Jelikož se automobilové závody pořádají již od devadesátých let devatenáctého století, není jednoduché nacházet v nich po takové době nová prvenství. Ve Formuli E však tentokrát jedno významné nalézt můžeme. Začal šestý ročník Formule E a na startu byly poprvé v historii vozy kompletní silné německé čtyřky – Mercedes, Porsche, BMW i Audi si to poprvé všichni rozdají ve stejném šampionátu.
Audi je jedním z pěti původních týmů, které Formuli E zakládali, má tedy nejvíce zkušeností a potenciálně nejsilnější postavení. Nováčky letošního ročníku Formule E jsou Mercedes a Porsche. BMW pak vstupuje do své druhé sezóny.
Jedním z největších otazníků a velkým očekáváním bude, jak se podaří do soutěže vstoupit zejména značce Mercedes, která již dlouhých šest let dominuje Formuli 1. Ale úspěch není takto „jednoduše přenositelný“ do Formule 1 a Formule E je velmi odlišným sportem v porovnání se všemi ostatními závody. Mnoho stájí s celkově silným postavením v motorsportu si na Formuli E „vylámalo zuby“. Závody se většinou odehrávají ve městech, kde úzké a točité tratě ztěžují možnosti předjíždění. A jednodenní formát kvalifikace a závodu je náročným testem odolnosti pro řidiče i celé týmy.V letošním ročníku bude celkem dvanáct týmů a dvacet čtyři jezdců. Mimo zmíněnou německou čtyřku (přičemž BMW je zapsáno jako americký tým díky spolupráci s Andretti) máme týmy z Číny (DS TECHEETAH a NIO 333), Indie (Mahindra Racing), Monaka (Venturi), Anglie (Panasonic Jaguar Racing a Envision Virgin Racing), Francie (Nissan E.Dams), a USA (Geox Racing). Nejznámějším jménem ze závodníků je osmatřicetiletý Brazilec Felipe Massa, který od roku 2018 nastupuje za monacký tým Venturi Racing. Dalším zajímavým jezdcem je Francouz Jean-Éric Vergne, který jezdíval ve Formuli 1 za Toro Rosso, ale již od roku 2014 závodí ve Formuli E a v posledních dvou sezónách se stal šampiónem s čínským týmem DS Techeetah.
Formule E roste výrazným tempem jak z pohledu počtu diváků, tak i výnosů. V loňském roce měl průměrný závod přes třicet dva milionů diváků, což bylo významným růstem oproti dvaceti sedmi milionům v sezóně 2017-2018 a již téměř dvojnásobkem oprotí osmnácti milionům diváků v sezóně 2016-2017. Celkový počet diváků za sezónu se tak dostal na hodnotu čtyřista milionů a rostly výrazně i návštěvníci závodů. Tam se již koukáme na hodnoty kolem čtyři stovky tisíc fanoušků v průběhu závodů sezóny. V porovnání s Formulí 1 stále celkově neuvěřitelně minimální čísla, ale progres významný. Z pohledu financí je sport zatím celkově v mínusu, ale příjmy vytrvale rostou a jsou aktuálně kolem sto šedesáti milionů amerických dolarů.
Výhodou Formule E pro další růst je image „zeleného“, k přírodě čistého závodění. Jakkoli je tento status diskutabilní (přeci jen se týmy přesouvají po celém světě letadly a to by Gretu asi moc nepotěšilo J), ale láká to další sponzory. Aktuálně je titulárním sponzorem švýcarská technologická společnost ABB. Mnoho fanoušků motosportu Formuli E ze začátku moc nemuselo, elektrická auta nemají tu tradici, silný zvuk motorů a vyhrocené souboje legendárních automobilových značek. Ale ukázalo se, že elektrická auta jsou super rychlá, mají výbornou akceleraci a předjíždění v úzkých uličkách je dramatické a zábavné. Snad jen s tím „zvukem“ elektrického motoru bude třeba něco dělat, protože „pištění“ formulí příliš atraktivní není. Formule E je ale velmi inovativní a určitě s nápady ještě více divácky i sponzorsky soutěž zatraktivnit přijde.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.