Vrchol automobilového luxusu v roce 1910? Mahárádža ho musel mít, my se dnes nestačíme divit

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 19. listopadu 2018, 17:02 Aktualizováno 20.11.2018, 08:02 Google+

Slovní spojení luxusní automobil prošlo v uplynulých desetiletích mnoha výraznými proměnami. Skvělým příkladem může být například Broke Swan Car z roku 1910, naprosto jedinečný vůz, který byl ve své době považován za vrchol luxusu. Značně extravagantní model, nad jehož designem se dnes pozastaví snad každý, byl navíc vybaven řadou drobných vymožeností, nad kterými nemůžeme přestat žasnout.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Broke Swan Car

Broke Swan Car | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Automobil, na který se díváme, byl skutečným vrcholem luxusu. Již na první pohled je však jasné, že se nebavíme o luxusu evropském. Vůz si totiž objednal zámožná britský inženýr Robert Nicholl “Scotty” Matthewson, který pobýval v Indii. A stavbou pověřil skotskou společnost JW Brooke & Company.

Cílem bylo postavit co možná nejluxusnější automobil podobající se labuti, který bude vzbuzovat údiv kdekoliv se objeví. Základem unikátní stavby se stal automobil značky Brooke, který byl v době svého vzniku dokonce dražší, než Rolls-Royce (a zřejmě i proto si ho Matthewson zvolil).

Na šasi automobilu Brooke z roku 1910, které bylo osazeno motorem o výkonu cca 25 - 30 koní, tak byla dosazena vyřezávaná dřevěná karoserie, která z vozu udělala skutečně jedinečné umělecké dílo. Hlava i tělo byly pokryty ručně vyřezávaným peřím a designérům se dokonce podařilo i elegantně schovat chladič.

Pro umocnění dojmu vznešenosti a nadřazenosti dostala labuť svítící oči, na karoserii se nacházelo zlacené zdobení, interiér byl čalouněn jemným indickým hedvábím a v podbězích byly umístěny kartáče, které měly čistit kola od čehokoliv, čím mohl řidič ve městě projet.

Prostor řidiče a posádky byl oddělen, jak bylo v té době zvykem. Předávání povelů tak probíhalo pomocí zařízení, které můžeme znát například z historických lodí. Komfortu posádky pomáhala i zdvojená střecha, která měla v dobách bez klimatizace lépe odrážet teplo a pomáhat tak udržovat v kabině přijatelnější klima.

zdroj: youtube.com

Vůbec nejzajímavější detaily se však ukrývají úplně vpředu a úplně vzadu. Automobil ve tvaru labutě totiž uměl prskat horkou vodu / páru a také podobně jako ptáci vypouštět „bílou tekutinu" na cestu. Těžko říci, zda se jednalo jen o snahu nabídnout co nejvěrohodnější vůz, nebo o další ze způsobů, jak dát najevo svůj majetek, možnosti a nadřazenost.

Horká voda, kterou mohla labuť chrlit ze své tlamy, totiž měla sloužit k tomu, aby mohl řidič rozehnat davy na silnice. Voda přitom pocházela přímo z chladiče a tak je jasné, že nešlo o žádný příjemný zážitek. Proč ale auto vypouštělo ze zadní části „bíle zbarvenou tekutinu," už nám ale asi nikdo nevysvětlí.

zdroj: youtube.com

Pro zajímavost se však sluší zmínit, že vůz naprosto uhranul tehdejšího mahárádžu z Nabhy, který ho od původního vlastníka koupil za nemalou sumu peněz a jeho rodina ho vlastnila po více než sedm desetiletí. V současnosti by měl být vůz k vidění v automobilovém Louwman muzeum v Haagu, které bývá často označováno za jedno z nejlepších na světě.

Vytisknout

Diskuze: Vrchol automobilového luxusu v roce 1910? Mahárádža ho musel mít, my se dnes nestačíme divit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ford Mustang s VIN 00002 je nejstarším vyrobeným předprodukčním kupé a druhým nejstarším předprodukčním Mustangem

Ford kdysi ztratil druhý nejstarší Mustang, místo muzea skončil v Kanadě

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud