Pět působivých konceptů Lada, které mohly ohromit svět. Nikdy však nedostaly šanci

Lada Peter Turbo
Lada Peter Turbo, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 17. ledna 2019 17:23
Sdílej:

Když se řekne Lada, většina z nás si nejspíš vybaví ikonické Žigulíky 2105/2107, nebo velice schopné SUV Niva, které i přes svou zastaralost stále dokáže v terénu ohromit. Během své letité existence však Lada představila řadu působivých konceptů, se které mohly renomé značky rozhodně pozvednout. Žádný z této pětice však nedostal šanci.

Automobilka AvtoVAZ, kterou zná většina z nás pod jménem Lada, vznikla již v roce 1966 a za tu dobu přivedla na trh nepříliš velké množství modelů, z nichž nejpopulárnějšími se stal kompaktní sedan 2105/2107, často označovaný jako Žigulík, a neúnavné SUV Lada Niva. Samozřejmě, na ruském trhu se prodávalo modelů podstatně více, žádný z nich však nikomu příliš neutkvěl v paměti.  Designéři automobilky však byli stejně ambiciozní, jako ti západní, což vedlo k několika zajímavým konceptům. Bohužel se však žádný z nich nestal sériovou záležitostí.

1. Lada Targa

Lada Targa vznikla na podvozku Lady 2108, kterou však bude většina z vás znát spíše jako Lada Samara. S jejím laděním údajně pomáhala i automobilka Porsche, od které možná technici odkoukali i karoserii ve stylu targa. Prototyp tohoto neobvyklého karosářského provedení byl vyroben v roce 1988 v designovém centru automobilky VAZ. Podle všeho měl vzniknout jeden celý automobil a jedna karoserie, k výrobě však nedošlo a prototypy měly být zlikvidovány v roce 1992.

2. Lada Projekt 2112

Většina automobilů z produkce Lady spadala do segmentu kompaktních vozidel, sedan 2112 se však z tohoto segmentu chtěl vymanit a cílil podstatně výše. Ostatně při srovnání s Audi 100 C3 si nelze nevšimnout několika podobností. Vůz nevypadal vůbec špatně, problémem však byl čas a koncepce. Vývoj se totiž táhl a navíc počítal s pohonem zadních kol. tou dobou už ale nikdo nepochyboval o významu pohonu kol předních a tak byl koncept 2112 uložen k ledu a přednost dostala Lada 2110.

3. Lada Peter Turbo

V roce 2000 překvapila automobilka na pařížském autosalonu konceptem Lada Peter Turbo, který se mohl pochlubit výraznou aerodynamickou karoserií a prostorným interiérem. Extravagantní vůz však podle webu EnglishRussia příliš nezaujal kritiky ani návštěvníky a tak se nakonec nikdy nedočkal ani zdánlivě příbuzné produkční verze.

4. Lada Project C

V roce 2007 představila Lada na autosalonu ve Frankfurtu koncept Project C, který vypadal takřka hotově a připraveně pro sériovou výrobu. Automobilky dokonce počítala i s výbavou v podobě posilovače řízení, ABS, elektrických oken nebo uchycení sedaček Isofix.

Podle všeho ale vývoj a ladění automobilu opět trvalo tak dlouho, až se nakonec ukázalo, že je projekt zastaralý a tak opět skončil pod stolem.

5. Lada C-Cross

V následujícím roce se na moskevském autosalonu 2008 představila novinka, která slibovala nové zlaté časy pro segment terénních vozidel Lada. Automobilka totiž představila koncept crossoveru s pohonem všech kol, který kombinoval celkem pohledný design s vyšší světlou výškou. Pod kapotou měl být 2.0 litrový motor a cena měla být víc než přívětivá.

Ačkoliv automobilka výrobu nepotvrdila, z více stran se proslýchalo, že jde o hotovou věc. Po mnoha desetiletích tak mohla Lada představit další model do terénu, ačkoliv tentokrát už jen lehkého. Z neznámých důvodů se tak  ale nestalo.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?