Nezapomenutelný souboj mezi Ferrari a Fordem pokračuje

Ferrari 488GTE týmu Scuderia Corsa s posádkou Christina Nielsen, Brett Curtis, Alessandro Balzan
Ferrari 488GTE týmu Scuderia Corsa s posádkou Christina Nielsen, Brett Curtis, Alessandro Balzan, foto: Ferrari S.p.a.
VaPr , iMotorSport.cz 11. dubna 2021 15:36
Sdílej:

Kdo z Vás se jen trochu zajímá o auta a závodění, jistě zná muže jménem Enzo Ferrari, zakladatele slavné automobilky a vášnivého závodníka i vedoucího závodní divize Ferrari. A i automobiloví analfabeti znají Henryho Forda, slavného zakladatele automobilky Ford. Ale tento příběh bude spíše o jeho synovi Henry Fordovi mladším, dědici amerického automobilového impéria.

Po druhé světové válce se značkám Ferrari i Fordu po ekonomické stránce velmi dařilo, ale ani jeden z majitelů nebyl se svou situací úplně spokojen. Henry Fordovi totiž vadilo, že jeho automobilka byla stála spjata s vědomím, že jeho auta jsou naprosto tuctové, a že jsou symbolem sériové výroby, a že jeho auto může mít prakticky každý. Chtěl se totiž zbavit pověsti, kterou vybudoval jeho otec a chtěl, aby se o Fordu mluvilo jako o prémiové značce. Chtěl, aby se o ní mluvilo alespoň částečně jako o Ferrari.

Ferrari totiž mělo punc luxusu. Vyrábělo se pouze pár set kusů ročně a bylo už náročné dostat se vůbec do pořadníku. Ferrari znamenalo luxus, znamenalo exkluzivitu, znamenalo nedostupnost. Tomu se Ford neuměl absolutně přiblížit a Henrymu Fordovi mladšímu došlo, že pověst značky jen tak nezmění, a že je to marný boj. To Enza Ferrariho trápila jiná věc. Jeho automobilce se sice dařilo, ale řídit tak velkou firmu ho vůbec nebavilo a bylo to pro něj na obtíž. Všechen svůj čas totiž věnoval své automobilové divizi, své obrovské vášni a největšímu životnímu koníčku. Bohužel na něj kvůli řízení firmy neměl dostatek času a rozhodl se proto, že automobilku prodá, aby měl konečně dost času věnovat se jen svým milovaným závodním okruhům.

Henry Ford mladší si byl tohoto Ferrariho úmyslu dobře vědom, a proto mu došlo, že by odkupem značky Ferrari vyřešil své problémy a naplnil své tužby. Rozhodl se, že učiní Ferrarimu nabídku, získá jeho know-how a navíc získá luxusní hračku do svého portfolia.

Ferrari byl tímto návrhem velmi potěšen a už se těšil, že si na staré roky konečně odpočine. Měl ale jedinou podmínku. Že si nechá celou závodní divizi, a že mu do toho nebude nikdo mluvit. S tím ale Henry Ford mladší nesouhlasil a Ferrari tak celý obchod smetl ze stolu. Ford tak přišel o spoustu peněz za auditory a právníky, kteří se už připravovali na závěrečné podpisy.

Forda Ferrariho odmítnutí neskutečně vytočilo. A spíše po osobní rovině než po rovině obchodní. Chtěl se Ferrarimu pomstít a brzy mu došlo, že nejvíce mu ublíží tím, když Ferrariho porazí na závodním okruhu, na prestižním 24-hodinovém závodě Le Mans, který tehdy sledoval celý svět, a které bylo už několik let jasně pod taktovkou Ferrari.

Ferrari má v roce 1963 už čtyřletou šnůru neporazitelnosti a Ford se rozhodne, že tomu bude konec. V roce 1964 je z toho fiasko, protože vozy Ford závod ani nedokončí a Enzo Ferrari se škodolibě raduje. Ferrari svůj úspěch zopakuje i o rok později a Ford zuří.

Najme si proto ty nejlepší konstruktéry a tak vznikne jedno z nejikoničtějších závodních aut v historii – Ford GT40. V roce 1966 tak Ford do závodu pošle osm svých vozů a už po půlce závodu je jasné, že Henry Ford mladší konečně dosáhnul svého. V cíli Ford ovládne celé stupně vítězů a k tomu je i na čtvrtém místě. Pro Ferrariho a celé Ferrari je to obrovská potupa. Ne kvůli tomu, že Ferrari po nezískalo svůj sedmý triumf v řadě, to se může stát. Ale mnohem více mu vadilo, že se na GT40 jeho vozy vůbec nechytaly, a že opanovaly všechny čtyři první místa. I když se Ferrari snaží v dalších letech o návrat na trůn, je bez šance. Ford je totiž naprosto dominantní a opanuje i následné čtyři závody.

Ford tak konečně dal Ferrarimu za vyučenou a navíc se mu tímto vítězstvím podařilo přitáhnout ke své značce mladší zákazníky, kteří nestáli o sériově vyráběné auta, ale chtěli něco rychlejšího a kvalitního. Takže Fordovi se všechny peníze, které do závodění vrátily a mohl si teda mnout ruce.

Dnes je Ford řádově větší než značka Ferrari a z toho by se asi Henry Ford mladší radoval, ale už mnohem menší radost by měl určitě z toho, kdyby věděl, že Ferarri má stále punc luxusu a něčeho, co rozhodně nemá každý, zatímco Ford se opět vrátil ke své staré pověsti, sériového auta, které potkáte na každé cestě.

V roce 2019 totiž šel do kin skvělý film Le Mans '66, který o tomto nevraživé  souboji pojednává. Film je navíc zpracován velmi poutavě a celkem se drží i historických událostí, takže bychom ho všem chtěli doporučit.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?