Rarita jménem Suzuki X-90. Znáte zábavné SUV-cabrio pro mladé?

Suzuki X-90
Suzuki X-90, foto: wheelsage.org
-jka , AutoRoad.cz 15. prosince 2018 08:12 | akt. 15. prosince 2018 08:23
Sdílej:

Ano, nebudu vám lhát - když jsem tohle auto spatřil poprvé, mohl jsem se potrhat smíchy a zprvu si myslel, že se jedná pouze o nějakou další šílenou přestavbu z Ruské federace. X-90 je však málo známé auto z poloviny 90. let, které v sobě díky použité technice kombinuje hned několik typů aut.

Suzuki X-90 je podle dnešních charakteristik chápáno jako dvoumístné cabrio - SUV. Vůz byl nabízen s odnímatelnou střechou, takže jste museli mít pocit, jako byste snad řídili nějakou plážovou buginu. Podvozek byl však shodný s Vitarou, a to včetně žebřinového rámu, takže i když na to X-90 díky své světlé výšce nijak nevypadá, youtube prozradí, že toho se správným obutím svede v terénu opravdu hodně. Určitě více, než většina dnešních "SUV".

I když se prodávala i jako zadokolka, nejzajímavější a nejuniverzálnější variantou je jistě nabízený pohon všech kol. Pod kapotou byla vždy atmosférická 1,6 o výkonu 71 kW (95 k). Výkonu automobil jistě neměl na rozdávání, na druhou stranu, díky své pohotovostní hmotnosti pohybující se kolem 1100 kg byl výkon vozu zřejmě dostačující. 

Suzuki X-90 mělo být zábavné auto pro mladé lidi. Neotřelé a neokoukané. Bohužel, i přes velmi pozitivní reakce, které vůz sklidil při představení v roce 1993, prodej odstartovaný v roce 1995 nešel vůbec dobře. Pokud posčítáme automobily prodané v Japonsku, ve Státech, v Austrálii a pár kusů dovezených do Evropy, nedostaneme se přes číslo 10 000. Výroba začala v roce 1995, o rok později však již bylo jasné, že tohle auto prodejní trhák nebude, a tak byla v roce 1997 ukončena. Ceny klesaly o čtvrtinu a poslední kusy se prodávaly ještě v roce 1999.

I přes velmi bohatou výbavu nedokázal vůz dostatečně zaujmout. Již tehdy potenciálním zájemcům vadil nedostatek prostoru, líný a žíznivý motor, který akceleroval z 0 na 100 km/h za 15 vteřin a průměrně konzumoval kolem 9-ti litrů. 

Paradoxně však, i když byl vůz nakonec velmi neoblíbený (Jeremy Clarkson jej dokonce zařadil mezi 13 nejhorších aut za posledních dvacet let), dnes se z něj stává rarita se sběratelským potenciálem. U nás se léta neprodával jediný kus, ale nedávno jsme na inzertním serveru bazoš přeci jen na jeden narazily. Prodejní cena 30 000 korun prozrazuje, že červená X-90 nebude v prvotřídním stavu. Pokud se vám však podaří podchytit případnou korozi a výhledově automobilu dopřejete nový lak - budete mít doma opravdovou raritu, jejíž cena bude už jen růst. V zahraničí se X-90 pohybují dle stavu od 4 000 do 6 000 eur!

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?