Komunistický režim se před svými občany obvykle s radostí naparoval a rád prezentoval dokonalost svých výrobků. V případě automobilového průmyslu se však až nevídaně často stávalo, že se vývojáři ze zemí východního bloku obraceli na úspěšnější kapitalisty, které žádaly o dobrou radu či nějaké to evoluční řešení. A stejně tak to mělo být i v sedmdesátých letech s ikonickou Ladou-Porsche 2103.
Lada-Porsche 2103 je celkem honosně znějící název, který v člověku probouzí fantazii. Pod neobvyklou karoserií se však ukrývá standardní technika Lady 2103, která byla stejně jako ostatní Lady vlastně jen očesanou a lacinou variantou Fiatu 124. Jméno automobilky Porsche má ve svém názvu ovšem pouze jeden prototyp, který je dobře ukrytý před světem.
Historie tohoto projektu se začala psát v roce 1975, kdy se sešel Ernst Fuhrmann, ředitel automobilky Porsche, se sovětským ministrem průmyslu, kterým byl v té době Viktor Polyakov. Výsledkem schůzky byl tříletý projekt v hodnotě půl milionu západoněmeckých marek, během kterého měli němečtí technici pomoci Rusům s designem jejich automobilů.
Prvním projektem této spolupráce se měla stát faceliftovaná Lada 2103, která si však měla ponechat většinu svých klíčových prvků. Prototyp s označením Lada-Porsche 2103 si ponechal své celkové tvary, ovšem Porsche mu dodalo plastové nárazníky a mřížku chladiče v barvě karoserie. Porsche také odstranilo většinu chromových dílů, zůstaly pouze kliky a pokličky kol.
K dalším německým úpravám patřila drobná vylepšení podvozku a kompletně přepracovaný interiér, který nabízel novou palubní desku s odlišnými ovládacími prvky, nový volant ve stylu Porsche 928, nový ovládací panel ventilace / topení a v neposlední řadě kožená sedadla.
Lada 2103 jinak zůstala stejná, tedy s motorem umístěným vepředu a pohonem zadních kol - a to skrze manuální pětistupňovou převodovku. Porsche si však s motorem přesto lehce pohrálo a upravilo ho na lepší fungování i v případě natankování horšího benzínu. Současně přibylo pár hliníkových prvků, díky kterým motor ubral na váze.
Němci se tedy skutečně snažili, ovšem automobilka VAZ nakonec projekt odmítla z již tradičních důvodů - sofistikovanější, komplikovanější a nákladnější výroba. Sověti navíc tou dobou již pracovali i na vlastním faceliftu modelu 2103, který se nakonec o několik měsíců později představil pod označením 2106.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.