Devadesátá léta byla divoká nejen ve světě mezinárodní politiky, ale i automobilového designu. V té době vznikla řada skvostných ale i naprosto šílených projektů a konceptů, nad kterými zůstává dodnes rozum stát. Jedním z nich je i Italdesign Columbus, který byl po vzoru svého jmenovce stvořen k velkolepým výpravám. Uvnitř nabízel komfortní sezení pro sedmičlennou posádku a pod kapotou motor BMW V12 s pohonem 4x4.
Společnost Italdesign představila netradiční sedmimístné MPV s názvem Columbus v roce 1992 jakožto poctu slavnému mořeplavci a objeviteli Krištofu Kolumbovi a to při příležitosti 500 let od jeho "objevení Ameriky" roku 1492. Pokud jste při hodinách dějepisu dávali pozor, pak jistě dobře víte, že objevitel USA byl někdo jiný a někdy jindy, ovšem to dnes rozebírat nebudeme.
Nás však nyní zajímá model, který měl vzdávat slavnému mořeplavci poctu nejen svým jménem, ale i svou koncepcí. Columbus je sice technicky vzato minivanem, ovšem naprosto jiným, než na jaké jsou lidi zvyklí. Pod svými neobvyklými tvary totiž ukrýval prostor pro sedmičlennou posádku a hlavně dvanáctiválcový vidlicový motor od BMW, který poháněl všechna kola.
Atmosferický 5.0 litrový motor o výkonu cca 300 koní, který dokázal bláznivý koncept rozpohybovat k rychlosti okolo 210 km/h, nebyl umístěn pod kapotou, ale pod sedačkou řidiče. Ta byla stejně jako u McLarenu F1 umístěna uprostřed a navíc výš, než sedačky ostatních pasažérů. Pro lepší výhled a hlavně více prostoru nad hlavou pak vznikla ona zvláštní bublina nad sedačkou řidiče a dvou spolujezdců za ním.
Za řidičem byla umístěno šest komfortních sedadel, která díky rozvoru 3820 mm nabízela nebývalý prostor. Každé sedadlo mělo i svou malou obrazovku, která byla připojena k přehrávači VHS kazet. Interiér se však dal upravit podle potřeby - maximálně mohlo být přepravováno až 9 osob (včetně řidiče), eventuálně mohl být prostor vyklizen pro přepravu nákladu.
Svou konstrukcí se však tohle MPV hodilo spíš k luxusnímu cestování na dlouhé vzdálenosti a při vysokých rychlostech. Ostatně nejspíš i proto si podle webu Motor1 vysloužilo přezdívku „plachetnice pro silnice." Váhu stroje sice neznáme, karoserie však byla podle informací vyrobena z karbonu.
Vnitřnímu prostoru přidával na luxusu i bohatý přísun denního světla, který byl zajištěn nejen velkými bočními okny, ale i prosklenou a částečně otevíratelnou střechou. Sedadla byla kožená, bohatě čalouněná a podle potřeby i otočná. Zkrátka dokonalé místo pro sjednávání stamilionových kontraktů po cestě.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?