Americký Ford se do světové vytrvalostní série vrátil ve velkém stylu a po 50 letech znovu získal vítězství ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Hlavním cílem sezóny 2017 je, opět stejně jako před půl stoletím, toto vítězství obhájit.
Vozy Ford GT ve vytrvalostních závodech WEC a IMSA nasazuje automobilka Ford prostřednictvím závodního týmu Chip Ganassi Racing. Obhajobě loňského vítězství v prestižním závodě 24 hodin Le Mans podřídili u Fordu veškerou zimní přípravu, na kterou naváže prolog v Monze (1. - 2. dubna) a samozřejmě také první dvojice ostrých závodů sezóny 2017 (Silverstone a SPA-Francorchamps). V těchto dvou závodech nasadí Ford do obou svých vozů tříčlenné posádky, aby si jezdci zvykli na součinnost v rámci ostrého závodního tempa. Ve voze #66 se ke kmenové dvojici Stefan Mücke, Olivier Pla připojí Američan Billy Johnson a do vozu #67 po bok Andy Priaulxe a Harry Tincknella usedne Luis Felipe „Pipo“ Derani, který si v loňském roce odbyl velmi podařený debut ve vytrvalostních závodech světové série.
Speciálně pro závod 24 hodin Le Mans nasadí Chip Ganassi Racing ještě další dva vozy. Ford GT #68 bude řídit vítězné trio z loňského Le Mans: Sébastien Bourdais, Joey Hand, Dirk Müller. Tato trojice svou rychlost potvrdila také vítězstvím v letošním ročníku prestižního amerického závodu v Daytoně. Do čtvrtého vozu #69 usednou Ryan Briscoe, Richard Westbrook, Scott Dixon, kteří se pokusí v Le Mans vylepšit své loňské třetí místo.
„Hodně se do Le Mans těším,“ uvedl majitel týmu Chip Ganassi a dodal: „přestože jsme zde vloni zvítězili. Ale obhajoba tohoto úspěchu je pro nás ještě větší výzvou. Vloni jsme zde kromě vítězství získali také mnoho cenných závodních zkušeností a to nám umožní se na tento prestižní závod ještě lépe připravit. Znovu zde nasadíme čtyři vozy, ve kterých se bude střídat 12 nejlepších závodních jezdců světa. Nemohu se dočkat, až zde budeme obhajoval náš loňský triumf.“
„Když jsme vloni přijeli do Le Mans, abychom se pokusili navázat na naše slavné vítězství z doby před 50 lety, byli jsme pod velkým tlakem,“ řekl Raj Nair, výkonný viceprezident pro globální rozvoj a technický ředitel Ford Motor Company. „Podařilo se nám to a bylo to úžasné vítězství. Nyní ale nesmíme usnout na vavřínech. Letos v červnu se znovu do Le Mans vrátíme a při tom se budeme opírat o zkušenosti z loňské sezóny i o našich sedm vítězství, kterých jsme dosáhli v sezóně 2016, včetně Daytony 2017. Již se nemůžeme dočkat chvíle, kdy naše vozy znovu vyjedou na trať tohoto slavného závodu.“
Pipo Derani, Ford GT #67: „Je mi velkou ctí podílet se na závodním programu takové světové značky, jakou je Ford. Být členem týmu, jakým je Chip Ganassi Racing, to byl jeden z mých dosavadních cílů mé kariéry. V prvé řadě chci poděkovat Georgi Howard-Chappellovi za jeho důvěru, díky které jsem získal tuto závodnickou příležitost. Stopa, kterou za sebou vozy Ford GT zanechali v celé loňské sezóně vytrvalostních závodů je nepřehlédnutelná. Moc se těším na spolupráci s týmem a pokusím se svou měrou maximálně přispět k dalšímu úspěchu Fordu ve vytrvalostních závodech i k obhajobě vítězství v Le Mans.“
