Přestože je Toyota Camry nejpopulárnějším sedanem na světě, dlouhých čtrnáct let nebyla v Evropě dostupná a nejdůležitější pro ni byl americký trh. To se teď ale mění. Toyota Camry totiž hlásí velký návrat - v celé své kráse a s hybridním pohonem.
Toyota Camry 1982-1986 | 1. generace
První Camry se vyráběla v továrně Tsutsumi v Toyota City v Japonsku. Auto vstoupilo na japonský trh jako konkurence kompaktní Hondy Accord a bylo v nabídce s několika benzínovými a dieselovými motory, 1,8 l benzínovým motorem o výkonu 100 koní počínaje a 2 l motorem twin-cam o výkonu 136 nebo 163 koní konče.
Jeho konstrukce vznikala pod vlivem ropného šoku sedmdesátých let, proto byl vůz vybaven úspornými řešeními, například předním náhonem, příčně namontovaným motorem a karosérií vyladěnou v aerodynamickém tunelu. Díky tomu Camry dosáhla velmi dobrých koeficientů odporu vzduchu Cx 0,38 pro sedan a 0,36 pro liftback, i přesto, že v té době byly v módě ostře řezané tvary.
V 80. letech už měla Toyota dlouhými desetiletími získané renomé výrobce odolných a spolehlivých automobilů vysoké kvality a v precizním provedení. Dobré jméno jí získaly modely Corolla, Land Cruiser, Hilux nebo Supra, a Toyota Camry je potvrdila. Velmi výhodný poměr kvality a ceny ještě posílil popularitu modelu, jehož výroba už v roce 1985 překročila 250 tisíc aut. Českým ulicím v té době vládly vozy vyráběné ve Východním bloku, zatímco modely Toyoty nebyly v oficiálním prodeji dostupné.
Toyota Camry 1986-1991 | 2. generace
Ve druhé polovině 80. let se vkus řidičů poněkud změnil a Camry získala oblejší tvary, což zvýšilo její aerodynamiku – koeficient odporu vzduchu se snížil na 0,34. Novinku představovala rovněž karosérie typu kombi, která nahradila liftback, ale i volitelný náhon na všechna čtyři kola. Nabídka typů pohonu se rozšířila o motory V6 o objemech 2 l a 2,5 l.
Všechny jednotky se dočkaly modernizace a získaly vstřikování paliva. Rozvor zůstal na stejné hodnotě 2600 mm, přesto se auto prodloužilo o 10 centimetrů a získalo američtější design. Na přelomu 80. a 90. let symbolizovala v místních podmínkách luxus, od úchvatné kvality provedení po nevídanou zdvořilost obsluhy.
Toyota Camry 1991-1997 | 3. generace
Další generace Camry přinesla obrovské změny. Automobil se zásadně zvětšil a postoupil do vyšší třídy, přičemž získal i lepší výbavu a výsledky. Ačkoli se na vybraných trzích objevila v prodeji i kompaktní verze modelu, středně velká Camry se vedle Corolly stala druhým globálním modelem – lišila se od ní třídou a cílovou skupinou. K sedanu a kombi, variantám známým z předchozích generací karosérií, se nyní přidalo i kupé.
V Evropě se prodávaly s motory 2,2 l o výkonu 136 koní nebo V6 3,0 l o výkonu 187 koní. Z nabídky úplně zmizely vznětové motory. Design 4,72 m dlouhého sedanu odpovídal stylistické koncepci Lexusu LS 400 a nové Corolly, z hlediska aerodynamiky pak působil impozantně – koeficient činil pouhých 0,31.
Toyota Camry 1997-2001 | 4. generace
Čtvrtá generace Camry byla evolucí předchozího modelu. Zachovala si podobné rozměry a tvary, ale i neobyčejně vysokou kvalitu. Vzhled předku se lehce změnil díky širší přední masce s příčnými žebry a delšími sdruženými světlomety. Větší kabina s moderním designem a lepší kvalitou provedení poskytovala více pohodlí.
Na evropském trhu byla Camry nadále ke koupi s motory R4 o objemu 2,2 litru a třílitrovým V6. U karosérií byly opět na výběr sedan a v Evropě nedostupné kombi, a dále kupé (od roku 1999), které se již o rok později nabízelo i se skládací střechou. Facelifting prodělal model v roce 1999.
Toyota Camry 2001-2006 | 5. generace
Nová Camry, která vstoupila do autosalonů v září 2001, byla ještě větší sedan. Varianta kombi se na trhu neobjevila vzhledem ke stále vyšší popularitě minivanů a crossoverů. Automobil byl od základu přepracován na platformě K, kterou sdílel s terénní Toyotou Highlander.
Měl dost krátký předek a delší rozvor, což přispělo ke zvýšení prostornosti kabiny. Camry byla také o něco vyšší, přesto se opět podařilo zvýšit její aerodynamiku. Škála motorů se skládala z třílitrového V6 o výkonu 188 koní nebo nového motoru 2,4 l o výkonu 156 koní.
Toyota Camry 2006-2011| 6. generace
Camry šesté generace přinesla zásadní změnu ve škále pohonných jednotek: poprvé byl populární sedan k dispozici v hybridní verzi. Soustava Hybrid Synergy Drive se skládala z benzínového motoru 2AZ-FXE a elektromotoru, jejichž celkový výkon činil 190 koní. Jejich spolupráce probíhala pomocí převodovky e-CVT a řídící jednotky. V cenících nechyběly ani konvenční benzínové motory.
Toyotu Camry mohl pohánět motor V6 o objemu 3,5 l nebo čtyřválcová jednotka 2,4 l, která byla u příležitosti faceliftingu v roce 2009 nahrazena 2,5 litrovým motorem. Camry 6. generace měla pouze karosérii typu sedan. Dominoval zde náhon na přední nápravu, nicméně bylo možné si objednat i auto s náhonem na všechna čtyři kola. Vůz se neprodával v Evropě.
Toyota Camry 2011-2017 | 7. generace
Další generace Camry měla znovu hybridní pohon a benzínové motory 2.0, 2,5 a V6 3,5. Díky použití elektrohydraulického posilovače řízení se zvýšil výkon auta v každé variantě pohonu. Benzínové motory spolupracovaly se šestistupňovou automatickou převodovkou a hybridní pohon získal funkci šestirychlostní sekvenční převodovku. Nová Camry při tom přinesla významné změny stylistiky, po faceliftingu ještě více modernizované. Tužší karosérie a zdokonalené zavěšení zlepšily jízdní vlastnosti.
Toyota Camry 2017 | 8. generace
Nejnovější verze Toyoty Camry představuje skutečnou revoluci. Auto bylo od základů přestavěno na nové platformě TNGA, která je nesrovnatelně tužší než předchozí a má velmi nízko umístěné těžiště. Konstrukce podvozku slibuje skvělé jízdních vlastností, například že bude vůz výborně sedět na silnici. Camry se vyznačuje hybridním pohonem čtvrté generace o výkonu 218 koní, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 8,3 s, a také vyspělými systémy aktivní bezpečnosti.
Nový model je mimo jiné od roku 2017 v nabídce ve Spojených státech, v příštím roce se pak dostane i do evropských salonů, včetně českých. Předprodej bude zahájen do konce listopadu, první vozy dorazí k novým majitelům ve druhém čtvrtletí roku 2019. Americká varianta vzniká v továrně Toyoty v Kentucky, Camry prodávaná v Česku bude pocházet z Japonska.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.