Rozdělení Berlína na východní a západní s sebou přineslo i rozdělení řady rodin a vztahů, ovšem někteří se s touhle situací odmítali smířit a začínali vymýšlet způsoby, jak dostat své drahé na druhou stranu, do svobodného západního Německa. Několik z těchto útěků zahrnovalo i osobní automobil a dva dokonce proběhly v malém britském sporťáku, od kterého by podobnou akci nikdo nečekal.
Během útěku z komunistického bloku do západních zemí využívali lidé celou řadu způsobů. Kopali tunely, stavěli letadla, opravovali druhoválečné obrněnce, upravovali osobní vozy, atd. Způsobů bylo nespočet, ovšem s každým dalším byly východní ozbrojené složky pozornější.
Příběh, který nás zaujal, však zahrnoval vůz, od kterého by pokus o pašování lidí do svobodného světa snad nikdo nečekal. Malý britský roadster Austin-Healey Sprite. Dvousedadlový sporťák bez střechy byl určen spíš pro užívání si radostí ze zakroucených silnic a jeho kufr měl hostit koš na piknik a deku, přesto se do něj dala složit i budoucí tchyně a provizorní ochrana před výstřely z AK-47. To už ale příliš předbíháme.
Nevíme, kdy přesně se začal tento příběh psát, ale vše začalo večera, kdy se rakouský občan Heinz Meixner seznámil na večerní zábavě ve východním Berlíně s jistou Margarete Thurau. Vše došlo až k zásnubám a žádosti Margarete o emigraci do Rakouska, ovšem tu východoněmecké úřady zamítly. Přišel tedy čas na méně legální řešení.
Meixner, který tou dobou poměrně často cestoval mezi oběma částmi Berlína, začal plánovat útěk přes jeden z oficiálních hraničních přechodů. Ke svému plánu si vybral kontrolní stanoviště Charlie, na které se jednoho dne vypravil se zapůjčeným skútrem. Když mu pohraničník kontroloval doklady, Meixner nenápadně zaměřil výšku ocelové závory, která byla cca 95.25 centimetrů nad asfaltem.
Po návratu do západního Berlína začal Meixner obrážet místní autopůjčovny a hledal vůz, který by se pod závoru vešel. Jedinou možností se nakonec ukázal být právě červený Austin-Healey Sprite, který bez čelního skla měřil 90.17 centimetru. Automobil byl tedy vybrán, stačilo zvolit čas.
Meixner se rozhodl pro neděli, krátce po půlnoci. Před útěkem ale z vozu demontoval čelní sklo a upustil vzduch z pneumatik, aby získal ještě pár milimetrů místa. Poté naložil svou snoubenku do malého prostoru za sedadly, který zakryl dekou, a tchyni naložil do kufru. Aby ji ochránil před možnou střelbou pohraničníků, naskládal za ni cca 30 cihel.
V neděli 5. května 1963 v ranní tmě dorazil Meixner na hranice u kontrolního bodu Charlie. Poté, co předal pohraničníkovi své doklady, byl nasměrován k budově, kde měly být vyřízeny podrobnosti. V ten moment ale Meixner šlápl na plyn a před zraky nevěřícně zírajících pohraničníků projel pod železnými závorami na západ.
Než vojáci stihli sundat pušky z ramenou a zahájit palbu, Meixner už byl na západní části, kde na něj pro změnu nevěřícně zírali západoněmečtí pohraničníci spolu s americkými vojáky. Meixner přitom během krátkého sprintu rozvášnil malý Austin-Healey natolik, že po dupnutí na brzdu za ním zůstala 29.2 metrů dlouhá brzdná stopa.
Jakmile se situace uklidnila, Meixner vše Američanům vysvětlil. Podle jeho slov měl spočítáno, že jakmile si vojáci na východní straně uvědomí co se děje, budou potřebovat další 3 sekundy na zahájení střelby. I proto dal do kufru několik cihel jako "balistickou" ochranu.
Úsměvné však je, že několik měsíců po Mexinerově úspěšném pokusu se o totéž pokusil jistý Norbert Konrad ze západního Německa, který se rozhodl za každou cenu z východního Berlína dostat svou lásku jménem Helga Werner. Ve stejné autopůjčovně si tak vybral stejný Austin-Healey Spirit, Helgu zavřel do kufru a opět vyrazil ke kontrolnímu bodu Charlie. Cestou málem zpanikařil, když ho zastavil místní policista, ovšem ten ho pouze chtěl upozornit na uvolněný výfuk, který Konrad rychle opravil a pokračoval na hranice, kde se opakoval ten samý scénář.
Stejně jako Heinz, i Konrad nakonec uspěl, propašoval Helgu do západního Německa a během několika týdnů se s ní oženil. Východoněmecká tajná policie, ve které nejspíš někdo za tyhle akce vyhrál výlet na Sibiř, ale během pár týdnů doplnila své ocelové závory o několik vertikálně umístěných kovových "hrotů", takže podjet už je bylo nemožné. Malému roadsteru už ale jeho zásluhy nikdo odepřít nemůže.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.