Toyota Camry se konečně vrací do Evropy. Podívejte se, jakým vývojem vůz od roku 1982 prošel

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 20. listopadu 2018, 12:59 Google+

Přestože je Toyota Camry nejpopulárnějším sedanem na světě, dlouhých čtrnáct let nebyla v Evropě dostupná a nejdůležitější pro ni byl americký trh. To se teď ale mění. Toyota Camry totiž hlásí velký návrat - v celé své kráse a s hybridním pohonem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Camry 8. generace

Toyota Camry 8. generace | foto: Toyota

Sdílejte článek

Toyota Camry 1982-1986 | 1. generace

První Camry se vyráběla v továrně Tsutsumi v Toyota City v Japonsku. Auto vstoupilo na japonský trh jako konkurence kompaktní Hondy Accord a bylo v nabídce s několika benzínovými a dieselovými motory, 1,8 l benzínovým motorem o výkonu 100 koní počínaje a 2 l motorem twin-cam o výkonu 136 nebo 163 koní konče.

Jeho konstrukce vznikala pod vlivem ropného šoku sedmdesátých let, proto byl vůz vybaven úspornými řešeními, například předním náhonem, příčně namontovaným motorem a karosérií vyladěnou v aerodynamickém tunelu. Díky tomu Camry dosáhla velmi dobrých koeficientů odporu vzduchu Cx 0,38 pro sedan a 0,36 pro liftback, i přesto, že v té době byly v módě ostře řezané tvary.

V 80. letech už měla Toyota dlouhými desetiletími získané renomé výrobce odolných a spolehlivých automobilů vysoké kvality a v precizním provedení. Dobré jméno jí získaly modely Corolla, Land Cruiser, Hilux nebo Supra, a Toyota Camry je potvrdila. Velmi výhodný poměr kvality a ceny ještě posílil popularitu modelu, jehož výroba už v roce 1985 překročila 250 tisíc aut. Českým ulicím v té době vládly vozy vyráběné ve Východním bloku, zatímco modely Toyoty nebyly v oficiálním prodeji dostupné.

Toyota Camry 1986-1991 | 2. generace

Ve druhé polovině 80. let se vkus řidičů poněkud změnil a Camry získala oblejší tvary, což zvýšilo její aerodynamiku – koeficient odporu vzduchu se snížil na 0,34. Novinku představovala rovněž karosérie typu kombi, která nahradila liftback, ale i volitelný náhon na všechna čtyři kola. Nabídka typů pohonu se rozšířila o motory V6 o objemech 2 l a 2,5 l.

Všechny jednotky se dočkaly modernizace a získaly vstřikování paliva. Rozvor zůstal na stejné hodnotě 2600 mm, přesto se auto prodloužilo o 10 centimetrů a získalo američtější design. Na přelomu 80. a 90. let symbolizovala v místních podmínkách luxus, od úchvatné kvality provedení po nevídanou zdvořilost obsluhy.

Toyota Camry 1991-1997 | 3. generace

Další generace Camry přinesla obrovské změny. Automobil se zásadně zvětšil a postoupil do vyšší třídy, přičemž získal i lepší výbavu a výsledky. Ačkoli se na vybraných trzích objevila v prodeji i kompaktní verze modelu, středně velká Camry se vedle Corolly stala druhým globálním modelem – lišila se od ní třídou a cílovou skupinou. K sedanu a kombi, variantám známým z předchozích generací karosérií, se nyní přidalo i kupé.

img-responsive

Toyota Camry 3. generace | foto: Toyota

V Evropě se prodávaly s motory 2,2 l o výkonu 136 koní nebo V6 3,0 l o výkonu 187 koní. Z nabídky úplně zmizely vznětové motory. Design 4,72 m dlouhého sedanu odpovídal stylistické koncepci Lexusu LS 400 a nové Corolly, z hlediska aerodynamiky pak působil impozantně – koeficient činil pouhých 0,31.

Toyota Camry 1997-2001 | 4. generace

Čtvrtá generace Camry byla evolucí předchozího modelu. Zachovala si podobné rozměry a tvary, ale i neobyčejně vysokou kvalitu. Vzhled předku se lehce změnil díky širší přední masce s příčnými žebry a delšími sdruženými světlomety. Větší kabina s moderním designem a lepší kvalitou provedení poskytovala více pohodlí.

Na evropském trhu byla Camry nadále ke koupi s motory R4 o objemu 2,2 litru a třílitrovým V6. U karosérií byly opět na výběr sedan a v Evropě nedostupné kombi, a dále kupé (od roku 1999), které se již o rok později nabízelo i se skládací střechou. Facelifting prodělal model v roce 1999.

Toyota Camry 2001-2006 | 5. generace

Nová Camry, která vstoupila do autosalonů v září 2001, byla ještě větší sedan. Varianta kombi se na trhu neobjevila vzhledem ke stále vyšší popularitě minivanů a crossoverů. Automobil byl od základu přepracován na platformě K, kterou sdílel s terénní Toyotou Highlander.

img-responsive

Toyota Camry 5. generace | foto: Toyota

Měl dost krátký předek a delší rozvor, což přispělo ke zvýšení prostornosti kabiny. Camry byla také o něco vyšší, přesto se opět podařilo zvýšit její aerodynamiku. Škála motorů se skládala z třílitrového V6 o výkonu 188 koní nebo nového motoru 2,4 l o výkonu 156 koní.

