Kdo z Vás se jen trochu zajímá o auta a závodění, jistě zná muže jménem Enzo Ferrari, zakladatele slavné automobilky a vášnivého závodníka i vedoucího závodní divize Ferrari. A i automobiloví analfabeti znají Henryho Forda, slavného zakladatele automobilky Ford. Ale tento příběh bude spíše o jeho synovi Henry Fordovi mladším, dědici amerického automobilového impéria.
Po druhé světové válce se značkám Ferrari i Fordu po ekonomické stránce velmi dařilo, ale ani jeden z majitelů nebyl se svou situací úplně spokojen. Henry Fordovi totiž vadilo, že jeho automobilka byla stála spjata s vědomím, že jeho auta jsou naprosto tuctové, a že jsou symbolem sériové výroby, a že jeho auto může mít prakticky každý. Chtěl se totiž zbavit pověsti, kterou vybudoval jeho otec a chtěl, aby se o Fordu mluvilo jako o prémiové značce. Chtěl, aby se o ní mluvilo alespoň částečně jako o Ferrari.
Ferrari totiž mělo punc luxusu. Vyrábělo se pouze pár set kusů ročně a bylo už náročné dostat se vůbec do pořadníku. Ferrari znamenalo luxus, znamenalo exkluzivitu, znamenalo nedostupnost. Tomu se Ford neuměl absolutně přiblížit a Henrymu Fordovi mladšímu došlo, že pověst značky jen tak nezmění, a že je to marný boj. To Enza Ferrariho trápila jiná věc. Jeho automobilce se sice dařilo, ale řídit tak velkou firmu ho vůbec nebavilo a bylo to pro něj na obtíž. Všechen svůj čas totiž věnoval své automobilové divizi, své obrovské vášni a největšímu životnímu koníčku. Bohužel na něj kvůli řízení firmy neměl dostatek času a rozhodl se proto, že automobilku prodá, aby měl konečně dost času věnovat se jen svým milovaným závodním okruhům.
Henry Ford mladší si byl tohoto Ferrariho úmyslu dobře vědom, a proto mu došlo, že by odkupem značky Ferrari vyřešil své problémy a naplnil své tužby. Rozhodl se, že učiní Ferrarimu nabídku, získá jeho know-how a navíc získá luxusní hračku do svého portfolia.
Ferrari byl tímto návrhem velmi potěšen a už se těšil, že si na staré roky konečně odpočine. Měl ale jedinou podmínku. Že si nechá celou závodní divizi, a že mu do toho nebude nikdo mluvit. S tím ale Henry Ford mladší nesouhlasil a Ferrari tak celý obchod smetl ze stolu. Ford tak přišel o spoustu peněz za auditory a právníky, kteří se už připravovali na závěrečné podpisy.
Forda Ferrariho odmítnutí neskutečně vytočilo. A spíše po osobní rovině než po rovině obchodní. Chtěl se Ferrarimu pomstít a brzy mu došlo, že nejvíce mu ublíží tím, když Ferrariho porazí na závodním okruhu, na prestižním 24-hodinovém závodě Le Mans, který tehdy sledoval celý svět, a které bylo už několik let jasně pod taktovkou Ferrari.
Ferrari má v roce 1963 už čtyřletou šnůru neporazitelnosti a Ford se rozhodne, že tomu bude konec. V roce 1964 je z toho fiasko, protože vozy Ford závod ani nedokončí a Enzo Ferrari se škodolibě raduje. Ferrari svůj úspěch zopakuje i o rok později a Ford zuří.
Najme si proto ty nejlepší konstruktéry a tak vznikne jedno z nejikoničtějších závodních aut v historii – Ford GT40. V roce 1966 tak Ford do závodu pošle osm svých vozů a už po půlce závodu je jasné, že Henry Ford mladší konečně dosáhnul svého. V cíli Ford ovládne celé stupně vítězů a k tomu je i na čtvrtém místě. Pro Ferrariho a celé Ferrari je to obrovská potupa. Ne kvůli tomu, že Ferrari po nezískalo svůj sedmý triumf v řadě, to se může stát. Ale mnohem více mu vadilo, že se na GT40 jeho vozy vůbec nechytaly, a že opanovaly všechny čtyři první místa. I když se Ferrari snaží v dalších letech o návrat na trůn, je bez šance. Ford je totiž naprosto dominantní a opanuje i následné čtyři závody.
Ford tak konečně dal Ferrarimu za vyučenou a navíc se mu tímto vítězstvím podařilo přitáhnout ke své značce mladší zákazníky, kteří nestáli o sériově vyráběné auta, ale chtěli něco rychlejšího a kvalitního. Takže Fordovi se všechny peníze, které do závodění vrátily a mohl si teda mnout ruce.
Dnes je Ford řádově větší než značka Ferrari a z toho by se asi Henry Ford mladší radoval, ale už mnohem menší radost by měl určitě z toho, kdyby věděl, že Ferarri má stále punc luxusu a něčeho, co rozhodně nemá každý, zatímco Ford se opět vrátil ke své staré pověsti, sériového auta, které potkáte na každé cestě.
V roce 2019 totiž šel do kin skvělý film Le Mans '66, který o tomto nevraživé souboji pojednává. Film je navíc zpracován velmi poutavě a celkem se drží i historických událostí, takže bychom ho všem chtěli doporučit.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.