Nižší sledovanost Formule 1 v České republice lze přisuzovat přesunu přímých přenosů z televizní stanice Nova na placenou televizní stanici Nova Sport. Stejně tak se nově i v sousedním Německu vysílá Formule 1 na placených televizních kanálech. A právě Německo, Rakousko a Polsko patřilo mezi „hegemony“ ve sledování televizních přenosů. Ale množství sledujících se podle píplmetrů v Německu snížilo víc než o padesát procent. A v Rakousku a v Polsku je situace ještě horší.
Závody také zdobila vyrovnanost jednotlivých týmů, ať už Ferrari, Red Bullu, Mercedesu nebo Renaultu. Rozdíly se tak tvořily především mezi jezdci a ne samotnými monoposty, i když menší značky jako Lotus, Sauber nebo například Force India měli omezenější rozpočet na vývoj vozidel. Peníze ale celkově ovlivňují fungování tohoto světa, a tudíž se pomocí peněz tahá za nitky i ve Formuli 1 a jiných sportech.
Šéfové Formule 1 tak měli docílit větší vyrovnanosti a konkurenci i nadále pomocí různých omezení a nařízení „aby nedocházelo k dominancím v Poháru konstruktérů jako například v roce 2010 u Red Bullu. Naopak si troufnu říci, že mezinárodní automobilová federace FIA udělala obrovský přešlap v zákazu tankování monopostů během závodu, díky čemuž muselo dojít k zvětšení objemu palivových nádrží. Tankování patřilo k závodům jako míč k fotbalu. Vždyť ono tankování bylo o dokonalém zvolení strategie, kdy jezdec zamíří do depa na výměnu pneumatik a doplnění paliva, byť i třeba při sekundovém zpoždění to mohlo znamenat zařazení se o pozici níže v pořadí. Monoposty také byly s úbytkem paliva daleko rychlejší. Toto je pro mě asi nejhorší změna, která kdy proběhla v rámci Formule 1.
Velká část fanoušků by mohla zavrhnout blížící se změnu spalovacího motoru na elektrický, která nás podle mého čeká cca do 10 let. Už od roku 2012 se jezdí závody Formule E, tedy monopostů, které jsou výhradně elektrické. I šéf F1 Ross Brown prohlásil, že bude-li to okolí žádat, tak Formule 1 může přejít na elektrické motory. Doplnil však, že dosud jsou závody Formule E vlažné. Zajímavé je především porovnání monopostů F1 a Formule E. Vždy jsem tyto závody považoval za předvádění obrovského výkonu a rychlosti. Ekologie je věc důležitá, ale například jeden zaoceánský supertanker vyprodukuje tolik zplodin jako 100 000 automobilů, tak mi přijde nevhodné zavádět elektrické motory do F1.
Porovnání monopostů Formule 1 / Formule E: Váha: 702kg / 898kg Výkon: 710 kW / 200kW Zrychení 0-100km/h: 2,1s / 3s Maximální rychlost: 378km/h / 225km/h Hlučnost: 134dB / 80dB
Elektrická auta samotná čelí kritice i veliké podpoře a dělí společnost na dva tábory. Větší část stávajících fanoušků by Formule 1 po případné změně zavrhla, než část fanoušků, kteří by F1 sledovat teprve začali.
E-Formule se jistě budou zdokonalovat, a tak i samotné elektrické automobily, ale většinový názor je ten, že by se neměli stát dominantou motosportu. Navíc šéfové Formule uvažují o znovuzavedení tankování, které opustilo světlo světa tohoto závodu v roce 2009.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.