Když se řekne Lada, většina z nás si nejspíš vybaví ikonické Žigulíky 2105/2107, nebo velice schopné SUV Niva, které i přes svou zastaralost stále dokáže v terénu ohromit. Během své letité existence však Lada představila řadu působivých konceptů, se které mohly renomé značky rozhodně pozvednout. Žádný z této pětice však nedostal šanci.
Automobilka AvtoVAZ, kterou zná většina z nás pod jménem Lada, vznikla již v roce 1966 a za tu dobu přivedla na trh nepříliš velké množství modelů, z nichž nejpopulárnějšími se stal kompaktní sedan 2105/2107, často označovaný jako Žigulík, a neúnavné SUV Lada Niva. Samozřejmě, na ruském trhu se prodávalo modelů podstatně více, žádný z nich však nikomu příliš neutkvěl v paměti. Designéři automobilky však byli stejně ambiciozní, jako ti západní, což vedlo k několika zajímavým konceptům. Bohužel se však žádný z nich nestal sériovou záležitostí.
1. Lada Targa
Lada Targa vznikla na podvozku Lady 2108, kterou však bude většina z vás znát spíše jako Lada Samara. S jejím laděním údajně pomáhala i automobilka Porsche, od které možná technici odkoukali i karoserii ve stylu targa. Prototyp tohoto neobvyklého karosářského provedení byl vyroben v roce 1988 v designovém centru automobilky VAZ. Podle všeho měl vzniknout jeden celý automobil a jedna karoserie, k výrobě však nedošlo a prototypy měly být zlikvidovány v roce 1992.
2. Lada Projekt 2112
Většina automobilů z produkce Lady spadala do segmentu kompaktních vozidel, sedan 2112 se však z tohoto segmentu chtěl vymanit a cílil podstatně výše. Ostatně při srovnání s Audi 100 C3 si nelze nevšimnout několika podobností. Vůz nevypadal vůbec špatně, problémem však byl čas a koncepce. Vývoj se totiž táhl a navíc počítal s pohonem zadních kol. tou dobou už ale nikdo nepochyboval o významu pohonu kol předních a tak byl koncept 2112 uložen k ledu a přednost dostala Lada 2110.
3. Lada Peter Turbo
V roce 2000 překvapila automobilka na pařížském autosalonu konceptem Lada Peter Turbo, který se mohl pochlubit výraznou aerodynamickou karoserií a prostorným interiérem. Extravagantní vůz však podle webu EnglishRussia příliš nezaujal kritiky ani návštěvníky a tak se nakonec nikdy nedočkal ani zdánlivě příbuzné produkční verze.
4. Lada Project C
V roce 2007 představila Lada na autosalonu ve Frankfurtu koncept Project C, který vypadal takřka hotově a připraveně pro sériovou výrobu. Automobilky dokonce počítala i s výbavou v podobě posilovače řízení, ABS, elektrických oken nebo uchycení sedaček Isofix.
Podle všeho ale vývoj a ladění automobilu opět trvalo tak dlouho, až se nakonec ukázalo, že je projekt zastaralý a tak opět skončil pod stolem.
5. Lada C-Cross
V následujícím roce se na moskevském autosalonu 2008 představila novinka, která slibovala nové zlaté časy pro segment terénních vozidel Lada. Automobilka totiž představila koncept crossoveru s pohonem všech kol, který kombinoval celkem pohledný design s vyšší světlou výškou. Pod kapotou měl být 2.0 litrový motor a cena měla být víc než přívětivá.
Ačkoliv automobilka výrobu nepotvrdila, z více stran se proslýchalo, že jde o hotovou věc. Po mnoha desetiletích tak mohla Lada představit další model do terénu, ačkoliv tentokrát už jen lehkého. Z neznámých důvodů se tak ale nestalo.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?