V létě roku 1990 vtrhly irácké jednotky do Kuvajtu, čímž de facto odstartovaly válku v Perském zálivu. Konflikt, kterého se v rámci mandátu OSN účastnila i československá armáda, se zapsal do historie mnoha zajímavostmi. A k nim patřily i desítky fotografií hořících ropných polí, které během ústupu zapalovala irácká armáda. Jejich uhašení však nebylo nic snadného a vyžadovalo i nasazení speciální techniky, jakou byl i Big Wind.
Během operace Pouštní bouře, která měla za cíl vyhnat irácké jednotky z Kuvajtu, nasadila koalice vedená USA obrovské množství lidí i moderní techniky, proti které neměla irácká armáda šanci. Po rozsáhlém bombardování přišel 24. února 1991 pozemní útok a již 28. února byl Kuvajt považován za osvobozený a operace Pouštní bouře byla ukončena.
Nastal však nový problém, jimiž byly desítky hořících ropných vrtů, které irácká armáda během svého ústupu zapalovala. Ropa, která byla pro Saddáma Husajna jedním z důvodů k invazi, se tak stala novým problémem, který bylo potřeba řešit. Hašení ropných vrtů je však namáhavá a hlavně dost nebezpečná práce, která kromě zkušeností vyžaduje i speciální techniku.
A právě tady se dokonale uplatnil maďarský stroj přezdívaný "Big Wind," v překladu "Velký vítr." Jednalo se vlastně o recyklovaný druhoválečný sovětský tank T-34, který však místo tradiční bojové věže dostal dvojici proudových motorů ze stíhačky MiG-21.
Každý motor disponoval tahem 38,25 kN, díky čemuž mohla stíhačka bez problému dosahovat až dvojnásobné rychlosti zvuku - její maximální rychlost činila až 2 125 km/h. Na korbě tanku však motory sloužily poněkud neobvyklým způsobem.
Na každým z dvojice proudových motorů byla trojice hasičských hadic, kterými před motory proudilo přes 30 283 litrů vody za minutu. Když se motory zapnuly, bylo možné vyslat oblak vodní mlhy proti požáru rychlostí až 1239 km/h, jak uvádí web Mpora.com.
V podstatě se jednalo o extrémně výkonné vodní dělo, které dokonale chránilo posádku a současně umožňovalo dopravit obrovské množství vody přímo do proti požáru. Pokud byste před dvojici proudových motorů zaparkovali například rodinný vůz, nejprve by mu tlak vytloukl okna a pomlátil karoserii, až pak by vůz odletěl.
Pro hasiče a odborníky na krocení požárů ropných vrtů byl Big Wind vítaným společníkem, který přinášel nové možnosti v boji s nezkrotnými plameny. S těmi hasiči nakonec bojovali 9 měsíců, během kterých se snažili nejen o záchranu cenného zdroje, ale také o minimalizaci hrůzných následků pro životní prostředí. Hořící ropa totiž soustavně otravovala vzduch a unikající ropa ničila přírodu v širokém okolí.
Pokud vás toto téma zajímá, rozhodně doporučujeme dokument Fires of Kuwait z roku 1992, který má sice jen 35 minut, přesto obsahuje záběry z nasazení Big Windu i ukázky dalších technik, které byly při hašení a uzavírání vrtů používány.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.