Devadesátá léta byla divoká nejen ve světě mezinárodní politiky, ale i automobilového designu. V té době vznikla řada skvostných ale i naprosto šílených projektů a konceptů, nad kterými zůstává dodnes rozum stát. Jedním z nich je i Italdesign Columbus, který byl po vzoru svého jmenovce stvořen k velkolepým výpravám. Uvnitř nabízel komfortní sezení pro sedmičlennou posádku a pod kapotou motor BMW V12 s pohonem 4x4.
Společnost Italdesign představila netradiční sedmimístné MPV s názvem Columbus v roce 1992 jakožto poctu slavnému mořeplavci a objeviteli Krištofu Kolumbovi a to při příležitosti 500 let od jeho "objevení Ameriky" roku 1492. Pokud jste při hodinách dějepisu dávali pozor, pak jistě dobře víte, že objevitel USA byl někdo jiný a někdy jindy, ovšem to dnes rozebírat nebudeme.
Nás však nyní zajímá model, který měl vzdávat slavnému mořeplavci poctu nejen svým jménem, ale i svou koncepcí. Columbus je sice technicky vzato minivanem, ovšem naprosto jiným, než na jaké jsou lidi zvyklí. Pod svými neobvyklými tvary totiž ukrýval prostor pro sedmičlennou posádku a hlavně dvanáctiválcový vidlicový motor od BMW, který poháněl všechna kola.
Atmosferický 5.0 litrový motor o výkonu cca 300 koní, který dokázal bláznivý koncept rozpohybovat k rychlosti okolo 210 km/h, nebyl umístěn pod kapotou, ale pod sedačkou řidiče. Ta byla stejně jako u McLarenu F1 umístěna uprostřed a navíc výš, než sedačky ostatních pasažérů. Pro lepší výhled a hlavně více prostoru nad hlavou pak vznikla ona zvláštní bublina nad sedačkou řidiče a dvou spolujezdců za ním.
Za řidičem byla umístěno šest komfortních sedadel, která díky rozvoru 3820 mm nabízela nebývalý prostor. Každé sedadlo mělo i svou malou obrazovku, která byla připojena k přehrávači VHS kazet. Interiér se však dal upravit podle potřeby - maximálně mohlo být přepravováno až 9 osob (včetně řidiče), eventuálně mohl být prostor vyklizen pro přepravu nákladu.
Svou konstrukcí se však tohle MPV hodilo spíš k luxusnímu cestování na dlouhé vzdálenosti a při vysokých rychlostech. Ostatně nejspíš i proto si podle webu Motor1 vysloužilo přezdívku „plachetnice pro silnice." Váhu stroje sice neznáme, karoserie však byla podle informací vyrobena z karbonu.
Vnitřnímu prostoru přidával na luxusu i bohatý přísun denního světla, který byl zajištěn nejen velkými bočními okny, ale i prosklenou a částečně otevíratelnou střechou. Sedadla byla kožená, bohatě čalouněná a podle potřeby i otočná. Zkrátka dokonalé místo pro sjednávání stamilionových kontraktů po cestě.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?