Znovuzrozená Formule 2: Zatím jen GP2 s novou nálepkou...

Král, Josef
Král, Josef, foto: www.josefkral.cz
Roman Klemm 10. března 2017 16:36
Sdílej:

"Mimo jiné jsem byl mistrem GP2, to bylo něco pod Formulí 1...," tak budou Hamilton s Rosbergem jednoho dne vysvětlovat svým potomkům jejich první mezinárodní tituly. Od letoška to budou mít v tomto ohledu šampioni druhé nejvyšší třídy monopostů jednodušší: Výmluvný a logický název Formule 2 se vrací na okruhovou scénu!

Představitelé GP2, Formule One Group a FIA se tedy konečně dohodli: Již delší dobu se očekávalo znovuzrození pojmu Formule 2 a jak bylo v rámci Světového Motoristického koncilu v Ženevě právě potvrzeno, nahradí tato formule s okamžitou platností seriál GP2.

Prezident FIA Jean Todt, "majitel" práv Formule 1 Chase Carey a dosavadní boss GP2 Bruno Michel ve svých tiskových zveřejněních působili dojmem, že právě objevili Ameriku tím, že pouze logicky zpřehlednili žebříček závodních tříd (konečně může i laik správně zařadit šampionáty F1, F2, F3 a F4). Kromě pouhého přejmenování GP2 na F2 je ovšem zatím nic moc nového nenapadlo.

Hlavním odpůrcem znovuzrození Formule 2 byl Bernie Ecclestone, který svou GP2 nechtěl dát z ruky. Tento šampionát byl ze sportovního a technického hlediska do velké míry nezávislý na FIA a vedla ho organizační skupina pod velením pana Michela. Ecclestone nyní odešel, FIA tedy obdařila jeho pomocníčka Michela oficiální funkcí a - Formule 2 je na světě!

Jak již zmíněno: Na plánovaném průběhu mistrovství GP2 (čti F2) se letos nic nezmění. Šampionát nastoupí tradičně v rámci vybraných Velkých cen a bude při tom osmým rokem používat své známé (přestárlé) techniky - šasi Dallara, motory Mecachrome-Renault a pneu Pirelli. GP2 tedy přestala po 12 sezonách existovat, aniž by kdy široké publikum opravdu zaujala. Prsit se může především jmény několika svých šampionů, jako Hamilton, Rosberg nebo Grosjean.

Nechme se ale překvapit, s jakými inovacemi se FIA vytasí pro sezonu 2018. O mistra Evropy Formule 2 se jelo naposledy roku 1984. Tehdy se ještě jednalo o (předražený) šampionát, ve kterém se soutežilo v rámci nezávislého kalendáře v monopostech různých výrobců šasi, motorů a pneumatik. Jednalo se tedy skutečně o jakousi dvoulitrovou Formuli 1, což se s největší pravděpodobností nebude opakovat. Za rok lze spíše počítat s dalším "značkovým pohárem" jednotného předepsaného materiálu. Zbývá vyčkat, zda si FIA-Formule 2 troufne na termíny a tratě mimo Grand Prix Formule 1. V dobách, kdy Formule 1 naprosto kraluje médiím a zájmu publika je to ovšem málo pravděpodobné... Z toho, že by nová Formule 2 dokázala navázat na své zlaté období poloviny 70. let zatím nelze vycházet. Koneckonců to ani není v zájmu jejích otců - výše zmínění páni v zákulisí jistě nechtějí, aby vznikla jakákoliv zajímavá alternativa k Formuli 1. F2 se tedy nejspíš poslušně zařadí daleko za Formuli 1, tak jako její předchůdci F3000 a GP2, kteří živořily ve stínu Grand Prix bez zvláštní viditělnosti nebo zájmu veřejnosti.

Otázkou zůstává, proč měla FIA se vzkřísením Formule 2 najednou tak naspěch. Čtvrtka týmů ještě nemá svou jezdeckou sestavu pohromadě a cirkus kolem přejmenování mistrovství jejich snažení o potencionelní sponzory jistě jen komplikuje. Nebyl by svěží a čistý začátek s novým jménem, novým materiálem a novými pravidly od roku 2018 lepším řešením..? Mistři Evropského šampionátu Formule 2:Jacky Ickx (Matra, 1967)Jean-Pierre Beltoise (Matra, 1968)Johnny Servoz-Gavin (1969, Matra)Clay Regazzoni (1970, Tecno)Ronnie Peterson (1971, March)Mike Hailwood (1972, Surtees)Jean-Pierre Jarier (1973, March)Patrick Depailler (1974, March)Jacques Laffite (1975, Martini)Jean-Pierre Jabouille (1976, Renault)Rene Arnoux (1977, Renault)Bruno Giacomelli (1978, March)Marc Surer (1979, March)Brian Henton (1980, Toleman)Geoff Lees (1981, Ralt)Corrado Fabi (1982, MarchJonathan Palmer (1983, Ralt)Mike Thackwell (1984, Ralt)

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.