Nižší sledovanost Formule 1 v České republice lze přisuzovat přesunu přímých přenosů z televizní stanice Nova na placenou televizní stanici Nova Sport. Stejně tak se nově i v sousedním Německu vysílá Formule 1 na placených televizních kanálech. A právě Německo, Rakousko a Polsko patřilo mezi „hegemony“ ve sledování televizních přenosů. Ale množství sledujících se podle píplmetrů v Německu snížilo víc než o padesát procent. A v Rakousku a v Polsku je situace ještě horší.
Závody také zdobila vyrovnanost jednotlivých týmů, ať už Ferrari, Red Bullu, Mercedesu nebo Renaultu. Rozdíly se tak tvořily především mezi jezdci a ne samotnými monoposty, i když menší značky jako Lotus, Sauber nebo například Force India měli omezenější rozpočet na vývoj vozidel. Peníze ale celkově ovlivňují fungování tohoto světa, a tudíž se pomocí peněz tahá za nitky i ve Formuli 1 a jiných sportech.
Šéfové Formule 1 tak měli docílit větší vyrovnanosti a konkurenci i nadále pomocí různých omezení a nařízení „aby nedocházelo k dominancím v Poháru konstruktérů jako například v roce 2010 u Red Bullu. Naopak si troufnu říci, že mezinárodní automobilová federace FIA udělala obrovský přešlap v zákazu tankování monopostů během závodu, díky čemuž muselo dojít k zvětšení objemu palivových nádrží. Tankování patřilo k závodům jako míč k fotbalu. Vždyť ono tankování bylo o dokonalém zvolení strategie, kdy jezdec zamíří do depa na výměnu pneumatik a doplnění paliva, byť i třeba při sekundovém zpoždění to mohlo znamenat zařazení se o pozici níže v pořadí. Monoposty také byly s úbytkem paliva daleko rychlejší. Toto je pro mě asi nejhorší změna, která kdy proběhla v rámci Formule 1.
Velká část fanoušků by mohla zavrhnout blížící se změnu spalovacího motoru na elektrický, která nás podle mého čeká cca do 10 let. Už od roku 2012 se jezdí závody Formule E, tedy monopostů, které jsou výhradně elektrické. I šéf F1 Ross Brown prohlásil, že bude-li to okolí žádat, tak Formule 1 může přejít na elektrické motory. Doplnil však, že dosud jsou závody Formule E vlažné. Zajímavé je především porovnání monopostů F1 a Formule E. Vždy jsem tyto závody považoval za předvádění obrovského výkonu a rychlosti. Ekologie je věc důležitá, ale například jeden zaoceánský supertanker vyprodukuje tolik zplodin jako 100 000 automobilů, tak mi přijde nevhodné zavádět elektrické motory do F1.
Porovnání monopostů Formule 1 / Formule E: Váha: 702kg / 898kg Výkon: 710 kW / 200kW Zrychení 0-100km/h: 2,1s / 3s Maximální rychlost: 378km/h / 225km/h Hlučnost: 134dB / 80dB
Elektrická auta samotná čelí kritice i veliké podpoře a dělí společnost na dva tábory. Větší část stávajících fanoušků by Formule 1 po případné změně zavrhla, než část fanoušků, kteří by F1 sledovat teprve začali.
E-Formule se jistě budou zdokonalovat, a tak i samotné elektrické automobily, ale většinový názor je ten, že by se neměli stát dominantou motosportu. Navíc šéfové Formule uvažují o znovuzavedení tankování, které opustilo světlo světa tohoto závodu v roce 2009.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.