Tajemný příběh československého Packardu? Komunisté s ním měli velký problém

Packard Clipper Touring Sedan, pravděpodobný vůz generála Lukase
Packard Clipper Touring Sedan, pravděpodobný vůz generála Lukase, foto: Koláž: AutoRoad.cz
AutoRoad.cz 12. srpna 2018 10:03 | akt. 13. srpna 2018 12:57
Sdílej:

První roky komunistického režimu v Československu byly krvavou přehlídkou zrůdných činů, jejichž aktéři byli mnohdy hnáni těmi nejnižšími pudy. Jedním z mnoha takových případů je i stále poměrně opomíjený příběh válečného hrdiny, odbojáře a diplomata, generála Karla Lukase. Osudným se mu přitom stal jeho automobil, který si přivezl ze svého významného působiště v USA a Kanadě.

Generál Karel Lukas byl příkladem vojáka, který se nebál nasadit pro svou vlast i život. Když byl v roce 1915 odveden a následně odvelen na ruskou frontu, využil první příležitosti a v roce 1916 přeběhl k Rusům. Po několika měsících v zajateckých táborech se dostal k československým legiím, se kterými se pak aktivně účastnil bojů. Ještě za první světové války se pak podíval i na francouzská bojiště a do rodné vlasti se vrátil až v roce 1919.

V roce 1939 se zapojil do odboje, jako vojenský atašé se účastnil bojů v severní Africe a během bitvy u El Alameinu byl dokonce zraněn střepinou dělostřeleckého granátu. Ze jeho odvahu a vojenské nasazení se mu dostalo poct i uznání, z nichž některá získal i na půdě amerického kontinentu, kde působil na pozici československého vojenského leteckého atašé.

Když se tedy v létě roku 1947 vracel zpět do Prahy, jednalo se o vysoce postaveného důstojníka, který měl vynikající vztahy s domácími i zahraničními politiky i vysoce postavenými armádními činiteli. Už to samo o sobě mu mohlo být osudným, ovšem generál Lukas si ze svého zahraničního působení přivezl i osobní automobil Packard (podle snímků pravděpodobně model Clipper) a zboží, které bylo v poválečném Československu nedostupné. 

Jak v několika rozhovorech a pořadech České televize uvedl vojenský historik Eduard Stehlík, byl to s největší pravděpodobností právě luxusní automobil, pro který se mohl Lukas dostat do hledáčků komunistických pohlavárů nebo členů STB. V poválečných letech byl totiž vozový park na československých silnicích velice zastaralý a nablýskaný, rozměrný americký sedan byl na silnicích nepřehlédnutelný.

Aby však příslušníci STB mohli Lukasův vůz zabavit, potřebovali ho nějak zahrnout do trestné činnosti. Lukas byl proto obviněn z napomáhání v útěku brigádnímu generálovi Aloisi Liškovi, vůz se stal předmětem doličným a státní bezpečnost ho mohla zabavit. Do jakých rukou poté vůz putoval je nejasné, ovšem pravděpodobně vystřídal hned několik vysoce postavených stranických majitelů.

Jakmile byl vůz zabaven, mohl být Lukas ve smyšleném procesu teoreticky odsouzen a za pár let propuštěn. To by ovšem příslušníci STB nesměli v jeho bytě nalézt právě výše zmiňované nedostatkové zboží jako cigarety, alkohol, čokoládu, atd. Protože moc byla opojná a morální hodnoty v STB nízké, majetek začal z bytu generála Lukase rychle mizet - byt byl doslova rabován.

Aby však nedošlo k odhalení této krádeže, musel být Lukas odstraněn. Během několika výslechů tak došlo k mučení, které způsobilo válečnému hrdinovi řadu vnitřních zranění i otevření zahojeného zranění z Afriky. Svým zraněním nakonec Lukas podlehl ve vězení dne 19. května 1949. Za jeho umučení a krádeže jeho majetku však nebyl nikdo potrestán.

Už během vyšetřování byl Lukas propuštěn z armády a následovalo i odejmutí čestného občanství města Zábřehu, poblíž kterého se narodil a kde navštěvoval gymnázium. Čestné občanství mu bylo navráceno 9. května 1990 a 29. srpna se dočkal z rozkazu prezidenta Havla povýšení na generálmajora in memoriam. V roce 1992 pak obdržel řád Milana Rastislava Štefánika. Jeho případ ale stále patří k těm méně známým, což je stále černou skvrnou naší historie.

Stalo se
Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?

Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.