Škoda Favorit a později odvezený Forman byly pro mladoboleslavskou automobilku velice důležitými modely, které ovlivnily celou její další budoucnost. Celá koncepce vozu se od předchozích modelů výrazně odlišovala - a to do takové míry, že nakonec zásadně ovlivnila i zájem u Volkswagenu, který automobilku přijal pod svá křídla. Vstup německého koncernu však kromě přísunu financí a nových technologií znamenal i zánik několika ambiciozních projektů, včetně tohoto motoru.
Pokud jste toužili po Škodě Favorit, měli jste při výběru motorizace poměrně svázané ruce. Vždy se jednalo o benzínové čtyřválce s objemem 1.3 litru, jejichž výkon se pohyboval v rozpětí 40 až 50 kW, tedy cca 54 až 68 koní. Motor přitom vycházel z letité konstrukce a stále pracoval s rozvodem OHV, což už v té době nebylo nic k chlubení. Nejvýkonnější jednotka s označením Š 781.136 X pak nabízela 105 Nm točivého momentu, akceleraci z 0 na 100 km/h a maximální rychlost 150 km/h.
Mladoboleslavští inženýři si ale uvědomovali nutnost paletu motorů rozšířit a tak začaly vznikat další dva motory. Základem nabídky měl být menší 1.1 litrový motor, na opačném spektru se pak měl usídlit výkonný 1.6 litrový motor, na jehož vývoji se mělo začít pracovat na přelomu osmdesátých a devadesátých let.
Motor, který dostal interní označení 790.16, dostal stejně jako ostatní Favority a formany hliníkovou hlavu i blok. Zásadní změnou však bylo použití rozvodu OHC a také pětkrát uložená kliková hřídel (u motorů 1.3 byla uložena pouze 3x). Motor měl objem 1 596 ccm, vrtání 78 mm, zdvih 83.5 mm a nechybělo mu ani vícebodové vstřikování paliva.
A výsledek? Výkon 74 kW, tedy rovných 100 koní a k tomu točivý moment 140 Nm. Nový motor tak dokázal s 950 kilogramů vážícím Formanem pořádně zamávat. Akcelerace z 0 na 100 km/h se měla odehrát během 10 sekund a maximální rychlost měla za použití standardní pětistupňové manuální převodovky dosahovat až 200 km/h.
Zřejmě poslední čistě škodovácký motor měl vyvolat zájem i u techniků německého Volkswagenu, který do Škody oficiálně vstoupil v dubnu 1991. I přes nesporné kvality však bylo od použití tohoto motoru upuštěno a pod kapotou nástupnického modelu Felicia se zabydlel motor 1.6 z produkce VW. Ten měl sice výkon pouhých 55 kW, automobilka si však toto rozhodnutí dokázala velice jednoduše obhájit.
Nový motor Škoda sice dokázal letitou jednotku AEE 1.6 z produkce Volkswagen v mnohém překonat, nebyly s ním však dlouhodobé zkušenosti a navíc by kvůli jeho výrobě bylo potřeba zbudovat zcela novou výrobní linku. Oproti tomu již existující motor Volkswagen nabízel možnost sjednotit motorizace napříč koncernem bez větších námah a investic.
Nemyslete si však, že by motor skončil zapomenut někde v depozitáři či ve šrotu. Místo toho byl zabudován pod kapotu zřejmě nejluxusnější a bezpochyby i nejrychlejší Škody Forman vínové barvy, která se na první pohled odlišovala upravenými světlomety se čtyřmi oddělenými parabolami. Ještě větší překvapení však čekalo v interiéru, kde nechyběla kůží čalouněná sedadla, palubní počítač nebo nezávislé topení.
S vozem měl jistou dobu jezdit člen správní rady Škoda Auto Dr. Ing Gerald Weber, ovšem dnes již je vůz ve vlastnictví muzea automobilky v Mladé Boleslavi, kde by měl být dodnes k vidění.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?