Není to tak dlouho, co se objevily spekulace, podle kterých by automobilky Volkswagen a Ford mohly spojit síly. Pokud by se tak stalo, vytvořila by tato dvojice zřejmě největší a nejvýznamnější spojenectví na celosvětovém automobilovém trh. Již v minulosti však k sobě automobilky měly poměrně blízko a v jednu chvíli se dokonce Volkswagen mohl stát majetkem Fordu - a to zadarmo.
Abychom mohli celou situaci pochopit, je potřeba vrátit se do období po druhé světové válce. Tou dobou bylo Německo rozděleno na východní a západní, přičemž západní stranu kontrolovali spojenci. Město Wolfsburg, které bylo a je ikonickým sídlem VW, se nacházelo v části kontrolované Brity, kteří se v rámci nastartování poválečné ekonomiky a vytváření pracovních míst rozhodli provoz automobilky obnovit.
A zatímco před válkou a v jejím průběhu bylo vyrobenou jen několik stovek Beetlů určených pro pohlaváry, tedy ještě pod jiným označením, v roce 1945 vyprodukovala automobilka 1 785 kusů. Britská správa však neměla nejmenší zájem pouštět se do automobilového průmyslu a tak začala hledat někoho, kdo kontrolu nad automobilkou převezme.
První volbou se v roce 1947 stal Sir William Rootes a jeho bratr Reginald, kteří kteří vlastnili a provozovali skupinu Rootes Group. Ta kontrolovala výrobu automobilů značek Hillman, Humber a Sunbeam, takže správa Volkswagenu by pro ně jistě nebyla problém. Oba bratři však tuto příležitost odmítli.
Řada tak přišla na dalšího významného muže z automobilového průmyslu, kterým byl Henry Ford II. S tím si Britové naplánovali schůzku na březen roku 1948 v Kolíně nad Rýnem. A abychom ilustrovali, jak moc se Britové chtěli vedení automobilky zbavit, musíme dodat, že byli ochotni ji Fordu předat zcela zadarmo.
Když ale přišel čas na vyřčení rozhodnutí, vložil se do věci Ernest Breech, předseda představenstva Fordu. Ten se měl podívat na Forda II. a pronést „Pane Ford, nemyslím si, že to co nám nabízí, za to stojí," jak uvádí publikace Small Wonder. A tím schůzka skončila.
Názor pana Breeche však zřejmě nebyl jediným důvodem k přerušení jednání. Továrna ve Wolfsburgu se totiž nacházela jen pár kilometrů od zóny okupované sověty, která se později stala hranicí. Je tedy dost pravděpodobné, že Ford nestál o automobilku v relativně nebezpečné zóně. Na to ostatně upozorňuje i vyjádření nejmenovaného zdroje z představenstva Fordu v knize Thinking Small: The Long, Strange Trip of the Volkswagen Beetle.
V roce 1947 navíc ztroskotala jednání s Australskou reparační radou, která o automobilku také nestála. Britové se tak vzdali a rozhodli se ponechat Volkswagen svému osudu. Automobilka však měla velké štěstí, že v jejím čele stál již od ledna 1948 (takže se účastnil i jednání s Fordem) jistý Heinz Nordhoff.
Tento automobilový inženýr působil před válkou v automobilce Opel, kde se díky svým schopnostem dokázal rychle vypracovat na pozici vedoucího manažera. Zde se také naučil řadu věcí o fungování automobilového průmyslu za oceánem, neboť do Opelu nastoupil krátce poté, co ho koupil americký gigant General Motors.
Nordhoff během prvního roku zdvojnásobil produkci a právě díky němu se z modelu Beetle stal celosvětový hit a z automobilky Volkswagen symbol poválečného rozkvětu západního Německa. A nyní, jak se zdá, se zástupci automobilky Ford i Volkswagen zřejmě opět sejdou u jednoho stolu a možná i nad vývojem společného modelu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?