Auta tažená koňmi a pikniky na dálnicích? První ropná krize dopadla na Evropu tvrdě

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 4. září 2018, 13:40 Aktualizováno 4.9.2018, 18:02 Google+

Když 16. října 1973 vypukla první ropná krize, někdy také označovaná jako první ropný šok, znamenalo to obrovskou ránu pro světovou ekonomiku, která od konce války dosud jen rostla. Většina z nás má ropnou krizi spojenou hlavně s obrázky nekonečných kolon amerických automobilů u zavřených čerpacích stanic a konce jedné éry amerického motorismu, který nehleděl na spotřebu, ale řešil jen výkon a styl. Jak ale krize dopadla na Evropu? Skvěle to demonstrují dobové fotky z Nizozemí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lidé se snažili řešit ropnou krizi různými způsoby

Lidé se snažili řešit ropnou krizi různými způsoby | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Ropný šok poznamenal světovou ekonomiku nevídaným způsobem. Ropa byla do té doby považována za samozřejmost, s vytvářením strategických rezerv se nikdo neobtěžoval a tak náhlé prudké zdražení a embargo uvalené státy OPEC na USA, Japonsko a další státy, které během Jomkipurské války podporovaly Izrael, znamenalo pořádné potíže. Ekonomika se zbrzdila, firmy krachovaly a lidé neměli co nalít do nádrže.

V zámoří měli lidé k dispozici stále alespoň americkou ropu, jejíž cena sice byla vyšší, ale dříve nebo později se na čerpacích stanicích dočkali. Do nádrže si sice nalili jen omezené množství a sáhli hlouběji do kapsy, stále však měli čím jezdit. Ve svobodné západní Evropě se však situace vyvíjela poněkud dramatičtěji, neboť některé vlády dokonce zakázaly jízdu autem během některých dnů v týdnu.

Například Nizozemí zavedlo v listopadu 1973 tzv. "Car-Free Sunday," tedy neděli bez aut, během které museli lidé nechat okolo tří milionů svých soukromých automobilů zaparkovaných doma. Služby veřejné dopravy jako autobusy naštěstí zůstaly funkční, někteří lidé však sáhli po bicyklech a jiní dokonce osedlali koně.

Díky fotografiím z Nizozemského národního archivu tak máme k dispozici řadu fotek, na kterých můžeme vidět koňský povoz na dálnici, nebo jeden z mnoha pikniků, které se na prázdných dálnicích konaly. Pro děti se pak dálnice proměnily v dokonalý prostor k závodění na kolech.

Na dodržování nařízení dohlíželi policisté, kteří zastavovali každého, kdo neměl na silnicích co dělat. Toto období však trvalo jen do ledna následujícího roku, kdy vláda nařízení opět zrušila. Lidé v Nizozemí si však poprvé od druhé světové války uvědomili svou závislost na ropě a osobních automobilech.

Podle mnohých, včetně webu Bicycle Dutch,se právě v tomto období ukázala cyklistika jako jedna z nejlepších možností každodenní přepravy bez nutnosti být závislý na jiných způsobech přepravy, které ale bez ropy jednoduše nefungují. Lidé si navíc mohli po desetiletích rozvoje poprvé prohlédnout města opět bez aut.

zdroj: youtube.com

Řešení ropné krize však mělo více podob a řešení. Například v Německu došlo ke snižování maximální povolené rychlosti na dálnicích a v některých zemích se dokonce objevily automobily tažené koňmi. Upřímně by nás zajímalo, jak by například na tento výjev, nejspíše z Itálie, reagovali  nizozemští policisté během jejich tzv. Car-Free Sunday.

Od prvního ropného šoku následovalo ještě několik významných událostí, během kterých se cena ropy vyšplhala závratně vysoko. V roce 1979 to byl druhý ropný šok, roku 1990 válka v Zálivu, roku 2005 cena strmě stoupala údajně v důsledku hurikánu Katrina a v roce 2008 se na cenách ropy podepsala celosvětová krize.

V roce 2014 došlo poněkud překvapivě k výraznému poklesu ceny ropy, nic to ale nemění na tom, že dříve nebo později nás další ropný šok čeká znovu. Každý den se totiž na světě spotřebuje okolo 100 milionů barelů denně a spotřeba stále roste. Počet nových nalezišť přitom neustále klesá.

img-responsive

Lidé se snažili řešit ropnou krizi různými způsoby | foto: youtube.com

Předvídat budoucnost těžby ropy, kdy dosáhne vrcholu a kdy přijde další ropný šok se pokoušelo již mnoho institucí, o pravosti jejich tvrzení však rozhodne nejspíš až čas.

Vytisknout

Diskuze: Auta tažená koňmi a pikniky na dálnicích? První ropná krize dopadla na Evropu tvrdě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

Volkswagen Tiguan

Velké slevy u sedmi nových VW - levnější už to nebude!

Dacia Duster 2024, nejhezčí Dacia všech dob?

Dacia změní image. Bude levnější alternativou k Jeepu. A příjde nový model

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda dělá z Čechů hlupáky! Enyaq v Německu koupíte o 190 tisíc levněji, než v Česku, zjistil Hofy

Toyota Mirai poháněná vodíkem na první veřejné tankovací stanici v ČR v Praze na Barrandově

Průlom ve vodíkové technologii? Japonci tvrdí, že ano

reklama

Doporučujeme

Baojun E200

Nástupce jednoho z nejlevnějšího elektromobilů světa? Americko-čínský Baojun…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

  2. Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud