Ano, nebudu vám lhát - když jsem tohle auto spatřil poprvé, mohl jsem se potrhat smíchy a zprvu si myslel, že se jedná pouze o nějakou další šílenou přestavbu z Ruské federace. X-90 je však málo známé auto z poloviny 90. let, které v sobě díky použité technice kombinuje hned několik typů aut.
Suzuki X-90 je podle dnešních charakteristik chápáno jako dvoumístné cabrio - SUV. Vůz byl nabízen s odnímatelnou střechou, takže jste museli mít pocit, jako byste snad řídili nějakou plážovou buginu. Podvozek byl však shodný s Vitarou, a to včetně žebřinového rámu, takže i když na to X-90 díky své světlé výšce nijak nevypadá, youtube prozradí, že toho se správným obutím svede v terénu opravdu hodně. Určitě více, než většina dnešních "SUV".
I když se prodávala i jako zadokolka, nejzajímavější a nejuniverzálnější variantou je jistě nabízený pohon všech kol. Pod kapotou byla vždy atmosférická 1,6 o výkonu 71 kW (95 k). Výkonu automobil jistě neměl na rozdávání, na druhou stranu, díky své pohotovostní hmotnosti pohybující se kolem 1100 kg byl výkon vozu zřejmě dostačující.
Suzuki X-90 mělo být zábavné auto pro mladé lidi. Neotřelé a neokoukané. Bohužel, i přes velmi pozitivní reakce, které vůz sklidil při představení v roce 1993, prodej odstartovaný v roce 1995 nešel vůbec dobře. Pokud posčítáme automobily prodané v Japonsku, ve Státech, v Austrálii a pár kusů dovezených do Evropy, nedostaneme se přes číslo 10 000. Výroba začala v roce 1995, o rok později však již bylo jasné, že tohle auto prodejní trhák nebude, a tak byla v roce 1997 ukončena. Ceny klesaly o čtvrtinu a poslední kusy se prodávaly ještě v roce 1999.
I přes velmi bohatou výbavu nedokázal vůz dostatečně zaujmout. Již tehdy potenciálním zájemcům vadil nedostatek prostoru, líný a žíznivý motor, který akceleroval z 0 na 100 km/h za 15 vteřin a průměrně konzumoval kolem 9-ti litrů.
Paradoxně však, i když byl vůz nakonec velmi neoblíbený (Jeremy Clarkson jej dokonce zařadil mezi 13 nejhorších aut za posledních dvacet let), dnes se z něj stává rarita se sběratelským potenciálem. U nás se léta neprodával jediný kus, ale nedávno jsme na inzertním serveru bazoš přeci jen na jeden narazily. Prodejní cena 30 000 korun prozrazuje, že červená X-90 nebude v prvotřídním stavu. Pokud se vám však podaří podchytit případnou korozi a výhledově automobilu dopřejete nový lak - budete mít doma opravdovou raritu, jejíž cena bude už jen růst. V zahraničí se X-90 pohybují dle stavu od 4 000 do 6 000 eur!
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.