Rarita jménem Suzuki X-90. Znáte zábavné SUV-cabrio pro mladé?

Suzuki X-90
Suzuki X-90, foto: wheelsage.org
-jka , AutoRoad.cz 15. prosince 2018 08:12 | akt. 15. prosince 2018 08:23
Sdílej:

Ano, nebudu vám lhát - když jsem tohle auto spatřil poprvé, mohl jsem se potrhat smíchy a zprvu si myslel, že se jedná pouze o nějakou další šílenou přestavbu z Ruské federace. X-90 je však málo známé auto z poloviny 90. let, které v sobě díky použité technice kombinuje hned několik typů aut.

Suzuki X-90 je podle dnešních charakteristik chápáno jako dvoumístné cabrio - SUV. Vůz byl nabízen s odnímatelnou střechou, takže jste museli mít pocit, jako byste snad řídili nějakou plážovou buginu. Podvozek byl však shodný s Vitarou, a to včetně žebřinového rámu, takže i když na to X-90 díky své světlé výšce nijak nevypadá, youtube prozradí, že toho se správným obutím svede v terénu opravdu hodně. Určitě více, než většina dnešních "SUV".

I když se prodávala i jako zadokolka, nejzajímavější a nejuniverzálnější variantou je jistě nabízený pohon všech kol. Pod kapotou byla vždy atmosférická 1,6 o výkonu 71 kW (95 k). Výkonu automobil jistě neměl na rozdávání, na druhou stranu, díky své pohotovostní hmotnosti pohybující se kolem 1100 kg byl výkon vozu zřejmě dostačující. 

Suzuki X-90 mělo být zábavné auto pro mladé lidi. Neotřelé a neokoukané. Bohužel, i přes velmi pozitivní reakce, které vůz sklidil při představení v roce 1993, prodej odstartovaný v roce 1995 nešel vůbec dobře. Pokud posčítáme automobily prodané v Japonsku, ve Státech, v Austrálii a pár kusů dovezených do Evropy, nedostaneme se přes číslo 10 000. Výroba začala v roce 1995, o rok později však již bylo jasné, že tohle auto prodejní trhák nebude, a tak byla v roce 1997 ukončena. Ceny klesaly o čtvrtinu a poslední kusy se prodávaly ještě v roce 1999.

I přes velmi bohatou výbavu nedokázal vůz dostatečně zaujmout. Již tehdy potenciálním zájemcům vadil nedostatek prostoru, líný a žíznivý motor, který akceleroval z 0 na 100 km/h za 15 vteřin a průměrně konzumoval kolem 9-ti litrů. 

Paradoxně však, i když byl vůz nakonec velmi neoblíbený (Jeremy Clarkson jej dokonce zařadil mezi 13 nejhorších aut za posledních dvacet let), dnes se z něj stává rarita se sběratelským potenciálem. U nás se léta neprodával jediný kus, ale nedávno jsme na inzertním serveru bazoš přeci jen na jeden narazily. Prodejní cena 30 000 korun prozrazuje, že červená X-90 nebude v prvotřídním stavu. Pokud se vám však podaří podchytit případnou korozi a výhledově automobilu dopřejete nový lak - budete mít doma opravdovou raritu, jejíž cena bude už jen růst. V zahraničí se X-90 pohybují dle stavu od 4 000 do 6 000 eur!

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.