Peugeot 9X8 je mnohem víc než závodní vůz. Jde o kultovní objekt, ztělesnění estetické a technické revoluce a vrcholného designerského dobrodružství. Matthias Hossann, šéfdesignér značky Peugeot, jej předtím, než ho v roce 2022 vyšle na tratě vytrvalostních závodů, zasadil do brutalistní architektury.
Designérský tým značky Peugeot se do tvorby nového hybridního vozu 9X8 Hybrid Hypercar zapojil velmi intenzivně. Vtiskl mu všechny současné estetické principy, které jsou pro značku typické: postoj šelmy, plynulé linie umocněné znaky sportovního stylu, elegantní a strukturované boky a samozřejmě charakteristický světelný podpis se třemi drápy. Štíhlý a elegantní Peugeot 9X8 vzbuzuje emoce a ztělesňuje rychlost.
VRCHOLNÝNavrhnout závodní vůz je vrcholným snem každého automobilového designéra. Pravděpodobnost, že se tento sen někdy splní, byla až doposud velmi malá. Spíše než styl a identita značky byl vždy na prvním místě výkon, a to do té míry, že se závodní vozy z hlediska jejich morfologie velmi podobaly. Práce designérů se u nich omezila na drobné detaily a barevné pojetí karoserie.
U vozu Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar inženýři a designéři velmi úzce spolupracovali, aby sblížením stylu a technologií vytvořili soutěžní vozidlo. „Úroveň spolupráce obou týmů byla naprosto bezprecedentní,“ prohlásil Matthias Hossann, šéfdesignér značky Peugeot. „S divizí Peugeot Sport jsme byli v každodenním kontaktu, pracovali jsme opravdu ruku v ruce.“
„Pro výchozí studii našeho budoucího závodního vozu jsme nejprve vyhlásili soutěž mezi našimi designéry. Obdrželi jsme velké množství návrhů. Projekt vzbudil obrovské nadšení. Každého z nás hnala touha po tom, aby právě jeho výtvor soutěžil s nejprestižnějšími světovými značkami na nejslavnějších tratích.“
„Jakmile byl s pomocí inženýrů divize Peugeot Sport vybrán návrh, pustili jsme se společně do práce. Pro inženýry byl nejdůležitější výkon, u kterého nedovolili žádný kompromis, ale v rámci nových předpisů ponechali designérům maximální volnost, pokud šlo o kreativitu při vývoji designu Hypercaru. Peugeot 9X8 je tak zhmotněním DNA nových předpisů pro vozy kategorie Hypercar (LMH), které stanovilo sdružení Automobile Club de l'Ouest, pořadatel závodu 24 hodin Le Mans, spolu s Mezinárodní automobilovou federací, a zároveň představuje základní rysy vozu Peugeot. Tento speciál se stane milníkem v historii vytrvalostních závodů.”
LEVPeugeot se v motoristickém sportu angažuje především proto, že je to ohromná laboratoř nápadů a fantastický akcelerátor inovací. Pro všechny zúčastněné profese objevuje automobilový sport nová území, která vyžadují stále originálnější a kreativnější přístup.
Hybrid Hypercar 9X8, který je vrcholným dílem designerského studia Peugeot a představuje inspiraci pro budoucí vývoj, odpovídá trendům nastaveným pro vozy této řady, včetně zcela nového modelu Peugeot 308. Právě u vozu Peugeot 9X8 se poprvé objevil nový znak se lví hlavou, představený na začátku roku 2021, který byl poté použitý i na modelu Peugeot 308.
„Technologie vozu Peugeot 9X8 je zcela dílem divize Peugeot Sport, což bylo třeba zviditelnit i prostřednictvím našeho designu. Aniž by to bylo na úkor výkonu, snažili jsme se dát vozu jedinečný vzhled, ale zachovat přitom myšlenku hladké karoserie, která kontrastuje s velmi geometrickými křivkami vytrvalostních vozů předchozí generace,“ vysvětlil Matthias Hossann.
ZLOMLaická i odborná veřejnost je zajedno: Peugeot 9X8 představuje radikální zlom oproti předchozím generacím závodních vozů všech značek. Otevírá novou éru. „Peugeot 9X8 je skutečným milníkem v motoristickém sportu,“ prohlásili budoucí jezdci, když ho poprvé spatřili: „Bude existovat doba před a po Peugeotu 9X8 a my budeme šťastní, že jsme toho byli svědky!“
„I když mnoho návrhů bylo v rámci naší interní soutěže velmi kvalitních, rozhodnutí padlo poměrně rychle. Naprosto změnilo principy předchozí generace vytrvalostních vozů. Navržené auto nebylo ani tak závodním speciálem, jako spíše vozem Peugeot. Objektem, který by měl spojovat fanoušky motoristického sportu. Ale nejen to, měl být sportovním vozem, který by teoreticky mohl jezdit stejně dobře na silnicích jako na okruzích.“
BEZ KŘÍDLANejvýraznějším rysem tohoto konceptu, je absence zadního křídla, díky čemuž získal jedinečný tvar.
