Jeep Willys vs. Volkswagen Kübelwagen: Kdo měl lepší techniku, spojenci či nacisté?

Jeep Willys vs. Volkswagen Kübelwagen
Jeep Willys vs. Volkswagen Kübelwagen, foto: youtube.com
-jka , AutoRoad.cz 20. prosince 2018 10:00
Sdílej:

Youtubový kanál Quest TV nám tentokrát poskytl nádhernou podívanou. Redaktoři Questu si položili otázku, která z ikon druhé světové války byla lepší, americký Jeep Willys nebo německý Volkswagen Kübelwagen? Na takovou otázku není jednoduché odpovědět a nelze ani říci, že by lepší automobil vyhrál jedné ze stran válku. Porovnání obou vozidel je však zajímavé hned z několika hledisek.

O skvělé příležitosti mluvíme hlavně proto, že kolegové z Quest TV měli oba funkční a pojízdné modely k dispozici. Nejdříve se pouze dohadovali obvyklými pravdami, které popisují Jeep jako lehké, levné, jednoduché a spolehlivé vozidlo, které se vyrábělo doslova "masově". Oproti tomu německý Kübelwagen byl ve znamení sice dražší výroby a složitější konstrukce, výroba však byla precizní a automobil by měl být tedy pohodlnější a spolehlivější.

Redaktoři se tedy rozhodli oba stroje postavit vedle sebe a uspořádat jim soutěž, která by toto dohadování rozhodla. První disciplínou bylo pouze urazit určitou vzdálenost na čas - každý z automobilů měl svoji stejně dlouhou dráhu, na jejímž konci byl kužel, kde se automobily museli otočit a "rozhodčí" jim měřil cílový čas. V této disciplíně však jasně vyhrál Jeep Willys, na což ostatní již dopředu vsázeli. Jeho maximální rychlost je totiž vyšší, než u Kübelwagenu. Konkrétně se jedná o maximální rychlost 80 km/h u německého Kübelwagenu versus 104 km/h u amerického Jeepu.

Tato disciplína není však moc vypovídající, přeci jen, v poli nerozhoduje ani tolik maximální rychlost jako ovladatelnost, manévrovatelnost a určitým způsobem i jízdní komfort, který zajistí, že řidič automobil i s posádkou nepřevrátí na první nerovnosti. Redaktoři tedy uspořádali druhou soutěž, která již byla mnohem reálnější a měla by rozhodně větší vypovídající hodnotu. Obě posádky museli absolvovat stejnou trať plnou "ostrých" zatáček a jednoduchých překážek.

V tuto chvíli bylo od první chvíle, respektive od první zatáčky vidět, kdo má navrch. Řidič s Jeepem se totiž do první zatáčky "nevešel", automobil měl stručně řečeno malý "rejd", musel tedy couvat a zatáčku projíždět na dvakrát. Na nerovnostech pak nevypadala příliš spokojeně ani posádka, která celou dobu nervózně poskakovala na sedadlech. Oproti tomu německý Kübelwagen projel trať sice pomaleji, ale plynuleji. Tipnete si výsledný čas?

Ano, v této soutěži platilo to stejné, co v dopravě, plynulost vítězí. Německý Kübelwagen byl o dvě vteřiny rychlejší a posádky nakonec sami zhodnotili, že i když jejich favoritem byl od počátku Jeep Willys, Volkswagen Kübelwagen nabízel opravdu lepší jízdní vlastnosti. Kvalita Volkswagenu se jednoduše promítla do pečlivější výroby - zatímco Kübelwagenu bylo vyrobeno 50 000 kusů, amerických Willysů vzniklo přes 600 000 kusů. 

Stalo se
Trh s elektromobily
Čínský elektromobil BYD Atto 3

Tesla ztrácí své pozice v Evropě. Čínský BYD ji poprvé předběhl v prodeji elektromobilů

Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Emisní skandál Volkswagenu: Čtyři bývalí manažeři odsouzeni, dva jdou do vězení

Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.

Testy aut
hyundai santa fe

Hyundai Santa Fe – zapomeňte na Kodiaq, Santa Fe hraje vyšší ligu za míň peněz

Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.

Testy aut
Audi Q5 50 TFSIe

Test ojetiny: Audi Q5 50 TFSIe – zánovní prémiový plug-in hybrid pod milion

Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.