Není to tak dlouho, co se objevily spekulace, podle kterých by automobilky Volkswagen a Ford mohly spojit síly. Pokud by se tak stalo, vytvořila by tato dvojice zřejmě největší a nejvýznamnější spojenectví na celosvětovém automobilovém trh. Již v minulosti však k sobě automobilky měly poměrně blízko a v jednu chvíli se dokonce Volkswagen mohl stát majetkem Fordu - a to zadarmo.
Abychom mohli celou situaci pochopit, je potřeba vrátit se do období po druhé světové válce. Tou dobou bylo Německo rozděleno na východní a západní, přičemž západní stranu kontrolovali spojenci. Město Wolfsburg, které bylo a je ikonickým sídlem VW, se nacházelo v části kontrolované Brity, kteří se v rámci nastartování poválečné ekonomiky a vytváření pracovních míst rozhodli provoz automobilky obnovit.
A zatímco před válkou a v jejím průběhu bylo vyrobenou jen několik stovek Beetlů určených pro pohlaváry, tedy ještě pod jiným označením, v roce 1945 vyprodukovala automobilka 1 785 kusů. Britská správa však neměla nejmenší zájem pouštět se do automobilového průmyslu a tak začala hledat někoho, kdo kontrolu nad automobilkou převezme.
První volbou se v roce 1947 stal Sir William Rootes a jeho bratr Reginald, kteří kteří vlastnili a provozovali skupinu Rootes Group. Ta kontrolovala výrobu automobilů značek Hillman, Humber a Sunbeam, takže správa Volkswagenu by pro ně jistě nebyla problém. Oba bratři však tuto příležitost odmítli.
Řada tak přišla na dalšího významného muže z automobilového průmyslu, kterým byl Henry Ford II. S tím si Britové naplánovali schůzku na březen roku 1948 v Kolíně nad Rýnem. A abychom ilustrovali, jak moc se Britové chtěli vedení automobilky zbavit, musíme dodat, že byli ochotni ji Fordu předat zcela zadarmo.
Když ale přišel čas na vyřčení rozhodnutí, vložil se do věci Ernest Breech, předseda představenstva Fordu. Ten se měl podívat na Forda II. a pronést „Pane Ford, nemyslím si, že to co nám nabízí, za to stojí," jak uvádí publikace Small Wonder. A tím schůzka skončila.
Názor pana Breeche však zřejmě nebyl jediným důvodem k přerušení jednání. Továrna ve Wolfsburgu se totiž nacházela jen pár kilometrů od zóny okupované sověty, která se později stala hranicí. Je tedy dost pravděpodobné, že Ford nestál o automobilku v relativně nebezpečné zóně. Na to ostatně upozorňuje i vyjádření nejmenovaného zdroje z představenstva Fordu v knize Thinking Small: The Long, Strange Trip of the Volkswagen Beetle.
V roce 1947 navíc ztroskotala jednání s Australskou reparační radou, která o automobilku také nestála. Britové se tak vzdali a rozhodli se ponechat Volkswagen svému osudu. Automobilka však měla velké štěstí, že v jejím čele stál již od ledna 1948 (takže se účastnil i jednání s Fordem) jistý Heinz Nordhoff.
Tento automobilový inženýr působil před válkou v automobilce Opel, kde se díky svým schopnostem dokázal rychle vypracovat na pozici vedoucího manažera. Zde se také naučil řadu věcí o fungování automobilového průmyslu za oceánem, neboť do Opelu nastoupil krátce poté, co ho koupil americký gigant General Motors.
Nordhoff během prvního roku zdvojnásobil produkci a právě díky němu se z modelu Beetle stal celosvětový hit a z automobilky Volkswagen symbol poválečného rozkvětu západního Německa. A nyní, jak se zdá, se zástupci automobilky Ford i Volkswagen zřejmě opět sejdou u jednoho stolu a možná i nad vývojem společného modelu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.