Když se řekne Lada, většina z nás si nejspíš vybaví ikonické Žigulíky 2105/2107, nebo velice schopné SUV Niva, které i přes svou zastaralost stále dokáže v terénu ohromit. Během své letité existence však Lada představila řadu působivých konceptů, se které mohly renomé značky rozhodně pozvednout. Žádný z této pětice však nedostal šanci.
Automobilka AvtoVAZ, kterou zná většina z nás pod jménem Lada, vznikla již v roce 1966 a za tu dobu přivedla na trh nepříliš velké množství modelů, z nichž nejpopulárnějšími se stal kompaktní sedan 2105/2107, často označovaný jako Žigulík, a neúnavné SUV Lada Niva. Samozřejmě, na ruském trhu se prodávalo modelů podstatně více, žádný z nich však nikomu příliš neutkvěl v paměti. Designéři automobilky však byli stejně ambiciozní, jako ti západní, což vedlo k několika zajímavým konceptům. Bohužel se však žádný z nich nestal sériovou záležitostí.
1. Lada Targa
Lada Targa vznikla na podvozku Lady 2108, kterou však bude většina z vás znát spíše jako Lada Samara. S jejím laděním údajně pomáhala i automobilka Porsche, od které možná technici odkoukali i karoserii ve stylu targa. Prototyp tohoto neobvyklého karosářského provedení byl vyroben v roce 1988 v designovém centru automobilky VAZ. Podle všeho měl vzniknout jeden celý automobil a jedna karoserie, k výrobě však nedošlo a prototypy měly být zlikvidovány v roce 1992.
2. Lada Projekt 2112
Většina automobilů z produkce Lady spadala do segmentu kompaktních vozidel, sedan 2112 se však z tohoto segmentu chtěl vymanit a cílil podstatně výše. Ostatně při srovnání s Audi 100 C3 si nelze nevšimnout několika podobností. Vůz nevypadal vůbec špatně, problémem však byl čas a koncepce. Vývoj se totiž táhl a navíc počítal s pohonem zadních kol. tou dobou už ale nikdo nepochyboval o významu pohonu kol předních a tak byl koncept 2112 uložen k ledu a přednost dostala Lada 2110.
3. Lada Peter Turbo
V roce 2000 překvapila automobilka na pařížském autosalonu konceptem Lada Peter Turbo, který se mohl pochlubit výraznou aerodynamickou karoserií a prostorným interiérem. Extravagantní vůz však podle webu EnglishRussia příliš nezaujal kritiky ani návštěvníky a tak se nakonec nikdy nedočkal ani zdánlivě příbuzné produkční verze.
4. Lada Project C
V roce 2007 představila Lada na autosalonu ve Frankfurtu koncept Project C, který vypadal takřka hotově a připraveně pro sériovou výrobu. Automobilky dokonce počítala i s výbavou v podobě posilovače řízení, ABS, elektrických oken nebo uchycení sedaček Isofix.
Podle všeho ale vývoj a ladění automobilu opět trvalo tak dlouho, až se nakonec ukázalo, že je projekt zastaralý a tak opět skončil pod stolem.
5. Lada C-Cross
V následujícím roce se na moskevském autosalonu 2008 představila novinka, která slibovala nové zlaté časy pro segment terénních vozidel Lada. Automobilka totiž představila koncept crossoveru s pohonem všech kol, který kombinoval celkem pohledný design s vyšší světlou výškou. Pod kapotou měl být 2.0 litrový motor a cena měla být víc než přívětivá.
Ačkoliv automobilka výrobu nepotvrdila, z více stran se proslýchalo, že jde o hotovou věc. Po mnoha desetiletích tak mohla Lada představit další model do terénu, ačkoliv tentokrát už jen lehkého. Z neznámých důvodů se tak ale nestalo.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?