Devadesátá léta byla divoká nejen ve světě mezinárodní politiky, ale i automobilového designu. V té době vznikla řada skvostných ale i naprosto šílených projektů a konceptů, nad kterými zůstává dodnes rozum stát. Jedním z nich je i Italdesign Columbus, který byl po vzoru svého jmenovce stvořen k velkolepým výpravám. Uvnitř nabízel komfortní sezení pro sedmičlennou posádku a pod kapotou motor BMW V12 s pohonem 4x4.
Společnost Italdesign představila netradiční sedmimístné MPV s názvem Columbus v roce 1992 jakožto poctu slavnému mořeplavci a objeviteli Krištofu Kolumbovi a to při příležitosti 500 let od jeho "objevení Ameriky" roku 1492. Pokud jste při hodinách dějepisu dávali pozor, pak jistě dobře víte, že objevitel USA byl někdo jiný a někdy jindy, ovšem to dnes rozebírat nebudeme.
Nás však nyní zajímá model, který měl vzdávat slavnému mořeplavci poctu nejen svým jménem, ale i svou koncepcí. Columbus je sice technicky vzato minivanem, ovšem naprosto jiným, než na jaké jsou lidi zvyklí. Pod svými neobvyklými tvary totiž ukrýval prostor pro sedmičlennou posádku a hlavně dvanáctiválcový vidlicový motor od BMW, který poháněl všechna kola.
Atmosferický 5.0 litrový motor o výkonu cca 300 koní, který dokázal bláznivý koncept rozpohybovat k rychlosti okolo 210 km/h, nebyl umístěn pod kapotou, ale pod sedačkou řidiče. Ta byla stejně jako u McLarenu F1 umístěna uprostřed a navíc výš, než sedačky ostatních pasažérů. Pro lepší výhled a hlavně více prostoru nad hlavou pak vznikla ona zvláštní bublina nad sedačkou řidiče a dvou spolujezdců za ním.
Za řidičem byla umístěno šest komfortních sedadel, která díky rozvoru 3820 mm nabízela nebývalý prostor. Každé sedadlo mělo i svou malou obrazovku, která byla připojena k přehrávači VHS kazet. Interiér se však dal upravit podle potřeby - maximálně mohlo být přepravováno až 9 osob (včetně řidiče), eventuálně mohl být prostor vyklizen pro přepravu nákladu.
Svou konstrukcí se však tohle MPV hodilo spíš k luxusnímu cestování na dlouhé vzdálenosti a při vysokých rychlostech. Ostatně nejspíš i proto si podle webu Motor1 vysloužilo přezdívku „plachetnice pro silnice." Váhu stroje sice neznáme, karoserie však byla podle informací vyrobena z karbonu.
Vnitřnímu prostoru přidával na luxusu i bohatý přísun denního světla, který byl zajištěn nejen velkými bočními okny, ale i prosklenou a částečně otevíratelnou střechou. Sedadla byla kožená, bohatě čalouněná a podle potřeby i otočná. Zkrátka dokonalé místo pro sjednávání stamilionových kontraktů po cestě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.