Takto vypadá první Škoda Superb z roku 1948. Je elegantní a mimořádně působivá

Škoda Superb OHV
Škoda Superb OHV, foto: Škoda Auto
-jka , AutoRoad.cz 30. června 2019 09:22
Sdílej:

Škoda Superb reprezentovala již od poloviny 30. let vrchol nabídky mladoboleslavské značky. Vývojová řada šestiválců vyvrcholila v poválečném období 1946-1949, kdy vzniklo 158 vozů Superb v mimořádně působivých provedeních. Exemplář z roku 1948, karosovaný v závodě Kvasiny, se nyní po tříleté celkové renovaci představuje návštěvníkům Škoda Muzea.

Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, říká: „Jednou z prvních akvizic vznikající sbírky historických vozů Škoda se v roce 1968 stal právě tento vůz Škoda Superb OHV, byť nekompletní a s nepůvodním čalouněním. Pečlivou renovací prošel v uplynulých třech letech a nyní je uveden prakticky do stavu, ve kterém byl dodán zákazníkovi. V našich sbírkách doplňuje již prezentovaná starší provedení prestižní modelové řady Superb.“

Značka Škoda si letos připomene již 85. jubileum vzniku modelu Superb: toto jméno se poprvé objevilo 22. října 1934 v souvislosti se zkouškami vozu Škoda 640 Superb. Komfortní model vyšší třídy vynikal moderní konstrukcí s páteřovým rámem podvozku, nezávislým zavěšením všech kol, hydraulickými brzdami a výkonným šestiválcovým motorem 2492 cm3 /40,5 kW. Sériová výroba odstartovala na jaře 1935 a během zbývajících čtyř předválečných let se Škoda Superb pevně etablovala jako symbol elegantního, dynamického, komfortního a kvalitně vyrobeného automobilu. Prakticky každý modelový rok přinesl ještě silnější motor, bohatší výbavu a vybroušenější design. Po více než 600 kusech s ventilovým rozvodem SV se v roce 1938 ustálila definitivní podoba Superb 3000 OHV s řadovým šestiválcem 3137 cm3 o výkonu 62,6 kW. Do roku 1939 však vzniklo pouze 113 automobilů – včetně černé limuzíny s délkou 5,2 m a rozvorem náprav 3,3 m, která již několik let úspěšně reprezentuje Škoda Muzeum na domácích i zahraničních akcích a výstavách historických vozidel. K magnetům mladoboleslavské sbírky patří také jediný dochovaný zástupce limitované série Superb 4000 s větším motorem V8 z roku 1940.

V poválečném období 1946-1949 bylo v Mladé Boleslavi vyrobeno dalších 158 podvozků vozu Škoda Superb OHV. Pouze 11 kusů okarosovali v hlavním závodě, další 103 v pražské karosárně Uhlík a vysokomýtské karosárně Sodomka. Dalších 44 zamířilo do továrny v Kvasinách. Transport probíhal „po ose“, plně provozuschopný podvozek nesl minimalistickou provizorní karoserií. Sdílený design se zcela zapuštěnými předními světlomety a bohatými leštěnými hliníkovými dekory rozvíjel styl základního modelu Škoda 1101 „Tudor“.

Ve čtvrtek 15. dubna 1948 se z Mladé Boleslavi na 120kilometrovou cestu do Kvasin vydal podvozek s výrobním číslem motoru 81587 – a 2. září si již kompletní vůz převzal zákazník, Společná správa hotelů a ubytovacích podniků v Karlových Varech. Po dvacetiletém provozu se vyřazený služební vůz podařilo odkoupit pro nově budovanou muzejní sbírku mladoboleslavské automobilky. Řada dílů však chyběla, čalounění bylo nepůvodní. Po detailní analýze stavu vozidla, rešerších dochovaných archivních pramenů a zajištění potřebných komponentů proběhly v letech 2017-2019 náročné restaurátorské práce, směřující k uvedení modelu Superb OHV do stavu co nejbližšího originální podobě. Nyní patří impozantní vůz k ozdobám expozice ŠKODA Muzea, kde bude až do 1. září prezentován v rámci nové výstavy „Kvasiny – 70 let s okřídleným šípem“.

Nová kapitola inspirativní historie vlajkové lodi Škoda Superb, tentokrát vyráběné výhradně v závodě Kvasiny, se píše od roku 2001. Po první novodobé generaci (2001-2008: 136 000 kusů) následovala druhá (2008-2015: přes 600 000 ks), nabízená též v provedení Superb Combi a s pohonem 4×4. Od roku 2015 prodávaný Superb třetí generace aktuálně prošel modernizací, která přinesla i první plug-in provedení Superb iV. Zážehový agregát 1.4 TSI/115 kW doplňuje elektromotor o výkonu 85 kW, jenž v čistě elektrickém módu umožní dojezd až 55 km (podle metodiky WLTP).

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.