Zatímco v Československu se padesátá léta nesla v duchu strachu a nesvobody, za oceánem byla atmosféra přesně opačná. Lidé se mohli radovat ze vzkvétající ekonomiky i velkého technického pokroku. Jeho symbolem se staly proudová letadla, vysokorychlostní vlaky, rakety a samozřejmě i představy o dobývání vesmíru, létajících automobilech, atd.
Tyto ideály nepoháněly jen lidskou fantazii, ale také představivost designérů. Tou dobou se v zámoří rodila fantastická auta, jako byl například Chevrolet Corvette nebo Ford Thounderbird, která navíc i ve svém designu ukrývala část snů o létání a dobývání vesmíru. Ať už se jednalo o oblé aerodynamické tvary, stylová křidélka nebo zadní světlomety často tvarované do podoby raketových motorů.
Výroba stylových automobilů navíc nebyla doménou jen velkých automobilek. O prostor se hlásily i menší dílny a zruční výrobci, kteří se snažili prosadit s vlastním designem a vlastními, mnohdy velice originálními, nápady. Ostatně o několika takových už jsme v minulosti také psali.
Dnes se ale podíváme na jedinečný koncept Galileo Show Car z roku 1957, za jehož vznikem stojí jistý Joseph Galileo. Ten byl podobně jako řada dalších lidí v této době okouzlen designem proudových letadel, vesmírných raket a myšlenkou na dobývání vesmíru. Kromě toho však Galileo mohl čerpat i ze své služby v armádě.
Joseph Galileo, narozený v roce 1928, vstoupil v roce 1945 do armádní jednotky „Army Air Corp," která se během následujících let přerodila do United States Air Force. Galileo sloužil v armádě čtyři roky a stal se tak svědkem doby, kdy vrtulová letadla dosluhovala a začala je nahrazovat letadla proudová. A právě zde zřejmě začal čerpat inspiraci pro stavbu vlastního vozu.
Už samotná myšlenka na stavbu vlastního automobilu byla poměrně ambiciozní, ovšem Joseph šel ještě dál. Usmyslel si totiž, že karoserie jeho vozu bude vyrobena z laminátu, který byl tou dobou něčím, čím je pro nás dnes karbon. Doma proto začal ze dřeva a sádry vyrábět formy, ve kterých vznikaly jednotlivé díly.
Galileo věnoval designu karoserie velkou pozornost a snažil se, aby byl celý vůz naprosto originální. Dokonce se rozhodl i pro otvírání dveří ve stylu tzv. „Racčích křídel," (Gullwing doors). Touto specialitou se přitom proslavil v polovině 50. let zejména Mercedes 300 SL.
Jako základ nového vozu posloužilo upravené šasi z Fordu vyrobeného v roce 1949. Motory sice nebyl proudový, ovšem jeho název byl přinejmenším stylový - jednalo se o vidlicový osmiválec Oldsmobile Rocket. K velkým zajímavostem vozu patří také přední a zadní nárazníky, které mělo být možné při parkování vysunovat či zasunovat - podle potřeb řidiče.
Joseph svůj prototyp bohužel nikdy nedokončil, což je vidět zejména při pohledu do interiéru. Galileo navíc v roce 2010 zemřel a vůz tak zůstal v tomto stavu. Navíc se někde ztratil i jeho motor. Ačkoliv se ovšem vůz nikdy nedočkal oficiální prezentace, v okolí San Francisca se o něm dobře vědělo často byl označován za tamní senzaci.
Rozestavěný koncept, který je tichým svědkem optimismu panujícího v padesátých letech ve svobodné části světa, je v současnosti na prodej v Tampě na Floridě. Jaká je jeho cena nevíme, ovšem web Undiscovered Classics zařadil tento vůz mezi „Nejzajímavější americká zapomenutá auta," což by mohlo při prodeji pomoci.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?