Big Wind: Sovětský tank s motory ze stíhaček fungoval v podmínkách, kam žádný jiný stroj nemohl

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. prosince 2018, 16:44 Aktualizováno 14.12.2018, 13:44 Google+

V létě roku 1990 vtrhly irácké jednotky do Kuvajtu, čímž de facto odstartovaly válku v Perském zálivu. Konflikt, kterého se v rámci mandátu OSN účastnila i československá armáda, se zapsal do historie mnoha zajímavostmi. A k nim patřily i desítky fotografií hořících ropných polí, které během ústupu zapalovala irácká armáda. Jejich uhašení však nebylo nic snadného a vyžadovalo i nasazení speciální techniky, jakou byl i Big Wind.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Big Wind (Youtube/Samida Wendel)

Big Wind (Youtube/Samida Wendel) | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Během operace Pouštní bouře, která měla za cíl vyhnat irácké jednotky z Kuvajtu, nasadila koalice vedená USA obrovské množství lidí i moderní techniky, proti které neměla irácká armáda šanci. Po rozsáhlém bombardování přišel 24. února 1991 pozemní útok a již 28. února byl Kuvajt považován za osvobozený a operace Pouštní bouře byla ukončena.

Nastal však nový problém, jimiž byly desítky hořících ropných vrtů, které irácká armáda během svého ústupu zapalovala. Ropa, která byla pro Saddáma Husajna jedním z důvodů k invazi, se tak stala novým problémem, který bylo potřeba řešit. Hašení ropných vrtů je však namáhavá a hlavně dost nebezpečná práce, která kromě zkušeností vyžaduje i speciální techniku.

A právě tady se dokonale uplatnil maďarský stroj přezdívaný "Big Wind," v překladu "Velký vítr." Jednalo se vlastně o recyklovaný druhoválečný sovětský tank T-34, který však místo tradiční bojové věže dostal dvojici proudových motorů ze stíhačky MiG-21.

Každý motor disponoval tahem 38,25 kN, díky čemuž mohla stíhačka bez problému dosahovat až dvojnásobné rychlosti zvuku - její maximální rychlost činila až 2 125 km/h. Na korbě tanku však motory sloužily poněkud neobvyklým způsobem.

Na každým z dvojice proudových motorů byla trojice hasičských hadic, kterými před motory proudilo přes 30 283 litrů vody za minutu. Když se motory zapnuly, bylo možné vyslat oblak vodní mlhy proti požáru rychlostí až 1239 km/h, jak uvádí web Mpora.com.

V podstatě se jednalo o extrémně výkonné vodní dělo, které dokonale chránilo posádku a současně umožňovalo dopravit obrovské množství vody přímo do proti požáru. Pokud byste před dvojici proudových motorů zaparkovali například rodinný vůz, nejprve by mu tlak vytloukl okna a pomlátil karoserii, až pak by vůz odletěl.

zdroj: youtube.com

Pro hasiče a odborníky na krocení požárů ropných vrtů byl Big Wind vítaným společníkem, který přinášel nové možnosti v boji s nezkrotnými plameny. S těmi hasiči nakonec bojovali 9 měsíců, během kterých se snažili nejen o záchranu cenného zdroje, ale také o minimalizaci hrůzných následků pro životní prostředí. Hořící ropa totiž soustavně otravovala vzduch a unikající ropa ničila přírodu v širokém okolí.

Pokud vás toto téma zajímá, rozhodně doporučujeme dokument Fires of Kuwait z roku 1992, který má sice jen 35 minut, přesto obsahuje záběry z nasazení Big Windu i ukázky dalších technik, které byly při hašení a uzavírání vrtů používány.

Vytisknout

Diskuze: Big Wind: Sovětský tank s motory ze stíhaček fungoval v podmínkách, kam žádný jiný stroj nemohl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Policie ČR má 5 nových mobilních termovizí, speciální vozidla využije především cizinecká policie

Cizinecká policie má nové stroje, mobilní termovize budou hlídat hranice v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud