Slovní spojení luxusní automobil prošlo v uplynulých desetiletích mnoha výraznými proměnami. Skvělým příkladem může být například Broke Swan Car z roku 1910, naprosto jedinečný vůz, který byl ve své době považován za vrchol luxusu. Značně extravagantní model, nad jehož designem se dnes pozastaví snad každý, byl navíc vybaven řadou drobných vymožeností, nad kterými nemůžeme přestat žasnout.
Automobil, na který se díváme, byl skutečným vrcholem luxusu. Již na první pohled je však jasné, že se nebavíme o luxusu evropském. Vůz si totiž objednal zámožná britský inženýr Robert Nicholl “Scotty” Matthewson, který pobýval v Indii. A stavbou pověřil skotskou společnost JW Brooke & Company.
Cílem bylo postavit co možná nejluxusnější automobil podobající se labuti, který bude vzbuzovat údiv kdekoliv se objeví. Základem unikátní stavby se stal automobil značky Brooke, který byl v době svého vzniku dokonce dražší, než Rolls-Royce (a zřejmě i proto si ho Matthewson zvolil).
Na šasi automobilu Brooke z roku 1910, které bylo osazeno motorem o výkonu cca 25 - 30 koní, tak byla dosazena vyřezávaná dřevěná karoserie, která z vozu udělala skutečně jedinečné umělecké dílo. Hlava i tělo byly pokryty ručně vyřezávaným peřím a designérům se dokonce podařilo i elegantně schovat chladič.
Pro umocnění dojmu vznešenosti a nadřazenosti dostala labuť svítící oči, na karoserii se nacházelo zlacené zdobení, interiér byl čalouněn jemným indickým hedvábím a v podbězích byly umístěny kartáče, které měly čistit kola od čehokoliv, čím mohl řidič ve městě projet.
Prostor řidiče a posádky byl oddělen, jak bylo v té době zvykem. Předávání povelů tak probíhalo pomocí zařízení, které můžeme znát například z historických lodí. Komfortu posádky pomáhala i zdvojená střecha, která měla v dobách bez klimatizace lépe odrážet teplo a pomáhat tak udržovat v kabině přijatelnější klima.
Vůbec nejzajímavější detaily se však ukrývají úplně vpředu a úplně vzadu. Automobil ve tvaru labutě totiž uměl prskat horkou vodu / páru a také podobně jako ptáci vypouštět „bílou tekutinu" na cestu. Těžko říci, zda se jednalo jen o snahu nabídnout co nejvěrohodnější vůz, nebo o další ze způsobů, jak dát najevo svůj majetek, možnosti a nadřazenost.
Horká voda, kterou mohla labuť chrlit ze své tlamy, totiž měla sloužit k tomu, aby mohl řidič rozehnat davy na silnice. Voda přitom pocházela přímo z chladiče a tak je jasné, že nešlo o žádný příjemný zážitek. Proč ale auto vypouštělo ze zadní části „bíle zbarvenou tekutinu," už nám ale asi nikdo nevysvětlí.
Pro zajímavost se však sluší zmínit, že vůz naprosto uhranul tehdejšího mahárádžu z Nabhy, který ho od původního vlastníka koupil za nemalou sumu peněz a jeho rodina ho vlastnila po více než sedm desetiletí. V současnosti by měl být vůz k vidění v automobilovém Louwman muzeum v Haagu, které bývá často označováno za jedno z nejlepších na světě.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?