Americký Ford se do světové vytrvalostní série vrátil ve velkém stylu a po 50 letech znovu získal vítězství ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Hlavním cílem sezóny 2017 je, opět stejně jako před půl stoletím, toto vítězství obhájit.
Vozy Ford GT ve vytrvalostních závodech WEC a IMSA nasazuje automobilka Ford prostřednictvím závodního týmu Chip Ganassi Racing. Obhajobě loňského vítězství v prestižním závodě 24 hodin Le Mans podřídili u Fordu veškerou zimní přípravu, na kterou naváže prolog v Monze (1. - 2. dubna) a samozřejmě také první dvojice ostrých závodů sezóny 2017 (Silverstone a SPA-Francorchamps). V těchto dvou závodech nasadí Ford do obou svých vozů tříčlenné posádky, aby si jezdci zvykli na součinnost v rámci ostrého závodního tempa. Ve voze #66 se ke kmenové dvojici Stefan Mücke, Olivier Pla připojí Američan Billy Johnson a do vozu #67 po bok Andy Priaulxe a Harry Tincknella usedne Luis Felipe „Pipo“ Derani, který si v loňském roce odbyl velmi podařený debut ve vytrvalostních závodech světové série.
Speciálně pro závod 24 hodin Le Mans nasadí Chip Ganassi Racing ještě další dva vozy. Ford GT #68 bude řídit vítězné trio z loňského Le Mans: Sébastien Bourdais, Joey Hand, Dirk Müller. Tato trojice svou rychlost potvrdila také vítězstvím v letošním ročníku prestižního amerického závodu v Daytoně. Do čtvrtého vozu #69 usednou Ryan Briscoe, Richard Westbrook, Scott Dixon, kteří se pokusí v Le Mans vylepšit své loňské třetí místo.
„Hodně se do Le Mans těším,“ uvedl majitel týmu Chip Ganassi a dodal: „přestože jsme zde vloni zvítězili. Ale obhajoba tohoto úspěchu je pro nás ještě větší výzvou. Vloni jsme zde kromě vítězství získali také mnoho cenných závodních zkušeností a to nám umožní se na tento prestižní závod ještě lépe připravit. Znovu zde nasadíme čtyři vozy, ve kterých se bude střídat 12 nejlepších závodních jezdců světa. Nemohu se dočkat, až zde budeme obhajoval náš loňský triumf.“
„Když jsme vloni přijeli do Le Mans, abychom se pokusili navázat na naše slavné vítězství z doby před 50 lety, byli jsme pod velkým tlakem,“ řekl Raj Nair, výkonný viceprezident pro globální rozvoj a technický ředitel Ford Motor Company. „Podařilo se nám to a bylo to úžasné vítězství. Nyní ale nesmíme usnout na vavřínech. Letos v červnu se znovu do Le Mans vrátíme a při tom se budeme opírat o zkušenosti z loňské sezóny i o našich sedm vítězství, kterých jsme dosáhli v sezóně 2016, včetně Daytony 2017. Již se nemůžeme dočkat chvíle, kdy naše vozy znovu vyjedou na trať tohoto slavného závodu.“
Pipo Derani, Ford GT #67: „Je mi velkou ctí podílet se na závodním programu takové světové značky, jakou je Ford. Být členem týmu, jakým je Chip Ganassi Racing, to byl jeden z mých dosavadních cílů mé kariéry. V prvé řadě chci poděkovat Georgi Howard-Chappellovi za jeho důvěru, díky které jsem získal tuto závodnickou příležitost. Stopa, kterou za sebou vozy Ford GT zanechali v celé loňské sezóně vytrvalostních závodů je nepřehlédnutelná. Moc se těším na spolupráci s týmem a pokusím se svou měrou maximálně přispět k dalšímu úspěchu Fordu ve vytrvalostních závodech i k obhajobě vítězství v Le Mans.“
