V roce 1920 byla založena akciová společnost Suzuki Loom Manufacturing Company. Zakladatel Michio Suzuki tím podnikl zásadní krok pro budoucí expanzi, když svoji dílnu na výrobu tkalcovských stavů transformoval na obchodní společnost. I po sto letech společnost Suzuki zůstává věrná jeho základní filozofii: nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí.
Kořeny společnosti Suzuki sahají až do roku 1909, kdy Michio Suzuki ve svém rodném městě Hamamatsu založil dílnu na výrobu tkalcovských stavů. Toto umístění není náhodné, Hamamatsu je největším městem historického regionu Enshu, který je odjakživa japonským centrem inovací. Díky příznivému klimatu a rozvinutému zemědělství se v regionu Enshu už od středověku dařilo pokročilým řemeslným postupům. Tato tradice se s postupujícím dvacátým stoletím přirozeně promítla do rozvoje průmyslu. Z Enshu tak vedle Suzuki pochází tři další japonské společnosti vyrábějící auta a motocykly nebo třeba celosvětově známý výrobce hudebních nástrojů. Všechny tyto firmy mimochodem začínaly jako rodinné podniky.
Od tkalcovských strojů k dopravním prostředkůmPrvní tkalcovský stav vyrobil Michio Suzuki pro svoji matku. Perfektní funkčnost a spolehlivost mu dodala odvahu založit komerční dílnu na výrobu stavů. Na jejich vývoji spolupracoval přímo se svými zákazníky, což zvyšovalo reputaci jeho dílny. Tkalcovské stavy Suzuki byly proslulé technickými inovacemi, které usnadňovaly a zrychlovaly práci. Michio Suzuki na základě podnětů od svých zákazníků postupně získal tři patenty a na 120 průmyslově chráněných inovací. Jeho heslem bylo: „Když zákazník něco potřebuje, musíme udělat vše pro to, abychom naplnili jeho potřeby.“ Tento princip společnost Suzuki vyznává dodnes.
K původně stěžejní výrobě tkalcovských stavů Suzuki postupně přidalo další aktivity: výrobu motocyklů, osobních, terénních a nákladních automobilů, lodních motorů, terénních čtyřkolek ATV, sněžných skútrů a dalších produktů. Prototypy dopravních prostředků vyvíjela již před druhou světovou válkou, než japonská vláda přikázala výrobní a vývojové kapacity nasměrovat pro potřeby armády.
První prototyp automobilu Suzuki proto spatřil světlo světa již v roce 1937. Na získané know-how společnost navázala v poválečném období. Nejprve v roce 1952 uvedla na trh jednoduchý bicykl Power Free s dvoutaktním spalovacím motorem, o rok později se přidal první motocykl Diamond Free, následovaný čtyřtaktním motocyklem Colleda. A v roce 1955 se portfolio rozšířilo o osobní automobil Suzulight.
V tomto období se také změnil název společnosti na Suzuki Motor Corporation, bylo představeno logo ve tvaru stylizovaného písmene S a Michio Suzuki předal vedení společnosti svému synovi Shunzo Suzukimu.
Specialista na automobily pro každodenní použitíV následujících dvou desetiletích Suzuki rozvinulo nabídku malých a kompaktních vozů na domácím trhu do komplexního portfolia. Ve stejné době začalo expandovat na exportní trhy na všech kontinentech a sbírat první mezinárodní úspěchy v motocyklových závodech, jako třeba vítězství v Isle of Man TT v roce 1962, kdy Ernst Degner vyhrál s dvoutaktním strojem Suzuki v kategorii 50 ccm. Nejvýznamnější událostí této etapy ale bylo představení prvního modelu s pohonem všech kol v roce 1970. Tím byla založena tradice, která dává Suzuki významnou výhodu proti konkurenci – jako jediná značka na českém trhu dnes nabízí 4x4 ve všech svých modelových řadách.
Suzuki vždy sledovalo trendy a přizpůsobovalo se novým potřebám svých zákazníků. Díky tomu v roce 1988 vznikl další přelomový vůz – Vitara. Lehký, kompaktní a cenově dostupný vůz s pohonem 4x4 stál u zrodu oblíbené kategorie SUV. Vitara je jedním z nejdůležitějších modelů Suzuki dodnes, každá ze čtyř dosud představených generací reagovala na vývoj trhu. Díky tomu patří Vitara mezi nejžádanější vozy s pohonem 4x4 i nejprodávanější kompaktní SUV.
Dalším přelomovým modelem je Suzuki SX4, bezkonkurenční crossover poprvé představený v roce 2006. Právě model SX4 založil kategorii kompaktních vozů s vyšší stavbou karoserie a volitelným pohonem všech kol, která se těší stále rostoucí oblibě, a podobných modelů na trhu neustále přibývá.
Na úspěchy SX4 navazuje jak Suzuki S-Cross, tak nejnovější provedení Vitary, které spojuje tradici modelu SUV s oblíbenými rysy kompaktních crossoverů. Suzuki ale umí nabídnout ještě více: Ignis je jediným mini SUV na trhu a díky tomu se u zákazníků těší mimořádné oblibě.
Stálicí v nabídce je také hatchback Swift, vyráběný nepřetržitě od roku 1983. Jen v posledních třech generacích se celosvětově od roku 2005 prodalo téměř 6 milionů kusů.
