Prototypy Cadillac americké série IMSA SportsCar Championship mají za sebou jediný závod a tento víkend na ně čeká teprve druhý podnik v historii. Stroje z dílny General Motors však šampionátu dominují a šéf závodního oddělení Mark Kent má zálusk na evropskou ikonu 24h Le Mans.
Návrat jména Cadillac je jedním z bodů General Motors. Po úspěchu v letošní čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně nadále diktují tyto prototypy závodní tempo a patří mezi hlavní favority na nadcházející dvanáctihodinovku v Sebringu.
Vstup modelu Cadillac DPi-V.R do Le Mans však musí podnítit francouzský autoklub ACO, který čtyřiadvacetihodinovku pořádá. Cadillac má sice základ v prototypu Dallara kategorie LMP2, nicméně několika technickými úpravami v oblasti aerodynamiky a pohonných jednotek spadá do pytle americké třídy DPi.
Světová třída LMP2 vyžaduje konkrétní typ prototypu a unifikovanou pohonnou jednotkou Gibson. Za těchto podmínek však závodní oddělení GM nemá zájem. Jejich podmínkou je použití karosérie i motoru značky Cadillac.
Původně ve FIA WEC plánovali sjednocení LMP2 a DPi podobně jako v IMSA, nicméně od plánů se upustilo a americké prototypy Cadillac, potažmo Mazda nebo Nissan, pravidla ACO nesplňují a změna v jejich prospěch zatím nepřipadá v úvahu.
Existuje však ještě jedna varianta. Sportovní ředitel ACO Vincent Beaumesnil podotkl, že DPi by mohlo po určitých modifikacích najít místo ve skupině LMP1 pro vozy bez hybridních technologií. V ní letos uvidíme pouze tým ByKolles, který ovšem nemá proti hybridním továrním strojům Porsche a Toyota sebemenší šanci.
Osmiválcový motor Cadillac o objemu 6,2 litru má mnohem větší výkonnostní potenciál než v současnosti nabízí, neboť je omezen technickými pravidly v rámci Balance of Performance. Má to ale háček. Nehybridní třída LMP1 zakazuje jakoukoliv tovární podporu, což GM omezuje možnosti. Schůdnou cestou je, kdyby prototypy nasadil soukromý tým. Za stájemi Wayne Taylor Racing a Action Express Racing v IMSA totiž tento americký gigant stojí.
Cadillac se na 24h v Le Mans naposledy objevil v roce 2002. S modelem Northstar LMP02 s čtyřlitrovým motorem V8 tehdy startovali Wayne Taylor, Max Angelelli a Christopher Tinseau. Trojce dojela do cíle na devátém místě se ztrátou dvaceti kol na vítězné Audi.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.