Autosport je neskutečně nákladný. Pro většinu lidí je tak splnění kariérního snu v podobě vlastnění závodního týmu naprosto nedosažitelné a zcela absurdní. Za poměrně dlouhou historii, kterou motosport má, se tak objevily různé způsoby, jak byly jednotlivé stáje financovány. Hodně týmů bylo financováno i skrze zločin, žádný příběh však není tak tragikomicky vtipný, jako ten britský. Vic Lee Motorsport, později Vic Lee Racing, byl automobilový tým původem z Velké Británie, který závodil v britském šampionátu cestovních vozů. A tým to byl úspěšný, jeho jezdec Jeff Allam vyhrál svoji kategorii v roce 1990 a stejný úspěch zaznamenal v roce 1991 i Will Hoy. K obdobným úspěchům se schylovalo i v sezóně 1992, kdy vozy BMW Vic Lee Motorsportu opět obsazovaly vrchní příčky jednotlivých závodů šampionátu a díky dobře zajetému poslednímu závodu sezóny šampionát opět vyhrál Vic Lee Motorsport, tentokrát s vozem, který řídil Tim Harvey.
Co se však nestalo, na konci roku 1992 prošel Vic Lee Motorsport likvidací kvůli menšímu obchodu, který chtěl uskutečnit. Samozřejmě se jednalo, jak je z názvu článku patrné, o obchod s drogami. Vic Lee Motorsport se vydal testovat na okruh v Zandvoortu, který se nachází v Nizozemsku. Týmy samozřejmě pořád testují, na samotném testování by nebylo nic zvláštního. Podezření však přineslo to, že testování Vic Lee Motorsportu v Nizozemsku probíhalo neskutečně často. Převézt celý tým včetně automobilů a náhradních dílů přitom není ani levné, ani logisticky snadné, ani rychlé. Navíc ve Velké Británii se nachází hodně okruhů, na kterých by se testování mohlo udát. Kromě toho Vic Lee Motorsport závodil v britském šampionátu cestovních vozů, mnohem větší smysl by tedy dávalo, kdyby testoval na okruzích, kde poté v sezóně závodil.
Při jedné zpáteční cestě z Nizozemska celníci společně s policisty důkladněji prověřili Vic Lee Motorsport, a to při takzvané Operation Bounce (operace zaměřená na překažení mezinárodní drogové kriminality, respektive na překažení dovozu drog do Velké Británie). Je tedy samozřejmé, že se kontrolovaly především osoby a kontejnery, které do Velké Británie přijížděly ze země drogám zaslíbené, kterou je Nizozemsko. A co se u týmu nenašlo, samozřejmě drogy, a to rovnou čtyřicet kilogramů kokainu v hodnotě zhruba tří set šedesáti milionů českých korun (dvanácti milionů liber). To je teda hodně kokainu. Vic Lee Motorsport tak sice skutečně v Nizozemsku testoval, avšak testování nebylo hlavním účelem výletů přes moře. A jak se kokain pašoval? Vic Lee Motorsport využil toho, že jsou pneumatiky v motorsportu dopouštěny dusíkem a nikoli klasickým vzduchem. Ve zkratce dusík je v pneumatice mnohem stálejší a předvídatelnější i v případě, že dojde k zahřátí pneumatik. Dusík je však poměrně složité převážet. Nejjednodušším způsobem převozu je převoz ve speciálních tlakových lahvích. A právě do těchto lahví byly balíčky plné kokainu zavařeny, na což se asi přišlo zrengenováním těchto lahví. Předpokládám, že pokud by tam stále byl dusík a láhev byla utěsněna, pak by to policejní psi nevyčmuchali.
Poté, co se přišlo na to, že tým pašoval drogy, to celý tým samozřejmě položilo. Majitel týmu, kterým byl Vic Lee, dostal dvanáct let natvrdo a tým byl poslán do insolvence. Poté, co se v roce Vic Lee z vězení dostal, začal pracovat pro Team Dynamics, který koupil většinu majetku Vic Lee Motorsport, který se samozřejmě po drogovém skandálu rozprodával. Vic Lee v motorsportu pracoval až do doby, než byl opět zatčen za převoz drog. V kufru jeho vozu se našel kokain v hodnotě zhruba padesáti milionů korun. Vic Lee za to dostal opět dvanáct let natvrdo. V současné době Vic Lee pracuje jako manažer ve společnosti Corbeau, která vyrábí součástky pro závodníky a tunery. V žádném případě se nejedná o jediný tým, který byl financován zločinem. Kupříkladu starý dobrý Pablo Escobar závodil v Copa Renault 4 šampionátu. A to v průběhu let, kdy do Spojených států amerických pašoval každý den patnáct tun kokainu. Escobar si později koupil Porsche 911 RSR z roku 1974, ve kterém závodil i Emmerson Fittipaldi. Podobně na tom byl Robert Boston s tím rozdílem, že nezávodil on, ale jeho syn. Boston chtěl být dobrý taťka, a tak se rozhodl podporovat synovu touhu závodit. Boston vydíral svého obchodního partnera, díky čemuž z něho dostal peníze, které daroval týmu Joe Gibbs Racing, aby za ně mohl jezdit jeho syn. Boston celkově za syna utratil pětadvacet milionů dolarů, což je přes půl miliardy korun. Bostonův příběh je ještě relativně v pořádku, ale příběh Scotta Tuckera už nikoli. Tucker si půjčoval, většinou od těch nejzranitelnějších lidí v naší společnosti, přičemž dluhy nikdy ani neměl v plánu splácet. Tím z lidí vylákal okolo tři sta osmdesáti milionů dolarů, což je osm a tři čtvrtě miliardy.
Nyní jsou mnohonásobně přísnější kontroly. Navíc se zintenzivnila práce policie především v oblasti pašování, prodeje a výroby drog. Pokud tedy jsou nějaké týmy stále financovány z drog či z kriminality, pravděpodobně se bude jednat o týmy z nižších soutěží, o které se tolik nebude zajímat jak policie, tak veřejnost. Ale věřme, že jejich činnost kriminálního charakteru bude odhalena.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.