Kdo z Vás se jen trochu zajímá o auta a závodění, jistě zná muže jménem Enzo Ferrari, zakladatele slavné automobilky a vášnivého závodníka i vedoucího závodní divize Ferrari. A i automobiloví analfabeti znají Henryho Forda, slavného zakladatele automobilky Ford. Ale tento příběh bude spíše o jeho synovi Henry Fordovi mladším, dědici amerického automobilového impéria.
Po druhé světové válce se značkám Ferrari i Fordu po ekonomické stránce velmi dařilo, ale ani jeden z majitelů nebyl se svou situací úplně spokojen. Henry Fordovi totiž vadilo, že jeho automobilka byla stála spjata s vědomím, že jeho auta jsou naprosto tuctové, a že jsou symbolem sériové výroby, a že jeho auto může mít prakticky každý. Chtěl se totiž zbavit pověsti, kterou vybudoval jeho otec a chtěl, aby se o Fordu mluvilo jako o prémiové značce. Chtěl, aby se o ní mluvilo alespoň částečně jako o Ferrari.
Ferrari totiž mělo punc luxusu. Vyrábělo se pouze pár set kusů ročně a bylo už náročné dostat se vůbec do pořadníku. Ferrari znamenalo luxus, znamenalo exkluzivitu, znamenalo nedostupnost. Tomu se Ford neuměl absolutně přiblížit a Henrymu Fordovi mladšímu došlo, že pověst značky jen tak nezmění, a že je to marný boj. To Enza Ferrariho trápila jiná věc. Jeho automobilce se sice dařilo, ale řídit tak velkou firmu ho vůbec nebavilo a bylo to pro něj na obtíž. Všechen svůj čas totiž věnoval své automobilové divizi, své obrovské vášni a největšímu životnímu koníčku. Bohužel na něj kvůli řízení firmy neměl dostatek času a rozhodl se proto, že automobilku prodá, aby měl konečně dost času věnovat se jen svým milovaným závodním okruhům.
Henry Ford mladší si byl tohoto Ferrariho úmyslu dobře vědom, a proto mu došlo, že by odkupem značky Ferrari vyřešil své problémy a naplnil své tužby. Rozhodl se, že učiní Ferrarimu nabídku, získá jeho know-how a navíc získá luxusní hračku do svého portfolia.
Ferrari byl tímto návrhem velmi potěšen a už se těšil, že si na staré roky konečně odpočine. Měl ale jedinou podmínku. Že si nechá celou závodní divizi, a že mu do toho nebude nikdo mluvit. S tím ale Henry Ford mladší nesouhlasil a Ferrari tak celý obchod smetl ze stolu. Ford tak přišel o spoustu peněz za auditory a právníky, kteří se už připravovali na závěrečné podpisy.
Forda Ferrariho odmítnutí neskutečně vytočilo. A spíše po osobní rovině než po rovině obchodní. Chtěl se Ferrarimu pomstít a brzy mu došlo, že nejvíce mu ublíží tím, když Ferrariho porazí na závodním okruhu, na prestižním 24-hodinovém závodě Le Mans, který tehdy sledoval celý svět, a které bylo už několik let jasně pod taktovkou Ferrari.
Ferrari má v roce 1963 už čtyřletou šnůru neporazitelnosti a Ford se rozhodne, že tomu bude konec. V roce 1964 je z toho fiasko, protože vozy Ford závod ani nedokončí a Enzo Ferrari se škodolibě raduje. Ferrari svůj úspěch zopakuje i o rok později a Ford zuří.
Najme si proto ty nejlepší konstruktéry a tak vznikne jedno z nejikoničtějších závodních aut v historii – Ford GT40. V roce 1966 tak Ford do závodu pošle osm svých vozů a už po půlce závodu je jasné, že Henry Ford mladší konečně dosáhnul svého. V cíli Ford ovládne celé stupně vítězů a k tomu je i na čtvrtém místě. Pro Ferrariho a celé Ferrari je to obrovská potupa. Ne kvůli tomu, že Ferrari po nezískalo svůj sedmý triumf v řadě, to se může stát. Ale mnohem více mu vadilo, že se na GT40 jeho vozy vůbec nechytaly, a že opanovaly všechny čtyři první místa. I když se Ferrari snaží v dalších letech o návrat na trůn, je bez šance. Ford je totiž naprosto dominantní a opanuje i následné čtyři závody.
Ford tak konečně dal Ferrarimu za vyučenou a navíc se mu tímto vítězstvím podařilo přitáhnout ke své značce mladší zákazníky, kteří nestáli o sériově vyráběné auta, ale chtěli něco rychlejšího a kvalitního. Takže Fordovi se všechny peníze, které do závodění vrátily a mohl si teda mnout ruce.
Dnes je Ford řádově větší než značka Ferrari a z toho by se asi Henry Ford mladší radoval, ale už mnohem menší radost by měl určitě z toho, kdyby věděl, že Ferarri má stále punc luxusu a něčeho, co rozhodně nemá každý, zatímco Ford se opět vrátil ke své staré pověsti, sériového auta, které potkáte na každé cestě.
V roce 2019 totiž šel do kin skvělý film Le Mans '66, který o tomto nevraživé souboji pojednává. Film je navíc zpracován velmi poutavě a celkem se drží i historických událostí, takže bychom ho všem chtěli doporučit.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).