Během druhé světové války vdechl německý průmysl život několika desítkám naprosto neuvěřitelných strojů, z nichž se však dodnes dochovala jen hrstka. Jedním z nich je však i monstrum jménem „Minenräumer" od společnosti Alkett, které svou mohutností dodnes budí respekt.
Pozemní miny, které se na bojištích objevují již od první světové války, jsou dodnes považovány za jedno z největších rizik pro vojáky i techniku. Jejich hledání i zneškodňování je totiž pracné, zdlouhavé a nebezpečné. Zřejmě nejrychlejším způsobem jejich "deaktivace" je tak jejich odpálení, ovšem to si i dnes vyžaduje speciální techniku. Před desítkami let však technici stáli před zcela novým problémem.
Když tedy německá armáda vypsala začátkem čtyřicátých let výběrové řízení na zcela nový typ vozidla, které bude schopné překonávat minová pole a vytvářet tak bezpečné průchody pro tanky i pěchotu, přihlásilo se hned několik významných zbrojařských firem. Jednou z nich byl i Alkett (Altmärkische Kettenwerk GmbH), přední dodavatel obrněných vozidel pro Wehrmacht.
VsKfz 617 Minenräumer, jak zněl celý název tohoto kolosu vyráběného poblíž Berlína, byl navržen tak, aby mohl na miny jednoduše najet a odpálit je - samozřejmě bez jakéhokoliv poškození. K tomu sloužila tři obrovská kola vybavená masivními odlévanými bloky oceli, která měla vytvořit bezpečnou trasy pro vozidla následující. Do konce války byl vyroben pouze jeden prototyp s číslem šasi 9537, který byl registrován jako NK-101. Veškeré další dokumentace však byly spolu s koncem války ztraceny.
Minenräumer měl poháněná obě přední kola a k jeh řízení sloužilo menší zadní kolo. Jeho ovládání mělo probíhat skrze dva řetězy, z nichž jeden byl při zatáčení navíjen a druhý naopak povolován pomocí speciálního zařízení.
Jak už jsme výše uváděli, každé kolo Minenräumeru bylo pokryto deseti speciálními odlívanými botkami, které měly vydržet výbuch odpálené miny a současně mohly být velice snadno a relativně rychle vyměněny. Tato technologie přitom nebyla žádnou novinkou - již dříve se objevovala na těžkých zemědělských i vojenských strojích a to pod označením „Pedrail wheel". Tyto botky navíc utvářely velkou plochu, neboť jich pokaždé bylo v kontaktu se zemí rovnou devět - tři na každém kole.
Jelikož se počítalo, že Minenräumer bude muset odolávat výbuchu min i palbě protivníka, dostalo se mu v Alkettu pořádného obrnění. V nejvíce exponovaných částech, což byla podlaha a čelo, dostal pancéřování silné 40 milimetrů. Ve spodní části bylo navíc pancéřování dvojité, přičemž vnitřní část měla tloušťku 20 milimetrů. Slušnou ochranu ale poskytovala i samotná světlá výška dna, která se pohybovala okolo metru nad zemí.
K vlastní obraně stroje měla sloužit věž převzatá z tanku Panzer I, která byla osazena dvojicí kulometů MG-34. Tato věž však měla být údajně určena jen pro testování, pro sériovou výrobu již měla být nahrazena modernější věží z tanku Panzer II, která by byla osazena 20 mm kanonem a kulometem.
Svými rozměry se Minenräumer VsKfz 617 řadil mezi skutečné kolosy. Na délku totiž měřil cca 6.28 metru, na šířku 3.22 metru a na výšku 2.9 metru. Jeho váha se liší v závislosti na zdrojích, ovšem nejčastěji se udává cca 38 až 55 tun. Jeho posádku přitom měli tvořit jen dva muži: řidič a střelec. Často se však ještě spekuluje o velitelovi / radistovi, jakožto třetím členovi posádky.
Aby bylo možné takového drobka uvést do pohybu, bylo zapotřebí ho osadit dostatečně výkonným motorem. Tím se nakonec stal Maybach HL-120 V12. Benzínový motor určený pro tanky měl objem válců 11.9 litru a jeho výkon dosahoval 300 koní (224 kW). Motor byl umístěn uprostřed tanku, před ním se nacházela čtyřrychlostní převodovka a za ním dvojice chladičů. Palivová nádrž s objemem 720 litrů byla umístěna nad zadním kolem. Údaje o spotřebě tanku nevíme, ovšem vzhledem k jeho mohutnosti a komplikovanosti systémů botek na kolech se měla jeho rychlost pohybovat jen okolo 15 km/h.
Jak uvádí web OldMachinePress, první zkoušky VsKfz 617 měly probíhat již v roce 1942, krátce po jeho dokončení. Již během nich se ale mělo ukázat, že Minenräumer je špatně ovladatelný a navíc se díky své váze celkem snadno boří do terénu. Od dalších zkoušek tak mělo být upuštěno, včetně zkoušek v minovém poli.
Minenräumer však neupadl zcela v zapomnění, neboť po válce padl do rukou sovětských vojáků. Ti jej dopravili do Ruska, kde měl být VsKfz 617 podroben další sérii testů a zkoumání - zřejmě kvůli možnostem zavedení některých technologií do výzbroje. Alkett VsKfz 617 Minenräumer ale zřejmě neoslovil ani sovětské vojáky a tak nakonec skončil v tankovém muzeu v Kubince, kde by měl být k vidění dodnes.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.