Zatímco v Československu se padesátá léta nesla v duchu strachu a nesvobody, za oceánem byla atmosféra přesně opačná. Lidé se mohli radovat ze vzkvétající ekonomiky i velkého technického pokroku. Jeho symbolem se staly proudová letadla, vysokorychlostní vlaky, rakety a samozřejmě i představy o dobývání vesmíru, létajících automobilech, atd.
Tyto ideály nepoháněly jen lidskou fantazii, ale také představivost designérů. Tou dobou se v zámoří rodila fantastická auta, jako byl například Chevrolet Corvette nebo Ford Thounderbird, která navíc i ve svém designu ukrývala část snů o létání a dobývání vesmíru. Ať už se jednalo o oblé aerodynamické tvary, stylová křidélka nebo zadní světlomety často tvarované do podoby raketových motorů.
Výroba stylových automobilů navíc nebyla doménou jen velkých automobilek. O prostor se hlásily i menší dílny a zruční výrobci, kteří se snažili prosadit s vlastním designem a vlastními, mnohdy velice originálními, nápady. Ostatně o několika takových už jsme v minulosti také psali.
Dnes se ale podíváme na jedinečný koncept Galileo Show Car z roku 1957, za jehož vznikem stojí jistý Joseph Galileo. Ten byl podobně jako řada dalších lidí v této době okouzlen designem proudových letadel, vesmírných raket a myšlenkou na dobývání vesmíru. Kromě toho však Galileo mohl čerpat i ze své služby v armádě.
Joseph Galileo, narozený v roce 1928, vstoupil v roce 1945 do armádní jednotky „Army Air Corp," která se během následujících let přerodila do United States Air Force. Galileo sloužil v armádě čtyři roky a stal se tak svědkem doby, kdy vrtulová letadla dosluhovala a začala je nahrazovat letadla proudová. A právě zde zřejmě začal čerpat inspiraci pro stavbu vlastního vozu.
Už samotná myšlenka na stavbu vlastního automobilu byla poměrně ambiciozní, ovšem Joseph šel ještě dál. Usmyslel si totiž, že karoserie jeho vozu bude vyrobena z laminátu, který byl tou dobou něčím, čím je pro nás dnes karbon. Doma proto začal ze dřeva a sádry vyrábět formy, ve kterých vznikaly jednotlivé díly.
Galileo věnoval designu karoserie velkou pozornost a snažil se, aby byl celý vůz naprosto originální. Dokonce se rozhodl i pro otvírání dveří ve stylu tzv. „Racčích křídel," (Gullwing doors). Touto specialitou se přitom proslavil v polovině 50. let zejména Mercedes 300 SL.
Jako základ nového vozu posloužilo upravené šasi z Fordu vyrobeného v roce 1949. Motory sice nebyl proudový, ovšem jeho název byl přinejmenším stylový - jednalo se o vidlicový osmiválec Oldsmobile Rocket. K velkým zajímavostem vozu patří také přední a zadní nárazníky, které mělo být možné při parkování vysunovat či zasunovat - podle potřeb řidiče.
Joseph svůj prototyp bohužel nikdy nedokončil, což je vidět zejména při pohledu do interiéru. Galileo navíc v roce 2010 zemřel a vůz tak zůstal v tomto stavu. Navíc se někde ztratil i jeho motor. Ačkoliv se ovšem vůz nikdy nedočkal oficiální prezentace, v okolí San Francisca se o něm dobře vědělo často byl označován za tamní senzaci.
Rozestavěný koncept, který je tichým svědkem optimismu panujícího v padesátých letech ve svobodné části světa, je v současnosti na prodej v Tampě na Floridě. Jaká je jeho cena nevíme, ovšem web Undiscovered Classics zařadil tento vůz mezi „Nejzajímavější americká zapomenutá auta," což by mohlo při prodeji pomoci.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.