Cadillac se možná vrátí do Le Mans, má to ale háček

Action Express Racing
Action Express Racing, foto: ROLEX
iMotorSport.cz 14. března 2017 07:43
Sdílej:

Prototypy Cadillac americké série IMSA SportsCar Championship mají za sebou jediný závod a tento víkend na ně čeká teprve druhý podnik v historii. Stroje z dílny General Motors však šampionátu dominují a šéf závodního oddělení Mark Kent má zálusk na evropskou ikonu 24h Le Mans.

Návrat jména Cadillac je jedním z bodů General Motors. Po úspěchu v letošní čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně nadále diktují tyto prototypy závodní tempo a patří mezi hlavní favority na nadcházející dvanáctihodinovku v Sebringu.

Vstup modelu Cadillac DPi-V.R do Le Mans však musí podnítit francouzský autoklub ACO, který čtyřiadvacetihodinovku pořádá. Cadillac má sice základ v prototypu Dallara kategorie LMP2, nicméně několika technickými úpravami v oblasti aerodynamiky a pohonných jednotek spadá do pytle americké třídy DPi.

Světová třída LMP2 vyžaduje konkrétní typ prototypu a unifikovanou pohonnou jednotkou Gibson. Za těchto podmínek však závodní oddělení GM nemá zájem. Jejich podmínkou je použití karosérie i motoru značky Cadillac.

Původně ve FIA WEC plánovali sjednocení LMP2 a DPi podobně jako v IMSA, nicméně od plánů se upustilo a americké prototypy Cadillac, potažmo Mazda nebo Nissan, pravidla ACO nesplňují a změna v jejich prospěch zatím nepřipadá v úvahu.

Existuje však ještě jedna varianta. Sportovní ředitel ACO Vincent Beaumesnil podotkl, že DPi by mohlo po určitých modifikacích najít místo ve skupině LMP1 pro vozy bez hybridních technologií. V ní letos uvidíme pouze tým ByKolles, který ovšem nemá proti hybridním továrním strojům Porsche a Toyota sebemenší šanci.

Osmiválcový motor Cadillac o objemu 6,2 litru má mnohem větší výkonnostní potenciál než v současnosti nabízí, neboť je omezen technickými pravidly v rámci Balance of Performance. Má to ale háček. Nehybridní třída LMP1 zakazuje jakoukoliv tovární podporu, což GM omezuje možnosti. Schůdnou cestou je, kdyby prototypy nasadil soukromý tým. Za stájemi Wayne Taylor Racing a Action Express Racing v IMSA totiž tento americký gigant stojí.

Cadillac se na 24h v Le Mans naposledy objevil v roce 2002. S modelem Northstar LMP02 s čtyřlitrovým motorem V8 tehdy startovali Wayne Taylor, Max Angelelli a Christopher Tinseau. Trojce dojela do cíle na devátém místě se ztrátou dvaceti kol na vítězné Audi.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.