Sébastien Bourdais, Ford GT #68: „Když myslím na návrat do Le Mans, mám takový zvláštní pocit. Budeme zde obhajovat loňské prvenství, ale zároveň si každý při pohledu na nás řekne - Vloni si nastavili laťku poměrně vysoko a nyní všichni začínáme odznovu. Ale takové je závodění a mým úkolem je co nejlépe se připravit a odevzdat maximální možný výkon. Proto jsem moc rád, že mohu být znovu u toho. Historický souboj Fordu s Ferrari se po 50 letech znovu opakuje a pro mne je to velká čest, že mohu být jeho součástí. Do konce života si budu pamatovat, že jsem byl u toho, když se v Le Mans psala historie. Když přijedete s celým týmem do Le Mans, tak pocítíte velmi zvláštní, neopakovatelnou atmosféru. To není, jako když přijedete na nějaký další závod v mistrovství, tady jste přijeli do Le Mans. Ze všech stran je znát, že tento závod je jiný, jedinečný, neopakovatelný.“
Harry Tincknell, Ford GT #67: „Jednou ze zvláštností okruhu v Le Mans je to, že jeho část vede po veřejných komunikacích a proto tam nelze jen tak přijet a testovat. Každý dostaneme jen jednu šanci do roka. Je to největší vytrvalostní závod na světě. Přímo u trati jej sleduje přes 250000 diváků, kteří vytvoří neopakovatelnou atmosféru, kterou nikde jinde nezažijete. Také samotná trať je úžasná. Jedná se o vysokorychlostní okruh, který přesně sedí našemu vozu, protože Ford GT byl vyvinutý speciálně pro Le Mans. Vloni se nám podařil historický zápis, když jsme po 50 letech zopakovali zdejší vítězství z roku 1966. Navíc já řídím vůz #67 a právě #67 zde v roce 1967 obhálilo vítězství zn. Ford. Takže doufám, že se historie bude opakovat. Myslím si, že letos máme dobrou šanci, protože před loňským závodem v Le Mans jsme absolvovali pouhé dva ostré starty. Letos jsme na tom podstatně lépe, protože můžeme čerpat z loňských zkušeností a také z úvodního závodu v Daytoně 2017. Jedeme do Le Mans s velkými očekáváními. Bude to velmi těžké, ale přes to se nemohu dočkat. Vždyť se jedná o největší závod sezóny.“
Stefan Mücke, Ford #66: „Rozhodně chceme letos vyhrát nejenom v Le Mans, ale v celém šampionátu. Vloni jsme dosáhli několika dobrých výsledků a letos chceme šampionát vyhrát. Sezóna bude dlouhá, skládá se z několika výjimečných závodů a já už se nemohu dočkat, až to začne. Jsem velmi šťastný, že jsem součástí tohoto týmu. Máme výborné auto a já jsem hrdý na to, že mohu být součástí tohoto jedinečného historického momentu. Je dobře, že je šampionát tak pestrý co se týká zastoupení značek. V minulosti vyhrávalo Ferrari, vloni získal jezdecký titul Aston Martin a letos to bude Ford. Sezóna je ale dlouhá a my musíme po celou dobu odvádět ty nejlepší výkony nejen na trati, ale i mimo ni. To je jediná správná cesta vedoucí ke stanovenému cíli.“
Andy Priaulx, Ford GT #66: „Letos budeme jistě silnější, protože se můžeme opřít o zkušenosti z loňské sezóny. Ale nebude to vůbec snadné, protože se konkurence rozrostla o nový tovární tým Porsche. Bude to ve třídě GTE velký boj, ale doufám, že z něj vzejdeme vítězně. Ostatně, jakožto ve správném mistrovství světa, se zde mezi sebou budou měřit ti nejlepší piloti z celého světa. Proto očekávám těsné souboje a celkově tvrdý boj. Ale pevně věřím, že v tomto velkém boji uspějeme.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?