Toyota Camry 2006-2011| 6. generace

Camry šesté generace přinesla zásadní změnu ve škále pohonných jednotek: poprvé byl populární sedan k dispozici v hybridní verzi. Soustava Hybrid Synergy Drive se skládala z benzínového motoru 2AZ-FXE a elektromotoru, jejichž celkový výkon činil 190 koní. Jejich spolupráce probíhala pomocí převodovky e-CVT a řídící jednotky. V cenících nechyběly ani konvenční benzínové motory.

Toyotu Camry mohl pohánět motor V6 o objemu 3,5 l nebo čtyřválcová jednotka 2,4 l, která byla u příležitosti faceliftingu v roce 2009 nahrazena 2,5 litrovým motorem. Camry 6. generace měla pouze karosérii typu sedan. Dominoval zde náhon na přední nápravu, nicméně bylo možné si objednat i auto s náhonem na všechna čtyři kola. Vůz se neprodával v Evropě.

Toyota Camry 2011-2017 | 7. generace

Další generace Camry měla znovu hybridní pohon a benzínové motory 2.0, 2,5 a V6 3,5. Díky použití elektrohydraulického posilovače řízení se zvýšil výkon auta v každé variantě pohonu. Benzínové motory spolupracovaly se šestistupňovou automatickou převodovkou a hybridní pohon získal funkci šestirychlostní sekvenční převodovku. Nová Camry při tom přinesla významné změny stylistiky, po faceliftingu ještě více modernizované. Tužší karosérie a zdokonalené zavěšení zlepšily jízdní vlastnosti.

img-responsive

Toyota Camry 7. generace | foto: Toyota

Toyota Camry 2017 | 8. generace

Nejnovější verze Toyoty Camry představuje skutečnou revoluci. Auto bylo od základů přestavěno na nové platformě TNGA, která je nesrovnatelně tužší než předchozí a má velmi nízko umístěné těžiště. Konstrukce podvozku slibuje skvělé jízdních vlastností, například že bude vůz výborně sedět na silnici. Camry se vyznačuje hybridním pohonem čtvrté generace o výkonu 218 koní, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 8,3 s, a také vyspělými systémy aktivní bezpečnosti.

Nový model je mimo jiné od roku 2017 v nabídce ve Spojených státech, v příštím roce se pak dostane i do evropských salonů, včetně českých. Předprodej bude zahájen do konce listopadu, první vozy dorazí k novým majitelům ve druhém čtvrtletí roku 2019. Americká varianta vzniká v továrně Toyoty v Kentucky, Camry prodávaná v Česku bude pocházet z Japonska.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Toyota Camry se konečně vrací do Evropy. Podívejte se, jakým vývojem vůz od roku 1982 prošel

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Značka DS představí v Ženevě svůj vlajkový model, velký elegantní sedan DS 9

DS představí v Ženevě vlajkový model, velký elegantní sedan DS 9

Hyundai představí v Ženevě zcela nový i20. Sází na větší rozměry, dravější design a hybridní pohon

Nový Hyundai i20 bude stát za pozornost. Zachová si čtyřválec, nabídne hybrid a ostřejší design

Golf GTI

Osmá generace ikony: Světová premiéra nového modelu Golf GTI se uskuteční v Ženevě

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi, oblíbené SUV dozrálo do skvělé formy

Suzuki

SUV Suzuki dostaly zcela novou pohonnou jednotku

Mercedes-AMG GLE 63s Coupe

Mercedes-AMG GLE 63s Coupé pro rok 2021

GAZ M20 Poběda

Krásně upravený GAZ M20 "Paběda"

Hyundai ukázal první fotografie nového modelu i30, jež odhalují výraznější design sportovní verze N

Hyundai na autosalonu v Ženevě představí nové generace i20 a i30

BMW M340d

Spojení hospodárnosti a výkonu: nové BMW M340d xDrive Sedan a nové BMW M340d xDrive Touring

Šperkařská firma nabízí unikátní klíče pro Koenigsegg Regera

Nejoriginálnější automobilové klíče, které byste chtěli mít doma?

reklama

Doporučujeme

Aurus Senat

Ruský Rolls-Royce slaví úspěch, Aurus Senat je vyprodán na dva roky dopředu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. SUV Suzuki dostaly zcela novou pohonnou jednotku

  2. Krásně upravený GAZ M20 "Paběda"

  3. Mercedes-AMG GLE 63s Coupé pro rok 2021

  4. Nejoriginálnější automobilové klíče, které byste chtěli mít doma?

  5. Hyundai na autosalonu v Ženevě představí nové generace i20 a i30

  6. Osmá generace ikony: Světová premiéra nového modelu Golf GTI se uskuteční v Ženevě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud