Nejrychlejší Favorit byl Ferrari mezi Škodovkami. Kde je unikátnímu kousku konec?

Škoda Favorit
Škoda Favorit, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 23. srpna 2018 13:36 23. srpna 2018 14:52
Sdílej:

Škoda Favorit a později odvezený Forman byly pro mladoboleslavskou automobilku velice důležitými modely, které ovlivnily celou její další budoucnost. Celá koncepce vozu se od předchozích modelů výrazně odlišovala - a to do takové míry, že nakonec zásadně ovlivnila i zájem u Volkswagenu, který automobilku přijal pod svá křídla. Vstup německého koncernu však kromě přísunu financí a nových technologií znamenal i zánik několika ambiciozních projektů, včetně tohoto motoru.

Pokud jste toužili po Škodě Favorit, měli jste při výběru motorizace poměrně svázané ruce. Vždy se jednalo o benzínové čtyřválce s objemem 1.3 litru, jejichž výkon se pohyboval v rozpětí 40 až 50 kW, tedy cca 54 až 68 koní. Motor přitom vycházel z letité konstrukce a stále pracoval s rozvodem OHV, což už v té době nebylo nic k chlubení.  Nejvýkonnější jednotka s označením Š 781.136 X pak nabízela 105 Nm točivého momentu, akceleraci z 0 na 100 km/h a maximální rychlost 150 km/h.

Mladoboleslavští inženýři si ale uvědomovali nutnost paletu motorů rozšířit a tak začaly vznikat další dva motory. Základem nabídky měl být menší 1.1 litrový motor, na opačném spektru se pak měl usídlit výkonný 1.6 litrový motor, na jehož vývoji se mělo začít pracovat na přelomu osmdesátých a devadesátých let. 

Motor, který dostal interní označení 790.16, dostal stejně jako ostatní Favority a formany hliníkovou hlavu i blok. Zásadní změnou však bylo použití rozvodu OHC a také pětkrát uložená kliková hřídel (u motorů 1.3 byla uložena pouze 3x). Motor měl objem 1 596 ccm, vrtání 78 mm, zdvih 83.5 mm a nechybělo mu ani vícebodové vstřikování paliva.

A výsledek? Výkon 74 kW, tedy rovných 100 koní a k tomu točivý moment 140 Nm. Nový motor tak dokázal s 950 kilogramů vážícím Formanem pořádně zamávat. Akcelerace z 0 na 100 km/h se měla odehrát během 10 sekund a maximální rychlost měla za použití standardní pětistupňové manuální převodovky dosahovat až 200 km/h.

Zřejmě poslední čistě škodovácký motor měl vyvolat zájem i u techniků německého Volkswagenu, který do Škody oficiálně vstoupil v dubnu 1991. I přes nesporné kvality však bylo od použití tohoto motoru upuštěno a pod kapotou nástupnického modelu Felicia se zabydlel motor 1.6 z produkce VW. Ten měl sice výkon pouhých 55 kW, automobilka si však toto rozhodnutí dokázala velice jednoduše obhájit.

Nový motor Škoda sice dokázal letitou jednotku AEE 1.6 z produkce Volkswagen v mnohém překonat, nebyly s ním však dlouhodobé zkušenosti a navíc by kvůli jeho výrobě bylo potřeba zbudovat zcela novou výrobní linku. Oproti tomu již existující motor Volkswagen nabízel možnost sjednotit motorizace napříč koncernem bez větších námah a investic.

Nemyslete si však, že by motor skončil zapomenut někde v depozitáři či ve šrotu. Místo toho byl zabudován pod kapotu zřejmě nejluxusnější a bezpochyby i nejrychlejší Škody Forman vínové barvy, která se na první pohled odlišovala upravenými světlomety se čtyřmi oddělenými parabolami. Ještě větší překvapení však čekalo v interiéru, kde nechyběla kůží čalouněná sedadla, palubní počítač nebo nezávislé topení.

S vozem měl jistou dobu jezdit člen správní rady Škoda Auto Dr. Ing Gerald Weber, ovšem dnes již je vůz ve vlastnictví muzea automobilky v Mladé Boleslavi, kde by měl být dodnes k vidění.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.