Peugeot 9X8 je mnohem víc než závodní vůz. Jde o kultovní objekt, ztělesnění estetické a technické revoluce a vrcholného designerského dobrodružství. Matthias Hossann, šéfdesignér značky Peugeot, jej předtím, než ho v roce 2022 vyšle na tratě vytrvalostních závodů, zasadil do brutalistní architektury.
Designérský tým značky Peugeot se do tvorby nového hybridního vozu 9X8 Hybrid Hypercar zapojil velmi intenzivně. Vtiskl mu všechny současné estetické principy, které jsou pro značku typické: postoj šelmy, plynulé linie umocněné znaky sportovního stylu, elegantní a strukturované boky a samozřejmě charakteristický světelný podpis se třemi drápy. Štíhlý a elegantní Peugeot 9X8 vzbuzuje emoce a ztělesňuje rychlost.
VRCHOLNÝNavrhnout závodní vůz je vrcholným snem každého automobilového designéra. Pravděpodobnost, že se tento sen někdy splní, byla až doposud velmi malá. Spíše než styl a identita značky byl vždy na prvním místě výkon, a to do té míry, že se závodní vozy z hlediska jejich morfologie velmi podobaly. Práce designérů se u nich omezila na drobné detaily a barevné pojetí karoserie.
U vozu Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar inženýři a designéři velmi úzce spolupracovali, aby sblížením stylu a technologií vytvořili soutěžní vozidlo. „Úroveň spolupráce obou týmů byla naprosto bezprecedentní,“ prohlásil Matthias Hossann, šéfdesignér značky Peugeot. „S divizí Peugeot Sport jsme byli v každodenním kontaktu, pracovali jsme opravdu ruku v ruce.“
„Pro výchozí studii našeho budoucího závodního vozu jsme nejprve vyhlásili soutěž mezi našimi designéry. Obdrželi jsme velké množství návrhů. Projekt vzbudil obrovské nadšení. Každého z nás hnala touha po tom, aby právě jeho výtvor soutěžil s nejprestižnějšími světovými značkami na nejslavnějších tratích.“
„Jakmile byl s pomocí inženýrů divize Peugeot Sport vybrán návrh, pustili jsme se společně do práce. Pro inženýry byl nejdůležitější výkon, u kterého nedovolili žádný kompromis, ale v rámci nových předpisů ponechali designérům maximální volnost, pokud šlo o kreativitu při vývoji designu Hypercaru. Peugeot 9X8 je tak zhmotněním DNA nových předpisů pro vozy kategorie Hypercar (LMH), které stanovilo sdružení Automobile Club de l'Ouest, pořadatel závodu 24 hodin Le Mans, spolu s Mezinárodní automobilovou federací, a zároveň představuje základní rysy vozu Peugeot. Tento speciál se stane milníkem v historii vytrvalostních závodů.”
LEVPeugeot se v motoristickém sportu angažuje především proto, že je to ohromná laboratoř nápadů a fantastický akcelerátor inovací. Pro všechny zúčastněné profese objevuje automobilový sport nová území, která vyžadují stále originálnější a kreativnější přístup.
Hybrid Hypercar 9X8, který je vrcholným dílem designerského studia Peugeot a představuje inspiraci pro budoucí vývoj, odpovídá trendům nastaveným pro vozy této řady, včetně zcela nového modelu Peugeot 308. Právě u vozu Peugeot 9X8 se poprvé objevil nový znak se lví hlavou, představený na začátku roku 2021, který byl poté použitý i na modelu Peugeot 308.
„Technologie vozu Peugeot 9X8 je zcela dílem divize Peugeot Sport, což bylo třeba zviditelnit i prostřednictvím našeho designu. Aniž by to bylo na úkor výkonu, snažili jsme se dát vozu jedinečný vzhled, ale zachovat přitom myšlenku hladké karoserie, která kontrastuje s velmi geometrickými křivkami vytrvalostních vozů předchozí generace,“ vysvětlil Matthias Hossann.
ZLOMLaická i odborná veřejnost je zajedno: Peugeot 9X8 představuje radikální zlom oproti předchozím generacím závodních vozů všech značek. Otevírá novou éru. „Peugeot 9X8 je skutečným milníkem v motoristickém sportu,“ prohlásili budoucí jezdci, když ho poprvé spatřili: „Bude existovat doba před a po Peugeotu 9X8 a my budeme šťastní, že jsme toho byli svědky!“
„I když mnoho návrhů bylo v rámci naší interní soutěže velmi kvalitních, rozhodnutí padlo poměrně rychle. Naprosto změnilo principy předchozí generace vytrvalostních vozů. Navržené auto nebylo ani tak závodním speciálem, jako spíše vozem Peugeot. Objektem, který by měl spojovat fanoušky motoristického sportu. Ale nejen to, měl být sportovním vozem, který by teoreticky mohl jezdit stejně dobře na silnicích jako na okruzích.“
BEZ KŘÍDLANejvýraznějším rysem tohoto konceptu, je absence zadního křídla, díky čemuž získal jedinečný tvar.
Zadní křídlo se poprvé objevilo ve vytrvalostních závodech v Le Mans v roce 1967 a od té doby se stalo standardem. Od roku 1971, tedy před více než 50 lety, žádný vůz bez zadního spoileru nevyhrál. Inženýři a konstruktéři značky Peugeot se tedy rozhodli jít proti proudu, což svědčí o jejich odvaze a vynalézavosti.
Při vývoji vozu Peugeot 9X8 bylo zadní části vozu věnováno velké úsilí. Na původním náčrtu vozu jakoby připraveného ke skoku se objevila mírně zašpičatělá kabina a velmi specifický tvar, který dnes vidíme nad zadním kolem.
ELEKTRICKÝPeugeot již v minulosti v Le Mans zvítězil se dvěma vozy dvou různých generací. V letech 1992 a 1993 to byl Peugeot 905 s benzinovým motorem V10. V roce 2009 se prosadil Peugeot 908 s motorem V12 HDi-FAP. I dnes představuje Peugeot 9X8 začátek nové éry díky použité technologii. „Vytrvalostní závody se opírají o předpisy, které nám umožňují předvést know-how značky Peugeot v oblasti elektrifikovaných pohonných jednotek,“ vysvětlil Olivier Jansonnie, technický ředitel projektu.
Hybridním pohonem všech kol se Peugeot 9X8 podobá několika modelům řady Peugeot, jako je Peugeot 3008 Hybrid4 nebo Peugeot 508 PSE. Kombinuje vidlicový šestiválec biturbo o výkonu 500 kW (680 k) na zadní nápravě s elektromotorem/generátorem o výkonu 200 kW na přední nápravě.
Olivier Jansonnie uvedl: „Peugeot s vozem 9X8 otevírá novou kapitolu v oblasti hybridních sportovních vozů. Výkon je stále více elektrický a ekologicky čistší, aniž by to bylo na úkor konkurenceschopnosti.“
„Tuto technologickou a kulturní změnu jsme chtěli podpořit i novým barevným odstínem nazvaným Kryptonite,“ dodal Matthias Hossann. „Představili jsem ho o něco dříve než náš Hypercar Hybrid 9X8, a to na našem novém sériovém modelu, rovněž hybridu, voze 508 PSE (Peugeot Sport Engineering), který kromě barev sdílí s modelem Peugeot 9X8 i řadu technologických prvků. Oba vozy přivedly v rozmezí několika týdnů značku Peugeot do éry vysoce výkonných elektromobilů.“
NOC„V našem týmu Peugeot Design je mnoho fanoušků vytrvalostních závodů, a zejména 24 hodin Le Mans. Protože tam byli jako diváci, vědí, že v noci u trati není příliš výrazných znaků, podle kterých lze vozy rozlišit. Některá auta lze poznat podle zvuku motorů, ale na mnoha místech se vizuální přítomnost omezuje na světelné čáry, které se ztrácejí ve tmě.“
„Abychom zajistili, že se Peugeot 9X8 nebude podobat žádnému jinému vozu a že ho každý ve dne i v noci snadno rozpozná, věnovali jsme se při práci na tvaru vozu i světelným prvkům. U světelného podpisu byl jasnou volbou motiv tří drápů, které používáme i na všech našich současných sériových vozech. S umístěním drápů na přední část našeho modelu Hypercar 9X8 jsme neměli problém, ale jejich umístění na zadní část vyžadovalo hodně práce. Tři světelné drápy jsme začlenili do samostatných kompozitních dílů s mezerami pro odvod vzduchu. Nemůžeme se dočkat, až uvidíme jejich účinek na trati.“
Potenciál světelného podpisu speciálu Peugeot 9X8 zaujal známou fotografku Agnieszku Doroszewicz, která je autorkou působivé série snímků vozu.
„Rozhodla jsem se fotografování rozložit na celý den a protáhnout ho až do pozdních nočních hodin. Na fotografiích se mi tak podařilo dosáhnout dokonalé evokace závodu 24 hodin Le Mans. Denní světlo, umělé osvětlení a prudký jas světlometů se prolínají s mohutným motivem světelných drápů vozu. Samozřejmě, že nejsme v Le Mans, ale podařilo se nám atmosféry legendárního závodu dosáhnout,“ říká Agnieszka Doroszewicz.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.