"Mimo jiné jsem byl mistrem GP2, to bylo něco pod Formulí 1...," tak budou Hamilton s Rosbergem jednoho dne vysvětlovat svým potomkům jejich první mezinárodní tituly. Od letoška to budou mít v tomto ohledu šampioni druhé nejvyšší třídy monopostů jednodušší: Výmluvný a logický název Formule 2 se vrací na okruhovou scénu!
Představitelé GP2, Formule One Group a FIA se tedy konečně dohodli: Již delší dobu se očekávalo znovuzrození pojmu Formule 2 a jak bylo v rámci Světového Motoristického koncilu v Ženevě právě potvrzeno, nahradí tato formule s okamžitou platností seriál GP2.
Prezident FIA Jean Todt, "majitel" práv Formule 1 Chase Carey a dosavadní boss GP2 Bruno Michel ve svých tiskových zveřejněních působili dojmem, že právě objevili Ameriku tím, že pouze logicky zpřehlednili žebříček závodních tříd (konečně může i laik správně zařadit šampionáty F1, F2, F3 a F4). Kromě pouhého přejmenování GP2 na F2 je ovšem zatím nic moc nového nenapadlo.
Hlavním odpůrcem znovuzrození Formule 2 byl Bernie Ecclestone, který svou GP2 nechtěl dát z ruky. Tento šampionát byl ze sportovního a technického hlediska do velké míry nezávislý na FIA a vedla ho organizační skupina pod velením pana Michela. Ecclestone nyní odešel, FIA tedy obdařila jeho pomocníčka Michela oficiální funkcí a - Formule 2 je na světě!
Jak již zmíněno: Na plánovaném průběhu mistrovství GP2 (čti F2) se letos nic nezmění. Šampionát nastoupí tradičně v rámci vybraných Velkých cen a bude při tom osmým rokem používat své známé (přestárlé) techniky - šasi Dallara, motory Mecachrome-Renault a pneu Pirelli. GP2 tedy přestala po 12 sezonách existovat, aniž by kdy široké publikum opravdu zaujala. Prsit se může především jmény několika svých šampionů, jako Hamilton, Rosberg nebo Grosjean.
Nechme se ale překvapit, s jakými inovacemi se FIA vytasí pro sezonu 2018. O mistra Evropy Formule 2 se jelo naposledy roku 1984. Tehdy se ještě jednalo o (předražený) šampionát, ve kterém se soutežilo v rámci nezávislého kalendáře v monopostech různých výrobců šasi, motorů a pneumatik. Jednalo se tedy skutečně o jakousi dvoulitrovou Formuli 1, což se s největší pravděpodobností nebude opakovat. Za rok lze spíše počítat s dalším "značkovým pohárem" jednotného předepsaného materiálu. Zbývá vyčkat, zda si FIA-Formule 2 troufne na termíny a tratě mimo Grand Prix Formule 1. V dobách, kdy Formule 1 naprosto kraluje médiím a zájmu publika je to ovšem málo pravděpodobné... Z toho, že by nová Formule 2 dokázala navázat na své zlaté období poloviny 70. let zatím nelze vycházet. Koneckonců to ani není v zájmu jejích otců - výše zmínění páni v zákulisí jistě nechtějí, aby vznikla jakákoliv zajímavá alternativa k Formuli 1. F2 se tedy nejspíš poslušně zařadí daleko za Formuli 1, tak jako její předchůdci F3000 a GP2, kteří živořily ve stínu Grand Prix bez zvláštní viditělnosti nebo zájmu veřejnosti.
Otázkou zůstává, proč měla FIA se vzkřísením Formule 2 najednou tak naspěch. Čtvrtka týmů ještě nemá svou jezdeckou sestavu pohromadě a cirkus kolem přejmenování mistrovství jejich snažení o potencionelní sponzory jistě jen komplikuje. Nebyl by svěží a čistý začátek s novým jménem, novým materiálem a novými pravidly od roku 2018 lepším řešením..? Mistři Evropského šampionátu Formule 2:Jacky Ickx (Matra, 1967)Jean-Pierre Beltoise (Matra, 1968)Johnny Servoz-Gavin (1969, Matra)Clay Regazzoni (1970, Tecno)Ronnie Peterson (1971, March)Mike Hailwood (1972, Surtees)Jean-Pierre Jarier (1973, March)Patrick Depailler (1974, March)Jacques Laffite (1975, Martini)Jean-Pierre Jabouille (1976, Renault)Rene Arnoux (1977, Renault)Bruno Giacomelli (1978, March)Marc Surer (1979, March)Brian Henton (1980, Toleman)Geoff Lees (1981, Ralt)Corrado Fabi (1982, MarchJonathan Palmer (1983, Ralt)Mike Thackwell (1984, Ralt)
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.