Sébastien Bourdais, Ford GT #68: „Když myslím na návrat do Le Mans, mám takový zvláštní pocit. Budeme zde obhajovat loňské prvenství, ale zároveň si každý při pohledu na nás řekne - Vloni si nastavili laťku poměrně vysoko a nyní všichni začínáme odznovu. Ale takové je závodění a mým úkolem je co nejlépe se připravit a odevzdat maximální možný výkon. Proto jsem moc rád, že mohu být znovu u toho. Historický souboj Fordu s Ferrari se po 50 letech znovu opakuje a pro mne je to velká čest, že mohu být jeho součástí. Do konce života si budu pamatovat, že jsem byl u toho, když se v Le Mans psala historie. Když přijedete s celým týmem do Le Mans, tak pocítíte velmi zvláštní, neopakovatelnou atmosféru. To není, jako když přijedete na nějaký další závod v mistrovství, tady jste přijeli do Le Mans. Ze všech stran je znát, že tento závod je jiný, jedinečný, neopakovatelný.“
Harry Tincknell, Ford GT #67: „Jednou ze zvláštností okruhu v Le Mans je to, že jeho část vede po veřejných komunikacích a proto tam nelze jen tak přijet a testovat. Každý dostaneme jen jednu šanci do roka. Je to největší vytrvalostní závod na světě. Přímo u trati jej sleduje přes 250000 diváků, kteří vytvoří neopakovatelnou atmosféru, kterou nikde jinde nezažijete. Také samotná trať je úžasná. Jedná se o vysokorychlostní okruh, který přesně sedí našemu vozu, protože Ford GT byl vyvinutý speciálně pro Le Mans. Vloni se nám podařil historický zápis, když jsme po 50 letech zopakovali zdejší vítězství z roku 1966. Navíc já řídím vůz #67 a právě #67 zde v roce 1967 obhálilo vítězství zn. Ford. Takže doufám, že se historie bude opakovat. Myslím si, že letos máme dobrou šanci, protože před loňským závodem v Le Mans jsme absolvovali pouhé dva ostré starty. Letos jsme na tom podstatně lépe, protože můžeme čerpat z loňských zkušeností a také z úvodního závodu v Daytoně 2017. Jedeme do Le Mans s velkými očekáváními. Bude to velmi těžké, ale přes to se nemohu dočkat. Vždyť se jedná o největší závod sezóny.“
Stefan Mücke, Ford #66: „Rozhodně chceme letos vyhrát nejenom v Le Mans, ale v celém šampionátu. Vloni jsme dosáhli několika dobrých výsledků a letos chceme šampionát vyhrát. Sezóna bude dlouhá, skládá se z několika výjimečných závodů a já už se nemohu dočkat, až to začne. Jsem velmi šťastný, že jsem součástí tohoto týmu. Máme výborné auto a já jsem hrdý na to, že mohu být součástí tohoto jedinečného historického momentu. Je dobře, že je šampionát tak pestrý co se týká zastoupení značek. V minulosti vyhrávalo Ferrari, vloni získal jezdecký titul Aston Martin a letos to bude Ford. Sezóna je ale dlouhá a my musíme po celou dobu odvádět ty nejlepší výkony nejen na trati, ale i mimo ni. To je jediná správná cesta vedoucí ke stanovenému cíli.“
Andy Priaulx, Ford GT #66: „Letos budeme jistě silnější, protože se můžeme opřít o zkušenosti z loňské sezóny. Ale nebude to vůbec snadné, protože se konkurence rozrostla o nový tovární tým Porsche. Bude to ve třídě GTE velký boj, ale doufám, že z něj vzejdeme vítězně. Ostatně, jakožto ve správném mistrovství světa, se zde mezi sebou budou měřit ti nejlepší piloti z celého světa. Proto očekávám těsné souboje a celkově tvrdý boj. Ale pevně věřím, že v tomto velkém boji uspějeme.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.