Jeep Willys vs. Volkswagen Kübelwagen: Kdo měl lepší techniku, spojenci či nacisté?

Jeep Willys vs. Volkswagen Kübelwagen
Jeep Willys vs. Volkswagen Kübelwagen, foto: youtube.com
-jka , AutoRoad.cz 20. prosince 2018 10:00
Sdílej:

Youtubový kanál Quest TV nám tentokrát poskytl nádhernou podívanou. Redaktoři Questu si položili otázku, která z ikon druhé světové války byla lepší, americký Jeep Willys nebo německý Volkswagen Kübelwagen? Na takovou otázku není jednoduché odpovědět a nelze ani říci, že by lepší automobil vyhrál jedné ze stran válku. Porovnání obou vozidel je však zajímavé hned z několika hledisek.

O skvělé příležitosti mluvíme hlavně proto, že kolegové z Quest TV měli oba funkční a pojízdné modely k dispozici. Nejdříve se pouze dohadovali obvyklými pravdami, které popisují Jeep jako lehké, levné, jednoduché a spolehlivé vozidlo, které se vyrábělo doslova "masově". Oproti tomu německý Kübelwagen byl ve znamení sice dražší výroby a složitější konstrukce, výroba však byla precizní a automobil by měl být tedy pohodlnější a spolehlivější.

Redaktoři se tedy rozhodli oba stroje postavit vedle sebe a uspořádat jim soutěž, která by toto dohadování rozhodla. První disciplínou bylo pouze urazit určitou vzdálenost na čas - každý z automobilů měl svoji stejně dlouhou dráhu, na jejímž konci byl kužel, kde se automobily museli otočit a "rozhodčí" jim měřil cílový čas. V této disciplíně však jasně vyhrál Jeep Willys, na což ostatní již dopředu vsázeli. Jeho maximální rychlost je totiž vyšší, než u Kübelwagenu. Konkrétně se jedná o maximální rychlost 80 km/h u německého Kübelwagenu versus 104 km/h u amerického Jeepu.

Tato disciplína není však moc vypovídající, přeci jen, v poli nerozhoduje ani tolik maximální rychlost jako ovladatelnost, manévrovatelnost a určitým způsobem i jízdní komfort, který zajistí, že řidič automobil i s posádkou nepřevrátí na první nerovnosti. Redaktoři tedy uspořádali druhou soutěž, která již byla mnohem reálnější a měla by rozhodně větší vypovídající hodnotu. Obě posádky museli absolvovat stejnou trať plnou "ostrých" zatáček a jednoduchých překážek.

V tuto chvíli bylo od první chvíle, respektive od první zatáčky vidět, kdo má navrch. Řidič s Jeepem se totiž do první zatáčky "nevešel", automobil měl stručně řečeno malý "rejd", musel tedy couvat a zatáčku projíždět na dvakrát. Na nerovnostech pak nevypadala příliš spokojeně ani posádka, která celou dobu nervózně poskakovala na sedadlech. Oproti tomu německý Kübelwagen projel trať sice pomaleji, ale plynuleji. Tipnete si výsledný čas?

Ano, v této soutěži platilo to stejné, co v dopravě, plynulost vítězí. Německý Kübelwagen byl o dvě vteřiny rychlejší a posádky nakonec sami zhodnotili, že i když jejich favoritem byl od počátku Jeep Willys, Volkswagen Kübelwagen nabízel opravdu lepší jízdní vlastnosti. Kvalita Volkswagenu se jednoduše promítla do pečlivější výroby - zatímco Kübelwagenu bylo vyrobeno 50 000 kusů, amerických Willysů vzniklo přes 600 000 kusů. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.