Je tomu již 33 let, co věhlasný český designer Václav Král dokončil první návrhy sportovního vozu, který o pár let pozděj stanovil český rychlostní rekord. Ředitel Metalexu za volantem třetího prototypu dosáhl v roce 1997 na letmém kilometru rychlosti 208,37 km/h.
Supersport byl veřejnosti představen na pražském autosalónu v říjnu 1991. Vůz dynamických tvarů byl hvězdou výstavy a firma MTX na něj dostala téměř 200 objednávek. Na tento popud se měla rozjet omezená série čítající 100 kusů. Výroba bohužel nakonec nikdy nezačala. Během stavby třetího prototypu byl celý projekt prodán novému majiteli. Nedlouho poté požár zdevastoval jeho výrobní prostory a tím navždy pohřbil naděje na sériovou výrobu českého supersportu.
Nyní si jen můžeme připomenout, oč nás onen nešťastný požár připravil. Základem karosérie MTX Tatra V8 byl tuhý prostorový rám, svařený z ocelových trubek, doplněný nosnými prvky z lehkých slitin. Na ně byly připevněny panely ze sklolaminátu. Dveře byly výklopné směrem vpřed a vzhůru. Světlomety pocházely z BMW řady 8. Celkové vnější rozměry byly 4600 x 1980 x 1170 mm (délka x šířka x výška). Rozvor činil 2400 mm a automobil vážil pouhých 1350 kg.
Vzadu umístěný motor byl vzduchem chlazený V8, který měl svůj původ v T613. Původní objem 3,5 L byl navýšen na 3,92 L. Motor měl dvě výkonnostní varianty. Karburátorová dávala 160 kW (218 koní), motor se vstřikováním Bosch dával 225 kW (306 koní). Výkon se na zadní poháněná kola přenášel prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky. Kola měla disky OZ Racing Futura a byla obuta do pneumatik Pirelli Zero 245/40/ZR 17 vpředu a 335/35/ZR 17 vzadu.
Dynamické schopnosti odpovídaly vzhledu. Maximální dosažitelná rychlost byla 246 km/h u slabší verze, 265 km/h u té silnější. Akcelerace z 0 na 100 km/h probíhala v časech 6,2 s a 5,6 s. Pro srovnání, soudobé Porsche 911 (964) mělo vzduchem chlazený plochý šestiválec, výkon 184 kW (250 koní), maximální rychlost 261 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s. O zpomalení MTX Tatry V8 se staraly kotouče o průměru 279 mm, s dvoupístovými třmeny. V roce 1993 byla za tento první český supersport stanovena cena od 2 740 000 Kč.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?