Přestože je Toyota Camry nejpopulárnějším sedanem na světě, dlouhých čtrnáct let nebyla v Evropě dostupná a nejdůležitější pro ni byl americký trh. To se teď ale mění. Toyota Camry totiž hlásí velký návrat - v celé své kráse a s hybridním pohonem.
Toyota Camry 1982-1986 | 1. generace
První Camry se vyráběla v továrně Tsutsumi v Toyota City v Japonsku. Auto vstoupilo na japonský trh jako konkurence kompaktní Hondy Accord a bylo v nabídce s několika benzínovými a dieselovými motory, 1,8 l benzínovým motorem o výkonu 100 koní počínaje a 2 l motorem twin-cam o výkonu 136 nebo 163 koní konče.
Jeho konstrukce vznikala pod vlivem ropného šoku sedmdesátých let, proto byl vůz vybaven úspornými řešeními, například předním náhonem, příčně namontovaným motorem a karosérií vyladěnou v aerodynamickém tunelu. Díky tomu Camry dosáhla velmi dobrých koeficientů odporu vzduchu Cx 0,38 pro sedan a 0,36 pro liftback, i přesto, že v té době byly v módě ostře řezané tvary.
V 80. letech už měla Toyota dlouhými desetiletími získané renomé výrobce odolných a spolehlivých automobilů vysoké kvality a v precizním provedení. Dobré jméno jí získaly modely Corolla, Land Cruiser, Hilux nebo Supra, a Toyota Camry je potvrdila. Velmi výhodný poměr kvality a ceny ještě posílil popularitu modelu, jehož výroba už v roce 1985 překročila 250 tisíc aut. Českým ulicím v té době vládly vozy vyráběné ve Východním bloku, zatímco modely Toyoty nebyly v oficiálním prodeji dostupné.
Toyota Camry 1986-1991 | 2. generace
Ve druhé polovině 80. let se vkus řidičů poněkud změnil a Camry získala oblejší tvary, což zvýšilo její aerodynamiku – koeficient odporu vzduchu se snížil na 0,34. Novinku představovala rovněž karosérie typu kombi, která nahradila liftback, ale i volitelný náhon na všechna čtyři kola. Nabídka typů pohonu se rozšířila o motory V6 o objemech 2 l a 2,5 l.
Všechny jednotky se dočkaly modernizace a získaly vstřikování paliva. Rozvor zůstal na stejné hodnotě 2600 mm, přesto se auto prodloužilo o 10 centimetrů a získalo američtější design. Na přelomu 80. a 90. let symbolizovala v místních podmínkách luxus, od úchvatné kvality provedení po nevídanou zdvořilost obsluhy.
Toyota Camry 1991-1997 | 3. generace
Další generace Camry přinesla obrovské změny. Automobil se zásadně zvětšil a postoupil do vyšší třídy, přičemž získal i lepší výbavu a výsledky. Ačkoli se na vybraných trzích objevila v prodeji i kompaktní verze modelu, středně velká Camry se vedle Corolly stala druhým globálním modelem – lišila se od ní třídou a cílovou skupinou. K sedanu a kombi, variantám známým z předchozích generací karosérií, se nyní přidalo i kupé.
V Evropě se prodávaly s motory 2,2 l o výkonu 136 koní nebo V6 3,0 l o výkonu 187 koní. Z nabídky úplně zmizely vznětové motory. Design 4,72 m dlouhého sedanu odpovídal stylistické koncepci Lexusu LS 400 a nové Corolly, z hlediska aerodynamiky pak působil impozantně – koeficient činil pouhých 0,31.
Toyota Camry 1997-2001 | 4. generace
Čtvrtá generace Camry byla evolucí předchozího modelu. Zachovala si podobné rozměry a tvary, ale i neobyčejně vysokou kvalitu. Vzhled předku se lehce změnil díky širší přední masce s příčnými žebry a delšími sdruženými světlomety. Větší kabina s moderním designem a lepší kvalitou provedení poskytovala více pohodlí.
Na evropském trhu byla Camry nadále ke koupi s motory R4 o objemu 2,2 litru a třílitrovým V6. U karosérií byly opět na výběr sedan a v Evropě nedostupné kombi, a dále kupé (od roku 1999), které se již o rok později nabízelo i se skládací střechou. Facelifting prodělal model v roce 1999.
Toyota Camry 2001-2006 | 5. generace
Nová Camry, která vstoupila do autosalonů v září 2001, byla ještě větší sedan. Varianta kombi se na trhu neobjevila vzhledem ke stále vyšší popularitě minivanů a crossoverů. Automobil byl od základu přepracován na platformě K, kterou sdílel s terénní Toyotou Highlander.
Měl dost krátký předek a delší rozvor, což přispělo ke zvýšení prostornosti kabiny. Camry byla také o něco vyšší, přesto se opět podařilo zvýšit její aerodynamiku. Škála motorů se skládala z třílitrového V6 o výkonu 188 koní nebo nového motoru 2,4 l o výkonu 156 koní.
Toyota Camry 2006-2011| 6. generace
Camry šesté generace přinesla zásadní změnu ve škále pohonných jednotek: poprvé byl populární sedan k dispozici v hybridní verzi. Soustava Hybrid Synergy Drive se skládala z benzínového motoru 2AZ-FXE a elektromotoru, jejichž celkový výkon činil 190 koní. Jejich spolupráce probíhala pomocí převodovky e-CVT a řídící jednotky. V cenících nechyběly ani konvenční benzínové motory.
Toyotu Camry mohl pohánět motor V6 o objemu 3,5 l nebo čtyřválcová jednotka 2,4 l, která byla u příležitosti faceliftingu v roce 2009 nahrazena 2,5 litrovým motorem. Camry 6. generace měla pouze karosérii typu sedan. Dominoval zde náhon na přední nápravu, nicméně bylo možné si objednat i auto s náhonem na všechna čtyři kola. Vůz se neprodával v Evropě.
Toyota Camry 2011-2017 | 7. generace
Další generace Camry měla znovu hybridní pohon a benzínové motory 2.0, 2,5 a V6 3,5. Díky použití elektrohydraulického posilovače řízení se zvýšil výkon auta v každé variantě pohonu. Benzínové motory spolupracovaly se šestistupňovou automatickou převodovkou a hybridní pohon získal funkci šestirychlostní sekvenční převodovku. Nová Camry při tom přinesla významné změny stylistiky, po faceliftingu ještě více modernizované. Tužší karosérie a zdokonalené zavěšení zlepšily jízdní vlastnosti.
Toyota Camry 2017 | 8. generace
Nejnovější verze Toyoty Camry představuje skutečnou revoluci. Auto bylo od základů přestavěno na nové platformě TNGA, která je nesrovnatelně tužší než předchozí a má velmi nízko umístěné těžiště. Konstrukce podvozku slibuje skvělé jízdních vlastností, například že bude vůz výborně sedět na silnici. Camry se vyznačuje hybridním pohonem čtvrté generace o výkonu 218 koní, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 8,3 s, a také vyspělými systémy aktivní bezpečnosti.
Nový model je mimo jiné od roku 2017 v nabídce ve Spojených státech, v příštím roce se pak dostane i do evropských salonů, včetně českých. Předprodej bude zahájen do konce listopadu, první vozy dorazí k novým majitelům ve druhém čtvrtletí roku 2019. Americká varianta vzniká v továrně Toyoty v Kentucky, Camry prodávaná v Česku bude pocházet z Japonska.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.