Ruské vozy byly vždy známé hlavně pro svoji praktickou stránku a celkovou robustnost, čemuž odpovídal i jejich design. V roce 1971 však vznikl asi jediný ruský vůz, jehož vzhled by se dal popsat jako roztomilý.
Příběh malého VAZ E1101 se začal ještě dříve, než nová továrna v Tolyatti začala vyrábět model 2101 - první automobil značky VAZ. Zatímco probíhaly práce na adaptování italského Fiatu 124 pro sovětské podmínky, začalo si vedení nově vznikající automobilky všímat prodejních úspěchů malých vozů s pohonem předních kol. Tento trend odstartoval v roce 1959 britský Morris Mini a během 60. let se objevily vozy jako Renault 4, nebo Peugeot 204. V prosinci 1966 proto bylo rozhodnuto, že VAZ vyvine malý vůz se stejným konceptem, který jako první ponese vlastní design.
Samotné práce na přípravě vozu začaly až o dva roky později, kdy malý tým konstruktérů VAZu dostal místnost pro vývoj. Tou byla bývalá prádelna v továrním hotelu. Zatímco se připravovala platforma pro vůz s konceptem vše vepředu, probíhaly už práce na designu. Do fáze hliněného modelu se dostaly dvě varianty, vzhledem k nedostatku místa však obě vznikly na jednom kusu modelu. Pravou stranu si zabral designér Y. Danilov a levou V. Ashkin. Zatímco Danilov zvolil tradičnější vzhled, více připomínající radikálně zmenšenou verzi VAZ 2101, Ashkin se pustil do experimentování a pokryl kapotu a střechu mřížováním podobným tomu na Citroënu Méhari.
Nakonec však padla volbu na konzervativnější pravou polovinu, která byla jednodušší na výrobu. Vzhledem ke zpoždění začaly práce na samotném prototypu až v roce 1971. Vpředu příčně umístěný motor o objemu 0.9 litru a výkonem 50 koní byl nově vyvinut jen pro toto vozidlo. Čtyřstupňová manuální převodovka byla modifikována z Fiatu 850 a kvůli jednoduchosti byly vepředu místo homokinetických kloubů, obvyklých pro vozy s náhonem předních kol, použity dvojité kardanové klouby.
Koncem roku 1971 vyjel první prototyp VAZ E1101 z továrny v Tolyatti. Díky využití kol ze sériového modelu 2101, které byly pro ruské mini o délce jen 3.12 metrů očividně příliš velké, a masky se dvěma velkými kulatými světlomety, měl vůz velmi roztomilý vzhled. Díky tomu si ihned vysloužil přezdívku Čeburaška, což byla postavička s párem velkých očí a uší z tehdy nového sovětského animovaného filmu.
Během následujících dvou let vůz procházel testováním, během kterého byl porovnáván s Fiaty 127 a 128. Mimo jiné bylo zjištěno, že ve srovnání se skvěle reagujícím Fiatem je řízení až příliš volné. Výsledky z testování proto vedly k druhému prototypu 2E1101, který byl vylepšen po stránce technické i designové.
Na rozdíl od prvního prototypu, liftbacku na kterém se s kufrem otevíralo i okno, byl pro druhý prototyp zvolen tradičnější vzhled a otevírání pouze spodní části bez okna. Vzhled vozu byl silně inspirován Hondou N360. I tento prototyp prošel testováním, sériová výroba však nikdy nepřišla.
V roce 1975 navštívil automobilku ZAZ na území dnešní Ukrajiny V. N. Polyakov, tehdejší ministr automobilového průmyslu SSSR a bývalý ředitel VAZu. V ZAZu tehdy probíhal vývoj vozu se stejnou koncepcí vše vepředu, který nesl název ZAZ 1102. Po předložení existujících materiálů k projektu pověřil Polyakov konstruktéry VAZu, aby zde využili svých zkušeností z vývoje VAZu E1101.
Nový prototyp, představený roku 1977, dostal označení VAZ 3E1101 Ladoga a vycházel přímo z předchozích dvou variant. Design se opět výrazně změnil a působil o poznání moderněji a uhlazeněji, očividně byl inspirovaný první generací VW Polo.
Ladoga prošla všemi testy úspěšně a práce na vývoji modelu nadále pokračovaly převážně v kancelářích ZAZu. Zde vyvíjený vůz narostl na velikosti a dostal zcela nově vyvinutý motor o objemu 1.1 litru. Finální verze se však dostala do sériové výroby až v roce 1987 jako ZAZ 1102 Tavria. Různé varianty Tavrie, včetně sedanu, kombi a pick-upu, poté tvořily základ nabídky ukrajinské automobilky až do roku 2011, kdy byl vyroben poslední exemplář. Tehdy už ale známý jako ZAZ 1103 Slavuta.
Samotný VAZ se dostal k sériově vyráběnému mini vozu s předním pohonem až v roce 1988, kdy zahájil prodej modelu VAZ 2111 Oka. Na jeho výrobě spolupracoval s podnikem SeAZ, do té doby výrobcem především mini vozů pro invalidy. Také Oka se ve výrobě udržela velmi dlouho, poslední exempláře opustily továrnu až v roce 2008.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?