Zatímco se Vettel s Hamiltonem honili po Albert Parku v Melbourne, sešli se jejich rádoby nástupci z Evropského šampionátu Formule 3 k dvoudennímu testu na Hungaroringu.
Text a foto: Roman Klemm
Podobně, jako její velká konkurenční třída GP3, nebude ani Formule 3 roku 2017 zdaleka nabízet plná startovní pole. FIA před pěti lety sice obětovala několik národních šampionátů v prospěch silného evropského mistrovství, ve kterém se pak skutečně pár sezon snažilo více, než třicet talentů. Tento boom ovšem trval jen krátce a již na přelomu let 2016-2017 bylo (zvláště po odchodu velké berlínské stáje Muecke) jasné, že letos o titul nepojede ani dvacet pilotů.
V Budapešti se minulý víkend setkalo pět týmů (tedy ještě méně, než v GP3!), aby vyzkoušelo materiál a 18 pilotů, kteří se jim doposud smluvně zavázalo. Kvalitě špičky startovního pole to ovšem zjevně nevadilo a o vavříny letos pojede hned několik jmen, která za několik let uvidíme v Melbourne ve voze Formule 1.
Jedním z nich je jistě 17letý Brit Lando Norris. Nováček pojede za stáj Carlin a v Budapešti byl nejrychlejší prvního dne. Norris vyhrál minulý rok jak severoevropský, tak i evropský šampionát Formule Renault a k tomu se stal mistrem novozélanského šampionátu F-Toyota. Činitelům McLarenu to stačilo, aby ho zapojili do svého juniorského programu. Druhý čas prvního dne patří také nováčkovi: Je jím mistr německé Formule 4, Australan Joey Mawson z týmu Van Amersfoort. Třetí byl zkušený Jake Dennis ve druhém voze Trevora Carlina, před juniorem BMW Joelem Erikssonem a Pedrem Piquetem, jenž letos musí napravit svou pověst, která utrpěla podivnými výsledky minulé sezony. Syn trojnásobného mistra světa F1 Nelsona pojede jako Mawson za nizozemský tým Van Amersfoort. Nejlepší desítku uzavírali syn Adriana Neweye, Harrison (Van Amersfoort), syn nezapomenutelného Michaela Schumachera Mick (Prema), Estonec Ralf Aron (Hitech), Ind Jehan Daruvala (Carlin), vicemistr minulé sezony Maximilian Guenther (Prema), Brit Callum Ilott (Prema) a člen Akademie Ferrari, Guan Yu Zhou (Prema) z Číny.
Druhý den dráha zrychlila a s těmito podmínkami se nejlépe vyrovnal Harrison Newey. Se synem geniálního konstruktéra Marche, Williamsu, McLarenu a Red Bullu se letos bude muset počítat, vždyť v zimě vyhrál indický šampionát MRF-F2000 a porazil tam jak Schumachera, tak i Mawsona. Neweyovi v sobotu v Maďarsku následovali Ilott, Norris, You Zhou, Guenther, Piquet, Dennis, Eriksson, rakouský šlechtic Ferdinand Habsburg (Carlin) a Daruvala. Z „velkých jmen“ je to tedy prozatím především Schumacher, kdo se s Formulí 3 přátelí poněkud zdrženlivěji.
Z Uher se karavana Formule 3 hned přesunula do rakouského Spielbergu, kde bude testovat v úterý a ve středu tohoto týdne. O body se pojede poprvé v rámci 6hodinovky WEC v Silverstone v polovině dubna.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?