"Mimo jiné jsem byl mistrem GP2, to bylo něco pod Formulí 1...," tak budou Hamilton s Rosbergem jednoho dne vysvětlovat svým potomkům jejich první mezinárodní tituly. Od letoška to budou mít v tomto ohledu šampioni druhé nejvyšší třídy monopostů jednodušší: Výmluvný a logický název Formule 2 se vrací na okruhovou scénu!
Představitelé GP2, Formule One Group a FIA se tedy konečně dohodli: Již delší dobu se očekávalo znovuzrození pojmu Formule 2 a jak bylo v rámci Světového Motoristického koncilu v Ženevě právě potvrzeno, nahradí tato formule s okamžitou platností seriál GP2.
Prezident FIA Jean Todt, "majitel" práv Formule 1 Chase Carey a dosavadní boss GP2 Bruno Michel ve svých tiskových zveřejněních působili dojmem, že právě objevili Ameriku tím, že pouze logicky zpřehlednili žebříček závodních tříd (konečně může i laik správně zařadit šampionáty F1, F2, F3 a F4). Kromě pouhého přejmenování GP2 na F2 je ovšem zatím nic moc nového nenapadlo.
Hlavním odpůrcem znovuzrození Formule 2 byl Bernie Ecclestone, který svou GP2 nechtěl dát z ruky. Tento šampionát byl ze sportovního a technického hlediska do velké míry nezávislý na FIA a vedla ho organizační skupina pod velením pana Michela. Ecclestone nyní odešel, FIA tedy obdařila jeho pomocníčka Michela oficiální funkcí a - Formule 2 je na světě!
Jak již zmíněno: Na plánovaném průběhu mistrovství GP2 (čti F2) se letos nic nezmění. Šampionát nastoupí tradičně v rámci vybraných Velkých cen a bude při tom osmým rokem používat své známé (přestárlé) techniky - šasi Dallara, motory Mecachrome-Renault a pneu Pirelli. GP2 tedy přestala po 12 sezonách existovat, aniž by kdy široké publikum opravdu zaujala. Prsit se může především jmény několika svých šampionů, jako Hamilton, Rosberg nebo Grosjean.
Nechme se ale překvapit, s jakými inovacemi se FIA vytasí pro sezonu 2018. O mistra Evropy Formule 2 se jelo naposledy roku 1984. Tehdy se ještě jednalo o (předražený) šampionát, ve kterém se soutežilo v rámci nezávislého kalendáře v monopostech různých výrobců šasi, motorů a pneumatik. Jednalo se tedy skutečně o jakousi dvoulitrovou Formuli 1, což se s největší pravděpodobností nebude opakovat. Za rok lze spíše počítat s dalším "značkovým pohárem" jednotného předepsaného materiálu. Zbývá vyčkat, zda si FIA-Formule 2 troufne na termíny a tratě mimo Grand Prix Formule 1. V dobách, kdy Formule 1 naprosto kraluje médiím a zájmu publika je to ovšem málo pravděpodobné... Z toho, že by nová Formule 2 dokázala navázat na své zlaté období poloviny 70. let zatím nelze vycházet. Koneckonců to ani není v zájmu jejích otců - výše zmínění páni v zákulisí jistě nechtějí, aby vznikla jakákoliv zajímavá alternativa k Formuli 1. F2 se tedy nejspíš poslušně zařadí daleko za Formuli 1, tak jako její předchůdci F3000 a GP2, kteří živořily ve stínu Grand Prix bez zvláštní viditělnosti nebo zájmu veřejnosti.
Otázkou zůstává, proč měla FIA se vzkřísením Formule 2 najednou tak naspěch. Čtvrtka týmů ještě nemá svou jezdeckou sestavu pohromadě a cirkus kolem přejmenování mistrovství jejich snažení o potencionelní sponzory jistě jen komplikuje. Nebyl by svěží a čistý začátek s novým jménem, novým materiálem a novými pravidly od roku 2018 lepším řešením..? Mistři Evropského šampionátu Formule 2:Jacky Ickx (Matra, 1967)Jean-Pierre Beltoise (Matra, 1968)Johnny Servoz-Gavin (1969, Matra)Clay Regazzoni (1970, Tecno)Ronnie Peterson (1971, March)Mike Hailwood (1972, Surtees)Jean-Pierre Jarier (1973, March)Patrick Depailler (1974, March)Jacques Laffite (1975, Martini)Jean-Pierre Jabouille (1976, Renault)Rene Arnoux (1977, Renault)Bruno Giacomelli (1978, March)Marc Surer (1979, March)Brian Henton (1980, Toleman)Geoff Lees (1981, Ralt)Corrado Fabi (1982, MarchJonathan Palmer (1983, Ralt)Mike Thackwell (1984, Ralt)
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.