Lada Niva je známá jako první offroad s pohonem všech kol a samonosnou karosérií, který se dostal do sériové výroby a položil tak základ dnes velmi populární kategorii SUV. V Sovětském svazu se však pracovalo i na jiném projektu, který však neměl tolik štěstí. Do terénu se ale podíval dříve, než jeho slavnější konkurent.
Lada Niva je jednou z legend automobilového světa. Ruské SUV vyráběné téměř beze změny již od roku 1977 patří ve své domovině stále mezi nejprodávanější vozy své kategorie. Během svého života se však podívalo téměř do celého světa, mimo jiné i do Kanady nebo na Nový Zéland. Ačkoliv se již dočkal jednoho částečného nástupce a další plnohodnotný se připravuje, nemá VAZ záměr výrobu vozu dnes už známého jako Lada 4x4 přerušit. Vše však mohlo být jinak. Na počátku 70. let, kdy začal u VAZu vývoj, měla totiž Niva vážného konkurenta.
Iževský automobilový závod byl založen v roce 1965, tedy ještě rok před VAZem. Hned následující rok se v Iževsku rozjela výroba Moskviče 408, jehož díly sem putovaly z moskevské továrny MZMA, pozdějšího AZLK. Ačkoliv byl tedy Iž od počátku provázaný s produkcí Moskvičů, snažili se konstruktéři také o vlastní vývoj, i když většinou s využitím komponent od AZLK.
Na konci 60. let se tak konstruktéři Iže ve spolupráci s institutem NAMI pustili do vývoje malého terénního vozu se samonosnou karosérií, tedy něčeho do té doby pro tuto kategorii vozidel nevídaného. Přední náprava pocházela ze sériového Moskviče a dozadu se dostala nově vyvinutá s torzními tyčemi. Pod kapotou byl motor také od Moskviče, sériová jednotka 412, dodávající výkon na všechna čtyři kola nebo jen na zadní nápravu. Vzhledem k omezením v nové továrně byla karoserie velice jednoduchá a většina panelů, četně oken, tak byly totálně plochá. Vůz byl hotový v roce 1970, tedy zhruba ve stejnou dobu, kdy se ve VAZu rozhodovalo o počátku vývoje nového modelu Niva. Iž 5 však neměl dlouhou historii, ještě při testech měl havárii a jeho další osud není znám.
Iževští konstruktéři však využili své znalosti z vývoje Iž 5 při práci na následujícím prototypu Iž 14, jehož vývoj se rozběhl někdy v roce 1970. Základní konstrukce je velmi podobná předchozímu modelu: třídveřová samonosná karosérie, pohon všech kol a využívání co možná nejvíce dílů z Moskviče. Změn se dočkala nově navržená rozvodovka, která nyní umožňovala pohon všech kol, nebo volitelně buď přední nebo zadní nápravy. Dozadu se místo torzních tyčí kvůli vyšší unifikaci se sériovými Moskviči nastěhovala listová pera. Vpředu zůstala stejná sériová náprava jako u předchozího prototypu, pro sériový model nebo některou z jeho verzí se však počítalo i s využitím McPherson.
Karosérie se dočkala kompletního přepracování a více připomínala pozdější sériovou Nivu. Zepředu svojí černou maskou s kulatými světly a především blinkry kombinovanými s obrysovkami velmi připomínal tehdy nově představený Range Rover. Rozměrově byl vůz o něco menší než Niva, s délkou 3600 mm oproti 3740 mm Nivy, rozvor však byl o 100 mm delší než u Nivy, 2300 mm.
Prototyp Iž 14 byl připraven k představení v létě 1972, zatímco u VAZu tou dobou teprve pracovali na malých modelech Nivy v měřítku 1:5. Zpočátku vše vypadalo pro Iž nadějně, továrnu navštívil generál Rudé armády a po projetí si vůz pochvaloval. Se sériovou produkcí to však bylo těžší. Ačkoliv se v Iž snažili přesvědčit Moskvu ke schválení výroby, ti měli pro továrnu jiné priority. Primárně se měla připravovat na produkci nového tanku, Iževská továrna byla tou dobou totiž považována primárně za vojenskou, s automobilovou produkcí jako vedlejší projekt. Kromě toho se vládě nezamlouvala ani stále dost nízká unifikace dílů se sériovým Moskvičem 412, což by znamenalo vyšší náklady na výrobu.
V únoru byl konečně hotový prototyp VAZ 2121 Niva a nedaleko Moskvy tak mohly proběhnout testy srovnávající nové vozidlo s Ižem 14, ale i UAZem 469, LuAZem 969, Land Roverem a Range Roverem. Ve srovnání s Nivou však Iž bohužel propadl. Vůz z Toljatti nabídl lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost i zrychlení. Iž 14 však předčil alespoň tehdy nový UAZ, oproti kterému nabídl lepší manévrovatelnost i pohodlnější kabinu.
Test však znamenal poslední hřebíček do rakve Iže 14. Rozhodnutí z Moskvy znělo zastavit další vývoj, neboť v ekonomice Sovětského svazu zkrátka nebyl dostatečně velký rozpočet pro produkci dvou podobných SUV vozů. Továrna v Iževsku se od té doby mohla věnovat jen produkci Moskvičů a vozů na nich založených. I kombi a pick up verze vyvinuté u Iže však měly problém dostat se do výroby, až tak byl omezen rozpočet Iževské automobilky na civilní projekty.
Po kolapsu Sovětského svazu se Iži podařilo konečně dostat na trh své vlastní modely, jako například hatchback Oda. V roce 1996 se stal součástí koncernu Izhmash a začal produkovat vozy pro VAZ, což vedlo až k úplnému převzetí Iževského automobilového závodu VAZem v roce 2010 a dnes se už věnuje pouze produkci Lady Vesta.
Jeden ze dvou prototypů Iž 14 se na dlouhá léta ztratil v garážích Iže, dokud jej v roce 1997 nenašli ruští novináři a nevyvezli na denní světlo. Vůz byl tou dobou v poněkud horším stavu, nepojízdný s nefunkčním motorem a rozpadlými pneumatikami, avšak jinak téměř netknutý a bez rzi. Až o deset let později se dočkal alespoň částečné renovace, když jej Iž umístil do svého malého muzea v továrně.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.