Jelikož se automobilové závody pořádají již od devadesátých let devatenáctého století, není jednoduché nacházet v nich po takové době nová prvenství. Ve Formuli E však tentokrát jedno významné nalézt můžeme. Začal šestý ročník Formule E a na startu byly poprvé v historii vozy kompletní silné německé čtyřky – Mercedes, Porsche, BMW i Audi si to poprvé všichni rozdají ve stejném šampionátu.
Audi je jedním z pěti původních týmů, které Formuli E zakládali, má tedy nejvíce zkušeností a potenciálně nejsilnější postavení. Nováčky letošního ročníku Formule E jsou Mercedes a Porsche. BMW pak vstupuje do své druhé sezóny.
Jedním z největších otazníků a velkým očekáváním bude, jak se podaří do soutěže vstoupit zejména značce Mercedes, která již dlouhých šest let dominuje Formuli 1. Ale úspěch není takto „jednoduše přenositelný“ do Formule 1 a Formule E je velmi odlišným sportem v porovnání se všemi ostatními závody. Mnoho stájí s celkově silným postavením v motorsportu si na Formuli E „vylámalo zuby“. Závody se většinou odehrávají ve městech, kde úzké a točité tratě ztěžují možnosti předjíždění. A jednodenní formát kvalifikace a závodu je náročným testem odolnosti pro řidiče i celé týmy.V letošním ročníku bude celkem dvanáct týmů a dvacet čtyři jezdců. Mimo zmíněnou německou čtyřku (přičemž BMW je zapsáno jako americký tým díky spolupráci s Andretti) máme týmy z Číny (DS TECHEETAH a NIO 333), Indie (Mahindra Racing), Monaka (Venturi), Anglie (Panasonic Jaguar Racing a Envision Virgin Racing), Francie (Nissan E.Dams), a USA (Geox Racing). Nejznámějším jménem ze závodníků je osmatřicetiletý Brazilec Felipe Massa, který od roku 2018 nastupuje za monacký tým Venturi Racing. Dalším zajímavým jezdcem je Francouz Jean-Éric Vergne, který jezdíval ve Formuli 1 za Toro Rosso, ale již od roku 2014 závodí ve Formuli E a v posledních dvou sezónách se stal šampiónem s čínským týmem DS Techeetah.
Formule E roste výrazným tempem jak z pohledu počtu diváků, tak i výnosů. V loňském roce měl průměrný závod přes třicet dva milionů diváků, což bylo významným růstem oproti dvaceti sedmi milionům v sezóně 2017-2018 a již téměř dvojnásobkem oprotí osmnácti milionům diváků v sezóně 2016-2017. Celkový počet diváků za sezónu se tak dostal na hodnotu čtyřista milionů a rostly výrazně i návštěvníci závodů. Tam se již koukáme na hodnoty kolem čtyři stovky tisíc fanoušků v průběhu závodů sezóny. V porovnání s Formulí 1 stále celkově neuvěřitelně minimální čísla, ale progres významný. Z pohledu financí je sport zatím celkově v mínusu, ale příjmy vytrvale rostou a jsou aktuálně kolem sto šedesáti milionů amerických dolarů.
Výhodou Formule E pro další růst je image „zeleného“, k přírodě čistého závodění. Jakkoli je tento status diskutabilní (přeci jen se týmy přesouvají po celém světě letadly a to by Gretu asi moc nepotěšilo J), ale láká to další sponzory. Aktuálně je titulárním sponzorem švýcarská technologická společnost ABB. Mnoho fanoušků motosportu Formuli E ze začátku moc nemuselo, elektrická auta nemají tu tradici, silný zvuk motorů a vyhrocené souboje legendárních automobilových značek. Ale ukázalo se, že elektrická auta jsou super rychlá, mají výbornou akceleraci a předjíždění v úzkých uličkách je dramatické a zábavné. Snad jen s tím „zvukem“ elektrického motoru bude třeba něco dělat, protože „pištění“ formulí příliš atraktivní není. Formule E je ale velmi inovativní a určitě s nápady ještě více divácky i sponzorsky soutěž zatraktivnit přijde.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.