U nás možná nepříliš známý revolucionář Volkswagen K70 slaví padesátiny. Byl prvním Volkswagenem s kapalinovým chlazením a pohonem předních kol a ukázal směr dalšího vývoje s progresivním designem. Fanoušek modelu K70 od jeho představení vzpomíná: „Bylo to něco opravdu mimořádného“.
„VW K70 si zamilujete. Protože VW s ním začíná zcela novou kapitolu.“ S reklamním sloganem v tomto znění přišel před 50 lety na trh Volkswagen K70. Sedan střední třídy zahájil u Volkswagenu novou éru kapalinou chlazeným motorem, pohonem předních kol a moderním designem.
Volkswagen představil 20. října 1970 na tiskové konferenci v Salzgitteru nový model K70 společně s výrobním závodem vybudovaným speciálně pro produkci tohoto vozidla. Tiskové podklady slibovaly: „Nový Volkswagen, jiný než všechny dosavadní – to je VW K70.“ A sedan se stupňovitou zádí vskutku ukazoval v mnoha ohledech nový směr. Volkswagen stál s tímto modelem na prahu nové, úspěšné éry.
TechnikaVolkswagen přešel s kapalinou chlazeným motorem a pohonem předních kol v modelu K70 na koncept pohonu, který byl pro tuto značku zcela nový, ale později se úspěšně prosadil v modelech Passat a Golf. K70 disponoval podvozkem s nezávislým zavěšením všech kol, který odpovídal nejmodernějším standardům. Mimořádně dlouhý rozvor umožnil vytvořit velkoryse prostorný interiér a přispíval k nadmíru příjemnému cestování.
BezpečnostNavzdory veškerému komfortu byla hlavní pozornost věnována aktivní a pasivní bezpečnosti. Měřítka stanovil například vyztužený skelet karoserie spolu s deformačními zónami na přídi a zádi, uložením palivové nádrže v chráněném prostoru vzadu a sériově dodávanou přípravou pro bezpečnostní pásy na všech sedadlech.
DesignVěcný design s čistými liniemi směřoval do budoucnosti a dodnes působí moderně. Sedan se stupňovitou zádí navrhl Claus Luthe, jeden z nejvýznamnějších automobilových designérů své doby. Prvky jeho rukopisu charakterizovaly i pozdější modely značky Volkswagen, například Golf nebo Polo.
Přesvědčen od začátkuKarl-Günter Queißer je jedním z těch, kteří bezprostředně zažili příchod modelu K70 a dobu nového rozkvětu společnosti Volkswagen. Dnes 79letý muž zahájil v roce 1970 svou kariéru ve společnosti Volkswagen v jejím novém závodě v Salzgitteru jako malíř a lakýrník. Dodnes si dobře pamatuje první roky, které byly fází vzestupu a změn. „Bylo to něco opravdu mimořádného“ – těmito slovy shrnuje dobu modelu K70.
Automobil s kapalinou chlazeným motorem, který poháněl přední kola, se čtyřmi dveřmi a především se senzační nabídkou vnitřního prostoru pro cestující i zavazadla Queißera okamžitě přesvědčil. Svůj první vůz K70 si pořídil už na podzim 1971. Do té doby jezdil v Broukovi – tato změna byla kvantovým skokem. Po třech vozech K70 zaparkoval v jeho garáži Volkswagen Golf. „A tak to jde pořád dál,“ říká muž, který změny zásadně vítá a má z nich radost.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.