Mazda 110S Cosmo Sport je typická svou dlouhou kapotou, originálním designem a pohonem zadních kol. To vše ale bylo v roce 1967 běžné. Revoluční motor, který přinesla, už nikoliv.
Pod kapotou ukrývá dnes již pro Mazdu typický Wankelův dvourotorový motor, první svého druhu v sériové výrobě. Mazda se nenechala odradit neúspěchem NSU Spider s jednorotorovým motorem a inženýři Mazdy dokázali to, co mnozí považovali za nemožné. Postavili rotační motor, který byl spolehlivý a trvanlivý. I když byl denně vytáčen do 7000 otáček za minutu.
Aby Mazda dokázala, že se jí motor opravdu povedl, vzala v roce 1968 Cosmo Sport na Marathón de la Route, což je půltýdenní vytrvalostní závod na německém Nordschleife. Dva vozy řídila japonská posádka, třetí vůz belgický soukromník. Oba japonské vozy odstoupily v 82. hodině závodu z důvodu prasklé zadní nápravy. Belgičané ale dojeli na krásném čtvrtém místě a potvrdili, že je na nový motor spoleh i při maximální zátěži.
Název Cosmo Mazda získala na počest sovětsko-amerických závodů v dobývání vesmíru. Mazda chtěla tímto označením vyjádřit snahu a obdiv k objevování nového tak, jako byl například její revoluční motor s rotačním pístem.
Litrový motor poskytoval Cosmu Sport 110, později dokonce 130 koní. Automobilka vyrobila pouze 1519 kusů, díky kterým je dnes Cosmo vysoce ceněné raritní auto. A to nemluvíme o stránkách designu a technologického pokroku.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.