Rozdělení Berlína na východní a západní s sebou přineslo i rozdělení řady rodin a vztahů, ovšem někteří se s touhle situací odmítali smířit a začínali vymýšlet způsoby, jak dostat své drahé na druhou stranu, do svobodného západního Německa. Několik z těchto útěků zahrnovalo i osobní automobil a dva dokonce proběhly v malém britském sporťáku, od kterého by podobnou akci nikdo nečekal.
Během útěku z komunistického bloku do západních zemí využívali lidé celou řadu způsobů. Kopali tunely, stavěli letadla, opravovali druhoválečné obrněnce, upravovali osobní vozy, atd. Způsobů bylo nespočet, ovšem s každým dalším byly východní ozbrojené složky pozornější.
Příběh, který nás zaujal, však zahrnoval vůz, od kterého by pokus o pašování lidí do svobodného světa snad nikdo nečekal. Malý britský roadster Austin-Healey Sprite. Dvousedadlový sporťák bez střechy byl určen spíš pro užívání si radostí ze zakroucených silnic a jeho kufr měl hostit koš na piknik a deku, přesto se do něj dala složit i budoucí tchyně a provizorní ochrana před výstřely z AK-47. To už ale příliš předbíháme.
Nevíme, kdy přesně se začal tento příběh psát, ale vše začalo večera, kdy se rakouský občan Heinz Meixner seznámil na večerní zábavě ve východním Berlíně s jistou Margarete Thurau. Vše došlo až k zásnubám a žádosti Margarete o emigraci do Rakouska, ovšem tu východoněmecké úřady zamítly. Přišel tedy čas na méně legální řešení.
Meixner, který tou dobou poměrně často cestoval mezi oběma částmi Berlína, začal plánovat útěk přes jeden z oficiálních hraničních přechodů. Ke svému plánu si vybral kontrolní stanoviště Charlie, na které se jednoho dne vypravil se zapůjčeným skútrem. Když mu pohraničník kontroloval doklady, Meixner nenápadně zaměřil výšku ocelové závory, která byla cca 95.25 centimetrů nad asfaltem.
Po návratu do západního Berlína začal Meixner obrážet místní autopůjčovny a hledal vůz, který by se pod závoru vešel. Jedinou možností se nakonec ukázal být právě červený Austin-Healey Sprite, který bez čelního skla měřil 90.17 centimetru. Automobil byl tedy vybrán, stačilo zvolit čas.
Meixner se rozhodl pro neděli, krátce po půlnoci. Před útěkem ale z vozu demontoval čelní sklo a upustil vzduch z pneumatik, aby získal ještě pár milimetrů místa. Poté naložil svou snoubenku do malého prostoru za sedadly, který zakryl dekou, a tchyni naložil do kufru. Aby ji ochránil před možnou střelbou pohraničníků, naskládal za ni cca 30 cihel.
V neděli 5. května 1963 v ranní tmě dorazil Meixner na hranice u kontrolního bodu Charlie. Poté, co předal pohraničníkovi své doklady, byl nasměrován k budově, kde měly být vyřízeny podrobnosti. V ten moment ale Meixner šlápl na plyn a před zraky nevěřícně zírajících pohraničníků projel pod železnými závorami na západ.
Než vojáci stihli sundat pušky z ramenou a zahájit palbu, Meixner už byl na západní části, kde na něj pro změnu nevěřícně zírali západoněmečtí pohraničníci spolu s americkými vojáky. Meixner přitom během krátkého sprintu rozvášnil malý Austin-Healey natolik, že po dupnutí na brzdu za ním zůstala 29.2 metrů dlouhá brzdná stopa.
Jakmile se situace uklidnila, Meixner vše Američanům vysvětlil. Podle jeho slov měl spočítáno, že jakmile si vojáci na východní straně uvědomí co se děje, budou potřebovat další 3 sekundy na zahájení střelby. I proto dal do kufru několik cihel jako "balistickou" ochranu.
Úsměvné však je, že několik měsíců po Mexinerově úspěšném pokusu se o totéž pokusil jistý Norbert Konrad ze západního Německa, který se rozhodl za každou cenu z východního Berlína dostat svou lásku jménem Helga Werner. Ve stejné autopůjčovně si tak vybral stejný Austin-Healey Spirit, Helgu zavřel do kufru a opět vyrazil ke kontrolnímu bodu Charlie. Cestou málem zpanikařil, když ho zastavil místní policista, ovšem ten ho pouze chtěl upozornit na uvolněný výfuk, který Konrad rychle opravil a pokračoval na hranice, kde se opakoval ten samý scénář.
Stejně jako Heinz, i Konrad nakonec uspěl, propašoval Helgu do západního Německa a během několika týdnů se s ní oženil. Východoněmecká tajná policie, ve které nejspíš někdo za tyhle akce vyhrál výlet na Sibiř, ale během pár týdnů doplnila své ocelové závory o několik vertikálně umístěných kovových "hrotů", takže podjet už je bylo nemožné. Malému roadsteru už ale jeho zásluhy nikdo odepřít nemůže.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.