé sezony Maximilian Guenther (Prema), Brit Callum Ilott (Prema) a člen Akademie Ferrari, Guan Yu Zhou (Prema) z Číny.

Druhý den dráha zrychlila a s těmito podmínkami se nejlépe vyrovnal Harrison Newey. Se synem geniálního konstruktéra Marche, Williamsu, McLarenu a Red Bullu se letos bude muset počítat, vždyť v zimě vyhrál indický šampionát MRF-F2000 a porazil tam jak Schumachera, tak i Mawsona. Neweyovi v sobotu v Maďarsku následovali Ilott, Norris, You Zhou, Guenther, Piquet, Dennis, Eriksson, rakouský šlechtic Ferdinand Habsburg (Carlin) a Daruvala. Z „velkých jmen“ je to tedy prozatím především Schumacher, kdo se s Formulí 3 přátelí poněkud zdrženlivěji.

Z Uher se karavana Formule 3 hned přesunula do rakouského Spielbergu, kde bude testovat v úterý a ve středu tohoto týdne. O body se pojede poprvé v rámci 6hodinovky WEC v Silverstone v polovině dubna.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.