Zatímco v Československu se padesátá léta nesla v duchu strachu a nesvobody, za oceánem byla atmosféra přesně opačná. Lidé se mohli radovat ze vzkvétající ekonomiky i velkého technického pokroku. Jeho symbolem se staly proudová letadla, vysokorychlostní vlaky, rakety a samozřejmě i představy o dobývání vesmíru, létajících automobilech, atd.
Tyto ideály nepoháněly jen lidskou fantazii, ale také představivost designérů. Tou dobou se v zámoří rodila fantastická auta, jako byl například Chevrolet Corvette nebo Ford Thounderbird, která navíc i ve svém designu ukrývala část snů o létání a dobývání vesmíru. Ať už se jednalo o oblé aerodynamické tvary, stylová křidélka nebo zadní světlomety často tvarované do podoby raketových motorů.
Výroba stylových automobilů navíc nebyla doménou jen velkých automobilek. O prostor se hlásily i menší dílny a zruční výrobci, kteří se snažili prosadit s vlastním designem a vlastními, mnohdy velice originálními, nápady. Ostatně o několika takových už jsme v minulosti také psali.
Dnes se ale podíváme na jedinečný koncept Galileo Show Car z roku 1957, za jehož vznikem stojí jistý Joseph Galileo. Ten byl podobně jako řada dalších lidí v této době okouzlen designem proudových letadel, vesmírných raket a myšlenkou na dobývání vesmíru. Kromě toho však Galileo mohl čerpat i ze své služby v armádě.
Joseph Galileo, narozený v roce 1928, vstoupil v roce 1945 do armádní jednotky „Army Air Corp," která se během následujících let přerodila do United States Air Force. Galileo sloužil v armádě čtyři roky a stal se tak svědkem doby, kdy vrtulová letadla dosluhovala a začala je nahrazovat letadla proudová. A právě zde zřejmě začal čerpat inspiraci pro stavbu vlastního vozu.
Už samotná myšlenka na stavbu vlastního automobilu byla poměrně ambiciozní, ovšem Joseph šel ještě dál. Usmyslel si totiž, že karoserie jeho vozu bude vyrobena z laminátu, který byl tou dobou něčím, čím je pro nás dnes karbon. Doma proto začal ze dřeva a sádry vyrábět formy, ve kterých vznikaly jednotlivé díly.
Galileo věnoval designu karoserie velkou pozornost a snažil se, aby byl celý vůz naprosto originální. Dokonce se rozhodl i pro otvírání dveří ve stylu tzv. „Racčích křídel," (Gullwing doors). Touto specialitou se přitom proslavil v polovině 50. let zejména Mercedes 300 SL.
Jako základ nového vozu posloužilo upravené šasi z Fordu vyrobeného v roce 1949. Motory sice nebyl proudový, ovšem jeho název byl přinejmenším stylový - jednalo se o vidlicový osmiválec Oldsmobile Rocket. K velkým zajímavostem vozu patří také přední a zadní nárazníky, které mělo být možné při parkování vysunovat či zasunovat - podle potřeb řidiče.
Joseph svůj prototyp bohužel nikdy nedokončil, což je vidět zejména při pohledu do interiéru. Galileo navíc v roce 2010 zemřel a vůz tak zůstal v tomto stavu. Navíc se někde ztratil i jeho motor. Ačkoliv se ovšem vůz nikdy nedočkal oficiální prezentace, v okolí San Francisca se o něm dobře vědělo často byl označován za tamní senzaci.
Rozestavěný koncept, který je tichým svědkem optimismu panujícího v padesátých letech ve svobodné části světa, je v současnosti na prodej v Tampě na Floridě. Jaká je jeho cena nevíme, ovšem web Undiscovered Classics zařadil tento vůz mezi „Nejzajímavější americká zapomenutá auta," což by mohlo při prodeji pomoci.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.