Formula E znovu přepracovala kalendář. Elektrický šampionát uspořádá na následujících dvou akcích dva ePrix. Takže v Římě 10. a 11. Dubna a ve Valencii 24. a 25. dubna. Důvod? Formule E chce dokončit pokud možno co nejvíce závodů co nejrychleji, protože jiné události jsou na pokraji. Závod naplánovaný na 22. května v Marrákeši se otřásá v základech, protože marocké úřady v současné době do značné míry uzavřely vzdušný prostor. Maroko je považováno za oblast vysokého rizika koronavirové pandemie.
DS Automobiles, luxusní značka Citroënu, si udělala jméno pro novou éru Gen3 (2022-2026). To znamená, že řada elektrických formulí má na palubě mistra světa za poslední dva roky. Žádný výrobce za poslední dvě sezóny nevyrobil tak účinný elektromotor jako DS. Spolu se závodním týmem Techeetah a jezdci Jean-Eric Vergnem a Antonio Felixem da Costou byl výrobce nepřekonatelný.
I když se Audi a BMW na konci roku 2021 stáhnou z mistrovství světa ABB FIA Formule E, první elektrická závodní série stále vzkvétá. Před svým prvním závodem v Pekingu v roce 2014 se jí na závodní scéně smáli - někdy i samotní účastníci. „To jsem opravdu nebral vážně. Bylo to spíš jako jít na hřiště hrát. Nyní se však stala Formule E profesionálním šampionátem - s nejlepším polem jezdců pod Formulí 1,“ vysvětluje Daniel Abt, vítěz dvou závodů Formule E.
Od roku 2021 se Formule E bude vyhlašován ceremoniálně mistr světa.
Závodní série Formule E:Formule E hned od začátku prolomila nové základy. Jistě, místo hlučného spalovacího zvuku hučejí elektromotory v zadní části závodního vozu formule. To zdaleka není všechno. Také proto, že vozy jsou mnohem tišší, chce Formula E oslovit nové, mladé a moderní publikum: mladé lidi se zájmem o technologie, mladé rodiny s dětmi, ale samozřejmě také závodní fanoušky.
Hlavní rozdíl oproti konvenčním závodním sériím je například jednodenní formát: trénink, kvalifikace a závodění - vše se odehrává ve stejný den a má charakter události. Fanoušci se mohou aktivně účastnit akce - například v simulátoru proti skutečným závodním jezdcům. Nebo hlasováním pro svého oblíbeného pilota v hlasování fanoušků. Tři jezdci s největším počtem hlasů získají na krátkou dobu v závodě více síly. Řidiči se proto vyplatí aktivně něco pro fanoušky udělat.
Výrobci a týmyV roce 2021 bude startovat dvanáct různých týmů, zapojeno bude deset výrobců. Formule 1 mimochodem může o takovém počtu jen snít. Zastoupeny jsou všechny čtyři německé prémiové značky (Porsche, Mercedes, Audi a BMW). Spojují se zde známí výrobci jako Jaguar, Nissan a DS a také nové značky z Dálného východu, jako jsou Mahindra (Indie) a Nio333 (Čína).
Mnoho výrobců spolupracuje s úspěšnými závodními týmy: Audi s Abt Sportsline, BMW s nejlepším týmem IndyCar Andretti, Nissan se závodním týmem DAMS.
Překvapivě BMW a Audi na konci loňské sezóny vystoupily z Formule E. Závodní série tak ztratila na čas dva významné výrobce automobilů. Zakladatel Alejandro Agag nicméně říká: „Formule 1 je motorem budoucnosti a zůstane motorem budoucnosti.“
Vzhledem k velkému počtu zúčastněných výrobců je pole řidičů směsicí bývalých hvězd Formule 1, aspirujících mladých jezdců a úspěšných jezdců ze závodních sérií, jako je IndyCar, DTM nebo scéna sportovních automobilů.
Titul si již zajistilo pět jezdců: Jean-Eric Vergne dvakrát, Nelson Piquet junior, Sébastien Buemi, Lucas di Grassi a Antonio Felix da Costa po jednom.
V roce 2021 budou na palubě čtyři němečtí řidiči. André Lotterer a Pascal Wehrlein soutěží o Porsche, šampion DTM René Rast za Audi Sport Abt Schaeffler a Maximilian Günther za BMW Andretti.
Startovní listina Formule E v roce 2021
DS Techeetah: Antonio Felix da Costa - Jean-Eric Vergne
Nissan e.dams: Sébastien Buemi - Oliver Rowland
Mercedes: Stoffel Vandoorne - Nyck de Vries
Virgin Audi: Robin Frijns - Nick Cassidy
BMW Andretti: Maximilian Günther - Jake Dennis
Audi Sport Abbot Schaeffler: Lucas di Grassi - René Rast
Jaguar: Mitch Evans - Sam Bird
Porsche: André Lotterer - Pascal Wehrlein
Mahindra: Alexander Lynn - Alexander Sims
Venturi Mercedes: Edoardo Mortara - Norman Nato
Drak: Nico Müller - Sergio Sette Câmara
Nio333: Oliver Turvey - Tom Blomqvist
Technologie a autoNázev závodní série říká za vše: Formule E se spoléhá výhradně na elektromotory. Podvozek je pro všechny stejný a dodává jej technologie Spark Racing. Jsou to závodní vozy formule, ale vyznačují se futuristickým designem a vytvářejí malý přítlak. To znamená, že vozy více klouzají, jsou náročnější na řízení a umožňují předjíždění na úzkých uličních okruzích.
