MTX Tatra V8, požár zhatil plány na český supersport

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 22. října 2019, 20:58 Google+

Je tomu již 33 let, co věhlasný český designer Václav Král dokončil první návrhy sportovního vozu, který o pár let pozděj stanovil český rychlostní rekord. Ředitel Metalexu za volantem třetího prototypu dosáhl v roce 1997 na letmém kilometru rychlosti 208,37 km/h.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
MTX Tatra V8

MTX Tatra V8 | foto: Wikipedia

Sdílejte článek

Supersport byl veřejnosti představen na pražském autosalónu v říjnu 1991. Vůz dynamických tvarů byl hvězdou výstavy a firma MTX na něj dostala téměř 200 objednávek. Na tento popud se měla rozjet omezená série čítající 100 kusů. Výroba bohužel nakonec nikdy nezačala. Během stavby třetího prototypu byl celý projekt prodán novému majiteli. Nedlouho poté požár zdevastoval jeho výrobní prostory a tím navždy pohřbil naděje na sériovou výrobu českého supersportu.

Nyní si jen můžeme připomenout, oč nás onen nešťastný požár připravil. Základem karosérie MTX Tatra V8 byl tuhý prostorový rám, svařený z ocelových trubek, doplněný nosnými prvky z lehkých slitin. Na ně byly připevněny panely ze sklolaminátu. Dveře byly výklopné směrem vpřed a vzhůru. Světlomety pocházely z BMW řady 8. Celkové vnější rozměry byly 4600 x 1980 x 1170 mm (délka x šířka x výška). Rozvor činil 2400 mm a automobil vážil pouhých 1350 kg.

Vzadu umístěný motor byl vzduchem chlazený V8, který měl svůj původ v T613. Původní objem 3,5 L byl navýšen na 3,92 L. Motor měl dvě výkonnostní varianty. Karburátorová dávala 160 kW (218 koní), motor se vstřikováním Bosch dával 225 kW (306 koní). Výkon se na zadní poháněná kola přenášel prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky. Kola měla disky OZ Racing Futura a byla obuta do pneumatik Pirelli Zero 245/40/ZR 17 vpředu a 335/35/ZR 17 vzadu.

Dynamické schopnosti odpovídaly vzhledu. Maximální dosažitelná rychlost byla 246 km/h u slabší verze, 265 km/h u té silnější. Akcelerace z 0 na 100 km/h probíhala v časech 6,2 s a 5,6 s. Pro srovnání, soudobé Porsche 911 (964) mělo vzduchem chlazený plochý šestiválec, výkon 184 kW (250 koní), maximální rychlost 261 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s. O zpomalení MTX Tatry V8 se staraly kotouče o průměru 279 mm, s dvoupístovými třmeny. V roce 1993 byla za tento první český supersport stanovena cena od 2 740 000 Kč.

Vytisknout

Diskuze: MTX Tatra V8, požár zhatil plány na český supersport

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia čtvrté generace

Škoda Octavia čtvrté generace: Takhle bude vypadat

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud