MTX Tatra V8, požár zhatil plány na český supersport

MTX Tatra V8
MTX Tatra V8, foto: Wikipedia
Petr Boháč , AutoRoad.cz 22. října 2019 20:58
Sdílej:

Je tomu již 33 let, co věhlasný český designer Václav Král dokončil první návrhy sportovního vozu, který o pár let pozděj stanovil český rychlostní rekord. Ředitel Metalexu za volantem třetího prototypu dosáhl v roce 1997 na letmém kilometru rychlosti 208,37 km/h.

Supersport byl veřejnosti představen na pražském autosalónu v říjnu 1991. Vůz dynamických tvarů byl hvězdou výstavy a firma MTX na něj dostala téměř 200 objednávek. Na tento popud se měla rozjet omezená série čítající 100 kusů. Výroba bohužel nakonec nikdy nezačala. Během stavby třetího prototypu byl celý projekt prodán novému majiteli. Nedlouho poté požár zdevastoval jeho výrobní prostory a tím navždy pohřbil naděje na sériovou výrobu českého supersportu.

Nyní si jen můžeme připomenout, oč nás onen nešťastný požár připravil. Základem karosérie MTX Tatra V8 byl tuhý prostorový rám, svařený z ocelových trubek, doplněný nosnými prvky z lehkých slitin. Na ně byly připevněny panely ze sklolaminátu. Dveře byly výklopné směrem vpřed a vzhůru. Světlomety pocházely z BMW řady 8. Celkové vnější rozměry byly 4600 x 1980 x 1170 mm (délka x šířka x výška). Rozvor činil 2400 mm a automobil vážil pouhých 1350 kg.

Vzadu umístěný motor byl vzduchem chlazený V8, který měl svůj původ v T613. Původní objem 3,5 L byl navýšen na 3,92 L. Motor měl dvě výkonnostní varianty. Karburátorová dávala 160 kW (218 koní), motor se vstřikováním Bosch dával 225 kW (306 koní). Výkon se na zadní poháněná kola přenášel prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky. Kola měla disky OZ Racing Futura a byla obuta do pneumatik Pirelli Zero 245/40/ZR 17 vpředu a 335/35/ZR 17 vzadu.

Dynamické schopnosti odpovídaly vzhledu. Maximální dosažitelná rychlost byla 246 km/h u slabší verze, 265 km/h u té silnější. Akcelerace z 0 na 100 km/h probíhala v časech 6,2 s a 5,6 s. Pro srovnání, soudobé Porsche 911 (964) mělo vzduchem chlazený plochý šestiválec, výkon 184 kW (250 koní), maximální rychlost 261 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s. O zpomalení MTX Tatry V8 se staraly kotouče o průměru 279 mm, s dvoupístovými třmeny. V roce 1993 byla za tento první český supersport stanovena cena od 2 740 000 Kč.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.