„Bavorák“, „bimmer,“ či „beemer“ jsou všeobecně známé přezdívky pro automobily BMW. Ale odkud pocházejí? V následujících řádcích vysvětlíme původ každé z nich. Víte třeba, co mají společného s motocyklovými závody?
V anglicky hovořících zemích se pro označení BMW u většiny automobilových nadšenců dlouhodobě používají pojmy „beamer,“ „beemer“ či „bimmer“. Přesněji řečeno, pro automobily se používá „bimmer“ a „beemer“, podobně znějící „beamer“ je správný termín pro motocykly BMW Motorrad.
Původ přezdívky „ beamer “ . Přezdívka „beamer“ pochází z Velké Británie – původně sloužila k odlišení motocyklů nejmenovaného britského výrobce, jehož motocykly nesly přezdívku „beezer“. Ovšem také motocykly BMW na britské závodní scéně dosáhly velkého úspěchu, a to včetně závodů Tourist Trophy na ostrově Man. Například Georg „Schorsch“ Meier byl prvním nebritským závodníkem, který v roce 1939 s motocyklem BMW 255 Kompressor vyhrál v prestižní kategorii Senior TT.
V poválečných letech ho následovalo mnoho vítězných týmů BMW. Do roku 1976, kdy závod ztratil status mistrovství světa, zvítězili jezdci na motocyklech BMW, jako například Walter Schneider, Max Deubel, Siegfried Schauzu nebo Klaus Ender, celkem 26krát. V průběhu let jezdci a fanoušci motorsportu vymysleli pro motocykly BMW přezdívku „beemer“ jako analogii k přezdívce „breezer“. „Beemer“ je mnohem výstižnější a obecně lépe vyslovitelné než BMW, obzvláště proto, že v angličtině na konci netřeba vyslovovat těžkopádné a dlouhé písmeno W.
Označení „beemer“ si v anglicky mluvících zemích rychle získalo popularitu jako přezdívka pro motocykly BMW. Postupem času se objevila také alternativní varianta „beamer“ – její podobnost se slovem „beam“ (paprsek) je považována za zcela náhodnou. Mimochodem, v Německu, domovské zemi BMW, se nikdy žádná podobná přezdívka neobjevila, dost možná proto, že jméno BMW se v němčině vyslovuje mnohem snadněji.
Jak se z „ beemer “ stal „ bimmer “ ? Přezdívka „bimmer“ vznikla v 70. letech 20. století. V té době zažívaly automobily BMW v USA značný boom. Američané původně nazývali automobily BMW stejně jako motocykly, tedy „beemer“ – s výjimkou klubu Boston Chapter BMW Club, jehož informační bulletin se od 70. let minulého století jmenuje „Bimmer“. Současně, a zcela nezávisle na sobě na klubu Boston Chapter, se v amerických novinových stáncích a trafikách objevil totožně titulovaný časopis pro fanoušky automobilů BMW. Přezdívka „bimmer“ se tak stala oblíbeným označením automobilů BMW (na rozdíl od „beamer“ nebo „beemer“ pro motocykly). Označení následně přijali automobiloví fanoušci z celého světa, dokonce i z Německa.
Proč Číňané nazývají BMW drahocenným koněm? V 90. letech 20. století přibyla k přezdívce „bimmer“ pro automobily BMW další, tentokrát z Číny: „bao-ma“ (bao se rýmuje s krávou). V doslovném překladu to znamená drahocenný kůň. V čínské kultuře jsou koně považováni za posvátná stvoření vysoké hodnoty a znamenají konkurenční výhodu nad rivaly. Protože automobil nyní do značné míry nahradil koně jako dopravní prostředek, převzal také svou hodnotu jako symbol postavení v čínské kultuře. Značka BMW je spojována s prosperitou a bohatstvím.
A co český „ bavorák “ ? V Česku používaná přezdívka „bavorák“ nemá na rozdíl od přezdívek používaných v anglicky mluvících zemích žádný význam související s rychlostí. Vychází z prostého faktu, že BMW sídlí v hlavním městě Bavorska – Mnichově – a je to tedy „bavorák“. Ke vzniku této přezdívky přispěla i skutečnost, že na Bavorsko je BMW náležitě hrdé a má jej zakomponované ve svém oficiálním názvu: Bayerische Motoren Werke.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.