Baterie jsou také stejné pro všechny týmy a pocházejí od společnosti McLaren Applied Technologies. Mají v závodě kapacitu 52 kilowatthodin. Týmy mohou z brzd získat 250 kilowattů energie.
Koneckonců, pneumatiky jsou stejné pro všechny týmy a výrobce. Michelin dodává osmnácti palcové pneumatiky, které vydrží nejen celý závod, ale lze je použít i v dešti a na suchu.
Co mohou výrobci sami vyvíjet? Elektromotor, střídač (převádí stejnosměrný proud z baterie na střídavý proud pro motor), převodovka a zadní odpružení. Existují však také omezení: motor může produkovat maximálně 250 kW (340 k) v kvalifikaci a 200 kW (272 k) v závodě. Výjimkou je útočný režim (235 kW / 320 k) a podpora ventilátoru (250 kW / 340 k). Vývoj softwaru je pro všechny týmy zdarma.
Díky standardním komponentám a omezením výkonu je pole řidičů blízko u sebe. Výrobce musí zákazníkům prodat hnací ústrojí maximálně za 250 000 eur. Celkově stojí nákup vozidla maximálně 817 300 eur.
Údaje o výkonu závodního vozu Formule E.Délka / výška / šířka: 5160/1770/1050 mm Hmotnost: 900 kilogramů (z toho 385 kg je baterie) Pohon: pohon zadních kol Výkon : 250 kW (340 k) Kapacita baterie: 52 kWh 0-100 km / h : 2,8 sekundy nejvyšší rychlost: 240 km / h
Závodní formát Formule E
Trvání závodu je 45 minut plus jedno kolo. Za každou minutu závodění za bezpečnostním vozem jsou řidiči připraveni o jednu kilowatthodinu kapacity baterie.
V závodě nejsou zastávky v boxech. Útočný režim byl představen jako strategický prvek. Řidiči (divize je na nich), dvakrát za závod po dobu čtyř minut, musí přejet indukční smyčky mimo závodní linii, což znamená, že mají k dispozici o 35 kW více energie, aby mohli předjíždět.
Fanoušci mohou také hlasovat pro svého oblíbeného řidiče na fanboost.fiaformulae.com. Tři jezdci s největším počtem hlasů dostali na krátkou dobu o 100 kilojoulů více energie. Smí je používat pouze ve druhé polovině závodu.
Kvalifikace probíhá ve skupinové fázi se čtyřmi skupinami: V první skupině začínají jezdci, kteří jsou v šampionátu na pozicích jedna až šest, ve skupině dva na pozicích sedm až dvanáct atd. Šest nejrychlejších jezdců ve skupině bojuje o pole position v individuální časovce.
Bodový systémBody za prvních deset míst podle distribučního klíče 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Bonusové body: Jeden pro jezdce s nejrychlejším závodním kolem, pokud se dostane do top 10, tři pro pole position a jeden pro vítěze skupinové fáze v kvalifikaci. Za závod lze získat maximálně 30 bodů.
KalendářŘízení je většinou na pouličních okruzích. Formule E chce přijít k fanouškům a oslovit nové publikum. Proto jsou v programu i metropole jako New York, Londýn a Hong Kong. Koronavirová pandemie však komplikuje plánování kalendáře na rok 2021. Zatím bylo stanoveno jen několik termínů:
Kalendář Formule E 202126. února Rijád (Saúdská Arábie) 27. února Rijád (Saúdská Arábie) 10. dubna Řím (Itálie) 11. dubna Řím (Itálie) 24. dubna Valencie (Španělsko) 25. dubna Valencie (Španělsko) 6. května Monte Carlo (Monako) 22. května Marrákeš (Maroko) ) 5. června Santiago (Chile) 6. června Santiago (Chile)
EPrix v Paříži již byl zrušen. Termíny závodů v Berlíně, Londýně, Sanyi, Soulu, Mexico City a New Yorku jsou stále nejasné.
Televizní vysíláníNěmecká satelitní stanice SAT 1 vysílat závody Formule E od roku 2021. Komentují je Edgar Mielke a Daniel Abt. Andrea Kaiser moderuje show spojenou s Formulí E.
Budoucnost Formule ENové vozy Gen3 budou použity pro devátou sezónu, která pravděpodobně začne koncem roku 2022. Jsou lehčí (-120 kilogramů), rychlejší a výkonnější (plus 100 kW). Audi a BMW se však dostanou ven.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.