Autosport je neskutečně nákladný. Pro většinu lidí je tak splnění kariérního snu v podobě vlastnění závodního týmu naprosto nedosažitelné a zcela absurdní. Za poměrně dlouhou historii, kterou motosport má, se tak objevily různé způsoby, jak byly jednotlivé stáje financovány. Hodně týmů bylo financováno i skrze zločin, žádný příběh však není tak tragikomicky vtipný, jako ten britský. Vic Lee Motorsport, později Vic Lee Racing, byl automobilový tým původem z Velké Británie, který závodil v britském šampionátu cestovních vozů. A tým to byl úspěšný, jeho jezdec Jeff Allam vyhrál svoji kategorii v roce 1990 a stejný úspěch zaznamenal v roce 1991 i Will Hoy. K obdobným úspěchům se schylovalo i v sezóně 1992, kdy vozy BMW Vic Lee Motorsportu opět obsazovaly vrchní příčky jednotlivých závodů šampionátu a díky dobře zajetému poslednímu závodu sezóny šampionát opět vyhrál Vic Lee Motorsport, tentokrát s vozem, který řídil Tim Harvey.
Co se však nestalo, na konci roku 1992 prošel Vic Lee Motorsport likvidací kvůli menšímu obchodu, který chtěl uskutečnit. Samozřejmě se jednalo, jak je z názvu článku patrné, o obchod s drogami. Vic Lee Motorsport se vydal testovat na okruh v Zandvoortu, který se nachází v Nizozemsku. Týmy samozřejmě pořád testují, na samotném testování by nebylo nic zvláštního. Podezření však přineslo to, že testování Vic Lee Motorsportu v Nizozemsku probíhalo neskutečně často. Převézt celý tým včetně automobilů a náhradních dílů přitom není ani levné, ani logisticky snadné, ani rychlé. Navíc ve Velké Británii se nachází hodně okruhů, na kterých by se testování mohlo udát. Kromě toho Vic Lee Motorsport závodil v britském šampionátu cestovních vozů, mnohem větší smysl by tedy dávalo, kdyby testoval na okruzích, kde poté v sezóně závodil.
Při jedné zpáteční cestě z Nizozemska celníci společně s policisty důkladněji prověřili Vic Lee Motorsport, a to při takzvané Operation Bounce (operace zaměřená na překažení mezinárodní drogové kriminality, respektive na překažení dovozu drog do Velké Británie). Je tedy samozřejmé, že se kontrolovaly především osoby a kontejnery, které do Velké Británie přijížděly ze země drogám zaslíbené, kterou je Nizozemsko. A co se u týmu nenašlo, samozřejmě drogy, a to rovnou čtyřicet kilogramů kokainu v hodnotě zhruba tří set šedesáti milionů českých korun (dvanácti milionů liber). To je teda hodně kokainu. Vic Lee Motorsport tak sice skutečně v Nizozemsku testoval, avšak testování nebylo hlavním účelem výletů přes moře. A jak se kokain pašoval? Vic Lee Motorsport využil toho, že jsou pneumatiky v motorsportu dopouštěny dusíkem a nikoli klasickým vzduchem. Ve zkratce dusík je v pneumatice mnohem stálejší a předvídatelnější i v případě, že dojde k zahřátí pneumatik. Dusík je však poměrně složité převážet. Nejjednodušším způsobem převozu je převoz ve speciálních tlakových lahvích. A právě do těchto lahví byly balíčky plné kokainu zavařeny, na což se asi přišlo zrengenováním těchto lahví. Předpokládám, že pokud by tam stále byl dusík a láhev byla utěsněna, pak by to policejní psi nevyčmuchali.
Poté, co se přišlo na to, že tým pašoval drogy, to celý tým samozřejmě položilo. Majitel týmu, kterým byl Vic Lee, dostal dvanáct let natvrdo a tým byl poslán do insolvence. Poté, co se v roce Vic Lee z vězení dostal, začal pracovat pro Team Dynamics, který koupil většinu majetku Vic Lee Motorsport, který se samozřejmě po drogovém skandálu rozprodával. Vic Lee v motorsportu pracoval až do doby, než byl opět zatčen za převoz drog. V kufru jeho vozu se našel kokain v hodnotě zhruba padesáti milionů korun. Vic Lee za to dostal opět dvanáct let natvrdo. V současné době Vic Lee pracuje jako manažer ve společnosti Corbeau, která vyrábí součástky pro závodníky a tunery. V žádném případě se nejedná o jediný tým, který byl financován zločinem. Kupříkladu starý dobrý Pablo Escobar závodil v Copa Renault 4 šampionátu. A to v průběhu let, kdy do Spojených států amerických pašoval každý den patnáct tun kokainu. Escobar si později koupil Porsche 911 RSR z roku 1974, ve kterém závodil i Emmerson Fittipaldi. Podobně na tom byl Robert Boston s tím rozdílem, že nezávodil on, ale jeho syn. Boston chtěl být dobrý taťka, a tak se rozhodl podporovat synovu touhu závodit. Boston vydíral svého obchodního partnera, díky čemuž z něho dostal peníze, které daroval týmu Joe Gibbs Racing, aby za ně mohl jezdit jeho syn. Boston celkově za syna utratil pětadvacet milionů dolarů, což je přes půl miliardy korun. Bostonův příběh je ještě relativně v pořádku, ale příběh Scotta Tuckera už nikoli. Tucker si půjčoval, většinou od těch nejzranitelnějších lidí v naší společnosti, přičemž dluhy nikdy ani neměl v plánu splácet. Tím z lidí vylákal okolo tři sta osmdesáti milionů dolarů, což je osm a tři čtvrtě miliardy.
Nyní jsou mnohonásobně přísnější kontroly. Navíc se zintenzivnila práce policie především v oblasti pašování, prodeje a výroby drog. Pokud tedy jsou nějaké týmy stále financovány z drog či z kriminality, pravděpodobně se bude jednat o týmy z nižších soutěží, o které se tolik nebude zajímat jak policie, tak veřejnost. Ale věřme, že jejich činnost kriminálního charakteru bude odhalena.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.