Tajemný sporťák Laura? Zájem měl i Gorbačov o tohle zjevení 80. let

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. srpna 2018, 18:03 Aktualizováno 8.8.2018, 19:28 Google+

Automobily vyráběné v průběhu osmdesátých let v tehdejším Sovětském svazu byly v podstatě všechny na jedno brdo: co nejuniverzálnější, s dlouhou životností a snadnou údržbou. Pokud jste ale toužili po něčem zajímavějším, jako například sportovním modelu, měli jste vlastně smůlu. Tedy pokud jste se nerozhodli postavit si ho doma v garáži.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Laura 1. generace

Laura 1. generace | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Na území dnešního Ruska probíhala celá řada pokusů o výrobu sportovního vozu, z nichž některé exempláře vypadaly skutečně působivě a ani jejich parametry nemusely být úplně marné. Problém však byl, že se žádných z nich nedostal do sériové výroby. Stejný osud vlastně postihl i koncept jménem Laura, ovšem to už předbíháme.

První myšlenky na stavbu sportovního vozu pojmenovaného Laura se začaly rodit již začátkem osmdesátých let a v roce 1982 byl představen vůbec první prototyp, který vznikal v Leningradu. Jeho autory však nebyli žádní profesionálové, ale dvojice nadšených techniků Dmitry Parfenov a Gennady Hainov.

Podobné stavby aut ovšem nebyly v té době ničím výjimečným. Nabídka na sovětském trhu automobilů byla zkrátka omezená, západní trh byl nedostupný a kdo se chtěl vymykat z davu, ten musel přijít s něčím originálním. A Laura v tomto ohledu naprosto excelovala.

Z technických parametrů se nám toho příliš nedochovalo, ovšem podle dostupných informací se Parfenov a Hainov snažili na rozdíl od ostatních využívat jen naprosté minimum dílů z ostatních sovětských vozidel. Pouze motor měl být použít z Lady 2105 (ovšem podle Motor1 měl být upraven), převodovka z vozu Záporožec a část podvozku z Lady Niva.

Samotný základ karoserie však tvořil prostorový trubkový rám, který byl osazen laminátovými panely karoserie. K zajímavostem také patří, že vůz se mohl pochlubit jako jeden z prvních v sovětském svazu i pohonem předních kol, což bylo v celém východním bloku neobvyklé.

Ve srovnání s ostatní produkcí sovětského svazu té doby se dá karoserie konečně nazvat alespoň trochu aerodynamickou. Jízdní vlastnosti neznáme, ovšem podle dobových zpráv měl vůz dosahovat maximální rychlosti až 170 km/h a to aniž by se rozpadl a ohrozil tak svou posádku (na tu dobu v SSSR opět něco nevídaného).

img-responsive

Laura 2. generace nesla označení xc20 | foto: wheelsage.org

Laura vznikala již od začátku ve dvou prototypech, přičemž každý měl být určen pro jednoho z konstruktérů. Vůz však vzbuzoval takovou pozornost, že se na něj přijel podívat i tehdejší generální tajemník ÚV KSSS Michail Gorbačov, který byl z vozu nadšen.

Získat si podporu vrcholného politika bylo příslibem zářné budoucnosti, té se ale Laura přesto nedočkala a její sériová výroba se nikdy neuskutečnila. Místo toho ale projela kus světa a často byla prezentována na automobilových výstavách.

Příběh unikátního sovětského automobilu tím ale nekončí, neboť vývoj prototypu pokračoval i v devadesátých letech. Jeden z modelů byl sice prodán do muzea, ten druhý se však stal základem pro projekt Laura 2

Video z roku 2008 zachycuje Lauru 3 na silnici | zdroj: youtube.com

Druhá generace modelu Laura, označována jako xc20, přinesla výrazně přepracovaný design, který se provedením světlometů podobá Alfě Romeo GTV. Mnohem podstatnější změna se však ukrývala pod kapotou, kde měl být ukryt pětiválec Audi o výkonu 240 koní.

Vrcholem evoluce se pak stal model Laura 3 SxS, který se však vydal zcela novou cestou. Už se nejednalo o vůz postavený na trubkovém rámu, ale jeho základem se stala platforma Pontiacu Fierro. Laura se tak jako správný sporťák dočkala pohonu zadních kol a opět jiného designu. Kde je vozu konec dnes nikdo neví, ovšem podle jednoho videa na YouTube se zdá, že je stále možné se s vozem potkat v provozu.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Tajemný sporťák Laura? Zájem měl i Gorbačov o tohle zjevení 80. let

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

jeep grand cherokee

Králové těžkých přívěsů

U první generace Leafu se objevují problémy s baterií

Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

Hyundai Tucson IceBreaker

Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

Kalendář Pirelli 2020

Kalendář Pirelli 2020 se nese v duchu Shakespearovské Julie

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Poslanci vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení

Motoristická slavnost Legendy nabídne českou premiéru nové Supry

5 věcí, které jste nevěděli o Toyotě Supra

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

Jaguar I-Pace nepřesvědčí jízdními vlastnostmi v kritických situacích

Elektrický Jaguar I-Pace nepřesvědčil v losím testu, ESP reaguje nesmyslně

Toyota Mirai 2021

Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

střešní nosiče

Na co myslet při výběru střešních nosičů?

reklama

Doporučujeme

Škoda 1100 OHC

Sportovní Škoda 1100 OHC? Přes 40 veteránů vyrazí na legendární Nürburgring

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Polák si pro přepravu svého motocyklu staví hodně drsný pick-up

  2. Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

  3. Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

  4. Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

  5. Špičková technika a dokonalý design pro 4 cestující. BMW představilo M8 Gran Coupe

  6. DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud