Když 16. října 1973 vypukla první ropná krize, někdy také označovaná jako první ropný šok, znamenalo to obrovskou ránu pro světovou ekonomiku, která od konce války dosud jen rostla. Většina z nás má ropnou krizi spojenou hlavně s obrázky nekonečných kolon amerických automobilů u zavřených čerpacích stanic a konce jedné éry amerického motorismu, který nehleděl na spotřebu, ale řešil jen výkon a styl. Jak ale krize dopadla na Evropu? Skvěle to demonstrují dobové fotky z Nizozemí.
Ropný šok poznamenal světovou ekonomiku nevídaným způsobem. Ropa byla do té doby považována za samozřejmost, s vytvářením strategických rezerv se nikdo neobtěžoval a tak náhlé prudké zdražení a embargo uvalené státy OPEC na USA, Japonsko a další státy, které během Jomkipurské války podporovaly Izrael, znamenalo pořádné potíže. Ekonomika se zbrzdila, firmy krachovaly a lidé neměli co nalít do nádrže.
V zámoří měli lidé k dispozici stále alespoň americkou ropu, jejíž cena sice byla vyšší, ale dříve nebo později se na čerpacích stanicích dočkali. Do nádrže si sice nalili jen omezené množství a sáhli hlouběji do kapsy, stále však měli čím jezdit. Ve svobodné západní Evropě se však situace vyvíjela poněkud dramatičtěji, neboť některé vlády dokonce zakázaly jízdu autem během některých dnů v týdnu.
Například Nizozemí zavedlo v listopadu 1973 tzv. "Car-Free Sunday," tedy neděli bez aut, během které museli lidé nechat okolo tří milionů svých soukromých automobilů zaparkovaných doma. Služby veřejné dopravy jako autobusy naštěstí zůstaly funkční, někteří lidé však sáhli po bicyklech a jiní dokonce osedlali koně.
Díky fotografiím z Nizozemského národního archivu tak máme k dispozici řadu fotek, na kterých můžeme vidět koňský povoz na dálnici, nebo jeden z mnoha pikniků, které se na prázdných dálnicích konaly. Pro děti se pak dálnice proměnily v dokonalý prostor k závodění na kolech.
Na dodržování nařízení dohlíželi policisté, kteří zastavovali každého, kdo neměl na silnicích co dělat. Toto období však trvalo jen do ledna následujícího roku, kdy vláda nařízení opět zrušila. Lidé v Nizozemí si však poprvé od druhé světové války uvědomili svou závislost na ropě a osobních automobilech.
Podle mnohých, včetně webu Bicycle Dutch,se právě v tomto období ukázala cyklistika jako jedna z nejlepších možností každodenní přepravy bez nutnosti být závislý na jiných způsobech přepravy, které ale bez ropy jednoduše nefungují. Lidé si navíc mohli po desetiletích rozvoje poprvé prohlédnout města opět bez aut.
Řešení ropné krize však mělo více podob a řešení. Například v Německu došlo ke snižování maximální povolené rychlosti na dálnicích a v některých zemích se dokonce objevily automobily tažené koňmi. Upřímně by nás zajímalo, jak by například na tento výjev, nejspíše z Itálie, reagovali nizozemští policisté během jejich tzv. Car-Free Sunday.
Od prvního ropného šoku následovalo ještě několik významných událostí, během kterých se cena ropy vyšplhala závratně vysoko. V roce 1979 to byl druhý ropný šok, roku 1990 válka v Zálivu, roku 2005 cena strmě stoupala údajně v důsledku hurikánu Katrina a v roce 2008 se na cenách ropy podepsala celosvětová krize.
V roce 2014 došlo poněkud překvapivě k výraznému poklesu ceny ropy, nic to ale nemění na tom, že dříve nebo později nás další ropný šok čeká znovu. Každý den se totiž na světě spotřebuje okolo 100 milionů barelů denně a spotřeba stále roste. Počet nových nalezišť přitom neustále klesá.
Předvídat budoucnost těžby ropy, kdy dosáhne vrcholu a kdy přijde další ropný šok se pokoušelo již mnoho institucí, o pravosti jejich tvrzení však rozhodne nejspíš až čas.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.