O řeckém automobilovém průmyslu se moc často nepíše, vzhledem k absenci jakékoliv mainstreamové automobilky z tamních končin. V Řecku vyráběné vozy ale často dokázaly zaujmout originálním přístupem.
Nedávno jsme vám ukázali moderní projekt vozu nazvaného Korres P4, který se úspěšně pokusil spojit supersport se schopným off roadem. Už dávno předtím se ale pokusil do terénu dostat nezvyklý vůz jiný řecký snílek.
Neorion je jedna z nejstaších řeckých průmyslovách firem, založená už v 19. století. Zpočátku se věnovala především stavbě lodí, v 70. letech 20. století se ale Neorion, tehdy už ve vlastnictví řeckého milionáře Giannise Goulandrise, pustil i do stavby vozidel. V roce 1972 proto Goulandris odkoupil britského výrobce minivozů Enfield Automotive a přestěhoval výrobu z Isle of Wright na řecký ostrov Syros.
Malý elektrický Enfield-Neorion 8000 ale nenaplňoval sny Goulandrise, ten plánoval výrobu poněkud zajímavějšího vozu. Kromě elektromobilů chtěl vyrábět i spalovací vozy a jedním z jeho nápadů byl terénní luxusní sedan s retro vzhledem. Jeho vývoj byl svěřen řeckým konstruktérům v čele s Georgiosem Michaelem.
Po osmi měsících byl představen do té doby nevídaný vůz. Neorion Chicago, jenž byl inspirován americkými koráby z předválečných let. Na ty odkazovala vysoká chromovaná maska chladiče a volně stojící světlomety nad blatníky. Blatníky samotné trčely z boků jinak docela konvenčí karosérie a táhly se od předku, přes stupačky pod dveřmi až po záď. Designér, který nakreslil první variantu vozu a jehož jméno bylo spojováno i s výsledným strojem, se ale od výsldku distancoval. Dle jeho názoru finální Chicago vypadalo jako horský dinosaurus a důvodem byl až přílišný vliv Goulandrise na designéry.
Ocelový podvozek vozu byl postaven v loděnicích Neorion ve městě Ermoupoli, na který byla posazena hliníková karosérie s výztuhami pro zvýšenou bezpečnost. Technika pocházela z Jeepu Wagoneer, pod kapotou se tak ukrýval osmiválec o objemu 5,9 litru a výkonu 177 kW, který na všechny kola přenášela automatická převodovka.
Neorion opravdu připravoval sériovou výrobu svého unikátu, byla postavena i linka pro produkci. Rozpracovány však byly jen čtyři vozy, když se změnily pravidla pro prodej nových vozů v Řecku a z už tak drahého Chicaga se rázem stál neprodejný stroj. Vznikly tak nakonec jen dva kusy, které si oba našly cestu do soukromých rukou. Oba vozy se dochovaly do současnosti, jeden v Řecku a druhý byl po delší době nalezen v Británii a následně odeslán k renovaci do Řecka.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?