Zatímco v Československu se padesátá léta nesla v duchu strachu a nesvobody, za oceánem byla atmosféra přesně opačná. Lidé se mohli radovat ze vzkvétající ekonomiky i velkého technického pokroku. Jeho symbolem se staly proudová letadla, vysokorychlostní vlaky, rakety a samozřejmě i představy o dobývání vesmíru, létajících automobilech, atd.
Tyto ideály nepoháněly jen lidskou fantazii, ale také představivost designérů. Tou dobou se v zámoří rodila fantastická auta, jako byl například Chevrolet Corvette nebo Ford Thounderbird, která navíc i ve svém designu ukrývala část snů o létání a dobývání vesmíru. Ať už se jednalo o oblé aerodynamické tvary, stylová křidélka nebo zadní světlomety často tvarované do podoby raketových motorů.
Výroba stylových automobilů navíc nebyla doménou jen velkých automobilek. O prostor se hlásily i menší dílny a zruční výrobci, kteří se snažili prosadit s vlastním designem a vlastními, mnohdy velice originálními, nápady. Ostatně o několika takových už jsme v minulosti také psali.
Dnes se ale podíváme na jedinečný koncept Galileo Show Car z roku 1957, za jehož vznikem stojí jistý Joseph Galileo. Ten byl podobně jako řada dalších lidí v této době okouzlen designem proudových letadel, vesmírných raket a myšlenkou na dobývání vesmíru. Kromě toho však Galileo mohl čerpat i ze své služby v armádě.
Joseph Galileo, narozený v roce 1928, vstoupil v roce 1945 do armádní jednotky „Army Air Corp," která se během následujících let přerodila do United States Air Force. Galileo sloužil v armádě čtyři roky a stal se tak svědkem doby, kdy vrtulová letadla dosluhovala a začala je nahrazovat letadla proudová. A právě zde zřejmě začal čerpat inspiraci pro stavbu vlastního vozu.
Už samotná myšlenka na stavbu vlastního automobilu byla poměrně ambiciozní, ovšem Joseph šel ještě dál. Usmyslel si totiž, že karoserie jeho vozu bude vyrobena z laminátu, který byl tou dobou něčím, čím je pro nás dnes karbon. Doma proto začal ze dřeva a sádry vyrábět formy, ve kterých vznikaly jednotlivé díly.
Galileo věnoval designu karoserie velkou pozornost a snažil se, aby byl celý vůz naprosto originální. Dokonce se rozhodl i pro otvírání dveří ve stylu tzv. „Racčích křídel," (Gullwing doors). Touto specialitou se přitom proslavil v polovině 50. let zejména Mercedes 300 SL.
Jako základ nového vozu posloužilo upravené šasi z Fordu vyrobeného v roce 1949. Motory sice nebyl proudový, ovšem jeho název byl přinejmenším stylový - jednalo se o vidlicový osmiválec Oldsmobile Rocket. K velkým zajímavostem vozu patří také přední a zadní nárazníky, které mělo být možné při parkování vysunovat či zasunovat - podle potřeb řidiče.
Joseph svůj prototyp bohužel nikdy nedokončil, což je vidět zejména při pohledu do interiéru. Galileo navíc v roce 2010 zemřel a vůz tak zůstal v tomto stavu. Navíc se někde ztratil i jeho motor. Ačkoliv se ovšem vůz nikdy nedočkal oficiální prezentace, v okolí San Francisca se o něm dobře vědělo často byl označován za tamní senzaci.
Rozestavěný koncept, který je tichým svědkem optimismu panujícího v padesátých letech ve svobodné části světa, je v současnosti na prodej v Tampě na Floridě. Jaká je jeho cena nevíme, ovšem web Undiscovered Classics zařadil tento vůz mezi „Nejzajímavější americká zapomenutá auta," což by mohlo při prodeji pomoci.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.