Americký Ford se do světové vytrvalostní série vrátil ve velkém stylu a po 50 letech znovu získal vítězství ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Hlavním cílem sezóny 2017 je, opět stejně jako před půl stoletím, toto vítězství obhájit.
Vozy Ford GT ve vytrvalostních závodech WEC a IMSA nasazuje automobilka Ford prostřednictvím závodního týmu Chip Ganassi Racing. Obhajobě loňského vítězství v prestižním závodě 24 hodin Le Mans podřídili u Fordu veškerou zimní přípravu, na kterou naváže prolog v Monze (1. - 2. dubna) a samozřejmě také první dvojice ostrých závodů sezóny 2017 (Silverstone a SPA-Francorchamps). V těchto dvou závodech nasadí Ford do obou svých vozů tříčlenné posádky, aby si jezdci zvykli na součinnost v rámci ostrého závodního tempa. Ve voze #66 se ke kmenové dvojici Stefan Mücke, Olivier Pla připojí Američan Billy Johnson a do vozu #67 po bok Andy Priaulxe a Harry Tincknella usedne Luis Felipe „Pipo“ Derani, který si v loňském roce odbyl velmi podařený debut ve vytrvalostních závodech světové série.
Speciálně pro závod 24 hodin Le Mans nasadí Chip Ganassi Racing ještě další dva vozy. Ford GT #68 bude řídit vítězné trio z loňského Le Mans: Sébastien Bourdais, Joey Hand, Dirk Müller. Tato trojice svou rychlost potvrdila také vítězstvím v letošním ročníku prestižního amerického závodu v Daytoně. Do čtvrtého vozu #69 usednou Ryan Briscoe, Richard Westbrook, Scott Dixon, kteří se pokusí v Le Mans vylepšit své loňské třetí místo.
„Hodně se do Le Mans těším,“ uvedl majitel týmu Chip Ganassi a dodal: „přestože jsme zde vloni zvítězili. Ale obhajoba tohoto úspěchu je pro nás ještě větší výzvou. Vloni jsme zde kromě vítězství získali také mnoho cenných závodních zkušeností a to nám umožní se na tento prestižní závod ještě lépe připravit. Znovu zde nasadíme čtyři vozy, ve kterých se bude střídat 12 nejlepších závodních jezdců světa. Nemohu se dočkat, až zde budeme obhajoval náš loňský triumf.“
„Když jsme vloni přijeli do Le Mans, abychom se pokusili navázat na naše slavné vítězství z doby před 50 lety, byli jsme pod velkým tlakem,“ řekl Raj Nair, výkonný viceprezident pro globální rozvoj a technický ředitel Ford Motor Company. „Podařilo se nám to a bylo to úžasné vítězství. Nyní ale nesmíme usnout na vavřínech. Letos v červnu se znovu do Le Mans vrátíme a při tom se budeme opírat o zkušenosti z loňské sezóny i o našich sedm vítězství, kterých jsme dosáhli v sezóně 2016, včetně Daytony 2017. Již se nemůžeme dočkat chvíle, kdy naše vozy znovu vyjedou na trať tohoto slavného závodu.“
Pipo Derani, Ford GT #67: „Je mi velkou ctí podílet se na závodním programu takové světové značky, jakou je Ford. Být členem týmu, jakým je Chip Ganassi Racing, to byl jeden z mých dosavadních cílů mé kariéry. V prvé řadě chci poděkovat Georgi Howard-Chappellovi za jeho důvěru, díky které jsem získal tuto závodnickou příležitost. Stopa, kterou za sebou vozy Ford GT zanechali v celé loňské sezóně vytrvalostních závodů je nepřehlédnutelná. Moc se těším na spolupráci s týmem a pokusím se svou měrou maximálně přispět k dalšímu úspěchu Fordu ve vytrvalostních závodech i k obhajobě vítězství v Le Mans.“
