Je tomu již 33 let, co věhlasný český designer Václav Král dokončil první návrhy sportovního vozu, který o pár let pozděj stanovil český rychlostní rekord. Ředitel Metalexu za volantem třetího prototypu dosáhl v roce 1997 na letmém kilometru rychlosti 208,37 km/h.
Supersport byl veřejnosti představen na pražském autosalónu v říjnu 1991. Vůz dynamických tvarů byl hvězdou výstavy a firma MTX na něj dostala téměř 200 objednávek. Na tento popud se měla rozjet omezená série čítající 100 kusů. Výroba bohužel nakonec nikdy nezačala. Během stavby třetího prototypu byl celý projekt prodán novému majiteli. Nedlouho poté požár zdevastoval jeho výrobní prostory a tím navždy pohřbil naděje na sériovou výrobu českého supersportu.
Nyní si jen můžeme připomenout, oč nás onen nešťastný požár připravil. Základem karosérie MTX Tatra V8 byl tuhý prostorový rám, svařený z ocelových trubek, doplněný nosnými prvky z lehkých slitin. Na ně byly připevněny panely ze sklolaminátu. Dveře byly výklopné směrem vpřed a vzhůru. Světlomety pocházely z BMW řady 8. Celkové vnější rozměry byly 4600 x 1980 x 1170 mm (délka x šířka x výška). Rozvor činil 2400 mm a automobil vážil pouhých 1350 kg.
Vzadu umístěný motor byl vzduchem chlazený V8, který měl svůj původ v T613. Původní objem 3,5 L byl navýšen na 3,92 L. Motor měl dvě výkonnostní varianty. Karburátorová dávala 160 kW (218 koní), motor se vstřikováním Bosch dával 225 kW (306 koní). Výkon se na zadní poháněná kola přenášel prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky. Kola měla disky OZ Racing Futura a byla obuta do pneumatik Pirelli Zero 245/40/ZR 17 vpředu a 335/35/ZR 17 vzadu.
Dynamické schopnosti odpovídaly vzhledu. Maximální dosažitelná rychlost byla 246 km/h u slabší verze, 265 km/h u té silnější. Akcelerace z 0 na 100 km/h probíhala v časech 6,2 s a 5,6 s. Pro srovnání, soudobé Porsche 911 (964) mělo vzduchem chlazený plochý šestiválec, výkon 184 kW (250 koní), maximální rychlost 261 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s. O zpomalení MTX Tatry V8 se staraly kotouče o průměru 279 mm, s dvoupístovými třmeny. V roce 1993 byla za tento první český supersport stanovena cena od 2 740 000 Kč.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?