Turecko se dnes řadí mezi země s největší produkcí automobilů a ročně vyrobí dokonce více aut, než Česká republika. Na rozdíl od malé země ve střední Evropě však obrovské Turecko vyrábí hlavně vozy cizích značek. I zde se však svého času zrodilo atraktivní sportovní kupé ryze domácího původu.
Prvním tureckým automobilem domácí konstrukce se stal v roce 1961 Devrim, vyrobený na požadavek tehdejšího prezidenta Cemala Gürsela. Tým místních inženýrů se ujal nelehkého úkolu bez jakýchkoliv zkušeností s podobným projektem a zadáním prezentovat hotový vůz na nadcházejících oslavách republiky. Ačkoliv se podařilo vyrobit čtyři prototypy, Devrim se sériové produkce nikdy nedočkal.
To se však povedlo jen o pět let později istanbulské automobilce Otosan Otomobil Sanayii, která do té doby montovala několik modelů Fordu. Její první vlastní model, dvoudveřové kupé Anadol A1, však měl oproti Devrimu výhodu zkušenějších vývojářů. Prototyp totiž vznikl u britského Reliantu, s designem od britského studia Ogle Design. Pod karosérií ze sklolaminátu se nejprve skrýval čtyřválec z Fordu Cortina o objemu 1.2 litru, později nahrazený 1.3 litrovou verzí stejného motoru. Celkem vzniklo kolem 20 tisíc kusů všech variant A1. Na základě A1 vznikl v roce 1969 nový model, nazvaný A2, jenž se stal prvním sériově vyráběným čtyřdvéřovým sedanem se sklolaminátovou karosérií na světě a s více než 35 tisíci vyrobenými kusy i nejúspěšnějším modelem Anadolu.
Nejzajímavější varianta však začala vznikat v roce 1971, kdy manažer Otosanu Erdoğan Gönül přesvědčil majitele automobilky, že je potřeba vytvořit sportovní model. Ten měl zvýšit povědomí o Anadolu a také jeho prestiž, mimo jiné také účastí v mezinárodních rally soutěžích. Design vozu byl svěřen tureckému designérovi Eralpu Noyanovi a vývoj týmu lokálních konstruktéru z Otosanu, díky čemuž se Anadol STC-16 stal po Devrimu teprve druhým kompletně v Turecku navrženým a vyrobeným vozem. Jméno STC-16 mimochodem znamená Sport Turkish Car 1600, s ohledem na plánovaný export do zahraničí se však později oficiálně zkratka vysvětlovala jako Sport Touring Coupé. Ve své době si však vůz turci podle zkratky pojmenovali jako Süper Türk Canavarı, neboli turecké super monstrum.
Jako základ posloužil zkrácený upravený podvozek ze základního Anadolu, pod kapotu se tentokrát nastěhovala novější varianta řadového čtyřválce Kent, 1.6 litrový OHV Ford Crossflow, s výkonem 68 koní, pohánějící zadní nápravu. Čtyřstupňová manuální převodovka pocházela také od Fordu, který ji použil u britských modelů Capri a Cortina. 920 kg vážící sportovně vypadající kupé mohlo s touto technikou vyvinout maximální rychlost 174 km/h a stovky dosáhlo za 14.8 sekundy. Vypadalo tedy podstatně rychleji než doopravdy bylo.
Vzhledem vůz připomínal známější sporťáky té doby, především japonský Datsun 240Z a britskou Ginettu G21. Samotný designér se při návrhu karosérie i interiéru dle svých slov inspiroval u slavné stíhačky Spitfire. Stejně tak interiér působil sportovně, s dvouramenným volantem a palubními indikátory podobnými jako v italských sporťácích.
První tři prototypy vznikly už 11 měsíců od začátku vývoje vozu a prošly testováním na vojenské základně Cengiz Topel jižně od Istanbulu. Stejně jako předtím model A2, i STC-16 už prošel i nárazovými zkouškami. Poté byl jeden z prototypů dopraven do Británie, kde prošel testováním na okruhu vývojářské společnosti Mira. Tam jej dostali do rukou britští testovací jezdci, díky jejichž postřehům dostalo STC-16 jistější a bezpečnější jízdní vlastnosti.
V ulicích britských měst, kam prototyp zavítal, údajně vzbuzoval velkou pozornost. Obyvatelé jej totiž považovali za nový model jedné z místních automobilek. Zastavit jej mělo i několik policejních hlídek s dotazem ,o jaké vozidlo se vlastně jedná.
Když se vůz v roce 1973 dostal do prodeje, Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) záměrně snížila těžbu ropy - aby mohla její cenu ovlivňovat ve svůj prospěch a svět tak zasáhla ropná krize. To nemělo vliv jen na provozní náklady STC-16, které si vzalo více benzínu než běžný sedan, ale především na výrobní náklady. Stejně jako předchozí Anadoly i STC-16 mělo totiž karosérii ze sklolaminátu, jehož cena se následkem zdražení ropy znásobila. S výslednou cenou o 70% vyšší, než běžný sedan Anadolu, se totiž sportovní model stal dostupným jen pro velmi omezenou klientelu. Kupovali jej především mladé celebrity, rally jezdci a fanoušci sportovních vozů. Nakonec se podařilo prodat mezi roky 1973 až 1975 pouhých 176 kusů STC-16. Většina z nich vyjela z továrny ve žluté barvě, pojmenované Alanya, po slavném pobřežním městě. Některé však dostaly červenou barvu s bílými pruhy, jak bylo tou dobou v módě.
Kromě standardního modelu vzniklo i několik závodních verzí, určených především pro rally. Na rozdíl od ocelového podvozku běžného STC-16 měly tyto verze podvozek z kompozitního materiálu, což pomohlo se snížením hmotnosti. Především ale nabídly výrazně silnější motor s výkonem 142 koní. S takto upraveným vozem vyhráli tehdejší turečtí rally jezdci několik soutěží jak v Turecku, tak v Evropě.
Samotná značka Anadol se ve výrobě udržela jen do roku 1991, kdy přestala produkce jejího posledního modelu, pick-upu P2. Jeho výrobce, automobilka Otosan, se však udržel dodnes, jako Ford Otosan. V její továrně poblíž Istanbulu se dnes vyrábí všechny Fordy Transit a Tourneo pro Evropu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?