Sovětská ikona v kabátu Porsche: Proč modernizovaný žigulík skončil jen u prototypu?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 19. srpna 2018, 15:00 Aktualizováno 19.8.2018, 19:21 Google+

Komunistický režim se před svými občany obvykle s radostí naparoval a rád prezentoval dokonalost svých výrobků. V případě automobilového průmyslu se však až nevídaně často stávalo, že se vývojáři ze zemí východního bloku obraceli na úspěšnější kapitalisty, které žádaly o dobrou radu či nějaké to evoluční řešení. A stejně tak to mělo být i v sedmdesátých letech s ikonickou Ladou-Porsche 2103.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lada-Porsche 2103

Lada-Porsche 2103 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Lada-Porsche 2103 je celkem honosně znějící název, který v člověku probouzí fantazii. Pod neobvyklou karoserií se však ukrývá standardní technika Lady 2103, která byla stejně jako ostatní Lady vlastně jen očesanou a lacinou variantou Fiatu 124. Jméno automobilky Porsche má ve svém názvu ovšem pouze jeden prototyp, který je dobře ukrytý před světem.

Historie tohoto projektu se začala psát v roce 1975, kdy se sešel Ernst Fuhrmann, ředitel automobilky Porsche, se sovětským ministrem průmyslu, kterým byl v té době Viktor Polyakov. Výsledkem schůzky byl tříletý projekt v hodnotě půl milionu západoněmeckých marek, během kterého měli němečtí technici pomoci Rusům s designem jejich automobilů.

Prvním projektem této spolupráce se měla stát faceliftovaná Lada 2103, která si však měla ponechat většinu svých klíčových prvků. Prototyp s označením Lada-Porsche 2103 si ponechal své celkové tvary, ovšem Porsche mu dodalo plastové nárazníky a mřížku chladiče v barvě karoserie. Porsche také odstranilo většinu chromových dílů, zůstaly pouze kliky a pokličky kol.

K dalším německým úpravám patřila drobná vylepšení podvozku a kompletně přepracovaný interiér, který nabízel novou palubní desku s odlišnými ovládacími prvky, nový volant ve stylu Porsche 928, nový ovládací panel ventilace / topení a v neposlední řadě kožená sedadla.

Lada 2103 jinak zůstala stejná, tedy s motorem umístěným vepředu a pohonem zadních kol - a to skrze manuální pětistupňovou převodovku. Porsche si však s motorem přesto lehce pohrálo a upravilo ho na lepší fungování i v případě natankování horšího benzínu. Současně přibylo pár hliníkových prvků, díky kterým motor ubral na váze.

img-responsive

Interiér Porsche 928 - všimněte si podobnosti mezi volanty | foto: wheelsage.org

Němci se tedy skutečně snažili, ovšem automobilka VAZ nakonec projekt odmítla z již tradičních důvodů - sofistikovanější, komplikovanější a nákladnější výroba. Sověti navíc tou dobou již pracovali i na vlastním faceliftu modelu 2103, který se nakonec o několik měsíců později představil pod označením 2106.

Vytisknout

Diskuze: Sovětská ikona v kabátu Porsche: Proč modernizovaný žigulík skončil jen u prototypu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Mitsubishi ASX Black Edition

TEST: ASX Black Edition cílí na lepší klientelu, neukrojilo si však příliš…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud