Mazda 110S Cosmo Sport je typická svou dlouhou kapotou, originálním designem a pohonem zadních kol. To vše ale bylo v roce 1967 běžné. Revoluční motor, který přinesla, už nikoliv.
Pod kapotou ukrývá dnes již pro Mazdu typický Wankelův dvourotorový motor, první svého druhu v sériové výrobě. Mazda se nenechala odradit neúspěchem NSU Spider s jednorotorovým motorem a inženýři Mazdy dokázali to, co mnozí považovali za nemožné. Postavili rotační motor, který byl spolehlivý a trvanlivý. I když byl denně vytáčen do 7000 otáček za minutu.
Aby Mazda dokázala, že se jí motor opravdu povedl, vzala v roce 1968 Cosmo Sport na Marathón de la Route, což je půltýdenní vytrvalostní závod na německém Nordschleife. Dva vozy řídila japonská posádka, třetí vůz belgický soukromník. Oba japonské vozy odstoupily v 82. hodině závodu z důvodu prasklé zadní nápravy. Belgičané ale dojeli na krásném čtvrtém místě a potvrdili, že je na nový motor spoleh i při maximální zátěži.
Název Cosmo Mazda získala na počest sovětsko-amerických závodů v dobývání vesmíru. Mazda chtěla tímto označením vyjádřit snahu a obdiv k objevování nového tak, jako byl například její revoluční motor s rotačním pístem.
Litrový motor poskytoval Cosmu Sport 110, později dokonce 130 koní. Automobilka vyrobila pouze 1519 kusů, díky kterým je dnes Cosmo vysoce ceněné raritní auto. A to nemluvíme o stránkách designu a technologického pokroku.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.