Sébastien Bourdais, Ford GT #68: „Když myslím na návrat do Le Mans, mám takový zvláštní pocit. Budeme zde obhajovat loňské prvenství, ale zároveň si každý při pohledu na nás řekne - Vloni si nastavili laťku poměrně vysoko a nyní všichni začínáme odznovu. Ale takové je závodění a mým úkolem je co nejlépe se připravit a odevzdat maximální možný výkon. Proto jsem moc rád, že mohu být znovu u toho. Historický souboj Fordu s Ferrari se po 50 letech znovu opakuje a pro mne je to velká čest, že mohu být jeho součástí. Do konce života si budu pamatovat, že jsem byl u toho, když se v Le Mans psala historie. Když přijedete s celým týmem do Le Mans, tak pocítíte velmi zvláštní, neopakovatelnou atmosféru. To není, jako když přijedete na nějaký další závod v mistrovství, tady jste přijeli do Le Mans. Ze všech stran je znát, že tento závod je jiný, jedinečný, neopakovatelný.“
Harry Tincknell, Ford GT #67: „Jednou ze zvláštností okruhu v Le Mans je to, že jeho část vede po veřejných komunikacích a proto tam nelze jen tak přijet a testovat. Každý dostaneme jen jednu šanci do roka. Je to největší vytrvalostní závod na světě. Přímo u trati jej sleduje přes 250000 diváků, kteří vytvoří neopakovatelnou atmosféru, kterou nikde jinde nezažijete. Také samotná trať je úžasná. Jedná se o vysokorychlostní okruh, který přesně sedí našemu vozu, protože Ford GT byl vyvinutý speciálně pro Le Mans. Vloni se nám podařil historický zápis, když jsme po 50 letech zopakovali zdejší vítězství z roku 1966. Navíc já řídím vůz #67 a právě #67 zde v roce 1967 obhálilo vítězství zn. Ford. Takže doufám, že se historie bude opakovat. Myslím si, že letos máme dobrou šanci, protože před loňským závodem v Le Mans jsme absolvovali pouhé dva ostré starty. Letos jsme na tom podstatně lépe, protože můžeme čerpat z loňských zkušeností a také z úvodního závodu v Daytoně 2017. Jedeme do Le Mans s velkými očekáváními. Bude to velmi těžké, ale přes to se nemohu dočkat. Vždyť se jedná o největší závod sezóny.“
Stefan Mücke, Ford #66: „Rozhodně chceme letos vyhrát nejenom v Le Mans, ale v celém šampionátu. Vloni jsme dosáhli několika dobrých výsledků a letos chceme šampionát vyhrát. Sezóna bude dlouhá, skládá se z několika výjimečných závodů a já už se nemohu dočkat, až to začne. Jsem velmi šťastný, že jsem součástí tohoto týmu. Máme výborné auto a já jsem hrdý na to, že mohu být součástí tohoto jedinečného historického momentu. Je dobře, že je šampionát tak pestrý co se týká zastoupení značek. V minulosti vyhrávalo Ferrari, vloni získal jezdecký titul Aston Martin a letos to bude Ford. Sezóna je ale dlouhá a my musíme po celou dobu odvádět ty nejlepší výkony nejen na trati, ale i mimo ni. To je jediná správná cesta vedoucí ke stanovenému cíli.“
Andy Priaulx, Ford GT #66: „Letos budeme jistě silnější, protože se můžeme opřít o zkušenosti z loňské sezóny. Ale nebude to vůbec snadné, protože se konkurence rozrostla o nový tovární tým Porsche. Bude to ve třídě GTE velký boj, ale doufám, že z něj vzejdeme vítězně. Ostatně, jakožto ve správném mistrovství světa, se zde mezi sebou budou měřit ti nejlepší piloti z celého světa. Proto očekávám těsné souboje a celkově tvrdý boj. Ale pevně věřím, že v tomto velkém boji uspějeme.“
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?