Nejstarší Volkswaagen Beetle se našel v Česku, jeho majitel o něm dokonce vydal knihu

Kniha „KdF Typ 60L 1941" mapuje historii a renovaci nejstaršího dochovaného sériové vyrobeného Volkswagenu Beetle, který strávil většinu svého života v Česku
Kniha „KdF Typ 60L 1941" mapuje historii a renovaci nejstaršího dochovaného sériové vyrobeného Volkswagenu Beetle, který strávil většinu svého života v Česku, foto: kdf41.com **https://www.kdf41.com**
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. října 2018 16:08
Sdílej:

Je všeobecně známo, že kořeny Volkswagenu Beetle bychom nalezli u naší kopřivnické Tatrovky. Věděli jste ale, že nejstarší dochovaný sériově vyrobený Volkswagen Brouk, tehdy značený ještě jako KdF41, byl v roce 1997 nalezen v Česku? O jeho příběhu a náročné renovaci dokonce vyšla i kniha, za kterou stojí jeho majitel společně s dalšími odborníky, kteří se na renovaci podíleli.

Volkswagen Beetle je zřejmě jedním z nejznámějších a nejikoničtějších automobilů světa, jeho historie však rozhodně nebyla jednoduchá. Začátek vývoje se datoval ještě do let předválečných, výroba jako taková pak měla být zahájena v roce 1939. Během následujících let se však vyrobilo v nové továrně KdF ve Wolfsburu jen několik málo strojů, než byla produkce továrny zaměřena na válečnou výrobu.

A ačkoliv měl být Brouk lidovým vozem, prakticky žádný z prvních vyrobených modelů se k běžnému lidu nedostal. Místo toho byly tyto vozy předělovány prominentům nacistického režimu, mezi kterými byl i známý hudební skladatel Paul Lincke.

Ten se roku 1943 přestěhoval do Mariánských Lázní, kde žil až do konce války. Po jejím skončení však byl stejně jako většina Němců v tehdejších Sudetech odsunut do Německa, zatímco jeho vůz měl být zabaven a svěřen Zdeňku Krásnému, státnímu zdravotnickému úředníku, jak uvádí web Jalopnik. Poté měl vůz setrvat v majetku jeho rodiny.

Co všechno se s vozem událo během následujících let nechme stranou a přesuňme se do roku 1997, kdy si Ondřej Brom plní sen o koupi starého Beetlu. Prvního Brouka si pan Brom koupil již v roce 1988 a poté strávil několik let jeho rekonstrukcí. Od té doby vlastnil několik dalších Brouků, ale jeho snem vždy bylo sehnat co nejstaršího, ideálně z válečných let.

Ten sen si splnil právě v roce 1997, ovšem ani on tou dobou ještě netušil, jaký poklad vlastně našel. Dlouhou dobu žil s myšlenkou, že vůz byl vyroben v roce 1943, ovšem pravda byla trochu jiná. Když se na mezinárodním srazu v Německu setkal s Jackem Krajewskim, padla poprvé úvaha, že vůz by mohl být jedním z z mála vyrobených v roce 1941, nanejvýš v roce 1942.

Začalo tedy pátrání po sériovém čísle karoserie, které se nakonec podařilo najít na kapotě. Vůz nesl číslo 20, přičemž KdF s označením 1-19 jsou považovány za ztracené. Nalezený Brouk se tak stal nejstarším produkčním kusem, jaký se podařilo najít.

Tento objev byl samozřejmě úchvatný, ale současně sebou přinášel dost velké problémy. Všechny nákresy a návrhy z té doby totiž byly ztraceny a technika před-produkčních prototypů a poválečných kusů se lišila. Bylo tedy potřeba zahájit extrémně náročný a zdlouhavý proces renovace, na kterém se podílela řada odborníků i sběratelů, díky kterým se vůz podařilo dostat téměř do identického stavu, v jakém vyjel roku 1941 z továrny.

Proces to byl velice zdlouhavý a kromě jiného přinesl i obrovské množství zajímavých technických i historických materiálů. Ty ale nepřišly vniveč, neboť se staly součástí knihy KdF Typ 60L 1941, která mapuje příběh vozu od jeho historie, přes rekonstrukci až po současnost.

Knihu s 350 stránkami zajímavého materiálu a 250 profesionálními fotografiemi, která je psána česky i anglicky, je možné objednat například přes crowdfundingový web Kickstarter.com. Kromě toho lze na webu najít i další předměty spojené s nejstarším produkčním broukem, jako jsou pohledy, kalendáře, poznámkové sešity, atd.

Historie vozu je tedy skutečně působivá a my se skláníme před precizností, s jakou byla renovace provedena. Nad renovací se sešla skupina odborníků a nadšenců, kteří mu věnovali velké množství času a nepochybujeme ani o finanční náročnosti projektu. Vždy je ale skvělé vidět, když historie ožívá podobným způsobem.

Stalo se
Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – jak jezdí ve městě, na dálnici či okresce?

Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?