„Bavorák“, „bimmer,“ či „beemer“ jsou všeobecně známé přezdívky pro automobily BMW. Ale odkud pocházejí? V následujících řádcích vysvětlíme původ každé z nich. Víte třeba, co mají společného s motocyklovými závody?
V anglicky hovořících zemích se pro označení BMW u většiny automobilových nadšenců dlouhodobě používají pojmy „beamer,“ „beemer“ či „bimmer“. Přesněji řečeno, pro automobily se používá „bimmer“ a „beemer“, podobně znějící „beamer“ je správný termín pro motocykly BMW Motorrad.
Původ přezdívky „ beamer “ . Přezdívka „beamer“ pochází z Velké Británie – původně sloužila k odlišení motocyklů nejmenovaného britského výrobce, jehož motocykly nesly přezdívku „beezer“. Ovšem také motocykly BMW na britské závodní scéně dosáhly velkého úspěchu, a to včetně závodů Tourist Trophy na ostrově Man. Například Georg „Schorsch“ Meier byl prvním nebritským závodníkem, který v roce 1939 s motocyklem BMW 255 Kompressor vyhrál v prestižní kategorii Senior TT.
V poválečných letech ho následovalo mnoho vítězných týmů BMW. Do roku 1976, kdy závod ztratil status mistrovství světa, zvítězili jezdci na motocyklech BMW, jako například Walter Schneider, Max Deubel, Siegfried Schauzu nebo Klaus Ender, celkem 26krát. V průběhu let jezdci a fanoušci motorsportu vymysleli pro motocykly BMW přezdívku „beemer“ jako analogii k přezdívce „breezer“. „Beemer“ je mnohem výstižnější a obecně lépe vyslovitelné než BMW, obzvláště proto, že v angličtině na konci netřeba vyslovovat těžkopádné a dlouhé písmeno W.
Označení „beemer“ si v anglicky mluvících zemích rychle získalo popularitu jako přezdívka pro motocykly BMW. Postupem času se objevila také alternativní varianta „beamer“ – její podobnost se slovem „beam“ (paprsek) je považována za zcela náhodnou. Mimochodem, v Německu, domovské zemi BMW, se nikdy žádná podobná přezdívka neobjevila, dost možná proto, že jméno BMW se v němčině vyslovuje mnohem snadněji.
Jak se z „ beemer “ stal „ bimmer “ ? Přezdívka „bimmer“ vznikla v 70. letech 20. století. V té době zažívaly automobily BMW v USA značný boom. Američané původně nazývali automobily BMW stejně jako motocykly, tedy „beemer“ – s výjimkou klubu Boston Chapter BMW Club, jehož informační bulletin se od 70. let minulého století jmenuje „Bimmer“. Současně, a zcela nezávisle na sobě na klubu Boston Chapter, se v amerických novinových stáncích a trafikách objevil totožně titulovaný časopis pro fanoušky automobilů BMW. Přezdívka „bimmer“ se tak stala oblíbeným označením automobilů BMW (na rozdíl od „beamer“ nebo „beemer“ pro motocykly). Označení následně přijali automobiloví fanoušci z celého světa, dokonce i z Německa.
Proč Číňané nazývají BMW drahocenným koněm? V 90. letech 20. století přibyla k přezdívce „bimmer“ pro automobily BMW další, tentokrát z Číny: „bao-ma“ (bao se rýmuje s krávou). V doslovném překladu to znamená drahocenný kůň. V čínské kultuře jsou koně považováni za posvátná stvoření vysoké hodnoty a znamenají konkurenční výhodu nad rivaly. Protože automobil nyní do značné míry nahradil koně jako dopravní prostředek, převzal také svou hodnotu jako symbol postavení v čínské kultuře. Značka BMW je spojována s prosperitou a bohatstvím.
A co český „ bavorák “ ? V Česku používaná přezdívka „bavorák“ nemá na rozdíl od přezdívek používaných v anglicky mluvících zemích žádný význam související s rychlostí. Vychází z prostého faktu, že BMW sídlí v hlavním městě Bavorska – Mnichově – a je to tedy „bavorák“. Ke vzniku této přezdívky přispěla i skutečnost, že na Bavorsko je BMW náležitě hrdé a má jej zakomponované ve svém oficiálním názvu: Bayerische Motoren Werke.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.