Cadillac se možná vrátí do Le Mans, má to ale háček

Action Express Racing
Action Express Racing, foto: ROLEX
iMotorSport.cz 14. března 2017 07:43
Sdílej:

Prototypy Cadillac americké série IMSA SportsCar Championship mají za sebou jediný závod a tento víkend na ně čeká teprve druhý podnik v historii. Stroje z dílny General Motors však šampionátu dominují a šéf závodního oddělení Mark Kent má zálusk na evropskou ikonu 24h Le Mans.

Návrat jména Cadillac je jedním z bodů General Motors. Po úspěchu v letošní čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně nadále diktují tyto prototypy závodní tempo a patří mezi hlavní favority na nadcházející dvanáctihodinovku v Sebringu.

Vstup modelu Cadillac DPi-V.R do Le Mans však musí podnítit francouzský autoklub ACO, který čtyřiadvacetihodinovku pořádá. Cadillac má sice základ v prototypu Dallara kategorie LMP2, nicméně několika technickými úpravami v oblasti aerodynamiky a pohonných jednotek spadá do pytle americké třídy DPi.

Světová třída LMP2 vyžaduje konkrétní typ prototypu a unifikovanou pohonnou jednotkou Gibson. Za těchto podmínek však závodní oddělení GM nemá zájem. Jejich podmínkou je použití karosérie i motoru značky Cadillac.

Původně ve FIA WEC plánovali sjednocení LMP2 a DPi podobně jako v IMSA, nicméně od plánů se upustilo a americké prototypy Cadillac, potažmo Mazda nebo Nissan, pravidla ACO nesplňují a změna v jejich prospěch zatím nepřipadá v úvahu.

Existuje však ještě jedna varianta. Sportovní ředitel ACO Vincent Beaumesnil podotkl, že DPi by mohlo po určitých modifikacích najít místo ve skupině LMP1 pro vozy bez hybridních technologií. V ní letos uvidíme pouze tým ByKolles, který ovšem nemá proti hybridním továrním strojům Porsche a Toyota sebemenší šanci.

Osmiválcový motor Cadillac o objemu 6,2 litru má mnohem větší výkonnostní potenciál než v současnosti nabízí, neboť je omezen technickými pravidly v rámci Balance of Performance. Má to ale háček. Nehybridní třída LMP1 zakazuje jakoukoliv tovární podporu, což GM omezuje možnosti. Schůdnou cestou je, kdyby prototypy nasadil soukromý tým. Za stájemi Wayne Taylor Racing a Action Express Racing v IMSA totiž tento americký gigant stojí.

Cadillac se na 24h v Le Mans naposledy objevil v roce 2002. S modelem Northstar LMP02 s čtyřlitrovým motorem V8 tehdy startovali Wayne Taylor, Max Angelelli a Christopher Tinseau. Trojce dojela do cíle na devátém místě se ztrátou dvaceti kol na vítězné Audi.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.