Škoda Favorit a později odvezený Forman byly pro mladoboleslavskou automobilku velice důležitými modely, které ovlivnily celou její další budoucnost. Celá koncepce vozu se od předchozích modelů výrazně odlišovala - a to do takové míry, že nakonec zásadně ovlivnila i zájem u Volkswagenu, který automobilku přijal pod svá křídla. Vstup německého koncernu však kromě přísunu financí a nových technologií znamenal i zánik několika ambiciozních projektů, včetně tohoto motoru.
Pokud jste toužili po Škodě Favorit, měli jste při výběru motorizace poměrně svázané ruce. Vždy se jednalo o benzínové čtyřválce s objemem 1.3 litru, jejichž výkon se pohyboval v rozpětí 40 až 50 kW, tedy cca 54 až 68 koní. Motor přitom vycházel z letité konstrukce a stále pracoval s rozvodem OHV, což už v té době nebylo nic k chlubení. Nejvýkonnější jednotka s označením Š 781.136 X pak nabízela 105 Nm točivého momentu, akceleraci z 0 na 100 km/h a maximální rychlost 150 km/h.
Mladoboleslavští inženýři si ale uvědomovali nutnost paletu motorů rozšířit a tak začaly vznikat další dva motory. Základem nabídky měl být menší 1.1 litrový motor, na opačném spektru se pak měl usídlit výkonný 1.6 litrový motor, na jehož vývoji se mělo začít pracovat na přelomu osmdesátých a devadesátých let.
Motor, který dostal interní označení 790.16, dostal stejně jako ostatní Favority a formany hliníkovou hlavu i blok. Zásadní změnou však bylo použití rozvodu OHC a také pětkrát uložená kliková hřídel (u motorů 1.3 byla uložena pouze 3x). Motor měl objem 1 596 ccm, vrtání 78 mm, zdvih 83.5 mm a nechybělo mu ani vícebodové vstřikování paliva.
A výsledek? Výkon 74 kW, tedy rovných 100 koní a k tomu točivý moment 140 Nm. Nový motor tak dokázal s 950 kilogramů vážícím Formanem pořádně zamávat. Akcelerace z 0 na 100 km/h se měla odehrát během 10 sekund a maximální rychlost měla za použití standardní pětistupňové manuální převodovky dosahovat až 200 km/h.
Zřejmě poslední čistě škodovácký motor měl vyvolat zájem i u techniků německého Volkswagenu, který do Škody oficiálně vstoupil v dubnu 1991. I přes nesporné kvality však bylo od použití tohoto motoru upuštěno a pod kapotou nástupnického modelu Felicia se zabydlel motor 1.6 z produkce VW. Ten měl sice výkon pouhých 55 kW, automobilka si však toto rozhodnutí dokázala velice jednoduše obhájit.
Nový motor Škoda sice dokázal letitou jednotku AEE 1.6 z produkce Volkswagen v mnohém překonat, nebyly s ním však dlouhodobé zkušenosti a navíc by kvůli jeho výrobě bylo potřeba zbudovat zcela novou výrobní linku. Oproti tomu již existující motor Volkswagen nabízel možnost sjednotit motorizace napříč koncernem bez větších námah a investic.
Nemyslete si však, že by motor skončil zapomenut někde v depozitáři či ve šrotu. Místo toho byl zabudován pod kapotu zřejmě nejluxusnější a bezpochyby i nejrychlejší Škody Forman vínové barvy, která se na první pohled odlišovala upravenými světlomety se čtyřmi oddělenými parabolami. Ještě větší překvapení však čekalo v interiéru, kde nechyběla kůží čalouněná sedadla, palubní počítač nebo nezávislé topení.
S vozem měl jistou dobu jezdit člen správní rady Škoda Auto Dr. Ing Gerald Weber, ovšem dnes již je vůz ve vlastnictví muzea automobilky v Mladé Boleslavi, kde by měl být dodnes k vidění.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.