Současnost a budoucnost patří elektrifikaci. Suzuki je průkopníkem chytře navrženého mild-hybridního pohonu, který spojuje nejmodernější spalovací motory s kompaktním pomocným elektrickým pohonem. Díky pomoci elektromotoru dosahuje mild-hybrid mimořádně nízké spotřeby paliva bez kompromisů v praktické využitelnosti a bez jakýchkoliv nároků na řidiče. Dnes je na evropských trzích hybridní pohon sériovou výbavou všech modelů s motory 1,2 DualJet a 1,4 BoosterJet.
28 let na českém trhuNa český trh vstoupila značka Suzuki ještě za existence Československa, v roce 1992. Suzuki nejprve zastupoval nezávislý importér, v roce 1997 vznikla společnost Suzuki Motor Czech, jejímiž podílníky byly sama automobilka a japonská obchodní korporace Itochu. Od roku 2013 obchodní aktivity spadají pod Magyar Suzuki Corporation. V letech 1997 až 2019 vedl zastoupení Suzuki na českém trhu Ing. Václav Lula, od roku 2019 je ředitelem Ing. Tomáš Teufl.
Podle statistik Svazu dovozců automobilů se za existenci samostatné České republiky prodalo, resp. bylo zaregistrováno přes 59 tisíc automobilů Suzuki. Suzuki je jednou z nejdynamičtěji rostoucích značek, v posledním desetiletí dokázalo své výsledky téměř zdvojnásobit. Zatím rekordním byl rok 2018 s 4 530 zaregistrovanými kusy. Suzuki má aktuálně 29 prodejních míst, která pokrývají celé české území. Pro srovnání v roce 1997 jich bylo jen 10 a dohromady se za rok prodalo jen 420 vozů, desetkrát méně než v současnosti.
Zákazník vždy na prvním místěFilozofií svého zakladatele se Suzuki Motor Corporation řídí i po sto letech. Prioritou ve všech oblastech vždy byla, a i do budoucna zůstane, snaha nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí. K tomu dopomáhá i unikátní skutečnost, že dnes, po sto letech existence, kdy Suzuki vyrábí přes 3,3 milionu automobilů a 1,7 milionu motocyklů ročně, společnost stále vedou členové rodiny zakladatele Michia Suzukiho.
K nejdůležitějším produktům společnosti Suzuki patří automobily s pohonem všech kol pro pracovní, resp. univerzální použití. Díky desetiletím zkušeností a milionům spokojených zákazníků patří Suzuki k předním výrobcům automobilů s 4x4 a pohon všech kol nabízí i v tržních segmentech, kde jde o unikátní nabídku bez konkurence.
Suzuki je jedenáctou největší automobilkou na světě, v některých zemích má ale mnohem silnější postavení. Suverénně nejprodávanější značkou je v Maďarsku, kde se také vyrábí modely Vitara a S-Cross. Dominantní je pak Suzuki v Indii, kde dlouhodobě drží nadpoloviční tržní podíl ze všech prodaných vozů v zemi. Totéž platí i pro sousední Myanmar a Pákistán. Dlouhodobě vládne kategorii miniaut „kei“ doma v Japonsku a patří k nejprodávanějším značkám v mnoha dalších východoasijských zemích.
Hlavní události v historii Suzuki1909 – Michio Suzuki zakládá dílnu na výrobu tkalcovských stavů v Hamamatsu1920 – Suzuki Loom Works se mění na akciovou společnost1937 – prototyp prvního osobního automobilu, další vývoj zastavila válka1947 – společnost se přesouvá na novou adresu, kde sídlí dodnes1952 – bicykl s pomocným spalovacím motorem Power Free1954 – společnost mění název na Suzuki Motor Co.1955 – první sériový automobil Suzulight, první komerčně úspěšný kei car1957 – vedení společnosti přebírá Shunzo Suzuki1958 – z mnoha návrhů od zaměstnanců je vybráno nové logo ve tvaru S1965 – Suzuki rozšiřuje výrobní program o lodní motory1970 – představuje se Jimny, první a jediný kompaktní off-road1973 – vedení společnosti přebírá Jitsujiro Suzuki1974 – rozšíření portfolia o samohybné vozíky pro tělesně postižené1975 – otevřena první automobilová továrna v zahraničí – v Pákistánu1978 – vedení společnosti se ujímá Osamu Suzuki1979 – model Alto zahajuje vstup automobilky do segmentu malých vozů1981 – nabídka motocyklů se rozšiřuje o model Katana1983 – Suzuki spouští výrobu v Indii, kde je dodnes nejžádanější značkou1983 – představuje se první generace Swiftu, nejprodávanějšího modelu značky1984 – začíná výroba motocyklu GSX-R, kterého se již prodalo přes milion kusů1988 – Vitara stojí u zrodu kategorie SUV1991 – Suzuki začíná stavět továrnu v Maďarsku1993 – nabídku rozšiřuje mikro-MPV Wagon R1999 – přichází Hayabusa, první motocykl s maximální rychlostí 300 km/h2000 – představuje se první generace Ignisu2006 – model SX4 stojí u zrodu kategorie kompaktních crossoverů2015 – vedení společnosti se ujímá Toshihiro Suzuki2016 – Suzuki zahajuje spolupráci s Toyotou na vývoji a výrobě osobních aut2016 – mikro-hybridní pohon SHVS debutuje v modelu Baleno2020 – všechny modely Suzuki mají mild-hybridní pohon (s výjimkou terénního Jimny)
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.