Nejrychlejší Favorit byl Ferrari mezi Škodovkami. Kde je unikátnímu kousku konec?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. srpna 2018, 13:36 Aktualizováno 23.8.2018, 14:52 Google+

Škoda Favorit a později odvezený Forman byly pro mladoboleslavskou automobilku velice důležitými modely, které ovlivnily celou její další budoucnost. Celá koncepce vozu se od předchozích modelů výrazně odlišovala - a to do takové míry, že nakonec zásadně ovlivnila i zájem u Volkswagenu, který automobilku přijal pod svá křídla. Vstup německého koncernu však kromě přísunu financí a nových technologií znamenal i zánik několika ambiciozních projektů, včetně tohoto motoru.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 23.08. 22:20) Napište svůj názor
Škoda Favorit

Škoda Favorit | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Pokud jste toužili po Škodě Favorit, měli jste při výběru motorizace poměrně svázané ruce. Vždy se jednalo o benzínové čtyřválce s objemem 1.3 litru, jejichž výkon se pohyboval v rozpětí 40 až 50 kW, tedy cca 54 až 68 koní. Motor přitom vycházel z letité konstrukce a stále pracoval s rozvodem OHV, což už v té době nebylo nic k chlubení.  Nejvýkonnější jednotka s označením Š 781.136 X pak nabízela 105 Nm točivého momentu, akceleraci z 0 na 100 km/h a maximální rychlost 150 km/h.

Mladoboleslavští inženýři si ale uvědomovali nutnost paletu motorů rozšířit a tak začaly vznikat další dva motory. Základem nabídky měl být menší 1.1 litrový motor, na opačném spektru se pak měl usídlit výkonný 1.6 litrový motor, na jehož vývoji se mělo začít pracovat na přelomu osmdesátých a devadesátých let. 

Motor, který dostal interní označení 790.16, dostal stejně jako ostatní Favority a formany hliníkovou hlavu i blok. Zásadní změnou však bylo použití rozvodu OHC a také pětkrát uložená kliková hřídel (u motorů 1.3 byla uložena pouze 3x). Motor měl objem 1 596 ccm, vrtání 78 mm, zdvih 83.5 mm a nechybělo mu ani vícebodové vstřikování paliva.

A výsledek? Výkon 74 kW, tedy rovných 100 koní a k tomu točivý moment 140 Nm. Nový motor tak dokázal s 950 kilogramů vážícím Formanem pořádně zamávat. Akcelerace z 0 na 100 km/h se měla odehrát během 10 sekund a maximální rychlost měla za použití standardní pětistupňové manuální převodovky dosahovat až 200 km/h.

Zřejmě poslední čistě škodovácký motor měl vyvolat zájem i u techniků německého Volkswagenu, který do Škody oficiálně vstoupil v dubnu 1991. I přes nesporné kvality však bylo od použití tohoto motoru upuštěno a pod kapotou nástupnického modelu Felicia se zabydlel motor 1.6 z produkce VW. Ten měl sice výkon pouhých 55 kW, automobilka si však toto rozhodnutí dokázala velice jednoduše obhájit.

Nový motor Škoda sice dokázal letitou jednotku AEE 1.6 z produkce Volkswagen v mnohém překonat, nebyly s ním však dlouhodobé zkušenosti a navíc by kvůli jeho výrobě bylo potřeba zbudovat zcela novou výrobní linku. Oproti tomu již existující motor Volkswagen nabízel možnost sjednotit motorizace napříč koncernem bez větších námah a investic.

img-responsive

Škoda Forman s motorem 1.6 z produkce mladoboleslavské automobilky | foto: Auta5P.eu

Nemyslete si však, že by motor skončil zapomenut někde v depozitáři či ve šrotu. Místo toho byl zabudován pod kapotu zřejmě nejluxusnější a bezpochyby i nejrychlejší Škody Forman vínové barvy, která se na první pohled odlišovala upravenými světlomety se čtyřmi oddělenými parabolami. Ještě větší překvapení však čekalo v interiéru, kde nechyběla kůží čalouněná sedadla, palubní počítač nebo nezávislé topení.

S vozem měl jistou dobu jezdit člen správní rady Škoda Auto Dr. Ing Gerald Weber, ovšem dnes již je vůz ve vlastnictví muzea automobilky v Mladé Boleslavi, kde by měl být dodnes k vidění.

Vytisknout

Diskuze: Nejrychlejší Favorit byl Ferrari mezi Škodovkami. Kde je unikátnímu kousku konec?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 23.08.2018 22:20 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Jak dlouho vydržíme uvězněni na dálnici, že půjde do tuhého?

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

reklama

Doporučujeme

Systém ABS slaví 40. narozeniny, za tu dobu již zachránil nespočet životů

Nenápadný zachránce tisíců životů? ABS letos slaví 40. narozeniny

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

  2. Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

  3. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  4. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  5. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

  6. Stát plánuje miliardy pro elektromobily

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud