Ruské vozy byly vždy známé hlavně pro svoji praktickou stránku a celkovou robustnost, čemuž odpovídal i jejich design. V roce 1971 však vznikl asi jediný ruský vůz, jehož vzhled by se dal popsat jako roztomilý.
Příběh malého VAZ E1101 se začal ještě dříve, než nová továrna v Tolyatti začala vyrábět model 2101 - první automobil značky VAZ. Zatímco probíhaly práce na adaptování italského Fiatu 124 pro sovětské podmínky, začalo si vedení nově vznikající automobilky všímat prodejních úspěchů malých vozů s pohonem předních kol. Tento trend odstartoval v roce 1959 britský Morris Mini a během 60. let se objevily vozy jako Renault 4, nebo Peugeot 204. V prosinci 1966 proto bylo rozhodnuto, že VAZ vyvine malý vůz se stejným konceptem, který jako první ponese vlastní design.
Samotné práce na přípravě vozu začaly až o dva roky později, kdy malý tým konstruktérů VAZu dostal místnost pro vývoj. Tou byla bývalá prádelna v továrním hotelu. Zatímco se připravovala platforma pro vůz s konceptem vše vepředu, probíhaly už práce na designu. Do fáze hliněného modelu se dostaly dvě varianty, vzhledem k nedostatku místa však obě vznikly na jednom kusu modelu. Pravou stranu si zabral designér Y. Danilov a levou V. Ashkin. Zatímco Danilov zvolil tradičnější vzhled, více připomínající radikálně zmenšenou verzi VAZ 2101, Ashkin se pustil do experimentování a pokryl kapotu a střechu mřížováním podobným tomu na Citroënu Méhari.
Nakonec však padla volbu na konzervativnější pravou polovinu, která byla jednodušší na výrobu. Vzhledem ke zpoždění začaly práce na samotném prototypu až v roce 1971. Vpředu příčně umístěný motor o objemu 0.9 litru a výkonem 50 koní byl nově vyvinut jen pro toto vozidlo. Čtyřstupňová manuální převodovka byla modifikována z Fiatu 850 a kvůli jednoduchosti byly vepředu místo homokinetických kloubů, obvyklých pro vozy s náhonem předních kol, použity dvojité kardanové klouby.
Koncem roku 1971 vyjel první prototyp VAZ E1101 z továrny v Tolyatti. Díky využití kol ze sériového modelu 2101, které byly pro ruské mini o délce jen 3.12 metrů očividně příliš velké, a masky se dvěma velkými kulatými světlomety, měl vůz velmi roztomilý vzhled. Díky tomu si ihned vysloužil přezdívku Čeburaška, což byla postavička s párem velkých očí a uší z tehdy nového sovětského animovaného filmu.
Během následujících dvou let vůz procházel testováním, během kterého byl porovnáván s Fiaty 127 a 128. Mimo jiné bylo zjištěno, že ve srovnání se skvěle reagujícím Fiatem je řízení až příliš volné. Výsledky z testování proto vedly k druhému prototypu 2E1101, který byl vylepšen po stránce technické i designové.
Na rozdíl od prvního prototypu, liftbacku na kterém se s kufrem otevíralo i okno, byl pro druhý prototyp zvolen tradičnější vzhled a otevírání pouze spodní části bez okna. Vzhled vozu byl silně inspirován Hondou N360. I tento prototyp prošel testováním, sériová výroba však nikdy nepřišla.
V roce 1975 navštívil automobilku ZAZ na území dnešní Ukrajiny V. N. Polyakov, tehdejší ministr automobilového průmyslu SSSR a bývalý ředitel VAZu. V ZAZu tehdy probíhal vývoj vozu se stejnou koncepcí vše vepředu, který nesl název ZAZ 1102. Po předložení existujících materiálů k projektu pověřil Polyakov konstruktéry VAZu, aby zde využili svých zkušeností z vývoje VAZu E1101.
Nový prototyp, představený roku 1977, dostal označení VAZ 3E1101 Ladoga a vycházel přímo z předchozích dvou variant. Design se opět výrazně změnil a působil o poznání moderněji a uhlazeněji, očividně byl inspirovaný první generací VW Polo.
Ladoga prošla všemi testy úspěšně a práce na vývoji modelu nadále pokračovaly převážně v kancelářích ZAZu. Zde vyvíjený vůz narostl na velikosti a dostal zcela nově vyvinutý motor o objemu 1.1 litru. Finální verze se však dostala do sériové výroby až v roce 1987 jako ZAZ 1102 Tavria. Různé varianty Tavrie, včetně sedanu, kombi a pick-upu, poté tvořily základ nabídky ukrajinské automobilky až do roku 2011, kdy byl vyroben poslední exemplář. Tehdy už ale známý jako ZAZ 1103 Slavuta.
Samotný VAZ se dostal k sériově vyráběnému mini vozu s předním pohonem až v roce 1988, kdy zahájil prodej modelu VAZ 2111 Oka. Na jeho výrobě spolupracoval s podnikem SeAZ, do té doby výrobcem především mini vozů pro invalidy. Také Oka se ve výrobě udržela velmi dlouho, poslední exempláře opustily továrnu až v roce 2008.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.