Zadní křídlo se poprvé objevilo ve vytrvalostních závodech v Le Mans v roce 1967 a od té doby se stalo standardem. Od roku 1971, tedy před více než 50 lety, žádný vůz bez zadního spoileru nevyhrál. Inženýři a konstruktéři značky Peugeot se tedy rozhodli jít proti proudu, což svědčí o jejich odvaze a vynalézavosti.
Při vývoji vozu Peugeot 9X8 bylo zadní části vozu věnováno velké úsilí. Na původním náčrtu vozu jakoby připraveného ke skoku se objevila mírně zašpičatělá kabina a velmi specifický tvar, který dnes vidíme nad zadním kolem.
ELEKTRICKÝPeugeot již v minulosti v Le Mans zvítězil se dvěma vozy dvou různých generací. V letech 1992 a 1993 to byl Peugeot 905 s benzinovým motorem V10. V roce 2009 se prosadil Peugeot 908 s motorem V12 HDi-FAP. I dnes představuje Peugeot 9X8 začátek nové éry díky použité technologii. „Vytrvalostní závody se opírají o předpisy, které nám umožňují předvést know-how značky Peugeot v oblasti elektrifikovaných pohonných jednotek,“ vysvětlil Olivier Jansonnie, technický ředitel projektu.
Hybridním pohonem všech kol se Peugeot 9X8 podobá několika modelům řady Peugeot, jako je Peugeot 3008 Hybrid4 nebo Peugeot 508 PSE. Kombinuje vidlicový šestiválec biturbo o výkonu 500 kW (680 k) na zadní nápravě s elektromotorem/generátorem o výkonu 200 kW na přední nápravě.
Olivier Jansonnie uvedl: „Peugeot s vozem 9X8 otevírá novou kapitolu v oblasti hybridních sportovních vozů. Výkon je stále více elektrický a ekologicky čistší, aniž by to bylo na úkor konkurenceschopnosti.“
„Tuto technologickou a kulturní změnu jsme chtěli podpořit i novým barevným odstínem nazvaným Kryptonite,“ dodal Matthias Hossann. „Představili jsem ho o něco dříve než náš Hypercar Hybrid 9X8, a to na našem novém sériovém modelu, rovněž hybridu, voze 508 PSE (Peugeot Sport Engineering), který kromě barev sdílí s modelem Peugeot 9X8 i řadu technologických prvků. Oba vozy přivedly v rozmezí několika týdnů značku Peugeot do éry vysoce výkonných elektromobilů.“
NOC„V našem týmu Peugeot Design je mnoho fanoušků vytrvalostních závodů, a zejména 24 hodin Le Mans. Protože tam byli jako diváci, vědí, že v noci u trati není příliš výrazných znaků, podle kterých lze vozy rozlišit. Některá auta lze poznat podle zvuku motorů, ale na mnoha místech se vizuální přítomnost omezuje na světelné čáry, které se ztrácejí ve tmě.“
„Abychom zajistili, že se Peugeot 9X8 nebude podobat žádnému jinému vozu a že ho každý ve dne i v noci snadno rozpozná, věnovali jsme se při práci na tvaru vozu i světelným prvkům. U světelného podpisu byl jasnou volbou motiv tří drápů, které používáme i na všech našich současných sériových vozech. S umístěním drápů na přední část našeho modelu Hypercar 9X8 jsme neměli problém, ale jejich umístění na zadní část vyžadovalo hodně práce. Tři světelné drápy jsme začlenili do samostatných kompozitních dílů s mezerami pro odvod vzduchu. Nemůžeme se dočkat, až uvidíme jejich účinek na trati.“
Potenciál světelného podpisu speciálu Peugeot 9X8 zaujal známou fotografku Agnieszku Doroszewicz, která je autorkou působivé série snímků vozu.
„Rozhodla jsem se fotografování rozložit na celý den a protáhnout ho až do pozdních nočních hodin. Na fotografiích se mi tak podařilo dosáhnout dokonalé evokace závodu 24 hodin Le Mans. Denní světlo, umělé osvětlení a prudký jas světlometů se prolínají s mohutným motivem světelných drápů vozu. Samozřejmě, že nejsme v Le Mans, ale podařilo se nám atmosféry legendárního závodu dosáhnout,“ říká Agnieszka Doroszewicz.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.