V létě roku 1990 vtrhly irácké jednotky do Kuvajtu, čímž de facto odstartovaly válku v Perském zálivu. Konflikt, kterého se v rámci mandátu OSN účastnila i československá armáda, se zapsal do historie mnoha zajímavostmi. A k nim patřily i desítky fotografií hořících ropných polí, které během ústupu zapalovala irácká armáda. Jejich uhašení však nebylo nic snadného a vyžadovalo i nasazení speciální techniky, jakou byl i Big Wind.
Během operace Pouštní bouře, která měla za cíl vyhnat irácké jednotky z Kuvajtu, nasadila koalice vedená USA obrovské množství lidí i moderní techniky, proti které neměla irácká armáda šanci. Po rozsáhlém bombardování přišel 24. února 1991 pozemní útok a již 28. února byl Kuvajt považován za osvobozený a operace Pouštní bouře byla ukončena.
Nastal však nový problém, jimiž byly desítky hořících ropných vrtů, které irácká armáda během svého ústupu zapalovala. Ropa, která byla pro Saddáma Husajna jedním z důvodů k invazi, se tak stala novým problémem, který bylo potřeba řešit. Hašení ropných vrtů je však namáhavá a hlavně dost nebezpečná práce, která kromě zkušeností vyžaduje i speciální techniku.
A právě tady se dokonale uplatnil maďarský stroj přezdívaný "Big Wind," v překladu "Velký vítr." Jednalo se vlastně o recyklovaný druhoválečný sovětský tank T-34, který však místo tradiční bojové věže dostal dvojici proudových motorů ze stíhačky MiG-21.
Každý motor disponoval tahem 38,25 kN, díky čemuž mohla stíhačka bez problému dosahovat až dvojnásobné rychlosti zvuku - její maximální rychlost činila až 2 125 km/h. Na korbě tanku však motory sloužily poněkud neobvyklým způsobem.
Na každým z dvojice proudových motorů byla trojice hasičských hadic, kterými před motory proudilo přes 30 283 litrů vody za minutu. Když se motory zapnuly, bylo možné vyslat oblak vodní mlhy proti požáru rychlostí až 1239 km/h, jak uvádí web Mpora.com.
V podstatě se jednalo o extrémně výkonné vodní dělo, které dokonale chránilo posádku a současně umožňovalo dopravit obrovské množství vody přímo do proti požáru. Pokud byste před dvojici proudových motorů zaparkovali například rodinný vůz, nejprve by mu tlak vytloukl okna a pomlátil karoserii, až pak by vůz odletěl.
Pro hasiče a odborníky na krocení požárů ropných vrtů byl Big Wind vítaným společníkem, který přinášel nové možnosti v boji s nezkrotnými plameny. S těmi hasiči nakonec bojovali 9 měsíců, během kterých se snažili nejen o záchranu cenného zdroje, ale také o minimalizaci hrůzných následků pro životní prostředí. Hořící ropa totiž soustavně otravovala vzduch a unikající ropa ničila přírodu v širokém okolí.
Pokud vás toto téma zajímá, rozhodně doporučujeme dokument Fires of Kuwait z roku 1992, který má sice jen 35 minut, přesto obsahuje záběry z nasazení Big Windu i ukázky dalších technik, které byly při hašení a uzavírání vrtů používány.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.