Silniční jachta s motorem BMW V12? Obří luxusní MPV bylo poctou slavnému omylu

Koncept Italdesign Columbus
Koncept Italdesign Columbus, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 5. prosince 2018 17:03
Sdílej:

Devadesátá léta byla divoká nejen ve světě mezinárodní politiky, ale i automobilového designu. V té době vznikla řada skvostných ale i naprosto šílených projektů a konceptů, nad kterými zůstává dodnes rozum stát. Jedním z nich je i Italdesign Columbus, který byl po vzoru svého jmenovce stvořen k velkolepým výpravám. Uvnitř nabízel komfortní sezení pro sedmičlennou posádku a pod kapotou motor BMW V12 s pohonem 4x4.

Společnost Italdesign představila netradiční sedmimístné MPV s názvem Columbus v roce 1992 jakožto poctu slavnému mořeplavci a objeviteli Krištofu Kolumbovi a to při příležitosti 500 let od jeho "objevení Ameriky" roku 1492. Pokud jste při hodinách dějepisu dávali pozor, pak jistě dobře víte, že objevitel USA byl někdo jiný a někdy jindy, ovšem to dnes rozebírat nebudeme.

Nás však nyní zajímá model, který měl vzdávat slavnému mořeplavci poctu nejen svým jménem, ale i svou koncepcí. Columbus je sice technicky vzato minivanem, ovšem naprosto jiným, než na jaké jsou lidi zvyklí. Pod svými neobvyklými tvary totiž ukrýval prostor pro sedmičlennou posádku a hlavně dvanáctiválcový vidlicový motor od BMW, který poháněl všechna kola.

Atmosferický 5.0 litrový motor o výkonu cca 300 koní, který dokázal bláznivý koncept rozpohybovat k rychlosti okolo 210 km/h, nebyl umístěn pod kapotou, ale pod sedačkou řidiče. Ta byla stejně jako u McLarenu F1 umístěna uprostřed a navíc výš, než sedačky ostatních pasažérů. Pro lepší výhled a hlavně více prostoru nad hlavou pak vznikla ona zvláštní bublina nad sedačkou řidiče a dvou spolujezdců za ním.

Za řidičem byla umístěno šest komfortních sedadel, která díky rozvoru 3820 mm nabízela nebývalý prostor. Každé sedadlo mělo i svou malou obrazovku, která byla připojena k přehrávači VHS kazet. Interiér se však dal upravit podle potřeby - maximálně mohlo být přepravováno až 9 osob (včetně řidiče), eventuálně mohl být prostor vyklizen pro přepravu nákladu.

Svou konstrukcí se však tohle MPV hodilo spíš k luxusnímu cestování na dlouhé vzdálenosti a při vysokých rychlostech. Ostatně nejspíš i proto si podle webu Motor1 vysloužilo přezdívku „plachetnice pro silnice." Váhu stroje sice neznáme, karoserie však byla podle informací vyrobena z karbonu.

Vnitřnímu prostoru přidával na luxusu i bohatý přísun denního světla, který byl zajištěn nejen velkými bočními okny, ale i prosklenou a částečně otevíratelnou střechou. Sedadla byla kožená, bohatě čalouněná a podle potřeby i otočná. Zkrátka dokonalé místo pro sjednávání stamilionových kontraktů po cestě.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.