Před 79 lety, 1. září 1939, vpadla nacistická vojska do Polska a oficiálně tak vypukla druhá světová válka. Německo vrhlo do boje přes 2.6 milionů vojáků, kteří se navíc mohli opírat o moderní techniku. Proti nim stanula polská armáda o síle zhruba 950 000 mužů, která navzdory obrovské přesile bránila každý metr své vlasti. A v tom jim pomáhaly i polské tanky 7TP.
Polský tank 7TP konstrukčně vychází z britských tanků Vickers E, které stály u zrodu polských tankových vojsk. Polská armáda s nimi však nebyla spokojena, takže zahájila vývoj tanku svého.
Hlavními úpravami na 7TP oproti Vickersu se stal nový, silnější a hlavně spolehlivější dieselový motor o výkonu 80 kw (110 k), silnější pancéřování (čelní strana 17 mm), upravená ventilace, rádio a v neposlední řadě i speciální 360° periskop, za jehož návrhem stál polský konstruktér Rudolf Gundlach.
Tank byl nejprve vyráběn, podobně jako Vickers, ve dvou variantách: dvou-věžová varianta disponovala dvojicí těžkých kulometů ráže 7,92, varianta s jednou věží dostala účinné protitankové dělo Bofors vz. 37 ráže 37 mm. Po krátkém testování se ale dvou-věžová varianta ukázala jako nedostatečně účinná a tedy zbytečná. Od její výroby bylo upuštěno a do konce války byla většina těchto tanků přestavěna na variantu s kanónem.
Od začátku výroby, která byla zahájena v roce 1935, do začátku druhé světové války, vzniklo celkem 132 tanků 7TP 7-Tonowy Polski. Tento název je ale poněkud zavádějící, neboť váha tanku dosahovala takřka deseti tun. Před vypuknutím bojů bylo 108 tanků vybaveno věží s kanonem a 24 dvěma kulomety.
Tanky dokonce vzbudily zájem i v zahraničí a v roce 1935 si je přijela prohlédnout rumunská delegace, která měla posoudit koupi tohoto tanku pro rumunskou armádu. Doporučení však nakonec dostal československý tank LT vz. 35.
Co se bojového nasazení týče, tanky 7TP měly nad svými nejčastějšími německými soupeři Panzer I a Panzer II navrch jak v pancéřování, tak ve výzbroji. Bojové zkušenosti ukázaly, že jejich kanón Bofors vz. 37 ráže 37 mm dokázal prorazit i pancíř německého tanku Panzer IV. Jejich vlastní pancéřování ale také nebylo kdovíjak účinné, zvláště pak leteckým útokům špatně odolávalo.
Nutno také dodat, že německý útok byl skutečně rychlý a bravurně provedený, takže polská tanková vojska neměla příliš výrazných možností se prosadit. Největší roli pak sehrály během obléhání Varšavy a následných ústupových bojů. Během obléhání Varšavy byly tyto tanky navíc doplněny o funkční a bojeschopné prototypy tanků 9PT, které se však oficiálně do služby nikdy nedostaly.
Po válce padlo 20 tanků 7TP do rukou německých vojsk a minimálně jeden do rukou sovětů. Ostatní tanky byly buď zničeny v boji, nebo zničeny vlastní posádkou, aby se nedostaly do rukou nepřítele. Do dnešních dnů se bohužel nedochoval žádný původní tank 7TP, ovšem v roce 2011 byl alespoň jeden rekonstruován. Na jeho stavbu měly být využity díly ze zbytků tanků, které byly nalezeny v Polsku i jinde v Evropě.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.