Formula E znovu přepracovala kalendář. Elektrický šampionát uspořádá na následujících dvou akcích dva ePrix. Takže v Římě 10. a 11. Dubna a ve Valencii 24. a 25. dubna. Důvod? Formule E chce dokončit pokud možno co nejvíce závodů co nejrychleji, protože jiné události jsou na pokraji. Závod naplánovaný na 22. května v Marrákeši se otřásá v základech, protože marocké úřady v současné době do značné míry uzavřely vzdušný prostor. Maroko je považováno za oblast vysokého rizika koronavirové pandemie.
DS Automobiles, luxusní značka Citroënu, si udělala jméno pro novou éru Gen3 (2022-2026). To znamená, že řada elektrických formulí má na palubě mistra světa za poslední dva roky. Žádný výrobce za poslední dvě sezóny nevyrobil tak účinný elektromotor jako DS. Spolu se závodním týmem Techeetah a jezdci Jean-Eric Vergnem a Antonio Felixem da Costou byl výrobce nepřekonatelný.
I když se Audi a BMW na konci roku 2021 stáhnou z mistrovství světa ABB FIA Formule E, první elektrická závodní série stále vzkvétá. Před svým prvním závodem v Pekingu v roce 2014 se jí na závodní scéně smáli - někdy i samotní účastníci. „To jsem opravdu nebral vážně. Bylo to spíš jako jít na hřiště hrát. Nyní se však stala Formule E profesionálním šampionátem - s nejlepším polem jezdců pod Formulí 1,“ vysvětluje Daniel Abt, vítěz dvou závodů Formule E.
Od roku 2021 se Formule E bude vyhlašován ceremoniálně mistr světa.
Závodní série Formule E:Formule E hned od začátku prolomila nové základy. Jistě, místo hlučného spalovacího zvuku hučejí elektromotory v zadní části závodního vozu formule. To zdaleka není všechno. Také proto, že vozy jsou mnohem tišší, chce Formula E oslovit nové, mladé a moderní publikum: mladé lidi se zájmem o technologie, mladé rodiny s dětmi, ale samozřejmě také závodní fanoušky.
Hlavní rozdíl oproti konvenčním závodním sériím je například jednodenní formát: trénink, kvalifikace a závodění - vše se odehrává ve stejný den a má charakter události. Fanoušci se mohou aktivně účastnit akce - například v simulátoru proti skutečným závodním jezdcům. Nebo hlasováním pro svého oblíbeného pilota v hlasování fanoušků. Tři jezdci s největším počtem hlasů získají na krátkou dobu v závodě více síly. Řidiči se proto vyplatí aktivně něco pro fanoušky udělat.
Výrobci a týmyV roce 2021 bude startovat dvanáct různých týmů, zapojeno bude deset výrobců. Formule 1 mimochodem může o takovém počtu jen snít. Zastoupeny jsou všechny čtyři německé prémiové značky (Porsche, Mercedes, Audi a BMW). Spojují se zde známí výrobci jako Jaguar, Nissan a DS a také nové značky z Dálného východu, jako jsou Mahindra (Indie) a Nio333 (Čína).
Mnoho výrobců spolupracuje s úspěšnými závodními týmy: Audi s Abt Sportsline, BMW s nejlepším týmem IndyCar Andretti, Nissan se závodním týmem DAMS.
Překvapivě BMW a Audi na konci loňské sezóny vystoupily z Formule E. Závodní série tak ztratila na čas dva významné výrobce automobilů. Zakladatel Alejandro Agag nicméně říká: „Formule 1 je motorem budoucnosti a zůstane motorem budoucnosti.“
Vzhledem k velkému počtu zúčastněných výrobců je pole řidičů směsicí bývalých hvězd Formule 1, aspirujících mladých jezdců a úspěšných jezdců ze závodních sérií, jako je IndyCar, DTM nebo scéna sportovních automobilů.
Titul si již zajistilo pět jezdců: Jean-Eric Vergne dvakrát, Nelson Piquet junior, Sébastien Buemi, Lucas di Grassi a Antonio Felix da Costa po jednom.
V roce 2021 budou na palubě čtyři němečtí řidiči. André Lotterer a Pascal Wehrlein soutěží o Porsche, šampion DTM René Rast za Audi Sport Abt Schaeffler a Maximilian Günther za BMW Andretti.
Startovní listina Formule E v roce 2021
DS Techeetah: Antonio Felix da Costa - Jean-Eric Vergne
Nissan e.dams: Sébastien Buemi - Oliver Rowland
Mercedes: Stoffel Vandoorne - Nyck de Vries
Virgin Audi: Robin Frijns - Nick Cassidy
BMW Andretti: Maximilian Günther - Jake Dennis
Audi Sport Abbot Schaeffler: Lucas di Grassi - René Rast
Jaguar: Mitch Evans - Sam Bird
Porsche: André Lotterer - Pascal Wehrlein
Mahindra: Alexander Lynn - Alexander Sims
Venturi Mercedes: Edoardo Mortara - Norman Nato
Drak: Nico Müller - Sergio Sette Câmara
Nio333: Oliver Turvey - Tom Blomqvist
Technologie a autoNázev závodní série říká za vše: Formule E se spoléhá výhradně na elektromotory. Podvozek je pro všechny stejný a dodává jej technologie Spark Racing. Jsou to závodní vozy formule, ale vyznačují se futuristickým designem a vytvářejí malý přítlak. To znamená, že vozy více klouzají, jsou náročnější na řízení a umožňují předjíždění na úzkých uličních okruzích.
Baterie jsou také stejné pro všechny týmy a pocházejí od společnosti McLaren Applied Technologies. Mají v závodě kapacitu 52 kilowatthodin. Týmy mohou z brzd získat 250 kilowattů energie.
Koneckonců, pneumatiky jsou stejné pro všechny týmy a výrobce. Michelin dodává osmnácti palcové pneumatiky, které vydrží nejen celý závod, ale lze je použít i v dešti a na suchu.
Co mohou výrobci sami vyvíjet? Elektromotor, střídač (převádí stejnosměrný proud z baterie na střídavý proud pro motor), převodovka a zadní odpružení. Existují však také omezení: motor může produkovat maximálně 250 kW (340 k) v kvalifikaci a 200 kW (272 k) v závodě. Výjimkou je útočný režim (235 kW / 320 k) a podpora ventilátoru (250 kW / 340 k). Vývoj softwaru je pro všechny týmy zdarma.
Díky standardním komponentám a omezením výkonu je pole řidičů blízko u sebe. Výrobce musí zákazníkům prodat hnací ústrojí maximálně za 250 000 eur. Celkově stojí nákup vozidla maximálně 817 300 eur.
Údaje o výkonu závodního vozu Formule E.Délka / výška / šířka: 5160/1770/1050 mm Hmotnost: 900 kilogramů (z toho 385 kg je baterie) Pohon: pohon zadních kol Výkon : 250 kW (340 k) Kapacita baterie: 52 kWh 0-100 km / h : 2,8 sekundy nejvyšší rychlost: 240 km / h
Závodní formát Formule E
Trvání závodu je 45 minut plus jedno kolo. Za každou minutu závodění za bezpečnostním vozem jsou řidiči připraveni o jednu kilowatthodinu kapacity baterie.
V závodě nejsou zastávky v boxech. Útočný režim byl představen jako strategický prvek. Řidiči (divize je na nich), dvakrát za závod po dobu čtyř minut, musí přejet indukční smyčky mimo závodní linii, což znamená, že mají k dispozici o 35 kW více energie, aby mohli předjíždět.
Fanoušci mohou také hlasovat pro svého oblíbeného řidiče na fanboost.fiaformulae.com. Tři jezdci s největším počtem hlasů dostali na krátkou dobu o 100 kilojoulů více energie. Smí je používat pouze ve druhé polovině závodu.
Kvalifikace probíhá ve skupinové fázi se čtyřmi skupinami: V první skupině začínají jezdci, kteří jsou v šampionátu na pozicích jedna až šest, ve skupině dva na pozicích sedm až dvanáct atd. Šest nejrychlejších jezdců ve skupině bojuje o pole position v individuální časovce.
Bodový systémBody za prvních deset míst podle distribučního klíče 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Bonusové body: Jeden pro jezdce s nejrychlejším závodním kolem, pokud se dostane do top 10, tři pro pole position a jeden pro vítěze skupinové fáze v kvalifikaci. Za závod lze získat maximálně 30 bodů.
KalendářŘízení je většinou na pouličních okruzích. Formule E chce přijít k fanouškům a oslovit nové publikum. Proto jsou v programu i metropole jako New York, Londýn a Hong Kong. Koronavirová pandemie však komplikuje plánování kalendáře na rok 2021. Zatím bylo stanoveno jen několik termínů:
Kalendář Formule E 202126. února Rijád (Saúdská Arábie) 27. února Rijád (Saúdská Arábie) 10. dubna Řím (Itálie) 11. dubna Řím (Itálie) 24. dubna Valencie (Španělsko) 25. dubna Valencie (Španělsko) 6. května Monte Carlo (Monako) 22. května Marrákeš (Maroko) ) 5. června Santiago (Chile) 6. června Santiago (Chile)
EPrix v Paříži již byl zrušen. Termíny závodů v Berlíně, Londýně, Sanyi, Soulu, Mexico City a New Yorku jsou stále nejasné.
Televizní vysíláníNěmecká satelitní stanice SAT 1 vysílat závody Formule E od roku 2021. Komentují je Edgar Mielke a Daniel Abt. Andrea Kaiser moderuje show spojenou s Formulí E.
Budoucnost Formule ENové vozy Gen3 budou použity pro devátou sezónu, která pravděpodobně začne koncem roku 2022. Jsou lehčí (-120 kilogramů), rychlejší a výkonnější (plus 100 kW). Audi a BMW se však dostanou ven.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?