První poválečné úspěchy v Mladé Boleslavi? Díru do světa udělaly pluhy, pak teprve auta

Po první světové válce byly v zahraničí z mladoboleslavské produkce nejžádanější motorové pluhy Excelsior, ve 30. letech pak osobní vozy Škoda Popular
Po první světové válce byly v zahraničí z mladoboleslavské produkce nejžádanější motorové pluhy Excelsior, ve 30. letech pak osobní vozy Škoda Popular, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 25. září 2018 13:10 | akt. 25. září 2018 14:37
Sdílej:

Vznik Československa před 100 lety s sebou nesl nové možnosti i velké výzvy, které bylo nutné překonat. Ani rozpad většiny významných exportních trhů po první světové válce ale nezastavil rozvoj mladoboleslavské automobilky. Kritické poválečné období překlenula vývozem motorových pluhů, po spojení s plzeňským koncernem, již pod značkou Škoda, využila jeho globální distribuční sítě k rychlému růstu exportu automobilů.

Konec první světové války přinesl nadšení ze vzniku samostatné Československé republiky, ale také vážné hospodářské komplikace. Rozvrat postihl prakticky všechna významná odbytiště mladoboleslavské automobilky: Rakousko-Uherská monarchie se rozpadla a nástupnické státy zatížily vzájemný obchod vysokými cly i řadou administrativních překážek. Rusko, kam společnost Laurin & Klement před válkou vyvážela přibližně třetinu své produkce, se zmítalo v občanské válce. Německo se záhy propadlo do hyperinflace.

V roce 1919 se tak nejúspěšnějším vývozním artiklem staly motorové pluhy Excelsior, zemědělci zároveň používané pro pohon mlátiček a dalších strojů. Většina exemplářů byla tehdy vyvezena do Francie, po vítězství v mezinárodní soutěží v orbě, pořádané v dubnu 1921 v katalánské Lleidě, se úspěšně rozvíjel i export do Španělska a zemí Latinské Ameriky.

Měnová politika mladého československého státu sázela na posilování koruny, to ale znesnadňovalo postavení domácích exportérů. Například v roce 1921 převyšoval objem dovozu automobilů do ČSR jejich vývoz šestinásobně. Je pozoruhodné, že společnost L&K dokázala v tak náročných podmínkách hospodařit s čistým ziskem. Díky postupné stabilizaci situace v poválečné Evropě se v roce 1924 podařilo zvýšit objem vývozu automobilů, například do Maďarska.

K tradičním pilířům prezentace progresivně řešených vozů Škoda zahraničním zákazníkům patřila aktivní účast značky na významných autosalonech a výstavách. Prezentace dynamicky rostoucí značky Škoda v zahraničí se rychle rozšiřovala, v roce 1937 již vystavovala v Ženevě, Paříži, Bruselu, Bělehradu, Záhřebu, Lublani, Poznani, ale také v argentinském Buenos Aires nebo jihoafrickém Johannesburgu. Při těchto příležitostech se dařilo uzavírat řadu objednávek.

V případech, kdy podmínky mezinárodního platebního styku či jiné překážky bránily v přímém zúčtování, vstupovala do hry obchodní organizace Omnipol, součást plzeňského koncernu Škoda. Připomeňme prodej série vozů Popular do Polska, v němž byly devizové prostředky nahrazeny barterovým obchodem. Tedy výměnou automobilů za střívka, následně Omnipolem vyvezená do Belgie, tam směněná za krajky, které se zpeněžily.

Hustá globální síť obchodních zástupců mateřského koncernu Škoda, patřícího k největším strojírenským a zbrojařským podnikům ve Střední Evropě, významně podpořila rozvoj exportu automobilů z Mladé Boleslavi. Žádná z konkurenčních československých automobilek nebyla v oblasti vývozu své produkce tak úspěšná. Na sklonku 30. let mířily automobily Škoda k zákazníkům mimo jiné i do Argentiny, Iránu, Jižní Afriky, Turecka, Uruguaye, Egypta, Sýrie, Iráku, Afghánistán a Číny (zastoupení v Šanghaji a Kantonu).

Významný podíl na propagaci a zvýšení exportu automobilů s okřídleným šípem v logu měly též úspěšné dálkové jízdy, podnikané především ve 30. letech s vozy Popular a Rapid. V posledním roce existence první republiky (1938) připadalo na model Popular asi 70 % produkce mladoboleslavské továrny a až 95 % jejího celkového exportu. Značka Škoda tehdy vyrobila 7223 automobilů, z nichž 4990 našlo zákazníky v Československu a na export připadalo 2180 vozidel, tedy 30 % produkce

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.