Turecko se dnes řadí mezi země s největší produkcí automobilů a ročně vyrobí dokonce více aut, než Česká republika. Na rozdíl od malé země ve střední Evropě však obrovské Turecko vyrábí hlavně vozy cizích značek. I zde se však svého času zrodilo atraktivní sportovní kupé ryze domácího původu.
Prvním tureckým automobilem domácí konstrukce se stal v roce 1961 Devrim, vyrobený na požadavek tehdejšího prezidenta Cemala Gürsela. Tým místních inženýrů se ujal nelehkého úkolu bez jakýchkoliv zkušeností s podobným projektem a zadáním prezentovat hotový vůz na nadcházejících oslavách republiky. Ačkoliv se podařilo vyrobit čtyři prototypy, Devrim se sériové produkce nikdy nedočkal.
To se však povedlo jen o pět let později istanbulské automobilce Otosan Otomobil Sanayii, která do té doby montovala několik modelů Fordu. Její první vlastní model, dvoudveřové kupé Anadol A1, však měl oproti Devrimu výhodu zkušenějších vývojářů. Prototyp totiž vznikl u britského Reliantu, s designem od britského studia Ogle Design. Pod karosérií ze sklolaminátu se nejprve skrýval čtyřválec z Fordu Cortina o objemu 1.2 litru, později nahrazený 1.3 litrovou verzí stejného motoru. Celkem vzniklo kolem 20 tisíc kusů všech variant A1. Na základě A1 vznikl v roce 1969 nový model, nazvaný A2, jenž se stal prvním sériově vyráběným čtyřdvéřovým sedanem se sklolaminátovou karosérií na světě a s více než 35 tisíci vyrobenými kusy i nejúspěšnějším modelem Anadolu.
Nejzajímavější varianta však začala vznikat v roce 1971, kdy manažer Otosanu Erdoğan Gönül přesvědčil majitele automobilky, že je potřeba vytvořit sportovní model. Ten měl zvýšit povědomí o Anadolu a také jeho prestiž, mimo jiné také účastí v mezinárodních rally soutěžích. Design vozu byl svěřen tureckému designérovi Eralpu Noyanovi a vývoj týmu lokálních konstruktéru z Otosanu, díky čemuž se Anadol STC-16 stal po Devrimu teprve druhým kompletně v Turecku navrženým a vyrobeným vozem. Jméno STC-16 mimochodem znamená Sport Turkish Car 1600, s ohledem na plánovaný export do zahraničí se však později oficiálně zkratka vysvětlovala jako Sport Touring Coupé. Ve své době si však vůz turci podle zkratky pojmenovali jako Süper Türk Canavarı, neboli turecké super monstrum.
Jako základ posloužil zkrácený upravený podvozek ze základního Anadolu, pod kapotu se tentokrát nastěhovala novější varianta řadového čtyřválce Kent, 1.6 litrový OHV Ford Crossflow, s výkonem 68 koní, pohánějící zadní nápravu. Čtyřstupňová manuální převodovka pocházela také od Fordu, který ji použil u britských modelů Capri a Cortina. 920 kg vážící sportovně vypadající kupé mohlo s touto technikou vyvinout maximální rychlost 174 km/h a stovky dosáhlo za 14.8 sekundy. Vypadalo tedy podstatně rychleji než doopravdy bylo.
Vzhledem vůz připomínal známější sporťáky té doby, především japonský Datsun 240Z a britskou Ginettu G21. Samotný designér se při návrhu karosérie i interiéru dle svých slov inspiroval u slavné stíhačky Spitfire. Stejně tak interiér působil sportovně, s dvouramenným volantem a palubními indikátory podobnými jako v italských sporťácích.
První tři prototypy vznikly už 11 měsíců od začátku vývoje vozu a prošly testováním na vojenské základně Cengiz Topel jižně od Istanbulu. Stejně jako předtím model A2, i STC-16 už prošel i nárazovými zkouškami. Poté byl jeden z prototypů dopraven do Británie, kde prošel testováním na okruhu vývojářské společnosti Mira. Tam jej dostali do rukou britští testovací jezdci, díky jejichž postřehům dostalo STC-16 jistější a bezpečnější jízdní vlastnosti.
V ulicích britských měst, kam prototyp zavítal, údajně vzbuzoval velkou pozornost. Obyvatelé jej totiž považovali za nový model jedné z místních automobilek. Zastavit jej mělo i několik policejních hlídek s dotazem ,o jaké vozidlo se vlastně jedná.
Když se vůz v roce 1973 dostal do prodeje, Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) záměrně snížila těžbu ropy - aby mohla její cenu ovlivňovat ve svůj prospěch a svět tak zasáhla ropná krize. To nemělo vliv jen na provozní náklady STC-16, které si vzalo více benzínu než běžný sedan, ale především na výrobní náklady. Stejně jako předchozí Anadoly i STC-16 mělo totiž karosérii ze sklolaminátu, jehož cena se následkem zdražení ropy znásobila. S výslednou cenou o 70% vyšší, než běžný sedan Anadolu, se totiž sportovní model stal dostupným jen pro velmi omezenou klientelu. Kupovali jej především mladé celebrity, rally jezdci a fanoušci sportovních vozů. Nakonec se podařilo prodat mezi roky 1973 až 1975 pouhých 176 kusů STC-16. Většina z nich vyjela z továrny ve žluté barvě, pojmenované Alanya, po slavném pobřežním městě. Některé však dostaly červenou barvu s bílými pruhy, jak bylo tou dobou v módě.
Kromě standardního modelu vzniklo i několik závodních verzí, určených především pro rally. Na rozdíl od ocelového podvozku běžného STC-16 měly tyto verze podvozek z kompozitního materiálu, což pomohlo se snížením hmotnosti. Především ale nabídly výrazně silnější motor s výkonem 142 koní. S takto upraveným vozem vyhráli tehdejší turečtí rally jezdci několik soutěží jak v Turecku, tak v Evropě.
Samotná značka Anadol se ve výrobě udržela jen do roku 1991, kdy přestala produkce jejího posledního modelu, pick-upu P2. Jeho výrobce, automobilka Otosan, se však udržel dodnes, jako Ford Otosan. V její továrně poblíž Istanbulu se dnes vyrábí všechny Fordy Transit a Tourneo pro Evropu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.