John Lennon se po celém světě proslavil zejména jako člen Beatles, zpěvák a politický aktivista. Kromě toho bychom ale v jeho životopisech našli zmínky o tom, že se prosadil i jako malíř, herec nebo spisovatel. Věděli jste ale, že měl i zálibu v poměrně výstředních dopravních prostředcích?
Kdyby se nestal John Lennon nestal 8. prosince 1980 obětí atentátu, oslavil by v úterý 9.10. své 78. narozeniny. A zatímco většina lidí na něj většinou vzpomíná při poslechu světoznámých skladeb, my bychom na něj mohli vzpomenout trochu originálněji.
Jeho písničky z dob Beatles i sólové kariéry jsou totiž všeobecně známé a dodnes se s nimi můžete setkat i v rádiích. Věděli jste ale, jaký vkus měl Lennon co se automobilů týče? Nebudeme vás napínat, byly to většinou stroje neobvyklé - a to zejména svým zevnějškem. A na webu The Drive se nedávno objevilo pět těch vůbec nejzvláštnějších.
Austin Maxi
John Lennon se stal díky své hudební kariéře vcelku zámožným člověkem, takže auta jako Austin Maxi, která většinou postávala před byty či v garážích pracující třídy, by u něj očekával jen málokdo. Lennon však využíval tento pětidveřový a poměrně hospodárný automobil vždy, když chtěl splynout s davem.
Jeho Maxi však skončil poměrně neslavně a to během cesty na rodinnou dovolenou ve Skotsku v roce 69. Lennon údajně nikdy nebyl příliš dobrým řidičem a tak když se na silnici potkal s jiným řidičem, který jel údajně v protisměru, zazmatkoval a strhl řízení, ztratil nad automobilem kontrolu a skončil v příkopu. Rodinná dovolená nakonec skončila pětidenním pobytem v nemocnici, fotka Lennona s Yoko ležícími před pomačkaným předkem Austinu je však dodnes působivá.
Mercedes-Benz 300TD Wagon
Posledním automobilem Johna Lennona se stala legenda mezi kombíky s třícípou hvězdou na kapotě, Mercedes-Benz 300TD Wagon z roku 1979. Lennon využíval jeho ohromný zavazadlový prostor k častému převážení nástrojů mezi studiem a domovem a parkoval ho dokonce ve své garáži v bytovém domě The Dakota, před kterým byl 8. prosince 1980. Jeho Mercedes tou dobou parkoval jen kousek od něj.
Vůz se před nedávnem objevil na draže jednoho z významných aukčních domů, který jej nakonec prodal za 31 900 dolarů, tedy cca 716 000 korun. Na starý kombík to není zrovna málo, díky jeho historické hodnotě se však dá očekávat, že jeho hodnota už jen dál poroste.
Rolls-royce Phantom V
Pravděpodobně nejznámějším vozem Johna Lennona je psychedelicky zbarvený Rolls-Royce Phantom V z roku 1965. Pokud patříte k milovníkům Beatles, pravděpodobně vám bude barevný vzor povědomý - inspirován byl totiž obalem pro desku "Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band."
Přebarvením exteriéru však úpravy vozu ani zdaleka neskončily. Výrazných změn se dočkal i interiér, ve kterém se nově objevila lednice, televize, telefon a ze zadních sedaček se stala postel.
Bentley S1
Psychedelický Rolls-Royce však nebyl jediným zástupcem luxusních britských limuzín, se kterými je Lennon spojován. Svým způsobem byl vlastníkem i Bentley S1 z roku 1956, které opět neslo velice zajímavé zbarvení.
Je však potřeba zmínit, že Lennon nebyl jediným vlastníkem vozu - patřil totiž skupině Beatles jako takové. Původním vlastníkem vozu byl totiž módní návrhář John Crittle, vlastník značky Dandie Fashions, který nechal vůz takto speciálně (psychedelicky) vyzdobit od tří studentů umění.
Kapela Beatles ale oděvní značku koupila a s ní získala dokonce i tento Bentley. Není se ale čemu divit, neboť v té době měli Beatles tolik peněz, že nevěděli co s nimi.
Honda Monkey
Lennon údajně nikdy nebyl příliš velkým fanouškem motocyklů, přesto si k cestování po svým 72-akrovém pozemku pořídil malou Hondu Z50A, často přezdívanou Monkey, z roku 1969. Na jedné historické fotografii je na ní dokonce vyfocen i se svým potomkem.
Malý motocykl se před nedávnou dobo dokonce objevil v aukci a vydražil se za cca 56 250 liber, tedy cca 1.66 milionu korun. Jistě není potřeba říkat, že to bylo podstatně více, než experti očekávali.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.