Je všeobecně známo, že kořeny Volkswagenu Beetle bychom nalezli u naší kopřivnické Tatrovky. Věděli jste ale, že nejstarší dochovaný sériově vyrobený Volkswagen Brouk, tehdy značený ještě jako KdF41, byl v roce 1997 nalezen v Česku? O jeho příběhu a náročné renovaci dokonce vyšla i kniha, za kterou stojí jeho majitel společně s dalšími odborníky, kteří se na renovaci podíleli.
Volkswagen Beetle je zřejmě jedním z nejznámějších a nejikoničtějších automobilů světa, jeho historie však rozhodně nebyla jednoduchá. Začátek vývoje se datoval ještě do let předválečných, výroba jako taková pak měla být zahájena v roce 1939. Během následujících let se však vyrobilo v nové továrně KdF ve Wolfsburu jen několik málo strojů, než byla produkce továrny zaměřena na válečnou výrobu.
A ačkoliv měl být Brouk lidovým vozem, prakticky žádný z prvních vyrobených modelů se k běžnému lidu nedostal. Místo toho byly tyto vozy předělovány prominentům nacistického režimu, mezi kterými byl i známý hudební skladatel Paul Lincke.
Ten se roku 1943 přestěhoval do Mariánských Lázní, kde žil až do konce války. Po jejím skončení však byl stejně jako většina Němců v tehdejších Sudetech odsunut do Německa, zatímco jeho vůz měl být zabaven a svěřen Zdeňku Krásnému, státnímu zdravotnickému úředníku, jak uvádí web Jalopnik. Poté měl vůz setrvat v majetku jeho rodiny.
Co všechno se s vozem událo během následujících let nechme stranou a přesuňme se do roku 1997, kdy si Ondřej Brom plní sen o koupi starého Beetlu. Prvního Brouka si pan Brom koupil již v roce 1988 a poté strávil několik let jeho rekonstrukcí. Od té doby vlastnil několik dalších Brouků, ale jeho snem vždy bylo sehnat co nejstaršího, ideálně z válečných let.
Ten sen si splnil právě v roce 1997, ovšem ani on tou dobou ještě netušil, jaký poklad vlastně našel. Dlouhou dobu žil s myšlenkou, že vůz byl vyroben v roce 1943, ovšem pravda byla trochu jiná. Když se na mezinárodním srazu v Německu setkal s Jackem Krajewskim, padla poprvé úvaha, že vůz by mohl být jedním z z mála vyrobených v roce 1941, nanejvýš v roce 1942.
Začalo tedy pátrání po sériovém čísle karoserie, které se nakonec podařilo najít na kapotě. Vůz nesl číslo 20, přičemž KdF s označením 1-19 jsou považovány za ztracené. Nalezený Brouk se tak stal nejstarším produkčním kusem, jaký se podařilo najít.
Tento objev byl samozřejmě úchvatný, ale současně sebou přinášel dost velké problémy. Všechny nákresy a návrhy z té doby totiž byly ztraceny a technika před-produkčních prototypů a poválečných kusů se lišila. Bylo tedy potřeba zahájit extrémně náročný a zdlouhavý proces renovace, na kterém se podílela řada odborníků i sběratelů, díky kterým se vůz podařilo dostat téměř do identického stavu, v jakém vyjel roku 1941 z továrny.
Proces to byl velice zdlouhavý a kromě jiného přinesl i obrovské množství zajímavých technických i historických materiálů. Ty ale nepřišly vniveč, neboť se staly součástí knihy KdF Typ 60L 1941, která mapuje příběh vozu od jeho historie, přes rekonstrukci až po současnost.
Knihu s 350 stránkami zajímavého materiálu a 250 profesionálními fotografiemi, která je psána česky i anglicky, je možné objednat například přes crowdfundingový web Kickstarter.com. Kromě toho lze na webu najít i další předměty spojené s nejstarším produkčním broukem, jako jsou pohledy, kalendáře, poznámkové sešity, atd.
Historie vozu je tedy skutečně působivá a my se skláníme před precizností, s jakou byla renovace provedena. Nad renovací se sešla skupina odborníků a nadšenců, kteří mu věnovali velké množství času a nepochybujeme ani o finanční náročnosti projektu. Vždy je ale skvělé vidět, když historie ožívá podobným způsobem.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.