Tajemný sporťák Laura? Zájem měl i Gorbačov o tohle zjevení 80. let

mao / AutoRoad.cz, 8. srpna 2018, 18:03 Aktualizováno 8.8.2018, 19:28 Google+

Automobily vyráběné v průběhu osmdesátých let v tehdejším Sovětském svazu byly v podstatě všechny na jedno brdo: co nejuniverzálnější, s dlouhou životností a snadnou údržbou. Pokud jste ale toužili po něčem zajímavějším, jako například sportovním modelu, měli jste vlastně smůlu. Tedy pokud jste se nerozhodli postavit si ho doma v garáži.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Laura 1. generace

Laura 1. generace | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Na území dnešního Ruska probíhala celá řada pokusů o výrobu sportovního vozu, z nichž některé exempláře vypadaly skutečně působivě a ani jejich parametry nemusely být úplně marné. Problém však byl, že se žádných z nich nedostal do sériové výroby. Stejný osud vlastně postihl i koncept jménem Laura, ovšem to už předbíháme.

První myšlenky na stavbu sportovního vozu pojmenovaného Laura se začaly rodit již začátkem osmdesátých let a v roce 1982 byl představen vůbec první prototyp, který vznikal v Leningradu. Jeho autory však nebyli žádní profesionálové, ale dvojice nadšených techniků Dmitry Parfenov a Gennady Hainov.

Podobné stavby aut ovšem nebyly v té době ničím výjimečným. Nabídka na sovětském trhu automobilů byla zkrátka omezená, západní trh byl nedostupný a kdo se chtěl vymykat z davu, ten musel přijít s něčím originálním. A Laura v tomto ohledu naprosto excelovala.

Z technických parametrů se nám toho příliš nedochovalo, ovšem podle dostupných informací se Parfenov a Hainov snažili na rozdíl od ostatních využívat jen naprosté minimum dílů z ostatních sovětských vozidel. Pouze motor měl být použít z Lady 2105 (ovšem podle Motor1 měl být upraven), převodovka z vozu Záporožec a část podvozku z Lady Niva.

Samotný základ karoserie však tvořil prostorový trubkový rám, který byl osazen laminátovými panely karoserie. K zajímavostem také patří, že vůz se mohl pochlubit jako jeden z prvních v sovětském svazu i pohonem předních kol, což bylo v celém východním bloku neobvyklé.

Ve srovnání s ostatní produkcí sovětského svazu té doby se dá karoserie konečně nazvat alespoň trochu aerodynamickou. Jízdní vlastnosti neznáme, ovšem podle dobových zpráv měl vůz dosahovat maximální rychlosti až 170 km/h a to aniž by se rozpadl a ohrozil tak svou posádku (na tu dobu v SSSR opět něco nevídaného).

img-responsive

Laura 2. generace nesla označení xc20 | foto: wheelsage.org

Laura vznikala již od začátku ve dvou prototypech, přičemž každý měl být určen pro jednoho z konstruktérů. Vůz však vzbuzoval takovou pozornost, že se na něj přijel podívat i tehdejší generální tajemník ÚV KSSS Michail Gorbačov, který byl z vozu nadšen.

Získat si podporu vrcholného politika bylo příslibem zářné budoucnosti, té se ale Laura přesto nedočkala a její sériová výroba se nikdy neuskutečnila. Místo toho ale projela kus světa a často byla prezentována na automobilových výstavách.

Příběh unikátního sovětského automobilu tím ale nekončí, neboť vývoj prototypu pokračoval i v devadesátých letech. Jeden z modelů byl sice prodán do muzea, ten druhý se však stal základem pro projekt Laura 2

Video z roku 2008 zachycuje Lauru 3 na silnici | zdroj: youtube.com

Druhá generace modelu Laura, označována jako xc20, přinesla výrazně přepracovaný design, který se provedením světlometů podobá Alfě Romeo GTV. Mnohem podstatnější změna se však ukrývala pod kapotou, kde měl být ukryt pětiválec Audi o výkonu 240 koní.

Vrcholem evoluce se pak stal model Laura 3 SxS, který se však vydal zcela novou cestou. Už se nejednalo o vůz postavený na trubkovém rámu, ale jeho základem se stala platforma Pontiacu Fierro. Laura se tak jako správný sporťák dočkala pohonu zadních kol a opět jiného designu. Kde je vozu konec dnes nikdo neví, ovšem podle jednoho videa na YouTube se zdá, že je stále možné se s vozem potkat v provozu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Tajemný sporťák Laura? Zájem měl i Gorbačov o tohle zjevení 80. let

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mitsubishi Legnum V4R

Bazarové perličky: Mitsubishi Legnum VR4 2.5 TwinTurbo

Ilustrační foto

Proč? České silnice stále lemují stovky billboardů, zákonu navzdory

SM500

Prostějovský kombajn SM500 předběhl dobu o desítky let, jeho úspěch pohřbili komunisté

Suzuki X-90

Rarita jménem Suzuki X-90. Znáte zábavné SUV-cabrio pro mladé?

Fiat 500

Fait 500 míří do Muzea moderního umění, jeho design ocenili přední odborníci světa

GEV Adventure Truck

GEV Adventure Truck: Další divoká kreace pro snovou dovolenou na konci světa

reklama
reklama

Doporučujeme

Škoda 1100 OHC

Sportovní Škoda 1100 OHC? Přes 40 veteránů vyrazí na legendární Nürburgring

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Prostějovský kombajn SM500 předběhl dobu o desítky let, jeho úspěch pohřbili komunisté

  2. Nabíjení rychlé jako tankování? BMW a Porsche odstraňují největší problém elektromobilů

  3. Losí test prověřil Hyundai Tucson, nošovické SUV však prošlo bez zaváhání

  4. Škoda Kodiaq vs. Kia Sorento a Volkswagen Tiguan Allspace. Jaké 7-místné SUV je nejlepší?

  5. TEST: Peugeot Traveller 4x4 Dangel - Hodně povedené auto, jen ta cena

  6. Big Wind: Sovětský tank s motory ze stíhaček fungoval v podmínkách, kam žádný jiný stroj nemohl

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud