Vrchol automobilového luxusu v roce 1910? Mahárádža ho musel mít, my se dnes nestačíme divit

Broke Swan Car
Broke Swan Car, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 19. listopadu 2018 17:02 20. listopadu 2018 8:02
Sdílej:

Slovní spojení luxusní automobil prošlo v uplynulých desetiletích mnoha výraznými proměnami. Skvělým příkladem může být například Broke Swan Car z roku 1910, naprosto jedinečný vůz, který byl ve své době považován za vrchol luxusu. Značně extravagantní model, nad jehož designem se dnes pozastaví snad každý, byl navíc vybaven řadou drobných vymožeností, nad kterými nemůžeme přestat žasnout.

Automobil, na který se díváme, byl skutečným vrcholem luxusu. Již na první pohled je však jasné, že se nebavíme o luxusu evropském. Vůz si totiž objednal zámožná britský inženýr Robert Nicholl “Scotty” Matthewson, který pobýval v Indii. A stavbou pověřil skotskou společnost JW Brooke & Company.

Cílem bylo postavit co možná nejluxusnější automobil podobající se labuti, který bude vzbuzovat údiv kdekoliv se objeví. Základem unikátní stavby se stal automobil značky Brooke, který byl v době svého vzniku dokonce dražší, než Rolls-Royce (a zřejmě i proto si ho Matthewson zvolil).

Na šasi automobilu Brooke z roku 1910, které bylo osazeno motorem o výkonu cca 25 - 30 koní, tak byla dosazena vyřezávaná dřevěná karoserie, která z vozu udělala skutečně jedinečné umělecké dílo. Hlava i tělo byly pokryty ručně vyřezávaným peřím a designérům se dokonce podařilo i elegantně schovat chladič.

Pro umocnění dojmu vznešenosti a nadřazenosti dostala labuť svítící oči, na karoserii se nacházelo zlacené zdobení, interiér byl čalouněn jemným indickým hedvábím a v podbězích byly umístěny kartáče, které měly čistit kola od čehokoliv, čím mohl řidič ve městě projet.

Prostor řidiče a posádky byl oddělen, jak bylo v té době zvykem. Předávání povelů tak probíhalo pomocí zařízení, které můžeme znát například z historických lodí. Komfortu posádky pomáhala i zdvojená střecha, která měla v dobách bez klimatizace lépe odrážet teplo a pomáhat tak udržovat v kabině přijatelnější klima.

Vůbec nejzajímavější detaily se však ukrývají úplně vpředu a úplně vzadu. Automobil ve tvaru labutě totiž uměl prskat horkou vodu / páru a také podobně jako ptáci vypouštět „bílou tekutinu" na cestu. Těžko říci, zda se jednalo jen o snahu nabídnout co nejvěrohodnější vůz, nebo o další ze způsobů, jak dát najevo svůj majetek, možnosti a nadřazenost.

Horká voda, kterou mohla labuť chrlit ze své tlamy, totiž měla sloužit k tomu, aby mohl řidič rozehnat davy na silnice. Voda přitom pocházela přímo z chladiče a tak je jasné, že nešlo o žádný příjemný zážitek. Proč ale auto vypouštělo ze zadní části „bíle zbarvenou tekutinu," už nám ale asi nikdo nevysvětlí.

Pro zajímavost se však sluší zmínit, že vůz naprosto uhranul tehdejšího mahárádžu z Nabhy, který ho od původního vlastníka koupil za nemalou sumu peněz a jeho rodina ho vlastnila po více než sedm desetiletí. V současnosti by měl být vůz k vidění v automobilovém Louwman muzeum v Haagu, které bývá často označováno za jedno z nejlepších na světě.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.