Kdo z Vás se jen trochu zajímá o auta a závodění, jistě zná muže jménem Enzo Ferrari, zakladatele slavné automobilky a vášnivého závodníka i vedoucího závodní divize Ferrari. A i automobiloví analfabeti znají Henryho Forda, slavného zakladatele automobilky Ford. Ale tento příběh bude spíše o jeho synovi Henry Fordovi mladším, dědici amerického automobilového impéria.
Po druhé světové válce se značkám Ferrari i Fordu po ekonomické stránce velmi dařilo, ale ani jeden z majitelů nebyl se svou situací úplně spokojen. Henry Fordovi totiž vadilo, že jeho automobilka byla stála spjata s vědomím, že jeho auta jsou naprosto tuctové, a že jsou symbolem sériové výroby, a že jeho auto může mít prakticky každý. Chtěl se totiž zbavit pověsti, kterou vybudoval jeho otec a chtěl, aby se o Fordu mluvilo jako o prémiové značce. Chtěl, aby se o ní mluvilo alespoň částečně jako o Ferrari.
Ferrari totiž mělo punc luxusu. Vyrábělo se pouze pár set kusů ročně a bylo už náročné dostat se vůbec do pořadníku. Ferrari znamenalo luxus, znamenalo exkluzivitu, znamenalo nedostupnost. Tomu se Ford neuměl absolutně přiblížit a Henrymu Fordovi mladšímu došlo, že pověst značky jen tak nezmění, a že je to marný boj. To Enza Ferrariho trápila jiná věc. Jeho automobilce se sice dařilo, ale řídit tak velkou firmu ho vůbec nebavilo a bylo to pro něj na obtíž. Všechen svůj čas totiž věnoval své automobilové divizi, své obrovské vášni a největšímu životnímu koníčku. Bohužel na něj kvůli řízení firmy neměl dostatek času a rozhodl se proto, že automobilku prodá, aby měl konečně dost času věnovat se jen svým milovaným závodním okruhům.
Henry Ford mladší si byl tohoto Ferrariho úmyslu dobře vědom, a proto mu došlo, že by odkupem značky Ferrari vyřešil své problémy a naplnil své tužby. Rozhodl se, že učiní Ferrarimu nabídku, získá jeho know-how a navíc získá luxusní hračku do svého portfolia.
Ferrari byl tímto návrhem velmi potěšen a už se těšil, že si na staré roky konečně odpočine. Měl ale jedinou podmínku. Že si nechá celou závodní divizi, a že mu do toho nebude nikdo mluvit. S tím ale Henry Ford mladší nesouhlasil a Ferrari tak celý obchod smetl ze stolu. Ford tak přišel o spoustu peněz za auditory a právníky, kteří se už připravovali na závěrečné podpisy.
Forda Ferrariho odmítnutí neskutečně vytočilo. A spíše po osobní rovině než po rovině obchodní. Chtěl se Ferrarimu pomstít a brzy mu došlo, že nejvíce mu ublíží tím, když Ferrariho porazí na závodním okruhu, na prestižním 24-hodinovém závodě Le Mans, který tehdy sledoval celý svět, a které bylo už několik let jasně pod taktovkou Ferrari.
Ferrari má v roce 1963 už čtyřletou šnůru neporazitelnosti a Ford se rozhodne, že tomu bude konec. V roce 1964 je z toho fiasko, protože vozy Ford závod ani nedokončí a Enzo Ferrari se škodolibě raduje. Ferrari svůj úspěch zopakuje i o rok později a Ford zuří.
Najme si proto ty nejlepší konstruktéry a tak vznikne jedno z nejikoničtějších závodních aut v historii – Ford GT40. V roce 1966 tak Ford do závodu pošle osm svých vozů a už po půlce závodu je jasné, že Henry Ford mladší konečně dosáhnul svého. V cíli Ford ovládne celé stupně vítězů a k tomu je i na čtvrtém místě. Pro Ferrariho a celé Ferrari je to obrovská potupa. Ne kvůli tomu, že Ferrari po nezískalo svůj sedmý triumf v řadě, to se může stát. Ale mnohem více mu vadilo, že se na GT40 jeho vozy vůbec nechytaly, a že opanovaly všechny čtyři první místa. I když se Ferrari snaží v dalších letech o návrat na trůn, je bez šance. Ford je totiž naprosto dominantní a opanuje i následné čtyři závody.
Ford tak konečně dal Ferrarimu za vyučenou a navíc se mu tímto vítězstvím podařilo přitáhnout ke své značce mladší zákazníky, kteří nestáli o sériově vyráběné auta, ale chtěli něco rychlejšího a kvalitního. Takže Fordovi se všechny peníze, které do závodění vrátily a mohl si teda mnout ruce.
Dnes je Ford řádově větší než značka Ferrari a z toho by se asi Henry Ford mladší radoval, ale už mnohem menší radost by měl určitě z toho, kdyby věděl, že Ferarri má stále punc luxusu a něčeho, co rozhodně nemá každý, zatímco Ford se opět vrátil ke své staré pověsti, sériového auta, které potkáte na každé cestě.
V roce 2019 totiž šel do kin skvělý film Le Mans '66, který o tomto nevraživé souboji pojednává. Film je navíc zpracován velmi poutavě a celkem se drží i historických událostí, takže bychom ho všem chtěli doporučit.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.