Nejstarší Volkswaagen Beetle se našel v Česku, jeho majitel o něm dokonce vydal knihu

Kniha „KdF Typ 60L 1941" mapuje historii a renovaci nejstaršího dochovaného sériové vyrobeného Volkswagenu Beetle, který strávil většinu svého života v Česku
Kniha „KdF Typ 60L 1941" mapuje historii a renovaci nejstaršího dochovaného sériové vyrobeného Volkswagenu Beetle, který strávil většinu svého života v Česku, foto: kdf41.com **https://www.kdf41.com**
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. října 2018 16:08
Sdílej:

Je všeobecně známo, že kořeny Volkswagenu Beetle bychom nalezli u naší kopřivnické Tatrovky. Věděli jste ale, že nejstarší dochovaný sériově vyrobený Volkswagen Brouk, tehdy značený ještě jako KdF41, byl v roce 1997 nalezen v Česku? O jeho příběhu a náročné renovaci dokonce vyšla i kniha, za kterou stojí jeho majitel společně s dalšími odborníky, kteří se na renovaci podíleli.

Volkswagen Beetle je zřejmě jedním z nejznámějších a nejikoničtějších automobilů světa, jeho historie však rozhodně nebyla jednoduchá. Začátek vývoje se datoval ještě do let předválečných, výroba jako taková pak měla být zahájena v roce 1939. Během následujících let se však vyrobilo v nové továrně KdF ve Wolfsburu jen několik málo strojů, než byla produkce továrny zaměřena na válečnou výrobu.

A ačkoliv měl být Brouk lidovým vozem, prakticky žádný z prvních vyrobených modelů se k běžnému lidu nedostal. Místo toho byly tyto vozy předělovány prominentům nacistického režimu, mezi kterými byl i známý hudební skladatel Paul Lincke.

Ten se roku 1943 přestěhoval do Mariánských Lázní, kde žil až do konce války. Po jejím skončení však byl stejně jako většina Němců v tehdejších Sudetech odsunut do Německa, zatímco jeho vůz měl být zabaven a svěřen Zdeňku Krásnému, státnímu zdravotnickému úředníku, jak uvádí web Jalopnik. Poté měl vůz setrvat v majetku jeho rodiny.

Co všechno se s vozem událo během následujících let nechme stranou a přesuňme se do roku 1997, kdy si Ondřej Brom plní sen o koupi starého Beetlu. Prvního Brouka si pan Brom koupil již v roce 1988 a poté strávil několik let jeho rekonstrukcí. Od té doby vlastnil několik dalších Brouků, ale jeho snem vždy bylo sehnat co nejstaršího, ideálně z válečných let.

Ten sen si splnil právě v roce 1997, ovšem ani on tou dobou ještě netušil, jaký poklad vlastně našel. Dlouhou dobu žil s myšlenkou, že vůz byl vyroben v roce 1943, ovšem pravda byla trochu jiná. Když se na mezinárodním srazu v Německu setkal s Jackem Krajewskim, padla poprvé úvaha, že vůz by mohl být jedním z z mála vyrobených v roce 1941, nanejvýš v roce 1942.

Začalo tedy pátrání po sériovém čísle karoserie, které se nakonec podařilo najít na kapotě. Vůz nesl číslo 20, přičemž KdF s označením 1-19 jsou považovány za ztracené. Nalezený Brouk se tak stal nejstarším produkčním kusem, jaký se podařilo najít.

Tento objev byl samozřejmě úchvatný, ale současně sebou přinášel dost velké problémy. Všechny nákresy a návrhy z té doby totiž byly ztraceny a technika před-produkčních prototypů a poválečných kusů se lišila. Bylo tedy potřeba zahájit extrémně náročný a zdlouhavý proces renovace, na kterém se podílela řada odborníků i sběratelů, díky kterým se vůz podařilo dostat téměř do identického stavu, v jakém vyjel roku 1941 z továrny.

Proces to byl velice zdlouhavý a kromě jiného přinesl i obrovské množství zajímavých technických i historických materiálů. Ty ale nepřišly vniveč, neboť se staly součástí knihy KdF Typ 60L 1941, která mapuje příběh vozu od jeho historie, přes rekonstrukci až po současnost.

Knihu s 350 stránkami zajímavého materiálu a 250 profesionálními fotografiemi, která je psána česky i anglicky, je možné objednat například přes crowdfundingový web Kickstarter.com. Kromě toho lze na webu najít i další předměty spojené s nejstarším produkčním broukem, jako jsou pohledy, kalendáře, poznámkové sešity, atd.

Historie vozu je tedy skutečně působivá a my se skláníme před precizností, s jakou byla renovace provedena. Nad renovací se sešla skupina odborníků a nadšenců, kteří mu věnovali velké množství času a nepochybujeme ani o finanční náročnosti projektu. Vždy je ale skvělé vidět, když historie ožívá podobným způsobem.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.